Gå til innhold

En sportsvariant av elbilen Peugeot e-208 skal være på vei


Anbefalte innlegg

tommyb skrev (30 minutter siden):

Det blir jo en høyst reell sammenligning hvis artikkelen framstiller forskjellene riktig - det er få og den nye innstegsmodellen har det man trenger. "Fasiten" blir da at forskjellen på 2 sekunder fra 6,8 sekunder til 4,8 sekunder koster 110 000,- i den virkelige verden. 
Nå er det nok rimeligere fra 15 til 10 enn fra 6,8 til 4,8, men tror ikke vi finner mange eksempler som er nærmere. Kjenner vi noen som tilbyr "effekt-alternativer"? Hva med Tesla? 

https://www.jaguar.no/kampanjer/limited-edition

Det ser ut som prisforskjellen er 30 000,- ikke 110 000,- og at prisforskjellen på 30 000,- inkluderer en hel del annet utstyr:

  • Panorama glasstak
  • Privacy Glass
  • LED hovedlys med signatur kjørelys
  • Touch Pro Duo

Tesla har en del sammenlignbare med ulik motoreffekt ja, men der har prisingen lite med produksjonskostnader å gjøre. F.eks koster model 3 LR performance 45 000 kr mer enn ikke-performance-utgaven. Det er riktignok inkludert litt fetere felger og bremser på performance-utgaven. På model Y koster omtrent samme oppgradering 55 000 og for model S/X koster performance-pakken hele 200 000 kr og inkluderer bare småtterier (forbedret interiørfinish og karbonfiberspoiler på S-en). Så det er åpenbart at de tar seg fett betalt for de oppgraderingene. Men nå skal jo alle biler ut i markedet og konkurrere. Det er da jeg mener det er en lavthengende frukt å forsyne seg av deres markedsandeler ved å ikke være så grådig på oppgraderingspriser, eller bare droppe å tilby de tregeste modellene og ha ok aksellerasjon i basisprisen.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
tommyb skrev (2 timer siden):

Nå er det nok rimeligere fra 15 til 10 enn fra 6,8 til 4,8, men tror ikke vi finner mange eksempler som er nærmere. Kjenner vi noen som tilbyr "effekt-alternativer"? Hva med Tesla? 

For kun kr 18500 kan man aktivere 'chiptuning' av en TM3 LR AWD. Da får du  lavere 0-100 tid, tilsvarende halvparten av 'gapet' opp til performance-varianten av samme bil. Det er snakk om å bruke frontmotor i større grad under akselerasjon. Kun software, hardwaren som følger med P-varianten må du klare deg uten. ;)

Lenke til kommentar
17 hours ago, AL123 said:

Jeg for min del velger bakhjulstrekk eller en bra oppsatt forhjulstrekk 10 av 10 ganger foran 4hjulstrekk som gir økt vekt og liten kjøredynamisk gevinst.

117kg i forsjell mellom Model 3 LR RWD og Model 3 LR AWD.

Er jo bare litt mere enn å ha med seg en passasjer. Ganske sikker på at firehjulstrekken er verdt den ekstra vekten. Dobbler jo nesten ytelsen og ved å ha to motorer.

(Forøvrig kan Model 3 Performance settes til å kun ha drift på bakhjulene om ønskelig. Eller forhjulene om man av en eller annen grunn skulle ønske det)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
On 8/19/2020 at 4:22 PM, Simen1 said:

https://www.jaguar.no/kampanjer/limited-edition

Det ser ut som prisforskjellen er 30 000,- ikke 110 000,- og at prisforskjellen på 30 000,- inkluderer en hel del annet utstyr:

Sikker på at du ikke nå sammenligner EV320 med en annen EV320 med høyere utstyrsnivå? Jeg tror du ser på I-Pace S Prime sammenlignet med I-Pace S Advanced. Begge tilhører Limited Edition, og er de nye modellene. 

Hvis du ser et stykke ned på forsiden står fortsatt den forrige(?) startprisen. Den er 138.050 kr høyere enn den nye. 

JAGUAR I-PACE

Startpris eks. levering og frakt: 737.950,-

Endret av tommyb
i has two reduce the dumb
Lenke til kommentar
58 minutes ago, Simen1 said:

Ja, det stemmer. Det må jo være det mest relevante å se på?

Siden de har samme effekt (320hk) og vi snakket om hva prisforskjellen var mellom to effekter, tror jeg kanskje ikke det. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Ok, da ser jeg blemmen, men nå er jo utsalgspris noe ganske annet enn produksjonskostnader. Poenget var jo at produsenter ved hjelp av lite ekstra kostnad på motoren kunne kapre større markedsandeler og dermed få mer stordriftsfordeler som igjen øker avansen per bil.

Elmotorer er jo som kjent ganske billige per kW, så det er først ved ganske høye effekter det begynner å bli en stor ekstrakostnad.

Spinker og sparer en produsent noen tusenlapper på motoren så aksellerasjonen blir så dårlig som 15s fra 0-100 så risikerer de jo bare å tape så mye markedsandeler at de får svi i form av mindre produksjonsvolum. "Å spare seg til fant".

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Ja, og du har rett i det. I-Pace var en helt ny ting for dem (og nytt segment) da de lagde den, og de har mye bedre erfaringsgrunnlag nå, pluss skarpere konkurranse. Så jeg vet vi ikke enkelt kan trekke prisendringene over på hvor mye de vil ha for de siste hestekreftene. 

Jeg vet ikke hvor mye "bedre" elmotorene og eventuelt tilsluttende systemer må være for å øke opp til den ekstra effekten. Bilen som helhet må jo også tåle høy aks bedre. 

Endret av tommyb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...