knopflerbruce Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Jeg har en liten reklamasjon gående med en nettbutikk, og de ber om salgsmelding på varen. Dette er da et grafikkort til PC, og ingen bil (hvor salgsmelding er vanlig, sånn jeg har skjønt). Deres argument er at de tolker noen nye personvernregler dithen at dette er nødvendig. Dette er nytt for meg, og normalt sett har man bare utvekslet kvitteringer ved kjøp/salg, og tatt reklamasjonen om nødvendig. Er det noe rettspraksis eller lovverk som dikterer hva butikken kan kreve av slike ting? Den praksisen jeg kjenner til er at kvittering er ansett som dokumentasjon nok på at ny eier faktisk eier varen. Lenke til kommentar
nomore Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Dette var nytt for meg. Salgskvittering skal holde som dokumentasjon så lenge den inneholder dato, kjøpesum, butikk og hva som er solgt. Mulig varen kan være difus så lenge salgssummen stemmer. Men noen salgsmelding på vanlig elektronikk og PC komponenter har jeg aldri vært borti før. Be de om å henvise til lovparagrafen de bruker her, gjerne med uttalelser fra elektronikkbransen selv eller forbrukerrådet, og gjerne et eksempel på en slik salgsmelding. Dersom dette er en praksis de har så bør de kunne ha eksempler tilgjengelig tenker jeg. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Tipper de henviser til gdpr som ikke tillater dem å gi kvitteringer til andre en kjøper. Men nå har du jo kjøpskvitteringen så jeg ser ingen grunn til å nekte reklamasjon Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå