Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Registerreim

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ser ut som Astra av den generasjonen var tilgjengelig med et utall motorfamilier, og at enten man har bensin eller diesel er både reim og kjede aktuelt, så det er umulig å si noe fornuftig uten å vite nøyaktig hvilken motor som står i.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV

On 8/22/2020 at 5:28 PM, SecoY said:

Det står i intstruksjonsboka di.

Denne type informasjon finner man som regel ikke i instruksjonsboken. Du må finne ut hvilken motorkode bilen din har, dette står på et lite hvitt kort (på størrelse med et kredittkort) som ligger i mappen med bilens dokumenter. Når du søker, kan du ikke stole på info du finner på nett. Ta heller kontakt med din Opelforhandler og sjekk med verkstedet der.

Lenke til kommentar
Slettet-fsaSP0zV skrev (11 minutter siden):

Denne type informasjon finner man som regel ikke i instruksjonsboken. Du må finne ut hvilken motorkode bilen din har, dette står på et lite hvitt kort (på størrelse med et kredittkort) som ligger i mappen med bilens dokumenter. Når du søker, kan du ikke stole på info du finner på nett. Ta heller kontakt med din Opelforhandler og sjekk med verkstedet der.

Virkelig? Står det ikke serviceintervaller på slitedeler? Hvor er det da meningen at man skal ta rede på det? I min bil står det i alle fall i instruksjonsboka (diagram som viser intervaller for alle motorvarianter av min bil, for alt fra reimbytter til oljebytter og eventuell info om hva som er ment å vare bilens levetid (f.eks. girolje)).

Burde være påbudt at slik info står der.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV
1 hour ago, SecoY said:

Virkelig? Står det ikke serviceintervaller på slitedeler? Hvor er det da meningen at man skal ta rede på det? I min bil står det i alle fall i instruksjonsboka (diagram som viser intervaller for alle motorvarianter av min bil, for alt fra reimbytter til oljebytter og eventuell info om hva som er ment å vare bilens levetid (f.eks. girolje)).

Det stod alt om olje-, filter, plugger og annet vedlikehold i serviceheftet, men kan ikke huske at registeret var nevnt. Selv på gode (?) gamle Astra-G var det ulike løsninger, jeg hadde en -99-modell med kjede, og en -00-modell med rem.

Lenke til kommentar
7 hours ago, Slettet-fsaSP0zV said:

Det stod alt om olje-, filter, plugger og annet vedlikehold i serviceheftet, men kan ikke huske at registeret var nevnt. Selv på gode (?) gamle Astra-G var det ulike løsninger, jeg hadde en -99-modell med kjede, og en -00-modell med rem.

Gleden med Opel i moderne tid, i én modell kan du få en bensinmotor de har laget selv, en bensinmotor fra GM i USA påmontert tenningssystem fra Saab, en dieselmotor fra Fiat, en dieselmotor fra Isuzu, en dieselmotor de har laget selv, et eller annet de fant på sjøhuset, noe som falt av en lastebil på Autobahn... Ikke slik å forstå at det er dårlige motorer, men snarere at Opel gjennom GM hadde tilgang på enormt mye forskjellig, og heller plukket fritt det de ville ha fra dette utvalget enn å lage to-tre egne standardmotorer i ulike størrelser og effekter, med tydelig innbyrdes slektskap. Volvo er i motsatt ende, rubbel og bit, både bensin og diesel, er nå fra samme motorfamilie og har de samme løsningene så langt som mulig.

Lenke til kommentar
SecoY skrev (På 25.8.2020 den 15.51):

Jeg har etterlyst dette på moderne biler, men i stedet for å levere et skjema i manualen for hva som skal gjøres når, så er dette nå kodet inn i bilens egen digitale servicekalender og gir deg gjerne ikke noen annen påminnelse enn "service in 30 days" eller "service now" osv. 

Hensikten skal visstnok være at folk skal slippe å tenke på hva som skal gjøres og man skal bare levere bilen fra seg på verksted, smile og betale det det koster, men det skaper en stor uforutsigbarhet i når disse intervallene forekommer og når man kommer til å få større utgifter assosiert med bileierskapet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...