Redaksjonen. Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 En sportsvariant av elbilen Peugeot e-208 skal være på vei Lenke til kommentar
Xaphoon Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Woow, 127 KW... Det blir nok en friskus... Lenke til kommentar
kremt Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 7 minutes ago, Xaphoon said: Woow, 127 KW... Det blir nok en friskus... Dette er vel den bilen som er testet til størst avvik på aks også, i negativ retning. Kanskje de bør levere det de lover på den vanlige modellen først. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 172 hestekrefter. De aller fleste av de beste GTI bilene som noengang er bygget har lavere effekt enn det. Noen av de beste sportsbilene også. 1 1 Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Hva skal en med kortere rekkevidde? Lenke til kommentar
bshagen Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 AL123 skrev (13 minutter siden): 172 hestekrefter. De aller fleste av de beste GTI bilene som noengang er bygget har lavere effekt enn det. Noen av de beste sportsbilene også. De var vesentlig lettere Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 For det første vet vi ikke hva en slik versjon vil veie, og for det andre hadde de knapt brøkdelen av momentet. e208 klarer allerede 0-100 bedre enn de fleste klassiske GTI biler. Selvfølgelig er høy vekt problematisk i seg selv på en sportslig bil, men det gjelder jo de fleste nye biler. Det største problemet her, slik jeg ser det er at de beste GTI-bilene i historien (og de har stort sett vært franske) har hatt relativt myk fjæring og lite bruk av stab.stag. Når da originale e208 allerede er for stivt og stumpete satt opp, har jeg vondt for å tro at en sportsversjon blir bedre. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Det er sjarmerende med små og hissige franske biler. Dette er ikke en "sportsbil", men heller en sprekere hverdagsbil som fint formulert i artikkel. De som leser dette som sportsbil misforstår, eller misforstår med vilje. Jeg mener at e-208 fremhjulsdrevet, ganske fremtung, og med en solid bakaksel, så jeg tror ikke det blir en banebil med mindre de gjør drastiske inngrep i plattformen. Det er opp til Peugeot å overraske meg positivt, enten med hva de skal gjøre med plattformen, eller hva de har fått til med hva de har. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Både høy motorytelse og firehjulstrekk er jo lavthengende frukter sånn kostnadsmessig og konkurransemessig så jeg skjønner ikke hvorfor ikke "alle" leverer disse opsjonene. "Ingen" kjøper jo elbil med 0-100 på 15 sekunder dersom konkurrentene tilbyr lignende biler med 0-100 på 10 sekunder. Det er vel rundt der hvermansen begynner å oppfatte de som litt kvikke. Så kan biler med 5-7 sekunder 0-100 være opsjon. Under 5 sekunder er nå mest luksus og leking for hvermansen. 1 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Vet ikke om jeg kjenner meg igjen i det. Jeg er sikker på at jeg hadde hatt det mer moro i Mazda MX-5 enn en Taycan. Når man kommer til et visst nivå så er ytelse en gimmick og et statussymbol. Jeg liker godt raske biler, men om du lurer på hvem slike biler som dette appellerer så er det gjerne folk som velger en leken hot hatch fremfor GT beist som holder hånda di frem til du mister lappen for råkjøring. Så må man også huske på at den gjennomsnittlige kunden ønsker seg et transportmiddel, ikke et leketøy. Da er det viktig å tenke på at grandtante gjerne går for den som er 20.000kr billigere, ikke den som er 2 sekunder raskere til en fart hun aldri skal til i utgangspunktet. Lenke til kommentar
AL123 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Jeg for min del velger bakhjulstrekk eller en bra oppsatt forhjulstrekk 10 av 10 ganger foran 4hjulstrekk som gir økt vekt og liten kjøredynamisk gevinst. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Gavekort skrev (8 timer siden): Så må man også huske på at den gjennomsnittlige kunden ønsker seg et transportmiddel, ikke et leketøy. Ofte har man ikke plass til 2-3 biler til hvert sitt bruk og prøver å gå etter en allrounder som har litt av alt. Nå føler jeg litt på det selv med familie-7-seteren model S og kunne fint nøyd meg med noen sekunder tregere til 100 og likevel følt at bilen både tilbyr familievennlighet og lekenhet. Har full forståelse for "grandtanter" som ikke vil betale for lekenhet og dermed også forståelse for markedet for tregere biler. Akkurat som hamburgerstørrelser burde vi få tilbud om noen ulike motorstørrelser. Apropos MX-5. Hadde jeg hatt plass til to biler kunne jeg godt tenkt meg en lett og rimelig helelektrisk MX-5-lignende bil med beskjeden rekkevidde til hverdagsbruk, og en transporter-størrelse PHEV til ferier, kjøring med henger, familieturer osv. I hverdagen trenger jeg ikke noe voldsomt til rekkevidde og frakter stort sett bare meg selv og enten matpakken eller en passasjer til. Men småbilen kan godt være mer leken enn familiefrakteren. 2 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 9 hours ago, Simen1 said: "Ingen" kjøper jo elbil med 0-100 på 15 sekunder dersom konkurrentene tilbyr lignende biler med 0-100 på 10 sekunder. Really? Du befinner deg tydeligvis et stykke unna markedet, og med markedet mener jeg folks entusiasme for å betale stadig høyere andel av lønnen på bil. Det som selges mest av i Europa er de billigste bilene. Og de franske bilene er vesentlig billigere enn de tyske. Jeg har større tro på at e-208 selger godt i EU enn den mye dyrere ID.3. Startprisen er vel 40% høyere. Du får en fransk SUV for prisen av en tysk ID.3. Sist det betydde noe hvor raskt en bil kom opp i 100 km/t, var da man byttet bilkort på barneskolen. Problemet med franske biler er ikke at de bruker for lang tid til å bryte fartsgrensa, men at jeg allerede har hatt en. Man får jo etterhvert erfaringer av sånt. 2 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 tommyb skrev (3 minutter siden): Really? Du befinner deg tydeligvis et stykke unna markedet, og med markedet mener jeg folks entusiasme for å betale stadig høyere andel av lønnen på bil. Jeg tror vi snakker forbi hverandre her. Jeg snakket ikke om dyre vs billige biler. Se det i kontekst av setningene over, blant annet "Både høy motorytelse og firehjulstrekk er jo lavthengende frukter sånn kostnadsmessig <..>" Hvis produsent A tilbyr en bil med 0-100 på 15 sekunder og produsent B tilbyr en tilsvarende bil, med 0-100 på 10 sekunder, til nesten samme pris (siden kostnadene for en kraftigere motor ikke er mye høyere) så burde vel 15s-bilen bli ganske tungsolgt? Det er selvsagt et spørsmål om priselastisitet. Jeg ser for meg kanskje 20 000 kr i forskjell på ellers identiske biler med 10 vs 15 sekunder til 100. Aksellerasjon ut over 130 km/t og topphastighet burde rasjonelt sett være irrelevant (men nå er det jo dessverre betydelige innslag av irrasjonelt omløp i toppen ved et bilkjøp ) Lenke til kommentar
avo Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Joda, de fleste gamle GTIer har lavere effekt. Og lavere vekt... Tenker jeg kan kjøre fletta av den med Golf 1 Rabbiten min Lenke til kommentar
Gjest Slettet-fsaSP0zV Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 18 hours ago, Xaphoon said: Woow, 127 KW... Det blir nok en friskus... Med vekt og ytelse omtrent som en BMW i3 er denne bilen på nivå med en elbil lansert i 2013 i denne klassen. Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg føler vi prøver å sammenligne en Peugeot 205 GTi med en BMW 850 eller Mercedes CL73 AMG. Dette handler ikke om hestekrefter, og for de som tror det så var ikke bilen laget for dem i utgangspunktet. 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) 4 hours ago, Simen1 said: Hvis produsent A tilbyr en bil med 0-100 på 15 sekunder og produsent B tilbyr en tilsvarende bil, med 0-100 på 10 sekunder, til nesten samme pris (siden kostnadene for en kraftigere motor ikke er mye høyere) så burde vel 15s-bilen bli ganske tungsolgt? Det er selvsagt et spørsmål om priselastisitet. Jeg ser for meg kanskje 20 000 kr i forskjell på ellers identiske biler med 10 vs 15 sekunder til 100. Tja, jeg skal gi deg at det blir en annen problemstilling dersom vi snakker om ellers tilsvarende modeller, og det faktisk var et tilvalg til 20 000 eller det var prisforskjellen. Men jeg ser jo hverken at det finnes som et tilvalg eller at det finnes et 20 000 kroner dyrere alternativ som ellers er tilsvarende. Så jeg sitter igjen med inntrykket av at dette er bare en av flere ting som gjør at det er 100 000+ kroner i forskjell og vanskelig å sammenligne modeller. Såvidt jeg kan se vil denne Peugeoten bli en god del rimeligere enn snittet så det er nok et poeng at det vil finnes andre forskjeller enn bare akselerasjonen. Rent personlig så er jeg typen til å ikke krysse av for tilvalg som ikke gir meg økt funksjonalitet verd prisforskjellen, til å velge minste motoren og i framtiden korteste range, så jeg hadde nok takka nei til raskere aks for 20 000 dersom det ikke hadde andre fordeler. Det er også grunnen til at jeg misliker tyske bilkonfiguratorer, de tilbyr oppvarmet ratt til 2 500,- men hvis du velger dem har de plutselig lagt til sportssseter til 25 000,- og helskinn i dørene til 12 500,- som du må ha, og fjerner du det igjen så har prisen fortsatt økt med 4 900,- fra utgangspunktet uten at du kan se hvor de pengene gikk. De som krysser av for alt synes sikkert ikke det er mye med 20 000,- for å virke hakket mer desperat i lyskryssene. Men jeg har ikke sett det som et tilvalg, da, ikke på elektriske biler. Endret 19. august 2020 av tommyb clarification 1 Lenke til kommentar
tommyb Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) Ser forresten at Jaguar går motsatt vei og slipper en billigere versjon av I-pace. Kilde: https://www.dinside.no/motor/110000-kroner-billigere/72751173 Quote Jaguar går for mindre effekt, men samme batteripakke og samme rekkevidde. Det vil si batteri på 90 kWt, elektrisk rekkevidde på 470 km målt etter den nye standarden WLTP, 320 hester istedenfor 400 og akselerasjon fra 0-100 km på 6,4 sekunder istedenfor 4,8 sekunder. Toppfarten er fortsatt 200 km/t Det blir jo en høyst reell sammenligning hvis artikkelen framstiller forskjellene riktig - det er få og den nye innstegsmodellen har det man trenger. "Fasiten" blir da at forskjellen på 2 sekunder fra 6,8 sekunder til 4,8 sekunder koster 110 000,- i den virkelige verden. Nå er det nok rimeligere fra 15 til 10 enn fra 6,8 til 4,8, men tror ikke vi finner mange eksempler som er nærmere. Kjenner vi noen som tilbyr "effekt-alternativer"? Hva med Tesla? Endret 19. august 2020 av tommyb la til "innstegs-" Lenke til kommentar
oophus Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Jeg har høyere forhåpninger for hva Polestar kan finne på å gjøre med sin historie De startet jo med å bygge "Touring Cars" og vant vell sitt første år med sin første bil? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå