Simen1 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 (endret) oophus3do skrev (3 timer siden): Det å unnskylde uttalelsen blir bare trist. Hva var formålet mener du? Jeg har ikke unnskylt uttalelsen og gjor det rimelig klart, så ikke forsøk noen stråmenn om det. Han hadde lest seg opp på de siste grafene, kalkulert litt og hadde en brainfart der han kom i skade for å publisere det han hadde kalkulert uten å tenke på risikoen for at spådommer går feil, påvirker folk til å handle ulikt etc. Endret 18. august 2020 av Simen1 2 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Simen1 skrev (6 minutter siden): Jeg har ikke unnskylt uttalelsen og gjor det rimelig klart, så ikke forsøk noen stråmenn om det. Han hadde lest seg opp på de siste grafene, kalkulert litt og hadde en brainfart der han kom i skade for å publisere det han hadde kalkulert uten å tenke på risikoen for at spådommer går feil, påvirker folk til å handle ulikt etc. En brainfart han brukte under en uke på å gjenta. Ser ut til å være normalen. Jeg likte svaret her. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 uname -l skrev (4 minutter siden): Nei, du tar feil. For det første så skrev han US cases og din graf var fra California. Det betyr at den kan strykes fra diskusjonen. Grafen for US ser nesten identisk ut. Du finner den her. uname -l skrev (7 minutter siden): For det andre så var tallene usikre og man hadde ikke et skikkelig testregime. Ja de var usikre og antagelig derfor han ikke var bastant "probably" på hverken smitterate "close to zero" eller konkret dato "by end of april" (som ikke er synonymt med nøyaktig 30. april). uname -l skrev (11 minutter siden): Dette blir som en smellfeit person som går to ganger på badevekta med 12 timers mellomrom og konkludere med at han vil nå en ikke-smellfeit BMI på én måned basert på "current trends". Det er en dum uttalelse. Teknisk sett var eksemplet ditt sin "based on current trends" teknisk sett riktig. Men ja, det ville vært dumt å si det høyt og skape forventninger etc basert på lang ekstrapolering av usikre tall. Poenget er bare at det ser ut som folk ikke skjønner hvilken info man hadde tilgjengelig da uttalelsen kom eller hva ordet etterpåklokskap betyr. Litt som å spå når snøen smelter om våren og etterpå idiotforklare den som spådde feil og klage over store konsekvenser "jammen jeg la jo om til sommerdekk den datoen". Folk må ta sånne uttalelser for hva de er. Usikre "probably" og med forbehold "based on current trends". Dumme lesere legger sikkert om til sommerdekk basert på spådommer fra januar, eller kaster siste munnbind straks Musk twitrer noe sånt. Musk er ikke god til å kommunisere ut til joe sixpack og joe sixpack er nok ikke noen god lytter heller. Misforståelser skyldes ofte dårlig kommuikasjon i begge ender. Musk burde hatt en redaksjon som idiotsikrer uttalelser før de publiseres. 2 2 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Simen1 skrev (40 minutter siden): Han hadde lest seg opp på de siste grafene, kalkulert litt og hadde en brainfart der han kom i skade for å publisere det han hadde kalkulert uten å tenke på risikoen for at spådommer går feil, påvirker folk til å handle ulikt etc. Du fortsetter å unnskylde han når han fortsatte med "brainfartene". Dette var ikke noen enkelthendelse, og han fortsatte med idiotien i lang stund. Det er derfor jeg spør deg hva du personlig trur formålet med "brainfartene" var. Det å finne statestikk for å støtte formålet med en uttalelse er jo ikke noe problem. Der er Trumpen ekspert. Målet til Musk må ha vært noe, så hva var det? Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Nei, jeg har hverken unnskyldt eller fortsatt å unnskylde, vennligst unngå stråmenn takk! Målet var nok kundetilfredshet. Folk ønsker ikke å vente veldig lenge fra bestilling til leveranse. For å klare det må han holde produksjonstakten oppe. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Simen1 skrev (10 minutter siden): Målet var nok kundetilfredshet. Folk ønsker ikke å vente veldig lenge fra bestilling til leveranse. For å klare det må han holde produksjonstakten oppe. Ok, da er vi uenige. Ingen mennesker med vettet i behold ville ha klaget over en forsinket bil grunnet en dødelig pandemi. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Så godt å høre det fra deg da. .. men du trekker nok litt kjappe konklusjoner der. Jeg påsto/antok ikke at kunder faktisk ville klaget i den situasjonen. Jeg antok derimot ganske løselig noe som kan ha vært Musk sitt mål med uttalelsen. Altså svar på spørsmålet ditt. 3 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Simen1 skrev (Akkurat nå): Så godt å høre det fra deg da. .. men du trekker nok litt kjappe konklusjoner der. Jeg påsto/antok ikke at kunder faktisk ville klaget i den situasjonen. Jeg antok derimot ganske løselig noe som kan ha vært Musk sitt mål med uttalelsen. Altså svar på spørsmålet ditt. Jeg trur verken du eller Musk er dum nok til å tenke at det er på tide å gamble litt for å tilfredsstille en ikke eksisterende gruppe mennesker midt i en global pandemi. I mellomtiden så har vi sett fri flyt av kreditter, en kjempe bonus, og mulig inkludering av S&P500. Alt var avhengig av en åpen fabrikk, og det forklarer hvorfor Elon åpnet den mot lover og regler. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Musk følte nok ikke at det var så mye gambling ut fra de tallene han må ha hatt tilgang på. Musk tenkte nok ikke at gruppa som ønsker bilene nogen lunde raskt levert er ikke-eksisterende. Pandemien var riktignok i ferd med å bli global på det tidspunktet, men nordamerika hadde bare 3,5% av alle tilfellene i verden da. Kina sto for nesten 50% og Europa for de resterende nesten 50%. Det var på det tidspunktet hovedsaklig et ikkeamerikansk problem og mange trodde at usa skulle klare å stoppe det såpass tidlig, som man jo kunne lese ut fra R-kurvene datert 18. mai. Har du kilde på at Elon åpnet fabrikken mot lover og regler? 1 1 Lenke til kommentar
oophus Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Simen1 skrev (2 minutter siden): Musk følte nok ikke at det var så mye gambling ut fra de tallene han må ha hatt tilgang på. Verdien av å ha fabrikken åpen kontra mer smittetall var nok vurdert greit opp mot hverandre. Musk er ikke direkte kjent for å passe på sikkerheten, selv for sine ansatte. Simen1 skrev (3 minutter siden): Musk tenkte nok ikke at gruppa som ønsker bilene nogen lunde raskt levert er ikke-eksisterende. Den gruppen som ville klaget på forsinkelser på en bil pga en pandem kan man isåfall sperre inne. Altså jeg håper og trur at den gruppen er ekstremt snever og liten. Simen1 skrev (4 minutter siden): Har du kilde på at Elon åpnet fabrikken mot lover og regler? Tja, lokale ordre er tydeligvis ikke straffbart å bare gi blaffen i, siden CA ikke gjorde noe med det i større grad. Det hjalp nok at sutregutten truet med å flytte fabrikken ut derifra. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 8 hours ago, Simen1 said: Akkurat som det finnes en Volvo-kult, Audi-kult, Mercedes-kult, Leica-kult, Apple-kult, WoW-kult, Liverpool-kult, Justin Bieber-kult osv? Litt tynnt å generalisere ut i fra. Teslabrukere flest er nok bare som andre bilbrukere flest, ganske likegyldig til kult-gjengene / hooligansen. Apple kulten og Tesla kulten er nok i en egen særklasse. Svært sterke fan-bevegelser med soleklare kult symptomer. Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 7 hours ago, Sturle S said: Han hadde jo heilt rett. Det var sannsynleg. At politikarane skulle snu trenden kan du ikkje halde han ansvarleg for, og han skreiv ingenting om kva som ville skje dersom trenden snudde. Det er ein no-brainer. Imponerende, så det var politikerenes sin feil? Har du eksempler på andre land som har hatt en tilsvarende spredning som Musk så for seg? Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 6 hours ago, Sturle S said: Kva med intenst hat? 6 hours ago, uname -l said: Du mener "kritisk sans" ? Jeg tror det er sunt. Knallbra, dette blir en klassiker ? Ingen kritikk trenger man vurdere fordi det kommer fra "Tesla haters". Lenke til kommentar
6RCURCGB Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 5 hours ago, Simen1 said: Det er alt for lett å være etterpåklok. Tok han ikke det ganske store forbeholdet "Based on current trends ..."? Dette sier bare noe om at det kan være vanskelig å spå noe om framtida basert på historikk. Det er vel høyst usannsynlig at et relativt smittsomt virus forsvinner igjen like fort som det kom? Og med erfaringene fra Kina og Europa var det absolutt ingenting som tydet på at det ville bli noe anderledes i USA. Utenfor min fatteevne at dere bagatelliserer grove feilvurderinger. Dere må skille på sak og person. Musk er utvilsomt en fyr med evner, at han er en fantastisk ingeniør tviler jeg riktignok sterkt på men han har forretningssans og har fått til svært mye. Tesla vil bli sett på som en katalysator som økte utviklingshastigheten av elektriske kjøretøy. Personlig synes jeg solar city og smart grid løsningene til Tesla er langt mer interessant enn bilene. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 19 hours ago, uname -l said: Elon Musk brøt myndighetenes pålegg, gjenåpnet fabrikken og tvang tusenvis av arbeidere på jobb. Etter dette ble det en enorm smitteøkning i Alameda County. Etter å ha innført strenge smitteverntiltak og ekstra pauser for arbeidarane som vert meir slitne av å jobbe i verneutstyr. Eg himlar med auga når du set dette i samband med smitteauken i Alameda County, som opna opp ca samstundes som Tesla opna fabrikken. Din påstand var at folk med faktisk og formell kompetanse himla med auga over resultatet han rekna seg fram til. Førebels har eg ikkje sett andre enn deg himle med auga. Kan du forklare kva faktisk og formell kompetanse du har på smittespreiing, som gjer deg betre kvalifisert enn ekspertane som ga råd om innføring av tiltaka? Har du forska på dette? 19 hours ago, uname -l said: Og så klager du på at myndighetene ikke gjorde nok? Eier du ikke skam? Snakk for deg sjølv, når du prøver å skulde Elon Musk for smitteauken i kommunen etter at kommunen opna opp. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) 18 hours ago, uname -l said: Du kan jo si til barn i barnehagen at det i morgen er trygt å gå på isen basert på temperaturen de to siste dagene. Han sa jo ikkje noko som minnar om det. Han sa at basert på den noverande trenden vil smitta sannsynlegvis gå mot null i midten av april. Ekstrapolerer du grafen som har vore framme her, ser du det sjølv. Eg oppfatta utsegnet som ei oppmoding til å rette seg etter smitteverntiltaka for å halde på trenden og få økonomien tidleg på fote att. Du oppfatta dette tydelegvis som at Elon Musk no hadde bestemt at smitta heilt sikkert skulle vere null i midten av april, og at ein difor kan ignorere all vidare utvikling og komme ut av isolasjon i midten av april. Eg forstår ikkje korleis du kan vere i stand til å misforstå ein enkelt setning so fundamentalt, men eg har dessverre ein uvane med å overvurdere folk sin intelligens. Kan hende Elon Musk gjer det same, men det gjer han ikkje til ein dårlegare ingeniør. Folk får neppe jobb i Tesla eller SpaceX i utgangspunktet når IQ er på nivå med skonummeret, so eg trur ikkje det gjer han mindre kvalifisert til å leie selskapa sine. Ingen barnehage ville sendt ungane ut på isen berre basert på at ein meteorolog hadde sagt at isen sannsynlegvis var trygg om to dagar. Eg kan planleggje ein flytur basert på vermeldinga to dagar før, men eg legg sjølvsagt ikkje ut på turen utan å sjekke aktuelt ver rett før eg skal fly. Eit anna moment her er at i motsetnad til veret kan menneske påverke smittetala. Ved å oppmode til å halde smittevernreglane, slik eg oppfatta utsegnet, kan vi faktisk forsterke trenden. Endret 19. august 2020 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Sturle S skrev (19 minutter siden): Snakk for deg sjølv, når du prøver å skulde Elon Musk for smitteauken i kommunen etter at kommunen opna opp. Du mente at Musks idiotiske spådom om null smittetilfeller ikke slo til fordi myndighetene ikke gjorde nok for å stenge ned. Samtidig brøt Musk myndighetenes pålegg om å stenge ned og tvang folk på jobb. Du finner ikke det noe som helst ironisk? 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 14 hours ago, 6RCURCGB said: Imponerende, så det var politikerenes sin feil? Har du eksempler på andre land som har hatt en tilsvarende spredning som Musk så for seg? New Zealand. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 Sturle S skrev (8 minutter siden): Han sa jo ikkje noko som minnar om det. Han sa at basert på den noverande trenden vil smitta sannsynlegvis gå mot null i midten av april. Det endte altså med at istedet for at smittetallene gikk til null så ble de 50 ganger større. Men du lever tydeligvis i en karikatur av en postmoderne verden hvor galt blir rett om man tar hensyn til at personen bak påstandene ikke er spesielt smart, kompetent eller tilregnelig. Sturle S skrev (10 minutter siden): Eg oppfatta utsegnet som ei oppmoding til å rette seg etter smitteverntiltaka for å halde på trenden og få økonomien tidleg på fote att. Ja, det er jo naturlig å anta når den samme personen mente at COVID19 ikke var verre enn en vanlig forkjølelse. 1 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 19. august 2020 Del Skrevet 19. august 2020 (endret) 14 minutes ago, uname -l said: Du mente at Musks idiotiske spådom om null smittetilfeller ikke slo til fordi myndighetene ikke gjorde nok for å stenge ned. Du kan alltids diskutere korvidt det er styresmaktene eller folk sitt ansvar å unngå smitte. Etter mi meining er det ein kombinasjon. Difor er det viktig å oppmode folk til å fylgje smittevernråda i tillegg til pålegg. Quote Samtidig brøt Musk myndighetenes pålegg om å stenge ned og tvang folk på jobb. Du finner ikke det noe som helst ironisk? Forumtroll har det ofte med å utelate vesentlege opplysningar, som at smitteverntiltaka på fabrikken skulle gjere det å jobbe der like trygt som å sitje isolert heime. Tiltaka har fungert. Arbeidarar har vorte smitta, men det er isolerte tilfelle av ekstern smitte. Ingen smitte kan so langt sporast til fabrikken. Endret 19. august 2020 av Sturle S 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå