Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+9817234
Jens Kr. Kirkebø skrev (15 minutter siden):

Du som bryr deg så mye om buffer kan vel ikke vurdere Polestar? Ryktene sier nå at den har minimal, om noen, buffer i topp og at det anbefales i manualen å lade den til 80% til daglig. 

Nei, jeg fant ut det i dag. så da er den dobbelt uaktuell.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Espen Hugaas Andersen skrev (39 minutter siden):

Ingen ville ha behov for å forsvare kjøpet av Tesla om ikke folk hele tiden angrep det valget. Man kan vel anta at det ikke er så mange som angriper valget av bilene du nevner (kanskje hovedsaklig fordi tilnærmet ingen velger det).

Det er ikke angrep. Det er presentasjon av fakta. At Teslaeiere tar ting som et angrep vitner om usikkerhet rundt sitt kjøp.

En kar som nettop har kjøpt seg en ny Maserati bryr seg ikke om hva andre mener om den.

Det er forskjellen. Og noen liker å kjøre rundt i biler det ikke er 13 av på dusinet ? 

Complexity skrev (45 minutter siden):

Når jeg kjøpte min i fjor startet prisen på 370 000kr.

Hvilken annen like teknologisk og morsom bil får man til den prisen?

Og hvorfor angriper Tesla? Virker jo som at elbiler er problemet? Og dette er en tråd om en Skoda.

Den går raskt 0-100. De fleste elbiler har rask nok akselerasjon pga elmotorens natur. Utover det er ikke TM3 en morsommere bil enn andre. 

Helt rett, det er en Skoda-tråd. Og likevel er den invadert av Tesla-ting. Som ALLE biltråder blir om dagen. Er det rart folk har Tesla langt oppi halsen? 

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
9 minutes ago, RaptorStrike said:

Det er ikke angrep. Det er presentasjon av fakta. At Teslaeiere tar ting som et angrep vitner om usikkerhet rundt sitt kjøp.

En kar som nettop har kjøpt seg en ny Maserati bryr seg ikke om hva andre mener om den.

Det er forskjellen. Og noen liker å kjøre rundt i biler det ikke er 13 av på dusinet ? 

Den går raskt 0-100. De fleste elbiler har rask nok akselerasjon pga elmotorens natur. Utover det er ikke TM3 en morsommere bil enn andre. 

Helt rett, det er en Skoda-tråd. Og likevel er den invadert av Tesla-ting. Som ALLE biltråder blir om dagen. Er det rart folk har Tesla langt oppi halsen? 

11.5 sekund til 100 er jo ikke spesielt raskt.. En Ford Ranger Pickup klarer det på ca samme tid..

BA64E5FF-204F-450C-B2C0-7734AFF7A252.thumb.jpeg.5858068cd309f3a9397c9dfe1c6aaf9b.jpeg.9fa5e31b5f73556d028e7a8fed611d28.jpeg

Råeste versionen av denne skodan klarer det på 6.2 sekunder. Det er helt innafor, men råeste Model 3 klarer det på 3.4 sekunder

Skjønner du hvorfor ting sammenlignes med Tesla? Er veldig få som klarer å matche dem.

Sier ikke at Tesla nødvendigvis er morsommere en andre, men det gir grunnlag for sammenligning.

Endret av Complexity
  • Liker 2
Lenke til kommentar
6 minutes ago, RaptorStrike said:

Det er ikke angrep. Det er presentasjon av fakta. At Teslaeiere tar ting som et angrep vitner om usikkerhet rundt sitt kjøp.

Det meste er misrepresentasjon av fakta.

6 minutes ago, RaptorStrike said:

En kar som nettop har kjøpt seg en ny Maserati bryr seg ikke om hva andre mener om den.

Er det noen Tesla-eiere som bryr seg hva andre mener?

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
2 minutes ago, Complexity said:

11.5 sekund til 100 er jo ikke spesielt raskt.. En Ford Ranger Pickup klarer det på ca samme tid..

BA64E5FF-204F-450C-B2C0-7734AFF7A252.thumb.jpeg.5858068cd309f3a9397c9dfe1c6aaf9b.jpeg.9fa5e31b5f73556d028e7a8fed611d28.jpeg

Råeste versionen av denne skodan klarer det på 6.2 sekunder. Det er helt innafor, men råeste Model 3 klarer det på 3.4 sekunder

Skjønner du hvorfor ting sammenlignes med Tesla? Er veldig få som klarer å matche dem.

Sier ikke at Tesla nødvendigvis er morsommere en andre, men det gir grunnlag for sammenligning.

Ja, iV 50 virker ikke som et veldig godt kjøp. Den bør være veldig billig, i hvert fall.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Disse Teslaene kan umulig være så bra så mye de trenger å forsvares.

Hører du noen gang noen forsvare kjøpet av en Porsche, Maserati, Alfa Romeo, 7-Serie, A8, S-klasse etc.?

Vær ærlig. Man kjøper Teslaen fordi det er den billigste bilen som går 0-100 kjappest. Er jo ikke noe eksklusivt engang, «halve» Oslo kjører jo en Tesla.

Den bilen jeg har hatt som synes var mest morsom var en Alfa Romeo 75TwinSpark. Teslaen er jo brutalt mye kjappere enn den, men det blir veldig «klinisk» styrke.  Blir ikke mye entusiasme når kreftene ikke brøler om kapp med akselerasjonen. Eneste gangene man småflirer litt er når man ligger i kollektivfeltet, forrest på rødt lys på siden med en stor BMW som åpenbart ikke vil «slippe deg inn», og så trykker man bare litt på wattpedalen, og vipps så er «konkurrenten» en liten mygg i bakspeilet. Sjeldent da, men man husker de få gangene ?
 

Jeg ville ha Tesla fra første stund, men kona ville ikke fordi da var det for «flashy», hvilket jeg egentlig var enig i. Vi kjøpte først når det var en Tesla på «hvert gatehjørne». Deilig å slippe å fylle drivstoff hver uke for 8-900kr og dobbelt opp det om det var hytteturer etc i helgene. 
 

Vil gjerne ha en entusiast bil til koseturer en gang i fremtiden. Gjerne en Porsche 911, helst luftkjølt. Da driter jeg i bensinforbruk og utslipp, men den blir da heller ikke hverdagsbilen. Uansett så kan alle som kjøper fossile bruktbiler kjøre dem med god samvittighet. Når de først finnes er det mest miljøvennlig å «bruke dem opp». Det er først og fremst nybilkjøpere som burde ligge unna ICE biler, og på den måte unngå å tilføre landet (og verden) enda en oljebrenner som skal spy ut forurensing i 20år. Jeg skal ikke forsvare Tesla, og det er mange gode alternativer der ute nå, så det blir spennende å se hvor godt Skodaen gjør det. Ønsker de lykke til med satsningen med en ujålete fornuftig og ikke flashy EL-hverdagsbil.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
On 8/21/2020 at 11:16 AM, JØI said:

Leaf er et lass med bil for pengene! Helt til du snakker om batteriet... Jeg er sikker på at over 50% av 40kWt-eierne av Leaf ville kjøpt oppgradering om de fikk 80kWt og skikkelig BMS for rundt 100k NOK. Så bra er bilen og så ræva er batteripakken på den.

Veldig fornøyd med bilen og har ikke merket meg noe negativt med batteripakken selv om jeg er klar over rapidgate. Jeg kjørte en tidligere Leaf i over 100.000km uten noe tap på batteriet og jeg hurtigladet den mye. Sakteladet den som regel hjemme.

Endret av Theo343
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said:

Kanskje. Det er ikke vedtatt når avgiftene skal innføres, bare hvor lenge avgiftsfritakene skal være fredet.

Jeg håper ikke det blir innført, personlig mener jeg det må være minst like lenge som nullutslipp visjonen 2025. Aller helst 2030 for å få mest mulig av personbilparken over på elektrisk.

Elektrisk bil muligjør også mindre mer praktiske biler og etterhvert som batteriteknologien blir bedre vil også prisene falle mer.

Endret av Theo343
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (4 minutter siden):

Jeg håper ikke det blir innført, personlig mener jeg det må være minst like lenge som nullutslipp visjonen 2025. Aller helst 2030 for å få mest mulig av personbilparken over på elektrisk.

Elektrisk bil muligjør også mindre mer praktiske biler og etterhvert som batteriteknologien blir bedre vil også prisene falle mer.

Om hele bilparken skal elektrifiseres må noe gjøres med strømnettet i Norge. I tillegg må penger inn i kassa for å opprettholde veistandarden.

Hvem skal betale for det når elbiler knapt bidrar til fellesskapet? Elbiler må momsbelastes som alle andre biler.

Endret av RaptorStrike
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (10 minutter siden):

Om hele bilparken skal elektrifiseres må noe gjøres med strømnettet i Norge. I tillegg må penger inn i kassa for å opprettholde veistandarden.

Hvem skal betale for det når elbiler knapt bidrar til fellesskapet? Elbiler må momsbelastes som alle andre biler.

Full elektrifisering av bilparken vil ta ca 20 år, regnet fra nå. Det er overraskende lite som må gjøres med strømnettet på grunn av elbiler.

Veistandarden opprettholdes via samferdselsbudsjettet. Har ikke sett noe forslag om å redusere det på grunn av elbiler. Bompenger bør uansett avskaffes.

Elbiler må momsbelastes som alle andre biler, men det må ikke innføres for tidlig eller med en voldsom smell. Det bør innføres med en gradvis økende mva-sats, men 2020 er i hvert fall for tidlig å starte.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (23 minutter siden):

Full elektrifisering av bilparken vil ta ca 20 år, regnet fra nå. Det er overraskende lite som må gjøres med strømnettet på grunn av elbiler.

I Norge kan det gå greit, men ikke ellers. Folk i California får jo beskjed om å lade mindre og ikke mer enn nødvendig nå som varmen skifter på etterspørselen. 

Vanskeligere der enn her som har betydelig mindre km til arbeid enn der. 

Selv I Sverige så har man allerede opplevd perioder der elektrisk transport er blitt tvunget nedprioritert. Dette lang før man har nevneverdige markedsandeler elbiler, eller elbusser som I Sverige. 

Endret av oophus3do
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6 hours ago, oophus3do said:

I Norge kan det gå greit, men ikke ellers. Folk i California får jo beskjed om å lade mindre og ikke mer enn nødvendig nå som varmen skifter på etterspørselen. 

Vanskeligere der enn her som har betydelig mindre km til arbeid enn der. 

Selv I Sverige så har man allerede opplevd perioder der elektrisk transport er blitt tvunget nedprioritert. Dette lang før man har nevneverdige markedsandeler elbiler, eller elbusser som I Sverige. 

Som artikkelen sier så er problemet mellom kl 16 og kl 21. Altså man kan fortsatt lade bilen full hver natt.

Men man må forvente at det blir nødvendig med noen mindre oppdateringer på strømnettet ettersom man går over til 100% elbil.

Endret av Espen Hugaas Andersen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
oophus3do skrev (9 timer siden):

I Norge kan det gå greit, men ikke ellers. Folk i California får jo beskjed om å lade mindre og ikke mer enn nødvendig nå som varmen skifter på etterspørselen. 

Vanskeligere der enn her som har betydelig mindre km til arbeid enn der. 

Selv I Sverige så har man allerede opplevd perioder der elektrisk transport er blitt tvunget nedprioritert. Dette lang før man har nevneverdige markedsandeler elbiler, eller elbusser som I Sverige. 

Påstanden var at det må gjøres noe med strømnettet i Norge. California og Sverige ligger ikke i Norge.

  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Det «alle» skriver når det kommer til elbil og lading er at det må bli smart lading. Det er allerede iferd med å bli realitet med prissensitive ladeløsniger, f.eks Tiller. Altså bil dette problemet bli løst lenge før det blir et reelt problem. Dessuten er det slik man lader elbilen best, sent på natten.

Dessuten vil det bli mindre behov for raffinering som også er en energislukende konsument. Studier viser at det koster omtrent like mye energi å utvinne og raffinere drivstoffet som elbilen bruker på å tilbakelegge samme lengde som fossilbiler bruker av drivstoff. Likt for likt energibruk så er elbilen allerede fremme før fossilbilen har startet motoren.

Det er ikke måte på hvor mange bekymringer man skal uffe seg over når det kommer til elbiler. Luftforurensing er en enorm byrde for folkehelsa, og inntekter fra bilavgifter dekker ikke inn dette. Altså er ikke fossilbilister «sponsor» av velferdssamfunnet, på lik linje som tobakk avgift ikke er det heller. Tar man med fordelene av fraværet av tilført luftforurensing på elbiler i bilavgift provenyet, så kan elbilfordelene fortsette i «evig tid» hvertfall til fossilbiler er blitt marginalisert til en hobby og entusiast kjøretøyer.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
10 hours ago, oophus3do said:

I Norge kan det gå greit, men ikke ellers. Folk i California får jo beskjed om å lade mindre og ikke mer enn nødvendig nå som varmen skifter på etterspørselen. 

Vanskeligere der enn her som har betydelig mindre km til arbeid enn der. 

Selv I Sverige så har man allerede opplevd perioder der elektrisk transport er blitt tvunget nedprioritert. Dette lang før man har nevneverdige markedsandeler elbiler, eller elbusser som I Sverige. 

I California bør man satse mer på solcellepanel ladestasjoner og solcellepanel som dekker hustak. Heldigvis er Elon Musk en sterk pådriver for dette.

Selv skulle jeg gjerne bodd et sted jeg kunne hatt solcellepanel på hele huset, og en fullverdig løsning med powerwalls som ladet seg når strøm var billig og automatisk switchet over når strøm var dyrt eller ved strømbrudd. Samt muligheten for V2H og V2G.

Denne karen er en inspirasjonskilde:

 

Endret av Theo343
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Theo343 skrev (10 timer siden):

Hvis penger øremerket til vei faktisk ble brukt til utvikling av vei så kunne jeg tildels nesten vært enig med deg. 

Staten bruker allerede mye mer på vei enn den får inn i bilavgifter, og forskjellen øker. Det er planlagt gigantiske veiutbygginger på vestlandet og østlandet, samtidig som inntekter fra bilavgifter stuper. Veiformål utgjør en stadig større andel av det totale statsbudsjettet. 

At bilistene til tross for dette er mer misfornøyde enn noen gang er en stor prestasjon av regjeringen.

https://ofv.no/politikk/bilavgifter

https://www.ssb.no/transport-og-reiseliv/artikler-og-publikasjoner/okt-veiutbygging-men-bilavgiftene-faller

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...