Gå til innhold
Spørsmål om helse? Still spørsmål anonymt her ×
Husk at de som svarer ikke nødvendigvis er helsefaglig personell. Ta kontakt med fastlege ved bekymringer!

Reflux og irritert hals

LarZen

Anbefalte innlegg

Jeg har hatt problemer med mage og magesyre i ca et halvt år nå. Og da med en sår/irritert hals som kommer å går rett ved svelget. Hadde det ikke vært for Covid19 så hadde jeg ikke vært spesielt "stresset" over det sikkert. Men idag så er jo ting litt annerledes. 

Jeg har googlet litt og det virker som det er ganske så vanlig for endel å slite med sår/irritert hals? Jeg venter på time for en gastroskopi undersøkelse...

Har brukt litt Samarin bruse pulver og Gaviscon som har alt ifra en bra effekt til minimalt. Varierer veldig. 

Andre produkter jeg kan prøve mens jeg venter på å få gjort undersøkelsen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er to måter du kan håndtere dette på:

1. Nøytralisere syren når den kommer
2. Hemme dannelsen av syre

Nå som du skal til gastroskopi, kan det være lurt å kun nøytralisere syren når det kommer, slik at du ikke starter "behandling" før du er blitt undersøkt. Pantoprazol/Omeprazol/Esomeprazol er en gruppe medisiner som hemmer syredannelse og tas ofte som kurer på 4-6 uker. Man kan kjøpe dette reseptfritt, men er vesentlig billigere på resept.

Er det lenge til du skal gastroskoperes?

Lenke til kommentar
geir__hk skrev (2 timer siden):

Kortsiktig : Novaluzid.

Nå husker jeg ikke navnet på de syredempede tabelettene da det er noen år tilbake siden jeg hadde tilsvarende greia med magan, men er iallefall ei blå eske, ganske liten så vidt jeg husker. Det var ikke reseptbelagt.

Somac? Man får i alle fall kjøpt en slags "Somac Instant" (heter ikke det, men kommer ikke på) som selges i små blå esker.

Men, som det blir sagt over, vesentlig billigere å få Pantoprazol (feks) på resept (etter gastro, så antakelig lurt å vente).

Lenke til kommentar

Sliter med det samme innimellom men har/får heldigvis ikke sår hals

Rett ved svelget høres rart ut da det som regel er magesyre som er problemet

Vann, og noen ganger mat, hjelper for meg
Til nød har jeg pepcid og titralac, men vet ikke hvor mye de hjelper

Kaffe kan være et problem, så jeg drikker aldri kaffe på tom mage

Sover ofte i stolen, da problemet kan bli verre når en ligger flatt

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...