sedsberg Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Ja du kan søke på google etter car battery wedding ring, men vær forberedt på noen ekstremt stygge bilder! 1 Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Mekker`n skrev (15 timer siden): Polene er vel lagd av bly så man bør vaske henda etterpå. Jeg har fått strøm av et 12volt system en gang. Da drev jeg å fiklet rundt innslaget på startmotor mens en læregutt uheldigvis begynte å kjinne. Da lugga det litt i fingeren. Noe jeg innimellom gjør for å diagnosere klassiske lambdasonder er å holde signalledning til ECU i en hånd(minus), og den andre hånda på plusspolen på batteriet. Etterhvert blir Co`en strøken og kroppen er rimelig lambda 1 sånt sett. En spole (innslaget på startmotoren) kan i gitte tilfeller generere en mot-spenning som er mye høyere enn batterispenningen. Vanlig 12V DC vil du ikke klare å kjenne med fingrene (men med tungen så kjenner du det godt). Det som er særlig farlig med bilbatteri er om du kortslutter batteriet for da kan du få en strømstyrke på opp mot 1000 Ampere. (Til sammenligning: Hovedstrømmen inn til en enebolig er normalt under 63 Ampere). 1000 Ampere (omså bare i noen få sekund) er tilstrekkelig til å få en skiftnøkkel til å ta fyr. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 5 minutes ago, Professor Balthazar said: En spole (innslaget på startmotoren) kan i gitte tilfeller generere en mot-spenning som er mye høyere enn batterispenningen. Vanlig 12V DC vil du ikke klare å kjenne med fingrene (men med tungen så kjenner du det godt). Det som er særlig farlig med bilbatteri er om du kortslutter batteriet for da kan du få en strømstyrke på opp mot 1000 Ampere. (Til sammenligning: Hovedstrømmen inn til en enebolig er normalt under 63 Ampere). 1000 Ampere (omså bare i noen få sekund) er tilstrekkelig til å få en skiftnøkkel til å ta fyr. Å si at strømmen inn til en bolig er normalt under 63A er korrekt, men det er også litt misvisende. Man sammenligner da kortsluttningsstrøm med vanlig bruk. Om man kortslutter hovedinntaket til en bolig, og man ikke er veldig langt unna trafoen, så kan kortslutningsstrømmen fint være på over 5000 ampere. Det vil kunne medføre betydelig mer skade enn et bilbatteri. Altså, respekter batterier, men respekter strømnettet også. 1 Lenke til kommentar
delfin Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 (endret) 16 hours ago, Formula90 said: Driver å diskuterer med en annen fyr. Han mener det er livsfarlig å ta på polene på et 12v batteri. Dødelig farlig. Jeg mener det er for svakt til at man blir å merke noe en gang. Hav er rett?.. 59 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Ja, et bilbatteri klarer ikke levere titusenvis av ampere, så konsekvensene er ikke fullt så store der som i mitt hypotetiske eksempel. Kortslutning av et bilbatteri vil svært sjeldent være dødelig, men kan absolutt gi ganske stygge skader. Å ta på polene er ikke "kortslutning". Det har ikke noe å si hvor mye strøm det klarer å levere så lenge spenningen er for lav til å "dytte" gjennom motstanden (mennesket her). Hvis vi har f.eks. 1 million ohm mellom fingertuppene på hver hånd blir strømmen og effekten ekstremt liten. Her er et batteri som er like "dødelig" som et bilbatteri, gitt at man ikke kortslutter det: Svaret er uansett "nei", helt ufarlig, men om du har på deg en stålklokke og kortslutter har du et kjempeproblem... Edit: Spørsmålet i TS dreier seg om å faktisk ta på et 12V-batteri, ikke kortslutning med en metallgjenstand. Man skal være ekstremt kreativ for å klare å skade noen med et 12V. I alle fall er det ikke nok å ta på det. Det finnes en del som tror at det er farlig fordi det kan levere så mye strøm (og det er jo sant at det kan) men det har ingen ting å si når vi snakker om de motstandene vi har i kroppen... Endret 20. august 2020 av pappkake Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 (endret) Google kunne vist svaret temmelig kjapt da.. Her er og video av noen som gjør det om det skulle trengs mere bevis. Å ta på en Coil derimot kan være ubehagelig, men på moderne biler er disse godt forseglet så man klarer ikke å få støt med mindre man faktisk går inn for det. Xenonpærer bruker og høyspenning og kan gi en karamell. Endret 20. august 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 (endret) 14 minutes ago, pappkake said: Å ta på polene er ikke "kortslutning". Det har ikke noe å si hvor mye strøm det klarer å levere så lenge spenningen er for lav til å "dytte" gjennom motstanden (mennesket her). Hvis vi har f.eks. 1 million ohm mellom fingertuppene på hver hånd blir strømmen og effekten ekstremt liten. Ja, om det er noen som ikke er kjent med hva en kortslutning er, så er det altså å lage en veldig god kobling mellom de to forskjellige terminalene. Det kan gjøres f.eks ved å berøre begge terminalene samtidig med et stykke ledende metall, som en skiftenøkkel, en giftering, en klokke, et skrujern, osv. En annen måte er uvettig bruk av multimeter. Om man skal måle spenningen på et batteri, men har klart å få satt multimeteret til å måle strøm, og så setter målepinnene mot terminalene på batteriet, så har man en kortslutning. Usikker på om det vil være spesielt farlig på et bilbatteri, ettersom sikringen i multimeteret kanskje klarer å redde deg. Men om man gjør det samme på et elektrisk anlegg som kan levere mye mer strøm, så kan man oppleve at multimeteret eksploderer. Endret 20. august 2020 av Espen Hugaas Andersen Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 (endret) 4 minutes ago, Espen Hugaas Andersen said: Det kan gjøres f.eks ved å berøre begge terminalene samtidig med et stykke ledende metall, som en skiftenøkkel, en giftering, en klokke, et skrujern, osv. En annen måte er uvettig bruk av multimeter. Om man skal måle spenningen på et batteri, men har klart å få satt multimeteret til å måle strøm, og så setter målepinnene mot terminalene på batteriet, så har man en kortslutning. Usikker på om det vil være spesielt farlig på et bilbatteri, ettersom sikringen i multimeteret kanskje klarer å redde deg. Men om man gjør det samme på et elektrisk anlegg som kan levere mye mer strøm, så kan man oppleve at multimeteret eksploderer. Gjorde dette med ett uhell for en del år siden faktisk, med ett eldre Fluke multimeter. Skulle sjekke batterispenningen men måleprobene var plassert i strømmåleposisjon. Skjedde ikke stort annet enn at pinnene begynte å gløde og det ble utrolig varmt å holde den, men mulitimeteret overlevde. Vanligvis er det vel en 10A sikring i mulitmeret som skal forhindre dette (nyere multimerer har gjerne varsellyd om kablene er plugget feil og) Endret 20. august 2020 av Complexity Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 9 minutes ago, Complexity said: Gjorde dette med ett uhell for en del år siden faktisk, med ett eldre Fluke multimeter. Skulle sjekke batterispenningen men måleprobene var plassert i strømmåleposisjon. Skjedde ikke stort annet enn at pinnene begynte å gløde og det ble utrolig varmt å holde den, men mulitimeteret overlevde. Vanligvis er det vel en 10A sikring i mulitmeret som skal forhindre dette (nyere multimerer har gjerne varsellyd om kablene er plugget feil og) Ja, er nok relativt vanlig å gjøre feil her. Fordelen er at man har jo fort et par meter med ikke spesielt tykk ledning, så dette kutter ned kortslutningstrømmen en del, spesielt da ved lav spenning. Det er verre om man gjør dette med f.eks 400V - da gjør ikke de ekstra par meterne veldig mye med kortslutningsstrømmen. Lenke til kommentar
delfin Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 2 minutes ago, Complexity said: Gjorde dette med ett uhell for en del år siden faktisk, med ett eldre Fluke multimeter. Skulle sjekke batterispenningen men måleprobene var plassert i strømmåleposisjon. Skjedde ikke stort annet enn at pinnene begynte å gløde og det ble utrolig varmt å holde den, men mulitimeteret overlevde. Vanligvis er det vel en 10A sikring i mulitmeret som skal forhindre dette (nyere multimerer har gjerne varsellyd om kablene er plugget feil og) Jøss, et Fluke-multimeter uten sikring på strømmåler? Det hadde jeg ikke trodd... Ja, så å si alle multimeter har en 10A-sikring, så det var merkelig... fungerte multimeteret akkurat som før? Imponerende. P = U^2 / R er vel den mest relevante formelen her ? 230^2/13^2 = 313. 313 ganger høyere effekt fra 230V enn fra 12V gitt samme motstand og ingen strømbegrensning, så det fort mye når spenningen øker.... Et problem er at man lærer på elektro at det ikke er spenningen som dreper, men strømmen. For så vidt ikke helt feil, men strømmen er jo gitt av spenningen først og fremst.... når folk begynner å blande inn ting som hvor mye et bilbatteri kan levere, eller til og med Ah, så blir det misforståelser. Det er spenningen som avgjør om noe er farlig, gitt at man ikke har en begrensende faktor for strømmen. De eneste tingene som ikke kan levere "maks strøm" gjennom et menneske er laget for å gi en kort spenningspuls. Man kan lage en EKSTREMT ubehagelig strømpuls fra et bilbatteri ved å parallelkoble en spole og så "flikke" på polene siden spenning er den deriverte av strømmen, men den er så kort at den ikke er farlig. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Veldig mange nye multiemtre mangler sikring på 10A/20A-tilkoblingen. Spesielt de billige. Cat-merkinga indikerer hvor sikre de er ihht kortslutningsstrøm. De går til Cat IV hvor det er det høyeste. Mange billige er kun Cat II eller III. Testledningene og probene har også slik merking. Lenke til kommentar
Gjest Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Kun farlig ved kortslutning, altså at man tar f.eks skiftenøkkel over begge polene sies det. Men må man ikke lage en sluttet krets med kroppen hvis man skal kjenne noe ,, evnt dødlig(gjennom hjertet)? Holder man skiftenøkkelen og kortslutter følger strømmen den letteste vei, altså igjennom skiftenøkkel Eller hva? Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Det stemmer. Hvis du tar batteripolene og kobler til to uisolerte, lange skrutrekkere, og så stikker disse to dypt inn i brystet så kan du stryke med. Men huden har veldig høy motstand. Litt lavere hvis du er våt, men fremdeles til for høy til at du kjenner 12V. Hvis du er skikkelig våt og virkelig klemmer til så kanskje du kjenner 24V. 1 Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Just now, Malerifaen said: Kun farlig ved kortslutning, altså at man tar f.eks skiftenøkkel over begge polene sies det. Men må man ikke lage en sluttet krets med kroppen hvis man skal kjenne noe ,, evnt dødlig(gjennom hjertet)? Holder man skiftenøkkelen og kortslutter følger strømmen den letteste vei, altså igjennom skiftenøkkel Eller hva? Kroppen din har en betydlig motstand. Altså holder du skiftenøkkelen, og er borti den ene polen med skiftenøkkelen og den andre polen med hånden, så følger strømmen skiftenøkkelen, og så stopper den. Den klarer ikke gå gjennom hånden. Faren ved kortslutning er ikke det å få strømmen gjennom seg. Faren er varmeutviklingen, og det at man da brenner seg. Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Sjekk Photonicinduction på YT. Han har et par videoer der de kjører mellom 1 og 2 volt på fastnøkler, men med en vanvittig høy strøm. Lenke til kommentar
Espen Hugaas Andersen Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Eller man kan se på f.eks lysbuesveising. Dette er effektivt sett en kortslutning på opp mot 200A. Lenke til kommentar
Hanhijnn Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Hvis et 12V batteri hadde vært farlig å ta på så hadde ikke begge polene vært åpne/tilgjengelig, som de er på de fleste bilmodeller. Selv på elbiler. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) Store kondensatorer er vel så skumle som batterier ved kortslutning, er de mange de kan levere store strømmer med høy spenning over kort tid. Utladingen gir en smell med et skarpt lysblink. Den vil først smelte metall nært lusbuen mellom kontaktpunktene. Dette er jo prinsippet bak sveising, bare at der skjer det kontrollert. Der holdes lysbuen "kontinnuerlig", og en kan regulere strømmen i lysbuen etter behov. Lusbuen har gjerne en temperatur på flere tusen grader. Så den smelter tillsatsmaterialet (elektroden), og litt av grunnmaterialet, altså det som skal sammenføyes, (sveises). Da beskytter man øynene mot sterkt lys og uv-lys, og hendene, og kroppen forøvrig mot brannskader. Det kan sprute litt varmt metall under sveisinga. Men man trenger ikke være mye bekymret for strømmen, er hanskene våte, særlig med salt sjø, kan det sitre og kile noe på hendene, har du små sår på hendene vil det svi litt i såra. Er hanskene tørre kjennes ingenting. Endret 21. august 2020 av KjeRogJør Lenke til kommentar
Professor Balthazar Skrevet 25. august 2020 Del Skrevet 25. august 2020 sedsberg skrev (På 20.8.2020 den 15.22): Det stemmer. Hvis du tar batteripolene og kobler til to uisolerte, lange skrutrekkere, og så stikker disse to dypt inn i brystet så kan du stryke med. Men huden har veldig høy motstand. Litt lavere hvis du er våt, men fremdeles til for høy til at du kjenner 12V. Hvis du er skikkelig våt og virkelig klemmer til så kanskje du kjenner 24V. Med å stikke to lange skrutrekkere inn i brystet så er det en viss fare for å stryke med selv uten noe spenning ? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå