nacario Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 (endret) Hei, har en snart fem år gammel PC, men er ikke erfaren med å oppgradere (kun skjermkort + ssd), og kunne gjerne trengt råd på hvilke komponenter jeg eventuelt bør gå for kompatibilitet (merker). Dette er mine specs, ser for meg at jeg bør bytte hovedkort, og cpu samt kjøling - men vet ikke hvilke valg. Er villig til å vente til black friday, og har heller ikke behov for "det siste", tenker bare på noe som er hensiktsmessig ift pris og dugelig hopp i oppgradering. Feks med Cyberpunk 2077 som kommer ut så er min cpu egentlig for dårlig, men slike spill og MMOs i sikte så trenger jeg litt mer firepower for de neste årene. Har ca 3-5 tusen i budsjett. I7 6700 3,4 ghz Asus z170-P 1151 hovedkort Corsair rm550, 550w psu Kingston ddr4 2133 mhz 16 gb ram SSD GTX 2080 All tilbakemelding tas imot med takk! Endret 16. august 2020 av nacario Lenke til kommentar
Merko Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Hva er budsjettet ditt? Bør hvert fall ha noen alternativer, da man ikke alltid vet hva man kan få god pris på mtp Black Friday, så et AMD og et Intel setup er sikkert ikke dumt 1 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 16. august 2020 Forfatter Del Skrevet 16. august 2020 Merko skrev (1 time siden): Hva er budsjettet ditt? Bør hvert fall ha noen alternativer, da man ikke alltid vet hva man kan få god pris på mtp Black Friday, så et AMD og et Intel setup er sikkert ikke dumt 3 til 5 tusen feks for ny hovedkort cpu og kjøler vs "verdig" oppgradering ift performance Lenke til kommentar
nacario Skrevet 17. august 2020 Forfatter Del Skrevet 17. august 2020 Lekte meg litt på pcpartpicker hvor et alternativ kan være det nedenunder. Lurte også på om ram oppgradering kan være aktuelt og, eller om det er greit nok det jeg har Component Selection Base Promo Shipping Tax Price Where CPU AMD Ryzen 5 2600 3.4 GHz 6-Core Processor $137.90 $137.90 Buy CPU Cooler Cooler Master Hyper 212 LED 66.3 CFM Rifle Bearing CPU Cooler $39.99 $39.99 Buy Motherboard Asus ROG STRIX B450-F GAMING ATX AM4 Motherboard $129.99 FREE $129.99 Buy Lenke til kommentar
TheKims Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 Jeg ville ha gått for denne pakken visst budsjettet er 5000kr. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 nacario skrev (15 timer siden): 3 til 5 tusen feks for ny hovedkort cpu og kjøler vs "verdig" oppgradering ift performance Kjøpte selv dette til min far her om dagen: https://www.komplett.no/product/1134123/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-7-3800x Kanskje litt over budsjettet ditt, men da får du HK, CPU og minne + kjøler. + en ganske sprek CPU Om det er en kjempedeal vet jeg ikke, men er nå satt ned noe i pris. 1 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 17. august 2020 Forfatter Del Skrevet 17. august 2020 (endret) Merko skrev (13 minutter siden): Kjøpte selv dette til min far her om dagen: https://www.komplett.no/product/1134123/datautstyr/pc-komponenter/pc-i-deleroppgradering/oppgradering/oppgraderingspakke-ryzen-7-3800x Kanskje litt over budsjettet ditt, men da får du HK, CPU og minne + kjøler. + en ganske sprek CPU Om det er en kjempedeal vet jeg ikke, men er nå satt ned noe i pris. takk for tipset! ja den så ikke dum ut den, og da har man kompatibel pakke med en gang av det jeg "trenger" hvordan er det med windows idag, betaler man for det eller kan man videreføre kontoen? et grønnt spm Endret 17. august 2020 av nacario Lenke til kommentar
Radford Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 nacario skrev (6 minutter siden): takk for tipset! ja den så ikke dum ut den, og da har man kompatibel pakke med en gang av det jeg "trenger" hvordan er det med windows idag, betaler man for det eller kan man videreføre kontoen? et grønnt spm Om du sitter på en OEM-versjon av Windows så er den knyttet til hovedkortet som fulgte med maskinen opprinnelig. Om du har en fullversjon av Windows står du fritt til å installere på ny maskin. Lenke til kommentar
Merko Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 nacario skrev (9 minutter siden): hvordan er det med windows idag, betaler man for det eller kan man videreføre kontoen? et grønnt spm Du må nok belage deg på ny lisens (tror jeg). Jeg har flere herfra. et par av dem har jeg hatt i flere år uten tull. https://livekort.no/windows-10-pro Du får lisens etter noen få minutter pr e-post. 1 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 17. august 2020 Forfatter Del Skrevet 17. august 2020 Radford skrev (1 minutt siden): Om du sitter på en OEM-versjon av Windows så er den knyttet til hovedkortet som fulgte med maskinen opprinnelig. Om du har en fullversjon av Windows står du fritt til å installere på ny maskin. ble usikker, har egentlig bare kjøpt ny fullbygd pc hvert 5te år hos komplett ? Lenke til kommentar
Radford Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 nacario skrev (3 minutter siden): ble usikker, har egentlig bare kjøpt ny fullbygd pc hvert 5te år hos komplett ? Vet ikke om komplett har endret praksis på dette noe særlig opp igjennom, men stort sett har de benyttet seg av OEM-lisenser av Windows såvidt jeg vet. Du kan prøve Merko sin løsning, den har ikke jeg noen erfaring med personlig, men funker den så er jo det det beste For å finne ut av hvilken versjon av Windows du har kan du alltids følge denne oppskriften: https://www.windowscentral.com/how-determine-if-license-oem-retail-volume-windows-10 1 Lenke til kommentar
nacario Skrevet 17. august 2020 Forfatter Del Skrevet 17. august 2020 (endret) Merko skrev (15 minutter siden): Du må nok belage deg på ny lisens (tror jeg). Jeg har flere herfra. et par av dem har jeg hatt i flere år uten tull. https://livekort.no/windows-10-pro Du får lisens etter noen få minutter pr e-post. hva mener du med at du har hatt i flere år uten tull, at en dag kan den slutte å funke? Men ja skal vurdere å kjøpe derfra hvis det blir ny hardware Endret 17. august 2020 av nacario Lenke til kommentar
Merko Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 nacario skrev (1 minutt siden): hva mener du med at du har hatt i flere år uten tull, at en dag kan den slutte å funke? Men ja skal vurdere å kjøpe derfra hvis det blir ny hardware Bare det at jeg kan "gå god for den". Komplett og tilsvarende butikker selger jo samme lisens til rundt 800-1000kr stk, så denne er jo vesentlig billigere. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå