Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

AC-issues på Ford Fiesta (2010)


Sarasin

Anbefalte innlegg

Så har jeg plutselig ikke AC lenger i det fine Fiestaen fra 2010 (1.6l Tdci). Etter innstendig googling har jeg sjekket og gjort følgende:

-Jeg har sjekket alle sikringer knyttet opp mot vifter og AC
-Radiatorvifta fungerer som den skal
-AC-clutchen slår inn som den skal
-Jeg har etterfylt freon (134a) på verksted
-Jeg har byttet kupéfilter


Først vil jeg nevne at de fylte opp Fiestaen med 570gr freon, men ifølge Ford skulle det bare være 450gr. Da jeg kom tilbake dagen etterpå, var de 570gr blitt til 476gr, men han justerte det til 460gr. Er det sånn at dersom man overfyller freon, så vil den bare "brenne" overfyllingen?
 

Jeg fikk beskjed av Ford for et drøyt år siden, at det kunne være at jeg har en liten lekkasje i termostathuset, men jeg gjorde ikke noe med det den gang. Er dette noe som kan påvirke AC?
 

Etter alt dette skjer følgende. Når bilen går på tomgang, og kjører under 1400-1500rpm, blåser anlegget varm luft. Så fort jeg bikker over, blir det gradvis kaldere etter hvert som jeg øker turtallet. Dessverre er det først på ca 3000rpm at det blir kald luft slik man forventer og det var før.
 

Jeg håper virkelig noen kloke hoder kan tenke høyt sammen med meg for å finne feilen, for jeg kan ikke nok om dette til å klare det selv. Så skal vi på langtur i helgen, og med 28grader ute, kunne jeg tenke meg litt avkjølt bil ;):p Alt av idéer tas imot med takk, og så håper jeg at dette er noe som kan løses uten allverdens kostnad.
 

På forhånd takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er ikke ekspert på dette men prøver å gi noen svar.

Påfylling vil jeg tro er at de fyller etter det som trengs til det er fult.

Lekkasje i termostathuset er termostaten som regulerer varmen på motorens kjølevann. Dette har ingenting med AC å gjøre.

Når AC virker bare på høyt turtall så lurer jeg på om at dette kan ha med at dynamo trenger litt turtall før den lader for fult. Kanskje der er en mekanisme som slår av AC om der ikke er nok spenning på batteri eller at dynamo ikke lader nok strøm. Kan være lurt å måle spenning på batteri og se at der er nok spenning til at den lader (over 13.8V).

Lenke til kommentar

Dette er jo en ti år gammel bil, så jeg forventer jo at noe galt må skje snart :p Jeg satt og tenkte på dette med drivreima fra motoren til AC-kompressoren: Dersom denne er "slapp", vil ikke da overføringen av kraft kanskje tape seg, og jeg trenger flere omdreininger for å få nok trykk?

For AC'en går jo hele veien, det kommer bare ikke kald luft ut før turtallet blir "ekstremt" :)

Uansett flott å få bekreftet at det ikke er termostathuset, da - for da er den tanken ute av verden ;)

Tar imot flere forslag med stor takk!

Lenke til kommentar
15 minutes ago, sedsberg said:

Men det kan være selve AC-pumpa. Denne drives også av multireima og er den dårlig kan den pumpe/komprimere for dårlig på lavt turtall.

Dersom det er dette som er galt - må jeg da bytte det jeg kaller AC-kompressoren? For den koster jo brått ca 5k + jobben + ny freon...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...