Gå til innhold

Jente trenger ny PC!

Anbefalte innlegg

Til det som var satt opp over her.

256Mb ram er da alt for lite, har det selv om merker at jeg trenger mere...

Ha minst 512.

Det 5600Xt skjermkortet er enda dårligere enn et 5600Ultra.

Dermed ville jeg heller valgt et 9600Xt...

Elrs så det bra ut :)

kikker du litt nærmere så er det 2stk 256 brikker.. og hva blir det, jo 512.

Og ang skjermkortet valgte jeg det pga pris, ytelse og det at det har 256-bit minnebuss som gjør at det kortet faktisk kan konkurrere mellom 9600pro og 9600XT

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Til det som var satt opp over her.

256Mb ram er da alt for lite, har det selv om merker at jeg trenger mere...

Ha minst 512.

Det 5600Xt skjermkortet er enda dårligere enn et 5600Ultra.

Dermed ville jeg heller valgt et 9600Xt...

Elrs så det bra ut :)

kikker du litt nærmere så er det 2stk 256 brikker.. og hva blir det, jo 512.

Og ang skjermkortet valgte jeg det pga pris, ytelse og det at det har 256-bit minnebuss som gjør at det kortet faktisk kan konkurrere mellom 9600pro og 9600XT

Okey da blir det noe annet. :)

Er så utrolig trøt nå,får skylde på det :p

Lenke til kommentar

Takk skal du ha, Gef.....nå fikk jeg plutselig lyst til å overklokke det eldgamle skjermkortet som sitter i Compaqen for å trene litt.....hvis det går an å klokke det, da :roll:

Og takk til traskas....jeg skal forsøke og sette meg inn i forskjellen på de to typene hovedkort som har blitt foreslått her. Jeg har forresten bestemt meg for det kabinettet fra PS data, (Aopen) selv om det er litt dyrt. Jeg har fått ordna noen kroner ekstra, så det går bra :)

Lenke til kommentar
Takk skal du ha, Gef.....nå fikk jeg plutselig lyst til å overklokke det eldgamle skjermkortet som sitter i Compaqen for å trene litt.....hvis det går an å klokke det, da :roll:

Og takk til traskas....jeg skal forsøke og sette meg inn i forskjellen på de to typene hovedkort som har blitt foreslått her. Jeg har forresten bestemt meg for det kabinettet fra PS data, (Aopen) selv om det er litt dyrt. Jeg har fått ordna noen kroner ekstra, så det går bra :)

Det er bra du har ordna litt ekstra, for det kabinettet du har valgt ut er noe av det bedre jeg har vært borti. Aopen har gjort en kjempejobb med det. Hovedkortet jeg valgte, valgte jeg fordi det bruker samme brikkesett som nf7-s kortet, bare at det har passiv kjøling på NB og er billigere. Enda har det samme utvalget av tilkoblinger som nf7-s bortsett fra seriall ATA, men det er vel ikke noe du trenger med en gang?

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hva "seriall ATA" er for noe? Er for trøtt til å google :sleep:

Regner med at det er liv til å bumpe litt når klokka er så mye :whistle:

Seriell ATA er den nye standarden som skal ta over for IDE-ATA etterhvert. Med IDE-ATA har du en max overføringshastinghet på 133mbps, selv om de fleste enheter sjelden leverer mer enn 85-90mbps. Den bruker også 40-pin tilkobling på harddisker, CD-ROM osv. Seriell ATA har en overføringshastighet på 150mbps (teoretisk) og diskene som bruker dette har en liten, smal plugg med bare 7-pins tilkobling. Dette vil igjen øke hastigheten og minske litt på "store" kabler inne i maskinen. det er de fysiske forskjellene hvertfall. Jeg er ingen ekspert på S-ATA, men jeg mener å ha forklart dette rett

Lenke til kommentar
Kan noen fortelle meg hva "seriall ATA" er for noe? Er for trøtt til å google  :sleep:

Regner med at det er liv til å bumpe litt når klokka er så mye  :whistle:

Seriell ATA er den nye standarden som skal ta over for IDE-ATA etterhvert. Med IDE-ATA har du en max overføringshastinghet på 133mbps, selv om de fleste enheter sjelden leverer mer enn 85-90mbps. Den bruker også 40-pin tilkobling på harddisker, CD-ROM osv. Seriell ATA har en overføringshastighet på 150mbps (teoretisk) og diskene som bruker dette har en liten, smal plugg med bare 7-pins tilkobling. Dette vil igjen øke hastigheten og minske litt på "store" kabler inne i maskinen. det er de fysiske forskjellene hvertfall. Jeg er ingen ekspert på S-ATA, men jeg mener å ha forklart dette rett

eller bare la hardware.no

Du finner ganske mye i guidene skal jeg si deg, og de flste bør ta en tur innom der for info :thumbs:

Lenke til kommentar
Nå har jeg fått 100 tips her og 100  på Pm, og har kommet et stykke videre :)

Regner med at de som svarer enten har fulgt med her, slik at jeg slipper å svare på hva jeg skal bruke pc'n til og sånn.

Ting jeg har:

* tastatur og mus

* lcd-skjerm

* høytalere

Ting jeg har bestemt meg for: (tror jeg, ihvertfall....dersom ingen har

noen store innvendinger)

* AMD Athlon XP2500+ 1.833 GHz Socket A 333MHz bus, 512KB Barton

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...=4&GrpID=6&s=pl

* Asus A7N8X-X hovedkort for Socket A nForce2 400/MCP, ATX,ATA133,USB2.0,LAN

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

* GlacialTech CPU-Vifte Socket A/370/FCPGA Igloo Silent Breeze 462 II XP3000+

http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...28&GrpID=5&s=pl

* Aopen Case ATX Tower Black 350W PSU USB 2.0 Silent PSU

http://www.psdata.no/prodSearch.asp?IT=992...lAction=details

* En floppydisk som jeg har glemt hvor jeg fant

Da var jeg kanskje 5 skritt nærmere :)

Har bestemt meg for dvd-brenner, men der går jeg får det billigste som finnes på komplett.no. Jeg er helt ør i hodet nå, så jeg klarte ikke å finne en billig brenner som var svart. Noen steder står det "svart bulk", og så er det bilde av en hvit brenner :(

Det jeg trenger hjelp til nå, er skjermkort, Ram og harddisk.....billigst mulig. Men det må selvsagt passe til de tingene jeg har.

Jeg trenger altså:

* Harddisk: Den jeg har nå er på 8GB (du leste riktig......åtte giga), så det er ikke sikkert jeg trenger så veldig stor med det første. Om et år eller noe, så kan jeg kjøpe meg en til.

* Ram: Dette har jeg lært minst om, men har forstått at jeg kan velge mellom 2x256 eller 1x512. Har fått med meg at det kan være en fordel med 2x, men er ikke helt sikker på om det er noen vits pga hovedkortet mitt.  Jeg har kanskje tenkt at om jeg kjøper en 512x1, så kan jeg kjøpe en ny 512x1 om et års tid, så får jeg den 2xeffekten som dere er så glad i. *kjenner at jeg er litt på tynn is nå*  *kan skylde på at jeg er supertrøtt, da*

* Skjermkort :(  Her har jeg fått tips fra 800 til 3000 kr, med Gef i midten, med ca 1500 :) Det er nesten så jeg har lyst til å klokke litt selv :scared: Mulig at det beste er et kort til rundt 1000 som kan klokkes littegrann om en stund. Altså når jeg har lært det :)

Beklager at jeg skriver så ufattelig langt, og ikke så veldig bra, men dere kan ihvertfall ikke klage på for lite info. Fortsett og send forslag både her og på PM, sånn at jeg har noe lesestoff i morgen også :)

Holdte på å glemme å si at de tre tingene må kjøpse på komplett.no

Bra det :thumbs:

-Men husk at for en nybegynner innen pc har jeg erfart at det er sjitt viktig å bruke lang tid på å velge for å ikke angre etterpå :yes:

EDIT: men jeg syns helt klart du bør gå for seriell-ata! :yes: Det er framtiden innen harddisk grensesnitt ;)

Endret av So
Lenke til kommentar

Hei igjen :)

Jeg har lært utrolig mye på en måned her inne, men har funnet ut at jo mer man vet, jo vanskeligere er det. Det største problemet er at man har lyst på noe som er bittelittegranne dyrere enn det man har valgt ut, og det gjelder alle komponentene. I tillegg har jeg begynt å interessere meg for overklokking :wow:

Det jeg lurer på nå, er hvilket hovedkort bør jeg velge til AMD Athlon XP2500+, dersom jeg etter hvert skulle få lyst til å overklokke litt? Jeg hadde egentlig bestemt meg for:

Asus A7N8X-X hovedkort for Socket A nForce2 400/MCP, ATX,ATA133,USB2.0,LAN

Er det greit nok, eller finnes det et som er bedre til overklokking i samme prisklasse?

Litt off-topic, så slipper jeg å lage en ny tråd......tåler en lcd-skjerm minus 5 kuldegrader i en times tid? (den skal transporteres, og jeg har ikke penger til taxi)

Edit: Kan jo legge inn en link....og så glemte jeg å si at den må kjøpes hos komplett.no http://www.komplett.no/k/ki.asp?action=inf...10&GrpID=5&s=pl

Endret av stine__
Lenke til kommentar

Ser at du ikke har fått svar her enda...kan desverre ikke si helt 100% sikker på det, men jeg mener på at det ASUS hk'et skal være passe til å klokke med.

Er nesten sikker på at LCD skjermer skal tåle det, bare du venter litt med å skure den på slik at den blir varm og tørr. Da slipper det å komme kondens inne i skjermen, det vli vi ikke ha ;)

vent i ca 1-2 timer for at skjermen skal bli som romtemp :)

Men jeg ville anbefalt deg å lage en tråd om dette på Hovedkort, Prosessor og minne ang det med hk'et. Abit sine skal etter det jeg ha lest være bedre til klokking.

Spør også om det med LCD skjermen på Skjermkort, skjermer.

Jeg kan som sagt ikke garrantere deg at en LCD skjerm tåler -5 grader...

Lykke til :)

Lenke til kommentar

Takk for svar igjen, Gef.....jeg klarte ikke å vente på svar her i går, så jeg dro og hentet den. Jeg lot den stå i 3-4 timer før jeg turte å installere den, og det gikk helt greit :)

Når det gjelder hovedkort, så har jeg bestemt meg for Asus. Det neste problemet er minne.....vet ikke om jeg skal ha 2x256 eller 1x512. Hvis noen kan fortelle meg ulemper eller fordeler med det ene eller det andre, så blir jeg glad :)

Lenke til kommentar
Takk for svar igjen, Gef.....jeg klarte ikke å vente på svar her i går, så jeg dro og hentet den. Jeg lot den stå i 3-4 timer før jeg turte å installere den, og det gikk helt greit :)

Når det gjelder hovedkort, så har jeg bestemt meg for Asus. Det neste problemet er minne.....vet ikke om jeg skal ha 2x256 eller 1x512. Hvis noen kan fortelle meg ulemper eller fordeler med det ene eller det andre, så blir jeg glad :)

Fint å se at det gikk greit :)

Når det gjelder det med ram, så vil jeg si at hvis du ikke har tenkt til å oppgradere med mer ram, så ville jeg gått for 2*256, hvis du skal oppgradere så snart du får penger til ny ram brikke, ville jeg gått for 1*512.

2*256 vs 1*512, da vil 2*256 yte best. Når du har to brikker som kjører i dual, så jobber brikkene sammen om hver oppgave, dermed går det raskere. Når du kun har èn brikke må denne jobbe med oppgaven selv uten hjelp fra en "ram partner" :p dermed treigere.

Egentlig så vil 512MB ram holde i god tid fremover, men jeg tørr ikke å si hvor lenge. Men jeg regner med at en oppgradering til mer ram burde finne sted rundt sommeren/jul som kommer ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar

hva med støy da? Om du velger wd hardisk yter den bra men støyer utrolig. Jeg ville valgt en seagate hd, den er meget stillegående.

Kunne ikke se at du hadde bestemt deg for hd merke.

Jeg har aldri sett så mange svar på ett slikt spørsmål, som "vanligvis" er kjedelig. Forstålig :)

skulle bytta til jentenavn kanskje og en sexy avartar. :p

Endret av Åsmund
Lenke til kommentar
hva med støy da? Om du velger wd hardisk yter den bra men støyer utrolig. Jeg ville valgt en seagate hd, den er meget stillegående.

Kunne ikke se at du hadde bestemt deg for hd merke.

Jeg har aldri sett så mange svar på ett slikt spørsmål, som "vanligvis" er kjedelig.  Forstålig :)

skulle bytta til jentenavn kanskje og en sexy avartar.  :p

Jeg har 4 WD disker, og vil ikke si at de støyer utrolig, men de støyer helt klart mer enn stillheten selv :p

Skal du ha helt musestille pc, så må man passe på å bestille stillegående vifter samt en Seagate HD ja. Hvis man har en vifte i maskinen som har ett støynivå på 25db, bråker viften like mye som hd'en. Snakker ut av egne erfaringer. ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar
hmm. ja jeg har 2 kabinettvifter som sikkert bråker mer en 25 db. den ene lysevifta er på 26 db. cpu vifta er på 12 db, og merker mine 2 hd-er veldig godt men.

hmm..merkelig. Hadde for en stund siden bare èn Intel BOXED kjøler i maskinen, som ifølge nettsteder skal ha ett støynivå på 25db (BOXED som fulgte med min gamle P4 2.53GHz). Da bråkte den vifta og hd'en omtrent likt. Kanskje det kan være litt forskjell fra WD til WD? kan det ha noe med hvilket kabinett man har? tenker da på hvor godt isolert det er området rundt hd'ene osv ?

Bare teorier :p

Edit: Hadde bare en WD da ;)

Endret av Gef
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...