Redaksjonen. Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 De nye kystvaktskipene blir mer effektive ubåtjegere Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Har vi noen verft i Norge som kan bygge krigsskip i størrelse Fregatt? Lenke til kommentar
Mr.Static Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Det var jaggu på tide at et norsk verft fikk kontrakt på bygging av de nye kystvaktfartøyene. Det samme burde vært gjort da vi bygde fregattene.... 1 Lenke til kommentar
Martin O. Nygård Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Da blir de vel mer marine enn kystvakt. Få tyvfiskere under vann. Hva utenom raketter mangler for at de blir til fregatter ? Lenke til kommentar
Kuhn Singhto Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Martin O. Nygård skrev (10 minutter siden): Da blir de vel mer marine enn kystvakt. Få tyvfiskere under vann. Hva utenom raketter mangler for at de blir til fregatter ? hestekreter Lenke til kommentar
Kuhn Singhto Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 FB.093090871808135 skrev (46 minutter siden): Har vi noen verft i Norge som kan bygge krigsskip i størrelse Fregatt? det bygges jo skip type hurtigrute på vestkysten, en fregatt burde vel kunne la seg gjøre i samme slengen 1 Lenke til kommentar
ACYBN18O Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Det har vært bygget noen av verdens største supertankere i Norge på 60-70 tallet. Reksten fikk bygget mange supertankere på Aker Stord. Bare i 1970 og 71 bygget Aker Stord 5 supertankere som var opp mot 300 000 tonn og 350 meter lange for Reksten. Slik at å bygge kystvaktskip på 135 meter blir peanøtter i forhold og en enkel sak for skipsbyggernasjonen Norge. I 1969 ble grunnen lagt for ett nytt storverft ved Hanøytangen på Askøy. Her skulle det bygges og repareres supertankere på opp mot 1 million dødvekttonn (tdw). Hadde Reksten fortsatt,ville nok planen blitt virkelighet. Så ja,Norge har bygget svært store skip. Reksten fremsto faktisk på slutten av 1960 tallet som en av verdens største redere,bare 4 andre redere i verden hadde like mange dødvekttonn på kjøl som Reksten. 3 Lenke til kommentar
heuhen Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Ja, disse kystvaktskipene er nesten det man kaller fregatt light. full blods fregatter kan vi bygge uten problemer, vi bygde skjold klassen, det enneste forskjellen er størrelsen på plattform og at det bruker en del større og kraftigere utstyr.... for å ta lett på det. så klart det er en læringskurve, for å begynne å bygge større krigskip i Norge. 1 Lenke til kommentar
toreibjo2 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 HAHAHA HAHA HAHAHA! Eller snarere: PRÆHÆHÆ *hikst PRÆÆÆÆHÆHÆHÆ. Et par, tre år? La oss si seks, syv. Et slikt anslag faller bedre inn i skandalerekken til de udugelige anskafferne i forsvaret. Ja. Udugelige er hardt. Men noen må si sannheten. De er komplett og infernalsk udugelig. Lenke til kommentar
alfabeta Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Tatt i betraktning at fartøyene er designet, prosjekteres og skal bygges på nordvestlandet så er det faktisk sannsynlig at de kan bygges og leveres på tid og budsjett... så lenge BI-studentene i Forsvarmateriell holder seg unna. 1 Lenke til kommentar
<generisk_navn> Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 FB.093090871808135 skrev (46 minutter siden): Har vi noen verft i Norge som kan bygge krigsskip i størrelse Fregatt? det bygges jo skip type hurtigrute på vestkysten, en fregatt burde vel kunne la seg gjøre i samme slengen Det er ikke størrelsen som betyr noe, det har mer med kompleksiteten i skip kombinert med integrerte sensorsystemer og integrerte våpensystemer å gjøre. Når det er sagt; jeg tror kompetansen til å bygge fregatter (og gjerne destroyere og kryssere for den del) absolutt er til stede i norsk skipsbyggebransje så lenge man evner å knytte til seg rett ekspertise på f.eks. våpensystemene og sensorsystemene, og i mange tilfeller kan også disse være norske bedrifter. Båtbyggingen har de nok god greie på. 1 Lenke til kommentar
dguzs Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Bare ser man på deplasementet ift Nordkapp-klassen (9800 mot 3200 t) så skjønner at disse er reelt ASW-skip fordekket som "kystvakt". Framskutt tidlig oppdagelse av russiske u-båter og undervannsdroner før disse når GIUK-gapet og SOSUS-sonarene. 2 Lenke til kommentar
KjellHR Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Bra de får utvidet kapasitet ! Burde designes slik at de kunne gjøres om til nesten fullverdige kampfartøy som en beredskap ut fra de få kampfartøyene marinen rår over per i dag. 1 Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 I den grad vi er hjelpeløse er det på grunn av politisk vilje/uvilje, vi har blitt for rike og fete... Den maritime industri her i landet er mere kompetent enn folk flest skjønner. Noen tror at fordi vi ikke lager biler så kan vi ikke få til noe annet heller... Norsk industri er knapt synlig for den vanlige forbruker, som bedømmer den deretter. Der er bare biler og forbrukerelektronikk "mannen i gata" ser etter. Noe som en mistenker også politikere for å gjøre. Det er langt fra disse verkstedene til løvebakken og mediene. 1 Lenke til kommentar
4ZOOWZKB Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Vil ikke si at anskafferene har vært udugelige her, tvert imot. De bygger ved noen av de fremste skipsbyggerene i verden, så en slik kommentar viser din totale mangel på innsikt. Vi er totalt avhengige av slike oppdrag skal vi vedlikeholde kompetansen på skipsbygging i Norge. Er vel kun ett verft i Norge som i noen grad bygger sine egne skrog, Kleven. Resten får skrogene fra Tyrkia eller andre strøk i øst eller sør europa. På skipsutstyr så ligger vi fremst i verden, det være seg elektrisk og mekanisk. Tror vi har det meste ja. Lenke til kommentar
Xantippe Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Er 22 knop nok for kystvaktskipene? De skal kunne gå distanser for å ta igjen andre skip på havet, og da synes 22 knop svært lite ut. Lenke til kommentar
likferd Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Normalt sett går frakteskip, trålere o.l i maksimalt 15 knop. Det er ganske dyrt med nok maskineri for å få så store skip som dette opp i 30 knop, så det er en kostnadsoverveiing. 22 knop er raskere enn KV Svalbard, og på linje med de langt mindre fartøyene i Nordkapp klassen som de er ment å erstatte, så det er langt fra en nedgradering. Lenke til kommentar
KjeRogJør Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 (endret) 4ZOOWZKB skrev (3 timer siden): Vil ikke si at anskafferene har vært udugelige her, tvert imot. De bygger ved noen av de fremste skipsbyggerene i verden, så en slik kommentar viser din totale mangel på innsikt. Vi er totalt avhengige av slike oppdrag skal vi vedlikeholde kompetansen på skipsbygging i Norge. Er vel kun ett verft i Norge som i noen grad bygger sine egne skrog, Kleven. Resten får skrogene fra Tyrkia eller andre strøk i øst eller sør europa. På skipsutstyr så ligger vi fremst i verden, det være seg elektrisk og mekanisk. Tror vi har det meste ja. At vi har sluttet å bygge skrog her er vel et kostnadsspørsmål, har neppe med evnen å gjøre. At fregattene ikke var bygget med vanntette skott henger eventuelt i manglende spesifikasjoner fra kjøper, og eller prioriteringen til å kontrollere disse. Det var snakk om hule akslinger. Anskafferne kunne visst om en slik fundamental svakhet om man kontrollerte! Det var den "innsikten" som manglet! Dette var den siste og dyretse "dråpen", det var da man for alvor mistet Helge Ingstad. Nå er dette så vidt jeg har forstått rettet på de resterende fregattene, det skulle bare mangle. Dette tabben unngikk man altså ikke, selv om man bygde ved en av de fremste skipsbyggerne i verden... Endret 20. august 2020 av KjeRogJør Lenke til kommentar
FB.093090871808135 Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 "hule akslinger" Er dette brukt for å minke vekten på skipet? Ingen peiling hvor mye en aksling veier. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå