uname -i Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Sturle S skrev (1 minutt siden): New Zealand hadde sitt siste smittetilfelle i april, før dei fekk nokre tilfelle til som truleg stamma frå ein som handterer baggasje på ein flyplass. Det var målet med nedsteninga og dei fekk det til. Prof Michael Baker frå Otago University's Public Health Department ser ut til å ha vore eksperten som råda statsministeren til å stenge ned på den måten. Målet var å utrydde viruset frå øyene. Han sa at han visste det ville fungere, fordi det fungerte i Kina. Nedstenginga skulle i utgangspunktet vare i 14 dagar – då tenkte han vel at det var nok – men vart utvida litt. Jeg tror det han spurte om var hvilke "leiandre epidimologar" som var enig i Musks spådom om at det skulle være nær null smittetilfeller i USA i slutten av april. Jeg lurer på det samme. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 38 minutes ago, uname -l said: Jeg tror det han spurte om var hvilke "leiandre epidimologar" som var enig i Musks spådom om at det skulle være nær null smittetilfeller i USA i slutten av april. Det kan du finne ut av sjølv. Du kastar ut eit sitat om noko du etter eige utsegn ikkje har eit snev av kunnskap om, og hevdar at folk med formell fagleg kunnskap himla med auga over det. For verkeleg å setje to strekar under det faktum at du sjølv ikkje anar eit fnugg om det du snakkar om, prøver du å "dokumentere" det heile med eigne påstandar, teoriar og forklaringar på alle måtane du har prestert å misforstå utsegnet på. Sjølv i setninga over syner du at du har prestert å misforstå sitatet. Trur du at det er ein pokal å vinne for årets kommentarfelttroll? Eg tenkjer du heller skal leite etter nokon med fagkunnskap som var usamde med det faktiske utsegnet. (Ikkje di personlege tolkning av det, for den varierer.) 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Sturle S skrev (1 time siden): Eg tenkjer du heller skal leite etter nokon med fagkunnskap som var usamde med det faktiske utsegnet. (Ikkje di personlege tolkning av det, for den varierer.) Hvorfor skal jeg det? Du påstod at ledende epidemiloger var enig i det så bare sett i gang. Du finner ingen for man trenger ikke være epidemiolog for å skjønne at det er dumt. Det holder bare at man er en normalt oppegående person, noe de færreste kultmedlemmer kan skryte av. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 1 minute ago, uname -l said: Hvorfor skal jeg det? Du påstod at ledende epidemiloger var enig i det så bare sett i gang. Nei, eg påstod at den leiande epidemiologen i New Zealand hadde samanfallande prognose der. Han baserte seg på erfaring frå Kina. Alle baserer seg på at folk oppfører seg i tråd med rasjonelle tiltak. I USA presterte fleire delstatar å snu trenden ved å aktivt motsetje seg tiltak, men det kan ikkje Elon Musk noko for. Tvert imot. 1 minute ago, uname -l said: Du finner ingen for man trenger ikke være epidemiolog for å skjønne at det er dumt. Det holder bare at man er en normalt oppegående person, noe de færreste kultmedlemmer kan skryte av. Eg er heilt overtydd om at du må vere eit kav tilbakeståande rablande forumtroll for å vere ute av stand til å forstå at det han skreiv var 100% i tråd med det både dei dåverande trendane synte, det vitskapen seier og det erfaringane frå andre land seier. Lukkast du med tiltak som sender smittetala rett nedover, vil smitta gå mot null. Du er den einaste eg har sett som har hevda det motsette, og du har berre deg sjølv å vise til som autoritet på feltet. Til alt overmål skryt du av å ikkje ha peiling på fagfeltet, og difor skal vi høyre på deg? Om nokon er kultmedlem her, må det vere deg. Er det 5G som har skulda i di verd? Kan du svare på kvifor vi innførte dei strenge smitteverntiltaka som til no har kosta mange titals milliardar kroner, om det ikkje var for å få kontroll på smittetalet og sende talet på nye smitta ned mot null? 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Sturle S skrev (3 minutter siden): I USA presterte fleire delstatar å snu trenden ved å aktivt motsetje seg tiltak, men det kan ikkje Elon Musk noko for. Tvert imot. Elom Musk motsette seg aktivt tiltak og nektet å stenge fabrikken. Han kalte myndighetenes nedstengning "fascistisk". Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så langt ute på jordet som du er. Det er litt en prestasjon selv om man prøver. Sturle S skrev (4 minutter siden): Eg er heilt overtydd om at du må vere eit kav tilbakeståande rablande forumtroll for å vere ute av stand til å forstå at det han skreiv var 100% i tråd med det både dei dåverande trendane synte, det vitskapen seier og det erfaringane frå andre land seier. Er du så langt inne i idoldyrkelsen at du ikke en gang klarer å se om en graf går opp eller ned? 7-dagers gjennomsnitt viste en stigende trend og så tok det av. I likhet med mange andre land og det som er gjengs teori om hvordan virus sprer seg. Du er virkelig anti-kunnskapens høyborg her på forumet. Får bare håpe at du har et daglig virke som ikke har noen som helst betydning for det du driver med er direkte farlig. 2 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 1 minute ago, uname -l said: Elom Musk motsette seg aktivt tiltak og nektet å stenge fabrikken. Nei, han stengde ned fabrikken i sju veker. 1 minute ago, uname -l said: Han kalte myndighetenes nedstengning "fascistisk". Jeg skjønner ikke at det er mulig å være så langt ute på jordet som du er. Det er litt en prestasjon selv om man prøver. Poenget som druknar i alt hatet ditt er at Tesla innførte smitteverntiltak som skulle ha like god effekt som ei nedstenging. Som ingeniør veit Elon Musk at det ofte finst fleire løysingar på eit problem. Å diktere ei løysing er ikkje alltid lurt, når det kan finnast andre løysingar som er betre. Eit døme er hydrogenferjene. Der vart hydrogen spesifisert av oppdragsgjevaren Vegvesenet. Tilbydarane fekk ikkje lov til å velje ein annan teknologi med tilsvarande eller lågare utslepp. Dermed fekk vi ei dyr løysing i staden for den beste løysinga. 3 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) 1 hour ago, Sturle S said: Nei, han stengde ned fabrikken i sju veker. Så fantastisk, at han faktisk fulgte myndighetenes råd etter å ha strittet imot. Dette er fra en Tesla fan (som fremdeles kan tenke selvstendig) "But when Musk only relies on these superfans for the feedback, he is doing himself and Tesla a disservice. It has never been more apparent than during this coronavirus pandemic. Musk has been voicing his opinion on the pandemic and the government response to it, and while the broader Tesla community appeared to disagree with him, his opinion was reinforced by this fringe group of cult-like Tesla fans who have been cheering him on. While the CEO has had some good points about the pandemic, he has been wrong many times too: This tweet didn’t age well since new cases in the US actually reached their highest level at the end of April, and that’s with strong restrictions in place. Musk also participated in propagating misinformation about the pandemic, including highly criticized information released by two Bakersfield doctors. The CEO’s criticism ramped up to direct attacks on local health officials and politicians who didn’t support Tesla reopening Fremont factory. After Musk threatened to move Tesla’s California operations, which employs tens of thousands of people, it unsurprisingly didn’t sit well with many people, including state representative Lorena Gonzalez: While we obviously don’t endorse this type of language, it then led to a good example of a Tesla superfan feeding misinformation to Elon Musk, corrupting his feedback loop. The Tesla superfans quickly went on the offensive and tried to paint her as an oil industry shill." https://electrek.co/2020/05/12/tesla-super-fandom-becomes-toxic-negative-electric-revolution-op-ed/ https://www.mercurynews.com/2020/04/28/cue-the-debunking-two-bakersfield-doctors-go-viral-with-dubious-covid-test-conclusions/ Endret 19. august 2020 av 6RCURCGB 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 18 hours ago, Sturle S said: Som ingeniør veit Elon Musk at det ofte finst fleire løysingar på eit problem. Å diktere ei løysing er ikkje alltid lurt, når det kan finnast andre løysingar som er betre. Eit døme er hydrogenferjene. Der vart hydrogen spesifisert av oppdragsgjevaren Vegvesenet. Tilbydarane fekk ikkje lov til å velje ein annan teknologi med tilsvarande eller lågare utslepp. Dermed fekk vi ei dyr løysing i staden for den beste løysinga. At det finnes andre løsninger spiller ingen rolle hvis myndighetene har bestemt hvordan noe skal gjøres. Eller antyder du at Musk/Tesla burde være unntatt lover og regler fordi deres løsninger er overlegne det epidemologer osv. har funnet ut? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-404071 Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Fjernet avsporing om Elon Musk. Tråden omhandler om at Europa er i ferd med å gå forbi Kina i salget av ladbare elbiler. Videre avsporing blir belønnet med advarsler. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 (endret) Hepp! Seriøst? Lenge siden sist har jeg sett så mye avsporing iht. topicen. Be nice gays like Jarmo (ørten poster fjernet som ot/persondiskusjoner osv.) Endret 20. august 2020 av Jarmo 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 20. august 2020 Del Skrevet 20. august 2020 Lurer på hvordan dette hadde sett ut uten subsidiene vi ser nå i Europa? Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 10 hours ago, Trestein said: Lurer på hvordan dette hadde sett ut uten subsidiene vi ser nå i Europa? Subsidier bidrar til økt salg, Jeg har ikke sett noen undersøkelser på det men med betydelige subsidier vil jeg påstå at det har stor påvirkning. Så har vi de moralske komplikasjonene ved at politikerene deler ut skattebetalerenes midler til enkeltgrupper for å "kjøpe seg stemmer". Lenke til kommentar
Complexity Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 11 hours ago, Trestein said: Lurer på hvordan dette hadde sett ut uten subsidiene vi ser nå i Europa? Kan jo se litt på sverige for å få enn peikepinne? Må inrømme at jeg ikke hadde tatt meg råd til å kjøpe bilen jeg har nå om den hadde kostet nesten 200 tusen mere som den gjør i Sverige, så jeg er veldig glad for denne "gavepakken" man har fått i Norge. 2 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) Jeg tror vi vil se færre nyregistreringer av elbiler i prosent av totalt bilregistreringer i Norge iår 2020 og neste år. Det flater ut fordi etterspørselen er ikke der. Nyregistreringer i 2019 og begynnelsen av 2020 var kunstig høyt. Dette er oppsamlede bestillinger som kom inn over en 24 mnd. Periode. For å komme opp i større andel av nybilsalget så må det enten kraftige subsidier til på pris, eller at man gjør Hybridbiler vesentlig dyrere. Prisen på bilene som folk trenger når de skal ha elbil som eneste bil er for høy. Rundt 100k - 150k for høy Her er det jeg mener trengs for å ha som eneste bil for de fleste På størrelse med VW Tiguan 4 hjulstrekk Takstativ Hengerfeste 450km + rekkevidde wltp Pris under 500k normalt utstyrt Endret 21. august 2020 av bzzlink Bomma litt på prisen ift markedet, juster opp til 500k 1 Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 3 minutes ago, bzzlink said: Jeg tror vi vil se færre nyregistreringer av elbiler i prosent av totalt bilregistreringer i Norge iår 2020 og neste år. Det flater ut fordi etterspørselen er ikke der. Nyregistreringer i 2019 og begynnelsen av 2020 var kunstig høyt. Dette er oppsamlede bestillinger som kom inn over en 24 mnd. Periode. For å komme opp i større andel av nybilsalget så må det enten kraftige subsidier til på pris, eller at man gjør Hybridbiler vesentlig dyrere. Prisen på bilene som folk trenger når de skal ha elbil som eneste bil er for høy. Rundt 100k - 150k for høy Jeg er enig i din analyse ang. salgstall, hypen har lagt seg. Men ang. offentlige subsidier er det ingenting mer å hente, elbiler betaler kun vrakpant. Det viktigste man oppnår med elektriske biler er at luftforurensingen i byer og tettbebygde strøk reduseres. Det er ikke viktig i mine øyne at folk bytter ut dieseldroget de kjører til hytta med med en elektrisk bil. Så direkte sponsing av tunge elektriske biler med laang rekkevidde vil være moralsk forkastelig i mine øyne fordi de subsidiene vil i hovedsak gå til øvre middelklasse og oppover. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 (endret) bzzlink skrev (44 minutter siden): eg tror vi vil se færre nyregistreringer av elbiler i prosent av totalt bilregistreringer i Norge iår 2020 og neste år. Det flater ut fordi etterspørselen er ikke der. Nyregistreringer i 2019 og begynnelsen av 2020 var kunstig høyt. Dette er oppsamlede bestillinger som kom inn over en 24 mnd. Periode. For å komme opp i større andel av nybilsalget så må det enten kraftige subsidier til på pris, eller at man gjør Hybridbiler vesentlig dyrere. Prisen på bilene som folk trenger når de skal ha elbil som eneste bil er for høy. Rundt 100k - 150k for høy For det første ser jeg ikke noen tegn til kunstig høy andel av salget. Salget tar seg naturlig nok opp på enkeltmodeller ved lenge påventede leveranser av annonserte biler, men produsentene slutter jo ikke å lansere nye biler. Det kommer altså flere rush som perler på en snor. For det andre synes jeg ikke du skal kimse av hybrid-segmentet. (De som kan lades fra stikkontakt. Såkalt selvladende teller jeg ikke med). Disse hybridene gjør en fin jobb med elektrifisering av mye årlig kjørelengde ved hjelp av ganske lite batteri. Disse kan og bør overta fullstendig salgsandelene fra biler uten lademulighet (fra stikkontakt) innen ca 2025. Når det skjer så vil nok hybridsegmentet krympe sakte til fordel for rene elbiler, fram til elbiler blir enerådende. Men det tar naturlig nok en del år. Kanskje i 2030-2035. Endret 21. august 2020 av Simen1 1 Lenke til kommentar
bzzlink Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 2 hours ago, Simen1 said: For det første ser jeg ikke noen tegn til kunstig høy andel av salget. Salget tar seg naturlig nok opp på enkeltmodeller ved lenge påventede leveranser av annonserte biler, men produsentene slutter jo ikke å lansere nye biler. Det kommer altså flere rush som perler på en snor. For det andre synes jeg ikke du skal kimse av hybrid-segmentet. (De som kan lades fra stikkontakt. Såkalt selvladende teller jeg ikke med). Disse hybridene gjør en fin jobb med elektrifisering av mye årlig kjørelengde ved hjelp av ganske lite batteri. Disse kan og bør overta fullstendig salgsandelene fra biler uten lademulighet (fra stikkontakt) innen ca 2025. Når det skjer så vil nok hybridsegmentet krympe sakte til fordel for rene elbiler, fram til elbiler blir enerådende. Men det tar naturlig nok en del år. Kanskje i 2030-2035. Har ikke myndighetene satt som mål at det ikke skal selges lokalutslippsbiler etter 2025? Så da må man jo være litt mer aggressiv for å få vekk plugin hybridene også. Eller har jeg misforstått og at hybrider regnes som «elektrifiserte» biler, som teller med i målet? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 bzzlink skrev (18 minutter siden): Har ikke myndighetene satt som mål at det ikke skal selges lokalutslippsbiler etter 2025? Så da må man jo være litt mer aggressiv for å få vekk plugin hybridene også. Eller har jeg misforstått og at hybrider regnes som «elektrifiserte» biler, som teller med i målet? I NTP 2018-2029 er ordlyden "Regjeringen vil bl.a. legge til rette for at det skal lønne seg å velge nullutslipp ved kjøp av bil og legger til grunn at nye personbiler og lette varebilerskal være nullutslippskjøretøy i 2025. ", så ja du har rett i at plugin-hybridene skal vekk de også. Men nå er det ganske vagt formulert ("legge til rette for at det skal lønne seg .. ") og andre steder tolket som en målsetning og ikke et strengt forbud mot salg av fossilbiler eller PHEV slik enkelte hevder. En annen ting er muligheten for at de rett og slett ikke klarer å nå målet, eller at målet endres under veis. I følge spørreundersøkelser er det få som tror målet vil nåes. Jeg tror ikke det vil nåes, men være nært dersom PHEV inkluderes. Det tror jeg kommer til å skje av to grunner: Mindre politikerforakt og motstand i folket, samt mye høyere sannsynlighet for at politikerne kan klappe seg selv på skuldra og skryte over at de nådde målet. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 24 minutes ago, Simen1 said: I NTP 2018-2029 er ordlyden "Regjeringen vil bl.a. legge til rette for at det skal lønne seg å velge nullutslipp ved kjøp av bil og legger til grunn at nye personbiler og lette varebilerskal være nullutslippskjøretøy i 2025. ", så ja du har rett i at plugin-hybridene skal vekk de også. Det høres ikke så lurt ut. En plug-in hybrid kan kjøre elektrisk i definerte "nullutslipp" soner. Altså ingen forskjell fra en batterielektrisk bil. I tillegg vil den fungere som en helt vanlig fossilbil på langtur. For noen familier betyr det kanskje at de greier seg med en bil istedenfor en batteribil til lokal kjøring og en fossilbil til turkjøring. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 21. august 2020 Del Skrevet 21. august 2020 Jepp, jeg tror og håper man vil finne nye PHEV hos bilforhandleren også etter 2025. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå