Gå til innhold

Forkjemper for det åpne internett ønsker forbud mot kinesiske apper: – Det også mulig å være en naiv tosk

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kina er nok blant verstingene og USA er kanskje ikke det, men det er ingen land som ikke ønsker å nasjonalisere deler av tjenestetilbudet på nettet, og definitivt ingen som ikke vil ønske det før eller senere. Det gjelder USA og det gjelder oss. EU, Russland og Norge har alle skrevet relativt nye lover for å forhindre eksport av datatjenester. Politikere vil etterstrebe nasjonalisme for å styrke sin makt mens andre politikere vil etterstrebe globalisme for å styrke sin makt. Nå er det den første av disse to retningene som trender.

Jeg har tro på overnasjonal regulering der de som regulerer faktisk har makt til å følge opp reguleringene. Skap nok konsensus til at man får felles regelverk og deretter må man følge det eller bli koblet fra. Overnasjonal regulering var den beste løsningen man kom på etter andre verdenskrig, og hadde folk fortsatt husket hvorfor, hadde det fortsatt blitt sett på som den beste den dag i dag.

• Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
tommyb skrev (2 timer siden):

Kina er nok blant verstingene og USA er kanskje ikke det, men det er ingen land som ikke ønsker å nasjonalisere deler av tjenestetilbudet på nettet, og definitivt ingen som ikke vil ønske det før eller senere. Det gjelder USA og det gjelder oss. EU, Russland og Norge har alle skrevet relativt nye lover for å forhindre eksport av datatjenester. en dag i dag.

Nå ble jeg interessert. Hvilke lover har Norge innført for å hindre eksport av datatjenester?

• Liker 2
Lenke til kommentar

Hahah. Det er nok lett å si fra landet som nyter hegemoni og kontroll på nær 100% av internett. USA har nasjonalistiske lover som begrenser import på alt fra skruer og stål til tømmer, skip, fly, våpen og matvarer. Trump har innført handelskriger mot omtrent alle land i verden, med å innføre tariffer og tollmurer. Om det var et annet land enn USA som kontrollerte facebook, google, apple, twitter og hele forbanna røkla, da skulle vi nok sett hvilke lover de innførte for å beskytte sin egen teknolog-industri.

USA har aldri vært en forkjemper for en fri og åpen økoniomi. USA er bare en forkjemper for deres egen økonomi. Om amerikansk økonomi gagner åpenhet, er de åpne. Om den  gagner proteksjonisme, er de proteksjonistiske.

Endret av likferd
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Helt med på Wu sine argumenter jeg. Vi trenger overnasjonale regler om toleranse åpenhet og demokrati og man må slutte, på alle plan, å tolerere intoleranse uansett form.

Selvfølgelig må ikke Trump være forkjemperen for dette.

Det ville vært helt hyklersk. Men de som skjønner at man tjener mer med samarbeid enn å tenke at alt er et nullsumspill kan gjerne slå seg sammen.

Men det spørs vel om man er opptatt av makt eller velstand. Mulig at lederene får mest makt gjennom nullsumstrategier, mens sitt folk får mest velstand gjennom samarbeid (potensielt sett).

• Liker 2
Lenke til kommentar
15 hours ago, -Birger- said:

Nå ble jeg interessert. Hvilke lover har Norge innført for å hindre eksport av datatjenester?

Primært rundt personvern og helsedata, hovedsaklig reguleringer vi arver fra EU. GDPR spesifikt, men også relevant med Schrems II-dommen (i EU-domstolen) der man ugyldiggjør EU-US Privacy Shield avtalen som tillot overføring av personopplysninger fra EU til USA.

Disse lovendringene som er gjort de siste årene er grunnen til at det spretter opp datasenter fra Microsoft, Google og Amazon overalt rundt omkring i Europa. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

USA er verre en Kina. Youtube/FB/Google/Twitter osv sensurer Trump tilhengere, leger osv. Til og med Trump har blit sensurert. Digitalt diktatur er det USA står for. Diktatur og overvåking av alle verdens borgere. Kina er barnemat i forhold (de gjør slikt kun i eget land).

Lenke til kommentar
1 hour ago, galasb said:

USA er verre en Kina. 

Du gjør ikke en objektiv og rasjonell sammenligning. Tenkte du kunne ha nytte av å vite det slik at du kan tenke gjennom det en gang til. 

Grunnlaget for konklusjonen din bygger også inn en forutsetning om å vite hva Kina gjør som du ikke har noen forutsetning for med mindre du er Kina, og den stemmer heller ikke overens med den nettaktiviteten vi i næringslivet leser om. Kina er - som USA - en global aktør, og det tror jeg alle er i stand til å ta til seg hvis de vil. Vil du? 

• Liker 3
Lenke til kommentar

Kina er et autokrati med despoter i kontroll. Disse menneskene ønsker total kontroll, ikke bare over sin egen befolkning men også over andre land. Vi hører stadig om hvordan Kina forlanger at andre land skal oppføre seg og leger press på dem for å oppnå sine mål. Sist ut et australsk universitet som fjernet nettsider med kritikk av bandittstyret i Kina.

Kinesiske bedrifter er pålagt å gi informasjon til kinesiske myndigheter når de ber om det, og de gjør det! Alt av datateknisk utstyr fra dette landet bør ses på som potensielle kilder til overvåkning, og derfor bør demokratiske land være svært forsiktig med å importere slikt utstyr fra Kina, og jeg håper kinesiske apper enten blir strengt kontrollert eller forbudt. Det gjelder i særdeleshet apper som sender data til Kina. Og det gjelder vel alle?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Xantippe skrev (19 minutter siden):

Kinesiske bedrifter er pålagt å gi informasjon til kinesiske myndigheter når de ber om det, og de gjør det! 

Høres ut som Kina og USA er mistenkelig like. Da bør vi også kaste ut alt av amerikansk utstyr. Jeg elsker hvordan det fremdeles er folk som tror Kina er så mye verre enn USA på dette området. 

Lenke til kommentar

Det er Mor Nille-logikk og det vet dere. Det finnes mange punkter der USA er like med Kina, det finnes mange punkter der USA er verre enn Kina, men det er likevel veldig enkelt å måle de to opp mot hverandre, og det ene er et velfungerende despoti der mennesker ikke har verdi og det andre er en demokratisk stat med problemer, der personlig frihet regnes som en av de aller viktigste verdiene. Deres whataboutism kan ikke dekke over hverken måletall, komplekse indekser eller helt grunnleggende perspektiv og sammenligning. Det er bare støy. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
geir__hk skrev (46 minutter siden):

Er det ikke sånn at majoriteten av lagringsmedier er produsert i Kina? Ja folkens, frem med slegger, klyvøkser og eventuelle andre grove hjelpemidler - her skal det destrueres data :mrgreen::dremel:

Dette skjønner jeg ingenting av. Sier du at SSDer, HDDer, minnepenner og minnekort og diverse andre lagringsmedier har innebygde nettverkskort og prosessorer, så de kobler seg rett på mobilnettet eller lignende, uten godkjent tilgang, altså, og så sender over all dataen til Kina? Det hadde vært imponerende. 

Endret av Memento scientiam
  • Liker 1
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Memento scientiam said:

Dette skjønner jeg ingenting av. Sier du at SSDer, HDDer, minnepenner og minnekort og diverse andre lagringsmedier har innebygde nettverkskort og prosessorer, så de kobler seg rett på mobilnettet eller lignende, uten godkjent tilgang, altså, og så sender over all dataen til Kina? Det hadde vært imponerende. 

Han skøyer.

Men det er en faktisk problemstilling at SSDer, HDDer, minnepenner, minnekort og diverse andre lagringsmedier har drivere og initieringskode som er lagt inn i det landet de ble produsert, og det er en kjent vektor for bl.a. virus og rootkits. De få av oss som husker slikt, vet at lederen for Sony Music i USA uttalte at det var ikke et problem at det ble avdekket de hadde lagt inn et rootkit på musikk-CDene deres, fordi kundene visste ikke hva et rootkit var. Tilbake på poenget mitt: det er faktisk ganske imponerende, men alle de enhetene du nevner kan potensielt ta kontroll over både nettverkskort og prosessorer på enheter du kobler dem til. Det er vel ikke ukjent at mange bedrifter har forbud mot minnepinner i sikkerhetsinstruksene? 

• Liker 2
Lenke til kommentar
tommyb skrev (4 minutter siden):

Han skøyer.

Men det er en faktisk problemstilling at SSDer, HDDer, minnepenner, minnekort og diverse andre lagringsmedier har drivere og initieringskode som er lagt inn i det landet de ble produsert, og det er en kjent vektor for bl.a. virus og rootkits. De få av oss som husker slikt, vet at lederen for Sony Music i USA uttalte at det var ikke et problem at det ble avdekket de hadde lagt inn et rootkit på musikk-CDene deres, fordi kundene visste ikke hva et rootkit var. Tilbake på poenget mitt: det er faktisk ganske imponerende, men alle de enhetene du nevner kan potensielt ta kontroll over både nettverkskort og prosessorer på enheter du kobler dem til. Det er vel ikke ukjent at mange bedrifter har forbud mot minnepinner i sikkerhetsinstruksene? 

Nei, jo, okei, du har vel rett. Syns bare «destruere data» ødelagte litt av poenget. – Og nei, jeg kan ikke huske en så sløv uttalelse fra Sony. 

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (1 time siden):

Er det ikke sånn at majoriteten av lagringsmedier er produsert i Kina? Ja folkens, frem med slegger, klyvøkser og eventuelle andre grove hjelpemidler - her skal det destrueres data :mrgreen::dremel:

Når det gjelder lagringsmedier så er det ihvertfall mye som blir produsert i thailand og taiwan

Lenke til kommentar
25 minutes ago, Memento scientiam said:

Og nei, jeg kan ikke huske en så sløv uttalelse fra Sony. 

Jeg tenkte på feil mann. Sjefen i Sony Music var han som sa han hatet internett. Det var sjefen for deres "global digital business" som uttalte:

Most people, I think, don't even know what a Rootkit is, so why should they care about it?
- Mr. THOMAS HESSE (President, Sony BMG Global Digital Business) 

kilde: https://en.wikipedia.org/wiki/Sony_BMG_copy_protection_rootkit_scandal

Lenke til kommentar
3 hours ago, tommyb said:

Det er Mor Nille-logikk og det vet dere. Det finnes mange punkter der USA er like med Kina, det finnes mange punkter der USA er verre enn Kina, men det er likevel veldig enkelt å måle de to opp mot hverandre, og det ene er et velfungerende despoti der mennesker ikke har verdi og det andre er en demokratisk stat med problemer, der personlig frihet regnes som en av de aller viktigste verdiene. 

Jeg sier ikke at Kina er fritt, men å beskrive det som et sted hvor mennesker ikke har verdi blir helt feil. Kinesere er faktisk vesentlig mer fornøyd med sitt styre enn amerikanere er, det ville de ikke vært om myndighetene ga blaffen i deres liv.

Kinas internett er mindre fri enn vesten nettopp fordi de ikke vil at USA skal styre deres internett. F.eks. Facebook ble forbudt fordi de nektet å gi personinfo om mistenkte etter terrorangrep i Xinjiang. Når man da forbyr kinesiske apper fordi man ikke vil at Kina skal ha inflytelse så synker man seg ned på Kinas nivå og legitimiserer internettrestriksjonene deres.

Og hva tror han egentlig at de vil få utrettet med å isolere Kina? Vesten har prøvd samme taktikk på Iran, Russland,  Venezuela, Nord Korea og det har ført til null resultater. Hvis man ikke engang kan isolere små land, hva er det som får han til tro at man kan isolere et land med 1.4 milliarder mennesker. Det eneste man vil få til er å ødelegge sin egen eksportindustri (ja, Kina kjøper mye fra vesten) og skape en farligere verden.

Endret av Camlon
Lenke til kommentar
tommyb skrev (5 timer siden):

Det er Mor Nille-logikk og det vet dere. Det finnes mange punkter der USA er like med Kina, det finnes mange punkter der USA er verre enn Kina, men det er likevel veldig enkelt å måle de to opp mot hverandre, og det ene er et velfungerende despoti der mennesker ikke har verdi og det andre er en demokratisk stat med problemer, der personlig frihet regnes som en av de aller viktigste verdiene. Deres whataboutism kan ikke dekke over hverken måletall, komplekse indekser eller helt grunnleggende perspektiv og sammenligning. Det er bare støy. 

Usikker på om denne var rettet mot meg, men; Kina gjør mye idioti og er verre enn USA på mange områder. Men når det kommer til overvåking, spesielt av fremmede nasjoner, vil jeg påstå at USA er langt verre enn Kina. Det var mitt poeng. Likevel stoler vi blindt på Google, Microsoft, Apple og Amazon til å oppbevare alle våre personlige data, til tross for at vi faktisk vet med sikkerhet at amerikanske myndigheter har "fri" tilgang til disse dataene. USA er ikke vår venn; de er ikke bedre enn noen annen stat som ønsker seg verdensherredømme. Jo før vi forstår det, jo bedre.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...