Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

Espen Hugaas Andersen skrev (6 timer siden):

Som artikkelen sier så er problemet mellom kl 16 og kl 21. Altså man kan fortsatt lade bilen full hver natt.

Men man må forvente at det blir nødvendig med noen mindre oppdateringer på strømnettet ettersom man går over til 100% elbil.

Kan man ikke forvente at folk flest i 2020 gjør dette med bilene som støtter det I CA? Prisene fluktuerer nok der til at folk får et økonomisk insentiv i å gjøre det i større grad enn her hos oss. 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (4 minutter siden):

Jo. Beskjeden er for de få som ikke gjør det.

Som betyr at enkelte folk kanskje har lange "commutes". Det faktum at man må dreie etterspørselen allerede nå betyr at det blir hardere med en større markedsandel av elbiler. Nå er den jo fremdeles veldig liten, og alle kommer stort sett hjem samtidig. Ofte ønsker man å lade et minimum for å støtte mulige behov på kveldinga. 

Lenke til kommentar
3 minutes ago, oophus3do said:

Som betyr at enkelte folk kanskje har lange "commutes". Det faktum at man må dreie etterspørselen allerede nå betyr at det blir hardere med en større markedsandel av elbiler. Nå er den jo fremdeles veldig liten, og alle kommer stort sett hjem samtidig. Ofte ønsker man å lade et minimum for å støtte mulige behov på kveldinga. 

Det er nok en del som ikke har gadd sette opp lading på natten. Det krever noen trykk på touchskjermen. Dette kan få de til å tenke seg litt om og gjøre det.

Det er ikke egentlig sånn at man må dreie behov nå. Nettet er egentlig sterkt nok, og det er tilstrekkelig energiproduksjon. Utfordringen er at nettet er dårlig vedlikehold i forhold til å fjerne vegetasjon ved kraftlinjene, og dette gjør at nettselskapene stenger de ned, for å ikke ende opp med å få erstatningsansvar om det skulle starte en skogbrann pga nettlinjene.

Det man bør gjøre er å få fjernet vegetasjonen langs strømlinjene. Og man kan også vurdere å endre regelverket, slik at nettselskapene ikke vil kunne saksøkes om de har gjort tiltak A, B og C, eksempelvis.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Mmm. Dette gjør meg irritert. Brannvesenet er ikke spesielt fornøyde med at vi skal spare strømforbruket til om natta, og har moralisert til oss år etter år om at alle apparater skal kobles fra når vi sover. Selv om det ikke er vanlig at ting tar fyr, er mobilladere, vaskemaskiner og tørketromler og billadere relativt sett høyt oppe på lista over ting man egentlig ikke bør bruke når man sover. 

På mellomlang sikt er løsninga at man lager lokale depot i form av powerwall ol. som man fyller når det er billig, og bruker når man har hånda klar på brannslukningsapparatet. Men jeg har sagt det før og jeg sier det gjerne igjen, at ansvaret her ikke ligger og ikke skal ligge på sluttbrukerne. Det er én part som både har ansvar for oppgradering og vedlikehold av strømnettet, har oversikten og kunnskapen om hvor svakhetene i nettet er og best gjør beslutninger om å fikse flaskehalsene. Denne ene parten har tatt seg betalt for den jobben i mange tiår og det er spesifisert som et eget punkt på strømregninga, under tittelen "nettleie". Hvis ikke de har tatt sitt ansvar for nettet, er det på høy tid at de blir strammet opp nå, og bruker deler av inntektene til nettopp å skalere nettet etter behov. 

Løsningen er hverken å starte flere boligbranner om natta eller å fylle garasjen med brannfarlige veggbatterier. Løsningen er at de som har problemet, analyserer problemet og setter opp strømdepot der det trengs. Det trengs ikke i privatpersoners garasjer, det trengs i de delene av nettet der man har topper som er problematiske. Ikke sett opp mange små powerwalls, sett opp noe som monner. De har langt større kompetanse, det vil være langt rimeligere om det gjøres i storskala, det vil være langt mer rasjonelt om det gjøres der det trengs i stedet for i tilfeldige garasjer hos tilfeldige entusiaster.

Dersom strømtopper faktisk er et reelt problem skal vi stramme opp de unnasluntrerne som har tatt seg betalt for at det ikke skal bli et problem, og få dem til å løse det med desentraliserte strømdepoter. De har kompetansen, de har midlene og har de brukt dem opp på eierne sine får de splitte opp kostnadene på forbrukerne som de alltid har gjort.

Strøm-shaming er noe av det styggeste jeg ser, fordi de som bedriver det er de som har unnlatt ansvaret sitt om å skalere nettet etter behov. 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (1 time siden):

I starten svarer jeg med "I Norge....".... 

.. også skifter du temaet over på noe der du kan problematisere elbiler. Hvorfor ikke bare glede nøye deg med å glede deg over alt det positive? Føler du en sterk trang for å skifte tema til noe negativt?

tommyb skrev (6 minutter siden):

Mmm. Dette gjør meg irritert. Brannvesenet er ikke spesielt fornøyde med at vi skal spare strømforbruket til om natta, og har moralisert til oss år etter år om at alle apparater skal kobles fra når vi sover. Selv om det ikke er vanlig at ting tar fyr, er mobilladere, vaskemaskiner og tørketromler og billadere relativt sett høyt oppe på lista over ting man egentlig ikke bør bruke når man sover.

Dette stemmer ikke. De andre tingene du nevner har svært høy brannrisiko og er noe brannvesenet har advart å bruke når man sover eller ikke er hjemme. Massevis av branntilfeller har oppstått på grunn av dette.

Elbilladere har svært lav brannrisiko. Jeg kan til dags dato ikke huske å ha lest om ett eneste tilfelle der en (hjemme-) elbillader har tatt fyr. Har du? Eller noe statistikk på det? Det har derimot vært noen branntilfeller og svidde stikkontakter i forbindelse med hjemmelading uten elbillader, altså fra stikkontakten. DSB fraråder lading fra stikkontakt, særlig om natta og når man ikke er hjemme. De anbefaler derimot å montere en dedikert elbillader i stedet for, slik at det blir trygt.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
38 minutes ago, trikola said:

Ikke desto mindre er det et fakta at brannvesenet gang på gang advarer mot det, og direkte moraliserer om det.
[Google søkeresultat som viser både dette og faktasjekken til faktisk]

På den ene siden blir vi foret opp med formaninger om at man ikke skal bruke apparater om natta, og på den andre siden at man ikke skal bruke strøm om dagen. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Simen1 said:

(...) Elbilladere har svært lav brannrisiko. Jeg kan til dags dato ikke huske å ha lest om ett eneste tilfelle der en (hjemme-) elbillader har tatt fyr. Har du? Eller noe statistikk på det? 

Ja, det har jeg, nei det har jeg ikke men jeg har lest det, og uansett har hovedpoenget gått deg hus forbi. 

Lenke til kommentar
tommyb skrev (5 minutter siden):

Ja, det har jeg, nei det har jeg ikke men jeg har lest det, og uansett har hovedpoenget gått deg hus forbi. 

Poenget ditt om sentraliserte "strømdepoter" bygger på forutsetningen om at hjemmelading er brannfarlig. Når jeg sa at forutsetningen var feil så var det ikke behov for å kommentere resten.

Siden du først etterlyser kommentar så kan jeg si litt om det. Jeg ikke huske å ha lest om brann i en eneste powerwall, men jeg synes likevel at powerwall er litt feil løsning. Jeg skulle gjerne sett varmelagring i tillegg (med ~5-10x energikapasiteten) og at noe av powerwall-batteriene ble ble "flyttet" til bilen. Altså mindre fokus på powerwall til fordel for mer av andre løsninger. Dette skyldes først og fremst energi og kostnader, ikke brannsikkerhet, for jeg tror brannsikkerheten til powerwall er god nok.

Når det kommer til "sentraliserte strømdepoter" så er vi jo særdeles priviligerte med nettopp der her i landet, i form av vannmagasiner. Jeg ser ikke noe nevneverdig behov for batteribaserte powerpack i Norge.

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (54 minutter siden):

.. også skifter du temaet over på noe der du kan problematisere elbiler

Temaet er den samme, bare man zoomer ut fra Norge og forstår at vi lever på en klode. Hvorfor ikke diskutere problematikken fremfor det å late som om den ikke eksisterer? 

Simen1 skrev (56 minutter siden):

Hvorfor ikke bare glede nøye deg med å glede deg over alt det positive? Føler du en sterk trang for å skifte tema til noe negativt?

Nei, jeg føler en trang for å være realistiske for å diskutere løsninger til problemet. 

 

Simen1 skrev (8 minutter siden):

Jeg ikke huske å ha lest om brann i en eneste powerwall, men jeg synes likevel at powerwall er litt feil løsning. Jeg skulle gjerne sett varmelagring i tillegg (med ~5-10x energikapasiteten) og at noe av powerwall-batteriene ble ble "flyttet" til bilen.

Hvorfor ikke flytte alt slikt til felleseie for alle som er koblet til "mikrogridden" ut fra hovedlinjene? 

En gate deler på ansvaret og man løser problemet per lokasjon. Sett av areal til PV for fellesskapet og ha "power wall" 1 plass per avgreining av nettet fremfor per "heldige" hus som tilfeldigvis har sørvendt tak. 

 

Lenke til kommentar

Det eneste tifellet jeg har hørt om hvor en hjemmelader aka schukokladd har tatt fyr er når det den har hengt tungt i en dårlig utekontakt over lang tid hvor fjærene i støpslet var helt ødelagt. Utekontakten var heller ikke forskiftsmessig satt opp og mye var feil med den.

I tillegg hadde ikke eieren forskriftsmessig brukt lissen som skal monteres i kladden for å henges slik at man avlaster vekten til kladden og ikke lar den belaste stikken.

Hvis man gjør ting ræva og uforsvarlig nok så vil det alltid kunne oppstå et problem. Eks. som med dieselbielen som tok fyr i parkeringshuset på Sola.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
1 minute ago, Theo343 said:

Det eneste tifellet jeg har hørt om hvor en hjemmelader aka schukokladd har tatt fyr er når det den har hengt tungt i en dårlig utekontakt over lang tid hvor fjærene i støpslet var helt ødelagt. Utekontakten var heller ikke forskiftsmessig satt opp og mye var feil med den.

I tillegg hadde ikke eieren forskriftsmessig brukt lissen som skal monteres i kladden for å henges slik at man avlaster vekten til kladden og ikke lar den belaste stikken.

Hvis man gjør ting ræva og uforsvarlig nok så vil det alltid kunne oppstå et problem. Eks. som med dieselbielen som tok fyr i parkeringshuset på Sola.

Vært borti overoppheting av stikkontakter som ikke har hatt noe fysisk belastning. Drar man 10-13A i ett døgn så kan det bli temmelig varmt om stikken er gammel og slitt.

Er nok en grunn til at det er krav om å bruke elbillader på fast ladeplass.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
1 minute ago, Complexity said:

Er nok en grunn til at det er krav om å bruke elbillader på fast ladeplass.

Absolutt enig i det ja. Det er aldri ment som en permanent ladeløsning. Men det er lov å bruke den hver dag så lenge man tar den opp og ned hver dag.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
19 hours ago, Simen1 said:

Poenget ditt om sentraliserte "strømdepoter" bygger på forutsetningen om at hjemmelading er brannfarlig. Når jeg sa at forutsetningen var feil så var det ikke behov for å kommentere resten.

Siden du først etterlyser kommentar så kan jeg si litt om det. Jeg ikke huske å ha lest om brann i en eneste powerwall, men jeg synes likevel at powerwall er litt feil løsning. Jeg skulle gjerne sett varmelagring i tillegg (med ~5-10x energikapasiteten) og at noe av powerwall-batteriene ble ble "flyttet" til bilen. Altså mindre fokus på powerwall til fordel for mer av andre løsninger. Dette skyldes først og fremst energi og kostnader, ikke brannsikkerhet, for jeg tror brannsikkerheten til powerwall er god nok.

Når det kommer til "sentraliserte strømdepoter" så er vi jo særdeles priviligerte med nettopp der her i landet, i form av vannmagasiner. Jeg ser ikke noe nevneverdig behov for batteribaserte powerpack i Norge.

Morn, 

nei, poenget mitt bygger ikke på forutsetningen om at hjemmeladning er brannfarlig. Og det jeg beskrev var distribuerte strømdepoter, altså desentraliserte, plassert ved de plassene i strømnettet der man har flaskehalser ved strømtopper. Riktig nok noe mer sentraliserte enn i en million hjem. 

Poenget mitt er: 
- Hjemmesentraler, enklest illustert med powerwalls, er en oppgraderingsstrategi som er helt vilkårlig. Hvem som tar seg tid og råd til å lage slike er vilkårlig og har ingen sammenheng med hvor det er flaskehalser. 
- Distribuerte strømdepot, som jeg aldri sa trengte være batteribaserte, er en oppgraderingsstrategi som følger behovsanalyse. Det er mye mer rasjonelt å følge en slik strategi.
- Det er mye, mye dyrere om hver enebolig skal utstyres med hvert sitt lille, lite rasjonelle strømdepot - med kommersiell stykkprising, enn dersom de som kjenner behovet og har teknologien og analytikerne bygger store akkurat der det trengs. 
- Man bruker strømskam og diskuterer straffepriser for å gi incentiv til å investere i powerwalls ol. eller bruke strømmen på ugunstige tidspunkt og overfører dermed ansvaret for problemstillingen til brukerne. Men det er ikke brukerne som har ansvar for å skalere nettet etter behov. Det er netteierne. 
- Siden jeg var tenåring har vi betalt en særavgift til netteierne. Det er deres ansvar å vedlikeholde og skalere nettet, ikke ditt og mitt. Vi skal betale for det, og det har vi da også gjort. Når de har valgt å trekke ut pengene i stedet for å skalere, er det deres ansvar, ikke sluttbrukernes. 

Hele problemstillingen skyldes at nettet ikke er skalert for behovet, og at strømbransjen selv er ansvarlig for det. Når det i tillegg er mye mer rasjonelt og i tillegg vil være mye billigere at det løses akkurat på de knutepunktene det er behov i stedet for vilkårlig, mener jeg det er en total og fullstendig ansvarsforskrivelse fra strømbransjen. 

 

Endret av tommyb
Genitiv-s
  • Liker 1
Lenke til kommentar
23 minutes ago, tommyb said:

Morn, 

nei, poenget mitt bygger ikke på forutsetningen om at hjemmeladning er brannfarlig. Og det jeg beskrev var distribuerte strømdepoter, altså desentraliserte, plassert ved de plassene i strømnettet der man har flaskehalser ved strømtopper. Riktig nok noe mer sentraliserte enn i en million hjem. 

Poenget mitt er: 
- Hjemmesentraler, enklest illustert med powerwalls, er en oppgraderingsstrategi som er helt vilkårlig. Hvem som tar seg tid og råd til å lage slike er vilkårlig og har ingen sammenheng med hvor det er flaskehalser. 
- Distribuerte strømdepot, som jeg aldri sa trengte være batteribaserte, er en oppgraderingsstrategi som følger behovsanalyse. Det er mye mer rasjonelt å følge en slik strategi.
- Det er mye, mye dyrere om hver enebolig skal utstyres med hvert sitt lille, lite rasjonelle strømdepot - med kommersiell stykkprising, enn dersom de som kjenner behovet og har teknologien og analytikerne bygger store akkurat der det trengs. 
- Man bruker strømskam og diskuterer straffepriser for å gi incentiv til å investere i powerwalls ol. eller bruke strømmen på ugunstige tidspunkt og overfører dermed ansvaret for problemstillingen til brukerne. Men det er ikke brukerne som har ansvar for å skalere nettet etter behov. Det er netteierne. 
- Siden jeg var tenåring har vi betalt en særavgift til netteierne. Det er deres ansvar å vedlikeholde og skalere nettet, ikke ditt og mitt. Vi skal betale for det, og det har vi da også gjort. Når de har valgt å trekke ut pengene i stedet for å skalere, er det deres ansvar, ikke sluttbrukernes. 

Hele problemstillingen skyldes at nettet ikke er skalert for behovet, og at strømbransjen selv er ansvarlig for det. Når det i tillegg er mye mer rasjonelt og i tillegg vil være mye billigere at det løses akkurat på de knutepunktene det er behov i stedet for vilkårlig, mener jeg det er en total og fullstendig ansvarsforskrivelse fra strømbransjen.

Et alternativ som du ikke tar hensyn til er virituelle kraftverk. Et eksempel er et Tesla-system i Australia med 1000+ stk Powerwall: https://cleantechnica.com/2020/04/08/tesla-virtual-power-plant-in-australia-outperforms-expectations/

Her installerer nettleverandøren batterier ute hos kundene enten gratis eller til redusert pris, og så styres disse over nettverk til å respondere i forhold til nettets behov.

Per kWh er det så klart dyrere med små batterier plassert ute hos kundene, men her er det fordeler og ulemper. En fordel er at kundene kan da være med på å dekke kostnaden, ettersom de også får fordeler som redusert strømregning og kanskje nødstrøm. En annen fordel er at man ikke trenger å bygge en fasilitet for batteriene, så man sparer litt penger der. En tredje fordel er at det kan gi svært god granularitet i kontrollen. Om man har en Powerwall jevnt fordelt på hver f.eks femte husstand, så vil det som regel være null utfordringer i forhold til lading/utlading av powerwallen. Trenger man å tilføre energi, så går energien til naboene, mens om man trenger å lade, så er det nesten garantert nok ledig kapasitet til en powerwall, over fem husstander. Dette kan være en utfording med større batteripakker.

Jeg tenker det optimale er en miks av forskjellige batterier plassert forskjellige steder. 

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Innsiktsfullt 3
Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen skrev (1 minutt siden):

Et alernativ som du ikke tar hensyn til er virituelle kraftverk. Et eksempel er et Tesla-system i Australia med 1000+ stk Powerwall: https://cleantechnica.com/2020/04/08/tesla-virtual-power-plant-in-australia-outperforms-expectations/

Problemet er at det ser ikke ut til at prisen faller, den går heller opp. 
image.png.036d1078b757d92ad70f2d627f2213e9.png

Hadde man samlet alle husstandene i gaten, for å lage et felles system for alle, så får man jo ned kostnadene på en bedre måte. I tillegg så kan et fellesskap hjelpe hverandre, nå som husene ikke akkurat er bygget med PV som prioritet. 

Husker der jeg vokste opp f.eks i barndommen, så var annenhver hus med øst/vestvendt og nord/sørvendt tak. Det vil isåfall bety at kun 50% ville ha invistert i dette, om man lar det kun gå per husstand. Om man samler alle, og lager et felles system så får man nok en høyere eierandel og mer kjøpekraft per gate. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...