Gå til innhold

SEAGATE Ekstern Harddisk død?

Anbefalte innlegg

Jeg kjøpte relativt nylig en ekstern harddisk før Norges tur i sommer, da jeg filmer mye med GoPro og drone som blir relativt svære filer. I Juni for å være helt eksakt. 

Den har funket helt nydelig helt til her om dagen, jeg skulle installere ett spill fra Blizzard sin client på den eksterne harddisken, da fikk jeg en feil melding om at en av filene jeg lastet ned var feil/dårlig, så da tenkte jeg at jeg prøver å slette spillet (de filene som rakk å bli installert) og installerer det ned på nytt igjen. 

Da virker plutselig ikke harddisken lenger, prøvd å bytte kabler, koble den til en laptop osv. Det som er merkelig er at den USB lyden som kommer når man kobler til en USB kabel kommer, men den kommer ikke opp noe sted på min datamaskin. Har også gått inn på disk manager og ser at den er koblet til der også, men hver gang jeg prøver å klikke på properties og eventuelle ting der inne, henger hele oppgaven seg.

Samme hvis jeg går på instillinger og bluetooth/andre enheter, så ser jeg at den er koblet til der, men samme som tidligere, skjer ingenting hvis jeg prøver å eventuelt fjerne enheten fra pc'en.. 

Er det noen av dere som har vært borti dette før? Prøvd å google en del, men finner lite angående dette. 

Her synes den ikke.
fefee.jpg.8df9f79174df3c100416e02e4c96c26c.jpg

Untitled-dwdw.jpg.3e872458e98476d7ce114d694f48e222.jpgrge.jpg.20dc8c53e402b81d94a8fee192da4ac2.jpgfefe.thumb.jpg.50cd81ee690d901e452baac258667f8b.jpg

Endret av ENGIZEN
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
sedsberg skrev (16 minutter siden):

Veldig typisk for disker hvor selve disken er gåen eller holder på å ryke. Eksterne harddisker er ekstremt lette å ødelegge så man bør aldri noensinne lagre viktige ting der uten backup.

Du kan prøve å sjekke den med f.eks. CrystalDiskInfo.

Prøvde å sjekke CrystalDiskInfo, men der dukker den heller ikke opp. Bare synes det er rart jeg ser den tilkoblet i innstillinger og enhetsbehandling? Jeg kan svært lite om harddisker, så her er jeg blank. Er det noe som ville vært ett bedre alternativ enn ekstern? Regner med at dette blir en garanti sak da jeg valgte å ta det med trygghets avtale, klart det ikke hjelper filene som var lagret på den, men..  

Er det noe så enkelt som å betale noen for å "reparere" den, eller må de føre over filene osv osv? Leste at dette kunne koste alt mellom 1000 og 10 000kr og 10 000kr, da tror jeg klarer meg uten de minnene på video gitt?

Lenke til kommentar

Jeg tror IBAS kan gi prisoverslag hvis du sender disken. Sjekk hjemmesidene dems.

For sikrere lagring bør du ha noe som står stødig og ikke blir flyttet på. F.eks. en NAS med RAID. Du bør også ha én backup til. Helst ekstern, som i en skytjeneste eller noe. Alt bærbart bør kun være til midlertidig lagring.

Endret av sedsberg
Lenke til kommentar

Om det er en vanlig intern harddisk inne i den så kan en kanskje få kontakt med den ved demontere den og benytte et usb-sata adapter (eller montere den inne i en pc). Men jeg frykter at det kanskje ikke er standard sata interface lenger på slike eksterne disker. Dessuten kan det jo være selve disken som er ødelagt.

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
sveibuen skrev (19 minutter siden):

Viss det ikke bryter garantivilkårene, så kan du prøve å koble selve HDD til PC. Kan jo være kontrolleren på ekst.hdd som har tatt kveld!

Tipper nok at dette bryter garantien dersom jeg begynner å åpne og styre med den selv. Ingen aning hvordan det blir med garantien iforhold til å eventuelt sende den inn til IBAS som jobber med dette først og deretter klage på defekt vare til Elkjøp, som jeg kjøpte fra med trygghetsavtale. 

Får isåfall muligens bare bite i det sure eple og lære bedre til neste gang! ?  

Endret av ENGIZEN
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (6 minutter siden):

Hvis du i det hele tatt vurderer å sende den inn så bør du ikke gjøre noen verdens ting med den. Jo mindre den er tuklet med jo bedre sjanse har IBAS o.l. for å få ut data uten å måtte gå bananas på lommeboka di.

Klart det! Så de gir gratis vurdering. Så dersom det ikke svir altfor mye i lommeboka og de klarer å få ut det meste, så er det jo verdt det for min del. ? Bare usikker på hvordan det blir med garanti da, siden den er blitt åpnet av andre. Regner med at dersom jeg gjør dette selv, mister jeg garantien uansett. Får ringe å høre med Elkjøp først, før jeg foretar meg noe som helst. Så det ikke bare blir tap.. 

Endret av ENGIZEN
Lenke til kommentar

Alle symptomene tyder på at det er USB <-> SATA bridge kontroller i harddisk kabinettet som er feil/defekt (PCens kontroller får ikke kontakt med diskens usb/sata bridge kontroller). Disken og majoriteten av dataene på den er nok intakt.

Endret av syar2003
Lenke til kommentar
syar2003 skrev (2 minutter siden):

Alle symptomene tyder på at det er USB <-> SATA kontroller i harddisk kabinettet som er feil/defekt (PCens kontroller får ikke kontakt med diskens usb/sata bridge kontroller). Disken og dataene er nok på den er nok intakt.

Er dette jeg også sitter å har litt følelsen av at det er.. Så om det da bli noe særlig stort problem å få ut hvis jeg eventuelt skulle sende inn harddisken til IBAS aner jeg ikke, men ser egentlig ikke for meg det?  

Lenke til kommentar

Det er samme symptomer på defekt disk. OS får kontakt med kontroller men henger seg opp da den ikke får respons fra disk.

Jeg ville ikke begynt å åpne hvis du skal sende til IBAS. Jeg vil også tro at IBAS er såpass annerkjent verksted at hvis de sier det er garantigrunnlag så godtar butikker/leverandører det.

Lenke til kommentar

Om det er en standard 2.5" harddisk inni så kan du ta den ut og sette den i en ny boks med kontroller. Men du taper pengene for harddisken såklart. (tilsvarende løsninger finnes for de store 3.5" diskene også)

Eksempel på ekstern harddisk kabinett: https://www.komplett.no/product/807974/datautstyr/pc-komponenter/kabinetterbarebone/harddisk/icy-box-ib-254u3-25-hdd-kabinett#

Endret av Svein M
Lenke til kommentar
sedsberg skrev (1 minutt siden):

Det er samme symptomer på defekt disk. OS får kontakt med kontroller men henger seg opp da den ikke får respons fra disk.

Jeg ville ikke begynt å åpne hvis du skal sende til IBAS. Jeg vil også tro at IBAS er såpass annerkjent verksted at hvis de sier det er garantigrunnlag så godtar butikker/leverandører det.

Ok, da satser jeg på å bare høre med alle parter først. Hvis ikke har jeg uten tvil lært til neste gang at det lønner seg med enda en ekstra harddisk for sikkerhetskyld ?

Lenke til kommentar

Er akkurat en slik jeg har kjøpt, ser jo ikke ut som allverdens av oppgave å få byttet ut kabinettet og erstatte det med ett annet. Vanskelig å si om det er dårlig kontakt med usb og sata kontroller. 

Det som jeg synes er rart er jo at den funka som fjell helt til jeg installerte det spillet på harddisken og fikk beskjed om at det var en dårlig/feil fil som ble lastet ned, da slettet jeg alle filene og skulle installere på nytt, men da var den borte og umulig å finne igjen.. ?
Hvis jeg har harddisken koblet til pc'en nå og starter opp vil den ikke komme forbi bootinga engang og hvis jeg prøver å fjerne enheten (siden jeg fortsatt ser at den er koblet til) eller lignende, så henger bare alt seg.. Dette jeg ikke forstår.. 

Lenke til kommentar
ENGIZEN skrev (22 minutter siden):

Er akkurat en slik jeg har kjøpt, ser jo ikke ut som allverdens av oppgave å få byttet ut kabinettet og erstatte det med ett annet. Vanskelig å si om det er dårlig kontakt med usb og sata kontroller. 

Det som jeg synes er rart er jo at den funka som fjell helt til jeg installerte det spillet på harddisken og fikk beskjed om at det var en dårlig/feil fil som ble lastet ned, da slettet jeg alle filene og skulle installere på nytt, men da var den borte og umulig å finne igjen.. ?
Hvis jeg har harddisken koblet til pc'en nå og starter opp vil den ikke komme forbi bootinga engang og hvis jeg prøver å fjerne enheten (siden jeg fortsatt ser at den er koblet til) eller lignende, så henger bare alt seg.. Dette jeg ikke forstår.. 

Det er finmekaniske saker inne i en 2.5 tommer harddisk , kan du ha mistet/droppet den , gitt den noe støt etc ? . Med sektor skade som resultat (lesehode tar nedi disk surface) . Når du tilfeldigvis senere kopierer inn filer som benytter dette diskarea med «riper/skade» går alt i sirup. Disken blir da typisk opptatt med selvdiagnostisering og ignorerer alt av kommandoer fra sata/USB bridge brikkesettet inne i harddisk kabinettet og det kan vises som at den ikke har kontakt.
Plausibel forklaring og er da kandidat for IBAS data recovery.
Men man vet ikke dette før en har eliminert USB og sata/USB bridge komponenter og koplet disken på sin native kopling direkte til en PC sin sata port.
Ville ikke kjøpt noe nytt billig USB harddisk kabinett før jeg hadde diagnose av interndisken med direkte SATA-<> SATA kopling.  

Lenke til kommentar

Nei, har verken mistet den eller at den har fått noe støt, vært ganske forsiktig hele veien. Er som jeg har skrevet tidligere, den funket helt fint og mer eller mindre vært tilkoblet til stasjonær pc siden jeg kom hjem fra ferie uten å blitt rørt. Den ble ubrukelig rett etter at jeg skulle prøve å installere ett spill fra Blizzard sin spill klient og fikk beskjed om en feil/dårlig fil, dermed sletta jeg alt som var installert til det og skulle til å reinstallere. Men da var den ikke til å se på datamaskinen lenger gitt ?

Lenke til kommentar

I noen tilfeller kan det funke å la den bare stå tilkoblet strøm veldig lenge. Kanskje opp til et døgn. Harddisker i dag har avanserte selv-diagnoser og selv-reparasjonsmetoder. Noen ganger kan den flytte/reallokere skadde sektorer selv, men det kan ta tid og disken blir utilgjengelig mens den holder på.

Jeg vil ikke anbefale det hvis du skal sende den til f.eks. IBAS. Men det kan være greit å prøve å la den stå over natten f.eks. hvis du vil prøve selv. Jeg har hatt hell med ca. 70% av harddisker jeg har prøvd det på.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...