SilverShaded Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Som tittelen sier, er det noen her som har Oppo Find X2 Pro ? Har veldig lyst på denne, men er usikker mht. bruk i Norge, om kamera er så bra som det sies, osv Den globale versjonen (CPH 2025) (med 12/512 GB og Snapdragon865) skal være speccet for bruk i Europa, men da er jo saken at Europa er stort. Kan ikke stole på at det funker selv om man slår av Carrier detection. ? Det selges en god del av denne i Tyskland til brukbare priser, så fristelsen er der. Alle erfaringer blir jeg kjempeglad for ! Lenke til kommentar
OC-Freak Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 (endret) om 4G tale fungerer er vel kanskje tvilsomt, Telenor og også Telia er ikke så flinke på å støtte mange telefoner utenom Samsung og epler. Selv syns jeg Oppo har vært litt for høyt priset i forhold til hvor bra de faktisk er. De har bra kameraspecs, men i tester så er de ofte ganske gjennomsnittlige. F.eks gsmarena sin test https://www.gsmarena.com/oppo_find_x2_pro-review-2085.php Ganske middelmådig vidvinkel kamera og dårligere nattbilder enn samsung f.eks. Men ellers bra. Oppo, OnePlus, vivo og Realme er samme eier (BBK Electronics), og kameraytelse har vært akilleshælen til BBK på mange modeller til tross for bra specs. Bra, men ikke like bra/bedre enn samsung/apple/google. Da kommer man alltid til å bli sett på som "ikke like bra som de beste i klassen". Selv hadde jeg nok heller sett på Oneplus om jeg skulle ha en telefon fra BBK konsernet, litt bedre operatørstøtte og lavere pris enn Oppo. Endret 20. august 2020 av OC-Freak Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 20. august 2020 Forfatter Del Skrevet 20. august 2020 OC-Freak skrev (32 minutter siden): Selv hadde jeg nok heller sett på Oneplus om jeg skulle ha en telefon fra BBK konsernet, litt bedre operatørstøtte og lavere pris enn Oppo. Ser forsåvidt argumentene dine mot Oppo. Oneplus frister liksom ikke. Ja, man kan få SD og alt det innebærer, men kamera-softwaren holder ikke helt mål. Skulle gjerne kjøpt en Note 20 Ultra, men det blir en prinsipp-avgjørelse om jeg ønsker å gi alle de kronene til Samsung når de fremdeles avspiser Europa med Exynos. Nye Mi 10 Ultra ser spennende ut, men er litt engstelig for bloatware og spyware...heller ikke så sikker på den samlede kvaliteten og stabiliteten. Det skal ikke være lett... ? 1 Lenke til kommentar
minim Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 SilverShaded skrev (34 minutter siden): Ser forsåvidt argumentene dine mot Oppo. Oneplus frister liksom ikke. Ja, man kan få SD og alt det innebærer, men kamera-softwaren holder ikke helt mål. Skulle gjerne kjøpt en Note 20 Ultra, men det blir en prinsipp-avgjørelse om jeg ønsker å gi alle de kronene til Samsung når de fremdeles avspiser Europa med Exynos. Nye Mi 10 Ultra ser spennende ut, men er litt engstelig for bloatware og spyware...heller ikke så sikker på den samlede kvaliteten og stabiliteten. Det skal ikke være lett... ? Jeg var også fast bestemt på note 20 ultra i år siden jeg trodde at de kom til å gå for snap overalt etter oppstyret med S20 og hvor dårlig ytelse den fikk. Av prinsipp lot jeg også være å kjøpe den. Godt å høre at det er flere Jeg gikk for en Mi 10 pro (ultra er ikke og blir kanskje ikke lansert utenfor kina) og synst Mios er helt nydelig. Vil nå påstå at det er minst like mye bloat hos samsung egentlig. Har bare hatt den en ukes tid, men tror denne blir en keeper for min del frem til noe nytt fancy kommer Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 20. august 2020 Forfatter Del Skrevet 20. august 2020 minim skrev (26 minutter siden): Jeg var også fast bestemt på note 20 ultra i år siden jeg trodde at de kom til å gå for snap overalt etter oppstyret med S20 og hvor dårlig ytelse den fikk. Av prinsipp lot jeg også være å kjøpe den. Godt å høre at det er flere Jeg gikk for en Mi 10 pro (ultra er ikke og blir kanskje ikke lansert utenfor kina) og synst Mios er helt nydelig. Vil nå påstå at det er minst like mye bloat hos samsung egentlig. Har bare hatt den en ukes tid, men tror denne blir en keeper for min del frem til noe nytt fancy kommer Haha...ja, sånn scamsung-oppførsel blir jeg skikkelig grinete av ! Nå driver de og jobber sammen med ARM for å få til en helt ny prosessor som skal i ALLE enheter uansett region. Så får vi se hvordan DET går. Du har fått deg en Mi 10 Pro, ja ? Ikke noe problemer å melde, håper jeg. Men greit å høre at den ikke er værre enn visse andre Kina-merker på bloatware. Hvordan er det med forhåndsinstallerte browsere, inkognito-modus og den biten ? Jeg hater inderlig sånne phone-home produkter/apper. Får følge med på Mi-trådene og håpe på mere oppdateringer der. Xiaomi Norge mente at Ultra vil komme hit etter hvert, men ryktene svirrer jo. Den syns jeg ser lovende ut. Er skikkelig klar for en ny mobil nå... Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 SilverShaded skrev (10 timer siden): Haha...ja, sånn scamsung-oppførsel blir jeg skikkelig grinete av ! Nå driver de og jobber sammen med ARM for å få til en helt ny prosessor som skal i ALLE enheter uansett region. Så får vi se hvordan DET går. Du har fått deg en Mi 10 Pro, ja ? Ikke noe problemer å melde, håper jeg. Men greit å høre at den ikke er værre enn visse andre Kina-merker på bloatware. Hvordan er det med forhåndsinstallerte browsere, inkognito-modus og den biten ? Jeg hater inderlig sånne phone-home produkter/apper. Får følge med på Mi-trådene og håpe på mere oppdateringer der. Xiaomi Norge mente at Ultra vil komme hit etter hvert, men ryktene svirrer jo. Den syns jeg ser lovende ut. Er skikkelig klar for en ny mobil nå... Jeg byttet til Chrome med en gang og har ikke tenkt over mye annet. En har samme irriterende Android greie med at alle skal lage sitt eget, men dette er jo likt på alle andre enn pixel. Jeg kunne tenkt meg mye av disse programmene dit peppern gror, men har ikke begynt på prosessen med å fjerne de enda. Det kan ikke gjøres sånn offisielt. Ang phone home apper så er neppe Xiaomi verre enn google selv. Eneste jeg har problemer med er at "hey google" deaktiverer seg selv. Klin umulig å få den til å stå på. Ut i fra googling så er dette og en Android bug så skal ikke tilskrive den Xiaomi enda. Jeg har dog meldt inn bug report på det så får se. Jeg kom til at det i praksis ikke er store forskjellen på pro og ultra så jeg gadd ikke vente. Zoom gimmick er nettopp det og 120W lader er litt det samme. 50w får jeg ikke spesielt lenge i ladesyklusen med denne heller. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 21. august 2020 Forfatter Del Skrevet 21. august 2020 minim skrev (2 timer siden): Jeg kom til at det i praksis ikke er store forskjellen på pro og ultra så jeg gadd ikke vente. Zoom gimmick er nettopp det og 120W lader er litt det samme. 50w får jeg ikke spesielt lenge i ladesyklusen med denne heller. Litt endringer har de tydeligvis gjort på kamera siden, spørsmålet er kanskje hvor mye av det man merker i point-and-shoot situasjoner. Man kan mene hva man vil om DXOmark, men en ren sammenligning mellom telefonene burde i det minste si NOE om innbyrdes forhold. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 OC-Freak skrev (15 timer siden): om 4G tale fungerer er vel kanskje tvilsomt, Telenor og også Telia er ikke så flinke på å støtte mange telefoner utenom Samsung og epler. Nå støtter vel Telia flere "ikke Samsung / Apple"-telefoner enn ikke ? Telia er ganske flink på bred støtte. Oppo selges dog ikke i Norge, så tviler på at de bruker ressurser på den da. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 21. august 2020 Forfatter Del Skrevet 21. august 2020 (endret) China HongKong, Japan, Brazil Merko skrev (51 minutter siden): Nå støtter vel Telia flere "ikke Samsung / Apple"-telefoner enn ikke ? Telia er ganske flink på bred støtte. Oppo selges dog ikke i Norge, så tviler på at de bruker ressurser på den da. Ja, ser den...men da er spørsmålet hvor mye som avhenger av Telenor/Telia. Telefonen har støtte for alle 4G-båndene til både telenor og Telia (B1 2100 UMTS, B3 1800 LTE, B7 2600 LTE og B20 800DD LTE. Den har også støtte for det 5G-båndet som per nå brukes av begge : n78 3600 (ogn28 700). Så kan man jo også spørre seg om Telenor f.eks støtter S20+-modellen SM-G9860 som er en Japan/Brasil/Kina/HongKong-versjon, men har flere støttede bånd enn Europa-versjonen SM-G986B..? Ganske skremmende at de to store telekom-leverandørene har slik makt over hva som selges av mobiler i Norge. Endret 21. august 2020 av SilverShaded Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 21. august 2020 Forfatter Del Skrevet 21. august 2020 Merko skrev (45 minutter siden): Oppo selges dog ikke i Norge, så tviler på at de bruker ressurser på den da. Det er ikke riktig,,,den ligger ute både hos Computersalg og CDON. Oppo har et par Kina-modeller av FindX2 Pro, og en global versjon (CPH2025) som for det meste selges utenfor Asia. Lenke til kommentar
minim Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 SilverShaded skrev (3 timer siden): Litt endringer har de tydeligvis gjort på kamera siden, spørsmålet er kanskje hvor mye av det man merker i point-and-shoot situasjoner. Man kan mene hva man vil om DXOmark, men en ren sammenligning mellom telefonene burde i det minste si NOE om innbyrdes forhold. Jo sikkert litt og litt poeng får den sikkert med gummick greiene også. Uansett skal en ha poin n shoot knuser iPhone de andre gang på gang er min erfaring. Denne er jo egentlig en generasjon nyere enn iPhone 11 pro som jeg byttet fra, men den har langt i fra så jevn bilde kvalitet. Det har jeg egentlig aldri funnet i en Android telefon. Men derimot om jeg tar meg tid til å sjekke bilde etterpå og ta det på nytt så kan jeg få bedre bilder fra denne synst jeg. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 21. august 2020 Forfatter Del Skrevet 21. august 2020 minim skrev (8 minutter siden): Uansett skal en ha poin n shoot knuser iPhone de andre gang på gang er min erfaring. Denne er jo egentlig en generasjon nyere enn iPhone 11 pro som jeg byttet fra, men den har langt i fra så jevn bilde kvalitet. Det er nok riktig at Iphone gir mer stabil kvalitet. Men har aldri prøvd meg på Iphone, og syns de er skammelig dyre i forhold til hva de leverer ellers. Uansett tar jeg aldri ett bilde av gangen....skyter alltid mange og velger senere, særlig fordi jeg knipser mye bevegelige objekter. Med min gamle Galaxy S5 tar jeg kanskje 8-10 bilder og får et par som er brukbare, men det er en elendig kamera-telefon, da. Lenke til kommentar
Sharpings Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Telia og Telenor støtter vel kun modeller de selv selger. Så Oppo blir dessverre ikke noen prioritet hos dem. Oppo har ofte laget kuule telefoner, men de jeg har hatt har skuffet meg på en ting og det er kameraet. Der er de i samme klasse som OnePlus dessverre, så jeg har bestemt meg for å styre unna fremover. Men de har mye fine telefoner da. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 21. august 2020 Forfatter Del Skrevet 21. august 2020 Sharpings skrev (47 minutter siden): Telia og Telenor støtter vel kun modeller de selv selger. Så Oppo blir dessverre ikke noen prioritet hos dem. Oppo har ofte laget kuule telefoner, men de jeg har hatt har skuffet meg på en ting og det er kameraet. Der er de i samme klasse som OnePlus dessverre, så jeg har bestemt meg for å styre unna fremover. Men de har mye fine telefoner da. Tror ikke at det der stemmer helt. Telenor er notorisk sene med å oppdatere listen over støttede telefoner (på 4G). De selger f.eks Sony Xperia, men de står ikke på listen. Telia støtter også flere telefoner enn hva de selger, f.eks de siste Xiaomi-modellene. Angående Oppo og kamera kan det være at de har hatt dårlig kamera, men dette skal jo liksom være noe av det bedre på den fronten. Har stort sett fått veldig bra skussmål for kamera-oppsettet på Find X2 Pro. Men med 4G (og etterhvert 5G) blir det vanskeligere og vanskeligere å vite hva som funker på de norske nettverkene, så det blir nok for risikabelt å kjøpe den. Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 Sånn....da har jeg snakket med OneCall (Telia). Netto resultat er at det trengs et samarbeid mellom Oppo og Telia for å lage en egen FW til telefonen hvis den skal funke for VoLTE og VoWiFi. Og at Telia neppe er interessert i å ta den kostnaden for et merke som er relativt ukjent i Norge. Da vil man altså i praksis være tilbake på 2G når 3G-nettverket blir helt borte. Det er selvsagt helt uaktuelt, så det må bli en annen telefon her i gården. Lenke til kommentar
minim Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Du får begynne å ringe via apper ? er det bare meg eller virker det utrolig dårlig implementert dette med volte? Det burde jo vært en standard sak hvor operatører og produsenter forholdt seg kun til en standard. Å holde på sånn for hver bidige modell er jo helt idiotisk mye bortkastet tid. Dette skjer jo sikkert globalt også... 1 Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 minim skrev (12 minutter siden): Du får begynne å ringe via apper ? er det bare meg eller virker det utrolig dårlig implementert dette med volte? Det burde jo vært en standard sak hvor operatører og produsenter forholdt seg kun til en standard. Å holde på sånn for hver bidige modell er jo helt idiotisk mye bortkastet tid. Dette skjer jo sikkert globalt også... Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men det er nok mer komplisert enn bare som så. Det er ikke lett å implementere en standard når nettverkene rundt omkring bruker ulike frekvenser, software, båndbredder, og codecs i sentraler og basestasjoner. 4G er jo i prinsipp et datanettverk. Det som er værst, etter min mening, er at det gir nettverksoperatørene en unik mulighet til å holde enkelte merker/produsenter ute i kulda. Om det nå er bevisst eller ubevisst har de total makt over hvem som kommer inn på det norske markedet. Jeg fikk beskjed om at det kostet MYE penger å inkludere en produsent...og det er ganske forståelig at de ikke tar den kostnaden for telefoner som det ikke er mange av i nettverket. Men hvordan skal det bli flere av dem i nettverket når de ikke støttes....Catch22, hehe Lenke til kommentar
minim Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 SilverShaded skrev (1 time siden): Jeg er forsåvidt enig i det du sier, men det er nok mer komplisert enn bare som så. Det er ikke lett å implementere en standard når nettverkene rundt omkring bruker ulike frekvenser, software, båndbredder, og codecs i sentraler og basestasjoner. 4G er jo i prinsipp et datanettverk. Det som er værst, etter min mening, er at det gir nettverksoperatørene en unik mulighet til å holde enkelte merker/produsenter ute i kulda. Om det nå er bevisst eller ubevisst har de total makt over hvem som kommer inn på det norske markedet. Jeg fikk beskjed om at det kostet MYE penger å inkludere en produsent...og det er ganske forståelig at de ikke tar den kostnaden for telefoner som det ikke er mange av i nettverket. Men hvordan skal det bli flere av dem i nettverket når de ikke støttes....Catch22, hehe Som du sier er det jo data trafikk. Skype og Facebook fungerer på alle nett. Hvorfor klarer ikke mobil produsentene det? Lenke til kommentar
SilverShaded Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 minim skrev (44 minutter siden): Som du sier er det jo data trafikk. Skype og Facebook fungerer på alle nett. Hvorfor klarer ikke mobil produsentene det? Fordi mobil-operatørene har proprietære nett, antar jeg. På et hvilket som helst nettverk må man jo også "logge på" på en eller annen måte....og denne telefonen har ikke passordet... ? Lenke til kommentar
minim Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 SilverShaded skrev (1 time siden): Fordi mobil-operatørene har proprietære nett, antar jeg. På et hvilket som helst nettverk må man jo også "logge på" på en eller annen måte....og denne telefonen har ikke passordet... ? Men igjen, vi er i 2020 og det burde ikke være komplisert å lage en standard som fungerer uavhengig av produsent. Jeg hadde skjønt at utfordringen var der for 20 år siden, men at vi holder på sånn nå er helt tullete. Om pålogging/autentisering er problemet hvorfor roter vi da rundt med et fysisk sim kort enda? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå