Fnix Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 (endret) Merkelig trekk av apple, tenk på alle de unreal engine spilla som blir borte fra markedsplassen om de trenger oppdateringer. Som jeg vil påstå de aller fleste populære spill gjør hvor mikrotransaksjoner er en ting. Dette kan faktisk bli kroken på døra for mange spillutviklere. Jeg tror ikke apple har tenkt igjennom konsekvensene økonomisk på dette, og jeg tror epic aldri så for seg dette som hevn. Bade apple og epic vil miste store summer her, og vinneren vil nok bli unity. Men jeg skjønner apple og google er livredd, det er tross alt en massiv inntektskilde. Endret 18. august 2020 av Fnix Lenke til kommentar
Brede_Skapstroppen Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Hmmm... klarer ikke å se at Apple er helt konsekvent her iallefall. De har jo massevis av søksmål mot seg fra, og mot samarbeidspartnere hele tiden, og vice versa. Dette foregår paralelt, uten at dette går utover andre produkt-linjer fra de samme samarbeidspartnerene. Se til eksempel alle kampene Samsung og Apple har mot hverandre. Forskjellen her er at Apple ikke hadde hatt produkter å selge hvis ikke det hadde vært for en gjensidig respekt for nettopp rollen de spiller i hverandres produksjon. Problemet her er nok helst at Apple ikke ser på Epic som en jevnbyrdig samarbeidspartner, og tyr derfor til et virkemiddel som rammer knallhardt også på andre produkter og Epic sine partnere. Ser man på denne om hvordan Apple forskjellsbehandler så er det jo ingen tvil om at man kan skjønne andre aktørers frustrasjon. https://www.theverge.com/2020/7/30/21348108/apple-amazon-prime-video-app-store-special-treatment-fee-subscriptions Lenke til kommentar
Fnix Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Utviklingsverktøyet gir snarveier og gir en lettere forståelse hvordan spill snakker ellers med iOS. I unreal engine ligger dette som en addon som man kan ellers avinstallere for å spare plass. Jeg tror du må også bruke verktøyet for apple pay, og få godkjenning men det er jeg veldig usikker på. Slik jeg har skjønt det er unreal engine hovedsakelig helt blokkert fra apple, er hverfall det andre plasser som https://itavisen.no/2020/08/17/apple-kaster-ut-epic-games/ skriver. Lenke til kommentar
Kjetil Hansen Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Apple tar 15% av Epic. Apple tar 30% første året så 15% deretter. Usikker på om google gjør det samme. Men ja, selvklart skal Apple og Google ha betalt for å levere en app store platform. 1 Lenke til kommentar
Yopaz Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 (endret) Marfu skrev (2 timer siden): Fortnite har ikke gjort noe som helst, det er heller ikke noe tredjepartsstudio involvert. Det er firmaet Epic Games som har gjort noe galt. Hva er det som er tredjepartsstudio mener du? Epic har brutt retnigslinjene til at Fortnite skal distribueres i App store på iOS, dette er helt riktig. Siden Fortnite bryter med retningslinjene til App store har det blitt fjernet fra butikken og det er greit. Unreal Engine bryter ikke med retningslinjene til App store, men de skal tydeligvis fjerne tilgangen til dette både på iOS og på Mac (der retningslinjene ikke er blitt brutt for hverken Unreal Enginge eller Fortnite). Her går de etter Epic på grunnlag av en annen konflikt uten at de har noe å stå på. Dette er feil. Epic blir nok pent nødt til å finne seg i at Apple tar 30% av mikrotransaksjonene, men dette blir for dumt. Edit: Jeg ser jeg har misforstått litt her, men poenget er fortsatt det samme. Så vidt jeg kan se har ikke Apple noe grunnlag for å fjerne noe annet enn akkurat det produktet som bryter med retningslinjene, men det er det de gjør i dette tilfellet. Edit 2: Nei jeg hadde nok forstått det riktig den første gangen. Det Apple gjør nå er å angripe Epic på en sånn måte at de ikke kan levere Unreal Engine til andre utviklere slik at deres prosjekter enten ikke kan utvikles til iOS ellers må de endre fysikkmotor. Jeg skjønner ikke at noen kan forsvare dette. https://www.washingtonpost.com/video-games/2020/08/17/apple-cuts-off-epic-its-tools-endangering-future-unreal-engine-projects-ios-mac/ Endret 18. august 2020 av Yopaz Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Apple skyter seg selv i foten. Kan ikke kjøpe Apple produkter og tro at de kan brukes til Unreal Engine eller spill generelt etter dette. Lenke til kommentar
Uxzuigal Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Tydelig at du ikke vet hva du snakker om. Det finnes mange anti trust lover, inkl. Sherman Act som Apple tilsynelatende bryter. Om det var så lett som du sier her "Apple vinner" - så hadde dommeren dismisset hele saken umiddelbart. Lenke til kommentar
ruub Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Som noen skrev så er det jo forståelig at de vil ta 30% av noe de distribuerer på App Store. Problemet er at du MÅ laste ned spillet fra App Store på iOS. Du har ikke noe valg. På Android kan du laste ned og installere utenfor Google Play Butikken. I tillegg på Android har du andre app butikker som Samsung Store og Huawei AppGallery. Og i føllge ryktene som går på nettet så er ikke retningslinjene noe Apple tvinger alle til å følge. Noen apper slipper unna og får bruke sin egen Payment API og andre får spesielle avtaler som med Amazon Prime. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå