NTB - digi Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Klimaforskere: Grønland har passert «point of no return» Lenke til kommentar
aanundo Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) "Hvor mye havet vil stige fram til 2100 – 80 år fram i tid – er usikkert. Anslagene varierer mellom noen titalls centimeter og 2 meter." Kanskje det er på tide at norske politikere tar signalene på alvor? De som fornekter at det er global oppvarming på gang, er ganske få etter hvert. De store flertallet aksepterer forskningen, og ut fra rapporter som dette er det realistisk med 1 m høyere havnivå i 2100. Vi vet også at fossil energi er syndebukken, men likevel fortsetter vi i Norge som om vi ikke tror på forskningen. Jeg hører til de som mener dagens regjering fornekter virkeligheten, og mener MDG er det eneste partiet som egentlig tar signalene på alvor. "Stans i leting etter olje og gass" burde være en selvfølge for alle partiene, men bare MDG har dette i programmet. Hvorfor lete når vi ikke kan pumpe opp det vi finner likevel. MDG har også avvikling av oljevirksomheten med i programmet. Vi må nok avvikle, men 2050 er et mer realistisk mål enn 2035. MDG er også ganske urealistiske når de skal hente 100 TWh fornybar energi fra havet innen 2030, men kanskje vi ville klare det innen 2050 dersom letepengene overføres til denne jobben? Neste års stortingsvalg blir en test på hvordan folk flest forholder seg til alvoret i klimadebatten. Håper andre partier melder seg på, og lager programformuleringer som innbyr til samarbeid med MDG. Endret 19. august 2020 av aanundo 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) Dessverre så er det slik at folk tror ikke på global oppvarming før de er våte på bena Endret 19. august 2020 av bshagen 6 Lenke til kommentar
Salvesen. Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 bshagen skrev (11 minutter siden): Dessverre så er det slik at folk i tror på global oppvarming før de er våte på bena Ja dessverre, ser jo hvordan noen(mange dessverre) oppfører seg ift Covid-19 om dagen. De benekter det blankt. Det er vell stort sett samme folk vill jeg anta. Hjelper jo ikke når en president til en av verdens største nasjoner benekter begge to(så og si..) 6 Lenke til kommentar
AJ830V5V Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 bshagen skrev (33 minutter siden): Dessverre så er det slik at folk i tror på global oppvarming før de er våte på bena De bryr seg vel ikke så lenge det bare er folk på lavtliggende stillehavsøyer og Bangladesh som blir våte på beina. ? 4 Lenke til kommentar
The Very End Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) Det "gøyeste" blir når skaprasistene innser at det såkalte "klimahysteriet" (disse virker å være samme gruppe mennesker og som flittig like å kalle ting dem ikke liker hysteri) ville være i deres interesse, når millioner av mennesker blir nødt til å migrere pga. valgene vi har gjort (eller ikke gjort). Endret 19. august 2020 av The Very End 6 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Hva er årsakene? Temperaturen i Golfstrømmen har økt siden år 2000. Det kommer nå mye varmt vann nordover (og også varm vind) som skal avkjøles i nordområdene før vannet (og vinden) igjen går sydover. I tillegg har man også nedfall av sot og aske på Grønnlandsisen som bla kommer fra lokale gressbranner og skogbranner (i kratt) på Grønnland feks etter lynedslag. Sot og aske på is fører til økt smelting av is når solen skinner. Store områder av Grønnlandsisen er blitt gråfarget eller svartfarget pga dette. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 13 minutes ago, Lab Roy said: Hva er årsakene? Årsaka er at temperaturen har stige med ni grader. Det står i artikkelen. Is smeltar når temperaturen er over 0 grader. Temperaturen stig globalt, primært pga auka konsentrasjon av CO2 og andre klimagassar i atmosfæra. Temperaturstigning er òg årsaka til at du finn meir skog og kratt (som du nemner) på Grønland no enn før. Normalt vil nysnø leggje seg over gammal eksponert "grå" is om hausten og auke albedoen. Når temperaturen er ni grader høgare enn normalt kjem nedbøren heller som regn som forsterkar problemet og forlengar smeltesesongen. Algevekst på isen fører òg til redusert albedo når temperaturen er høg nok. 5 1 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Dårlige dager for klima-religiøse nå for tiden. Media har kastet seg over covid-19 og har ikke lenger bruk for klima-apokalypsen for å selge aviser. Håper det varer, så vi kan få en slutt på denne galskapen. Vi har nok av religioner i verden. Vi trenger ikke en ny. Hvis noen tror på dommedag, på grunn av menneskelig synd, så kan de heller gå stille ut i skogen og ofre litt sparepenger eller en hund eller hest eller noe. Ikke tving oss andre til å betale. 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 "Vaniman" Religion er blind tro til tross for vitenskapelig dokumentasjon som sier det motsatte. Du er dønn religiøs hvis du fornekter vitenskap på internett. 5 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg bryr meg katta om Grønlandsisen smelter, jeg er mer interessert i de som har gode planer for å løfte verden opp på vår levestandard. Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 JØI skrev (15 minutter siden): Jeg bryr meg katta om Grønlandsisen smelter, jeg er mer interessert i de som har gode planer for å løfte verden opp på vår levestandard. Kan garantere deg at du hadde angret på den uttalelsen den dagen dette var et faktum. Men ingenting er virkelig før det banker på døra ?♂️ 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 17 minutes ago, JØI said: Jeg bryr meg katta om Grønlandsisen smelter, jeg er mer interessert i de som har gode planer for å løfte verden opp på vår levestandard. Tja, då må for det fyrste ein del av verda løftast 6 meter opp av havet.. Det vert ikkje mykje levestandard av at livsgrunnlaget stadig vert lagt under saltvatn. 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 bshagen skrev (6 minutter siden): Kan garantere deg at du hadde angret på den uttalelsen den dagen dette var et faktum. Men ingenting er virkelig før det banker på døra ?♂️ Hvorfor i alle dager skulle jeg angre på det? Verden eies av de mest tilpasningsdyktige, ikke av de som har mest panikk. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Sturle S skrev (4 minutter siden): Tja, då må for det fyrste ein del av verda løftast 6 meter opp av havet.. Det vert ikkje mykje levestandard av at livsgrunnlaget stadig vert lagt under saltvatn. Nei, verden trener ikke løftes 6 meter over havet. Vi har mer enn nok areal tl 12 milliarder mennesker til å klare å tilpasse oss det også. Ja, en må gjøre noen faktiske handlinger, ja, dt finnes noen større byer som får en utfordring. Men ingenting her er umulig å løse. Dt beste grepet en kan ta er å gi verdens befolkning høyere levestandard. Først da har de ressursene til å ta de nødvendige grepene. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 5 minutes ago, JØI said: Nei, verden trener ikke løftes 6 meter over havet. Vi har mer enn nok areal tl 12 milliarder mennesker til å klare å tilpasse oss det også. Ja, en må gjøre noen faktiske handlinger, ja, dt finnes noen større byer som får en utfordring. Men ingenting her er umulig å løse. Dt beste grepet en kan ta er å gi verdens befolkning høyere levestandard. Først da har de ressursene til å ta de nødvendige grepene. Er planen din å flytte folka som bur i landa som vert lagt meir eller mindre fullstendig under vatn til Noreg for å heve levestandarden deira her, eller vil du avvise dei som "nokon andre sitt problem"? 3 Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 JØI skrev (20 minutter siden): Hvorfor i alle dager skulle jeg angre på det? Verden eies av de mest tilpasningsdyktige, ikke av de som har mest panikk. Tydeligvis er dette de samme menneskene som også mangler empati? 1 Lenke til kommentar
Lab Roy Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Finnes det mottiltak? Når det gjelder lokale gressbranner og skogbranner på Grønnland, så kan utplassering av store mengder med villsau og geiter på Grønnland redusere risikoen for slike branner ved at disse dyr spiser opp veldig mye av vegetasjonen. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Sturle S skrev (25 minutter siden): Er planen din å flytte folka som bur i landa som vert lagt meir eller mindre fullstendig under vatn til Noreg for å heve levestandarden deira her, eller vil du avvise dei som "nokon andre sitt problem"? Der er mer enn nok av areal å flytte folk til uten å sette igang med massemigrasjon over landegrenser. Noen få øyer vil slite, men det blir en bagatell i det store bildet. I tillegg vil dette skje over en tidsperiode på 1000 år, minst. Noe sier meg at vi har god tid til å planlegge og prosjektere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 bshagen skrev (14 minutter siden): Tydeligvis er dette de samme menneskene som også mangler empati? En trenger ikke mangle empati bare fordi en er kynisk analytisk når det kommer til hvilke tilpasninger som må til for å overleve. Som regel tvert imot. De som har panikk sitter bare og skriker mens alt år til helvete, de som tilpasser seg er som regel analytiske og handlekraftige. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå