Gå til innhold

Skodas el-SUV blir et unntak fra regelen


Anbefalte innlegg

RaptorStrike skrev (2 timer siden):

Om du hadde fått en A8, 7-serie eller S-klasse til samme prisen, hadde du fortsatt valgt en Model S?

Nei, jeg hadde aldri kjøpt ny ICE bil selv om jeg fikk den langt under veiledende pris. 

«Et søk på Finn viser at verditapet for forgjengeren CL kan sammenlignes med å mate en makuleringsmaskin med pengesedler.»

Mercedes S CL https://www.aftenposten.no/bil/i/70PK39/denne-bilen-faar-terningkast-6

Nå har min TMS tapt seg rimelig heftig i forhold til den første S85D (som neste ikke hadde verdifall), men drivstoff forbruk, bom kostnader tidsbesparelse etc. etc. gjør at det lønner seg likevel. Eneste som er billigere er brukt ICE bil og ikke kjører så mye. Dvs, at nye biler kjøpes gjerne av dem som kjører langt, og for dem lønner det seg å kjøpe elbil. Som man ser nå er det plenty av elbiler i bruktmarkedet også, slik at dem som ikke kjøper nytt kan også kjøpe elbil.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Simen1 skrev (16 minutter siden):

Jeg synes det ser helt greit ut. Mer enn nok topphastighet til å bryte en hver fartsgrense i Europa og til og med til forbikjøringer på autobahn. Nok aks til å oppfattes som generelt kvikk i trafikken, med unntak av innstegsmodellen, men selv den er ikke plagsomt treg. Rekkeviddene er helt ok.

Det eneste nevneverdige skjæret i sjøen er at den med kortest rekkevidde og dermed størst behov for hurtiglading, har fått kraftig begrenset hurtiglading og litt begrenset AC-lading. Regner med det er for å kunne presse innstegsprisen lavest mulig og maksimere antallet som oppgraderer. En slags lokkeprising, omtrent som TM3 SR (uten plussen) og TMS 40.

Ja ekstreme topphastighet på EV er ikke særlig relevant grunnet forbruket. Så lenge man kan holde hastigheter på 140-150 (motorvei/utenlands) er dette jo godt nok.
Men litt labre akselerasjonstider til elbil å være - spesielt på IV50.

Jeg står fremdeles for utsagnet «ikke særlig imponerende».

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

Hvorfor skal du gjøre alt dette mens du kjører? Det er jo ingen som gjør dette, ikke i Tesla eller noen andre biler. Også begynner du med skadestatistikkene pga dette? Snakker om å konstruere en debatt ?

Har du aldri hatt behov for å gjøre noe justeringer mens du kjører? Jeg justerer ofte sitteposisjon lenger bak eller vinkelen på ryggen. Da må gjerne speil justeres ev også rattet. Spesielt om du låner en bil er ofte første justering ikke helt bekvem. Viskere og varmeapparat er også i bruk. Kanskje lysstyrke på instrumentpanel eller tyggis i hanskerommet? 

Poenget er at det har foregått en standardisering av bilbekjening over flere år for å øke sikkerheten. Denne er nå i ferd med å pulveriseres av kreative programmerere. Om jeg har lyst kan jeg fint montere en iPad midt i dashbordet og via obd styre og justere en masse funksjoner på min bil? Hva oppnår jeg med det? At bilen blir umulig å bekjene for andre? Øker sikkerhet?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (51 minutter siden):

Har du aldri hatt behov for å gjøre noe justeringer mens du kjører? Jeg justerer ofte sitteposisjon lenger bak eller vinkelen på ryggen. Da må gjerne speil justeres ev også rattet. Spesielt om du låner en bil er ofte første justering ikke helt bekvem. Viskere og varmeapparat er også i bruk. Kanskje lysstyrke på instrumentpanel eller tyggis i hanskerommet? 

Du skal stoppe bilen når du driver med sånt, du har ingenting i trafikken å gjøre mens du *roter rundt i hanskerommet etter tyggis*. Justeringer av alt mulig skal du også gjøre FØR du kjører avgårde. Forøvrig, å justere setene i en elbil er nøyaktig lik alle andre biler. Moren min på 71 greier å betjene en elbil, da klarer alle. Det er ikke noe vanskeligere å betjene en elbil enn hvilket som helst annen nybil i dag

Endret av bshagen
  • Liker 4
Lenke til kommentar
magb skrev (4 timer siden):

Ikke hvis a8, 7-serie, s-klasse var elektrisk med god rekkevidde :)

Hvorfor fokus på at den skal være elektrisk? En bensin- eller dieseldrevet bil har kjempelang rekkevidde på én tank, og kan fylles opp på et par minutter om du på død og liv skal kjørte ørten timer i strekk.

bshagen skrev (4 timer siden):

Det finnes andre grunner til å gå for elbil, kontra fossilt. Det er ikke bare interiørkvalitet som gjør at folk velger seg en elbil :)

Hvilke andre grunner til å gå for elbil kontra fossilt finnes det da? En Model S er virkelig ikke i nærheten av en S-klasse, 7-serie eller A8 totalt sett.

Complexity skrev (4 timer siden):

Model S er jo mye billigere i bruk en disse. Ikke bare innkjøpsprisen som spiller inn.

 

bshagen skrev (4 timer siden):

Riktig! Pendlet 10mil hver dag i vinter med elbil, 50mil i uken. Ikke at det er utrolig langt, men om man legger inn forbruk på 0,6L/mil x 50 så bruker man 30liter diesel i uka. Det blir da med en pris på diesel på si 14,- for literen = 420,-
Med elbilen så brukte jeg ca 20kWh hver dag, og hvis vi er grådig enkle, så ligger vi da på ca 20,- per dag - 100kr i uka. Dramatisk forskjell om man gjør dette hver dag, noe  veldig mange gjør

Forstår virkelig ikke opphenget i å snakke om hvor "billig" i bruk en bil til minst 750K er. Det er noen som må lære seg litt økonomi om de tror det er mer lønnsomt å kjøpe en elbil til 750K enn en rimeligere bensinbil. Og poenget mitt er uansett at Teslaen ikke er realistisk priset i Norge.

syar2003 skrev (2 timer siden):

Er ikke særlig imponert av ytelsene (aks/topphastighet) :

 

BA64E5FF-204F-450C-B2C0-7734AFF7A252.jpeg

Det er en Skoda. Det er bare Tesla-eiere som er sykelig opptatt av 0-100.

N8591NB4 skrev (1 time siden):

Nei, jeg hadde aldri kjøpt ny ICE bil selv om jeg fikk den langt under veiledende pris. 

«Et søk på Finn viser at verditapet for forgjengeren CL kan sammenlignes med å mate en makuleringsmaskin med pengesedler.»

Mercedes S CL https://www.aftenposten.no/bil/i/70PK39/denne-bilen-faar-terningkast-6

Nå har min TMS tapt seg rimelig heftig i forhold til den første S85D (som neste ikke hadde verdifall), men drivstoff forbruk, bom kostnader tidsbesparelse etc. etc. gjør at det lønner seg likevel. Eneste som er billigere er brukt ICE bil og ikke kjører så mye. Dvs, at nye biler kjøpes gjerne av dem som kjører langt, og for dem lønner det seg å kjøpe elbil. Som man ser nå er det plenty av elbiler i bruktmarkedet også, slik at dem som ikke kjøper nytt kan også kjøpe elbil.

Ja, nå får elbiler endelig et reelt verditap, og snart så er elbilfordelene borte. 

Lenke til kommentar

Besparelsen på drivstoff og service er gjerne det som gjør at man kan kjøpe en dyr elbil å pendle til jobb med, istede for en billigere fossilbil. Bedre å putte pengene i billån enn å donere de til Circke K.

Og om elbilfordelene snart forsvinner burde man jo skynde seg å kjøpe nå. Bilen min koster nesten 200 tusen mere i Sverige så burde utnytte gavepakken fra Norge mens man kan.

Endret av Complexity
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Trestein skrev (2 timer siden):

Har du aldri hatt behov for å gjøre noe justeringer mens du kjører? Jeg justerer ofte sitteposisjon lenger bak eller vinkelen på ryggen. Da må gjerne speil justeres ev også rattet. Spesielt om du låner en bil er ofte første justering ikke helt bekvem. Viskere og varmeapparat er også i bruk. Kanskje lysstyrke på instrumentpanel eller tyggis i hanskerommet? 

Poenget er at det har foregått en standardisering av bilbekjening over flere år for å øke sikkerheten. Denne er nå i ferd med å pulveriseres av kreative programmerere. Om jeg har lyst kan jeg fint montere en iPad midt i dashbordet og via obd styre og justere en masse funksjoner på min bil? Hva oppnår jeg med det? At bilen blir umulig å bekjene for andre? Øker sikkerhet?

Tyggis har jeg i midtkonsollen, har ingenting i hanskerommet som jeg trenger å rote etter mens jeg kjører. Skjermen står på Auto, som regel betyr dette full styrke på dagtid, og jeg har ikke hatt noe behov for å justere dette manuelt. Viskere står på Auto, igjen, ikke noe problem her heller. Setet justeres akkurat som på andre biler, nemlig med knapper på setet.

Snakk om å gripe etter halmstrå å konstruere opp problemer.

Jeg savner ikke en bil med hundre knapper fordelt over hele midtkonsollen og dashbordet.

Har kjørt IONIQ av nyere dato, det er jo et knappehelvete uten like. Det var den drøm å komme inn i model 3 igjen.

Endret av Simkin
  • Liker 3
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
bshagen skrev (1 time siden):

@RaptorStrike

Miljø lokalt og globalt, ytelse, teknologi, økonomi for å nevne noe

Miljøet globalt blir ikke noe bedre. Ytelse? Ja, sikkert viktig at bilen din går 0-100 på under 4 sekunder i det daglige. Økonomi? Det er aldri økonomisk smart å kjøpe en bil til 750K.

Du skal få lokalmiljø da, men jeg tviler på at det er over 50K i Norge som er såååå miljøentusiaster at de kjøper seg en bil til 750K+++

Complexity skrev (1 time siden):

Besparelsen på drivstoff og service er gjerne det som gjør at man kan kjøpe en dyr elbil å pendle til jobb med, istede for en billigere fossilbil. Bedre å putte pengene i billån enn å donere de til Circke K.

Ja, det er tross alt bedre å putte pengene i lomma på DNB, Santander eller andre banker enn Circle K ?

Lenke til kommentar
2 minutes ago, RaptorStrike said:

Miljøet globalt blir ikke noe bedre. Ytelse? Ja, sikkert viktig at bilen din går 0-100 på under 4 sekunder i det daglige. Økonomi? Det er aldri økonomisk smart å kjøpe en bil til 750K.

Du skal få lokalmiljø da, men jeg tviler på at det er over 50K i Norge som er såååå miljøentusiaster at de kjøper seg en bil til 750K+++

Ja, det er tross alt bedre å putte pengene i lomma på DNB, Santander eller andre banker enn Circle K ?

Bruker ytelsen relativt ofte jeg. Kan ta små luker i kryss, og forbikjøringer er en drøm.

Ja det er bedre å gi det til DNB, Santander eller andre banker når man sitter igjen med mye mere. Alt man får som takk fra Circke K er jo eksos.

(Skal sies at Circke K bygger ut ladere og da, så man får strøm hos dem og)

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Bruker ytelsen relativt ofte jeg. Kan ta små luker i kryss, og forbikjøringer er en drøm.

Ja det er bedre å gi det til DNB, Santander eller andre banker når man sitter igjen med mye mere. Alt man får som takk fra Circke K er jo eksos.

(Skal sies at Circke K bygger ut ladere og da, så man får strøm hos dem og)

Må man alltid ha masse grunner til å velge en Tesla? Jeg har aldri hørt en Tesla-eier si «jeg bare hadde lyst på den». Det kommer alltid et endeløst forsvar med dårlige argumenter.

bshagen skrev (1 time siden):

Klart det gjør. En elbil vil i løpet av sin levetid slippe ut mindre CO2 kontra en fossilbil. Og global oppvarming er vår største utfordring i dag, dessverre 

OK. Og når det ikke er nok grunnstoff til å lage fler batterier da?

Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 minutt siden):

OK. Og når det ikke er nok grunnstoff til å lage fler batterier da?

Du spurte meg om hvorfor man skulle velge en elbil over en fossil-bil, og jeg gav deg svar, du er nå laaaaaangt forbi premissene for ditt eget spørsmål og du konstruerer opp en debatt jeg ikke har valgt å være en del av. Kom deg tilbake på det du spør om du 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
1 hour ago, RaptorStrike said:

Må man alltid ha masse grunner til å velge en Tesla? Jeg har aldri hørt en Tesla-eier si «jeg bare hadde lyst på den». Det kommer alltid et endeløst forsvar med dårlige argumenter.

Må det være Tesla da? Begynner å bli mye annet å velge mellom.

Men jeg hadde bare lyst på min. Hadde en helt kurrant dieselbil som jeg var fornøyd med, helt til en kamerat kjøpte seg en Model 3 som jeg fikk prøvekjøre, og da måtte jeg og ha en slik.

Men den er veldig mye billigere å ha enn først forespeilet, og på ett år nå har jeg brukt rundt 700Kr på drivstoff. Det er mindre enn hva en tank på gammelbilen kostet meg. Forsikring havner på ca det samme siden man slipper masse avgifter til staten der og. 

Også er jeg helt latterlig fornøyd med bilen og gleder meg til hver eneste kjøretur. Det gjor jeg aldri med min gamle bil.

Så lett verdt det for min del. Stort pluss er at den er varm på 3 minutter. Veldig kjekt her nord hvor det ofte er -15 til -30 grader og dieselbilen nesten ikke klarte å bli varm.

Endret av Complexity
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Disse Teslaene kan umulig være så bra så mye de trenger å forsvares.

Hører du noen gang noen forsvare kjøpet av en Porsche, Maserati, Alfa Romeo, 7-Serie, A8, S-klasse etc.?

Vær ærlig. Man kjøper Teslaen fordi det er den billigste bilen som går 0-100 kjappest. Er jo ikke noe eksklusivt engang, «halve» Oslo kjører jo en Tesla.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
RaptorStrike skrev (1 time siden):

Må man alltid ha masse grunner til å velge en Tesla? Jeg har aldri hørt en Tesla-eier si «jeg bare hadde lyst på den». Det kommer alltid et endeløst forsvar med dårlige argumenter.

Jeg hadde bare lyst på den - resten av argumentene passet bare inn.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
2 minutes ago, RaptorStrike said:

Disse Teslaene kan umulig være så bra så mye de trenger å forsvares.

Hører du noen gang noen forsvare kjøpet av en Porsche, Maserati, Alfa Romeo, 7-Serie, A8, S-klasse etc.?

Vær ærlig. Man kjøper Teslaen fordi det er den billigste bilen som går 0-100 kjappest. Er jo ikke noe eksklusivt engang, «halve» Oslo kjører jo en Tesla.

Når jeg kjøpte min i fjor startet prisen på 370 000kr.

Hvilken annen like teknologisk og morsom bil får man til den prisen?

Og hvorfor angriper Tesla? Virker jo som at elbiler er problemet? Og dette er en tråd om en Skoda.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
4 minutes ago, RaptorStrike said:

Disse Teslaene kan umulig være så bra så mye de trenger å forsvares.

Hører du noen gang noen forsvare kjøpet av en Porsche, Maserati, Alfa Romeo, 7-Serie, A8, S-klasse etc.?

Ingen ville ha behov for å forsvare kjøpet av Tesla om ikke folk hele tiden angrep det valget. Man kan vel anta at det ikke er så mange som angriper valget av bilene du nevner (kanskje hovedsaklig fordi tilnærmet ingen velger det).

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (På 21.8.2020 den 12.00):

Når Enyaq kommer skal jeg definitivt i butikk for å kikke på den. Hadde ikke pengene gått til Kina hadde jeg kastet meg over Polestar 2 for lenge siden. Det er også latterlig mye bil for pengene.

Du som bryr deg så mye om buffer kan vel ikke vurdere Polestar? Ryktene sier nå at den har minimal, om noen, buffer i topp og at det anbefales i manualen å lade den til 80% til daglig. 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 hours ago, RaptorStrike said:

OK. Og når det ikke er nok grunnstoff til å lage fler batterier da?

Hvorfor skulle man ikke ha nok? Det er mer enn nok litium, og LFP benytter bare jern, fosfor og karbon i tillegg til litium. Ingen av disse vil vi gå tom for.

Det kan hende at man vil se ugunstig høyer priser på nikkel og kobolt, som benyttes av de mest energitette li-ion batteriene, men alt dette vil gjøre er å gjøre LFP mer konkurransedyktig.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...