Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Straff som passasjer

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tilfeldig person på nettet skrev (5 timer siden):

Hei, var på fest og lånte bort bilen min til en person som jeg ikke visste var beruset.

Regner ikke med du var i et barnebursdag. Om du var beruset, så burde du strengt tatt antatt at han også var det, når han var på samme fest.

Det sagt, aner ikke strafferammen, men ser ut som de over er inne på noe.

Lenke til kommentar

Som bileigar vil du ofte bli straffa som om du køyrde, i tillegg til at føraren blir straffa. 

Du vil nok slite med å bli trudd på at du ikkje viste at kompisen var betusa, og sjølv om du ikkje viste det så er det likevel brudd på vegtrafikklova § 17 der det står at eigaren av motorvogn plikter å forvisse seg om at føraren oppfyller krava. Det at du sjølv var for rusa til å kunne vurdere føraren fritek deg ikkje frå straffeansvar. 

Det sagt så kjem det mykje ann på kor høg promille føraren hadde, var han på samme nivå som deg eller er det snakk om lavpromille hos føraren? 

Lenke til kommentar

Det må da være noe å jobbe med her, så ville hyret advokat for å vurdere saken. Jeg tar utgangspunkt i at det er tilfelle som du sier, at du ikke visste at sjåføren var beruset. Du sier ikke noe om hvor beruset din kompis var. Om han/hun var sterkt beruset, vil det selvsagt spille inn på troverdigheten i forhold til om du visste eller ikke.

Forslaget over, hvor begge tviholder på at du ikke visste, virker å være bra. Jeg vet ikke om det kan være fare for at politiet tilbyr strafferabatt for kompisen din, dersom han/hun drar med seg deg med sin forklaring. Jeg tror ikke det er en særlig stor fare for det, fordi det vil være viktigst å få straffet sjåføren av bilen, samt at de sitter med gode nok beviser til å bygge en sak. En annen mulig greie her om det skulle være en "burde ha-visst"-anvendelse som likevel tilsier at du kan straffes.

Et argument for at du ikke visste, er at det ikke gir mening at du skulle låne bort bilen til en beruset kompis for selv å sitte på, fordi du da like gjerne kunne ha kjørt selv. Graden av beruselse for deg og kompisen din kan svekke argumentet dersom kompisen din var vesentlig mindre beruset enn deg, men det igjen vil kunne styrke din påstand om at du ikke visste.

Et annet moment er dersom din kompis ikke var beruset på tidspunktet da han/hun overtok bilnøkler og tilgang til bilen, og særlig om du kan vise til at det var avtalt på forhånd at han/hun skulle være sjåfør denne kvelden.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...