Gå til innhold

Kina har lenge vært det største markedet for ladbare biler. Men nå kommer Europa for fullt


Anbefalte innlegg

Simen1 skrev (1 time siden):

Ja, det gjør de nok, målt i prosent. Men i antall er jeg ikke så sikker på at de mister noe.

Angående merke-loyalitet, så har jeg i alle år ment det er synonymt med naivitet. Som kunder har vi alt å vinne på at det er sunn konkurranse i markedet og da burde merkenavn bety null og niks. Så "loyalitet" til et merke, på grunn av merket og ikke andre ting, mener jeg er direkte kontraproduktivt. Bilmerkeloyalitet er sammenlignbart med å ha et "forhold" til banken fra man tjente sin første tier-seddel til man går av med pensjon.

Må forresten nevne at jeg bare har eid 4 biler hittil, men aldri av samme merke. Ser absolutt null poeng i å være "merkeloyal" neste gang heller. Jeg er heller ikke teknologi-loyal ettersom jeg har vært kollektivbruker i årevis av gangen i andre livsfaser, gående i årevis, syklist i årevis og nå bilbruker i årevis.

Godt innlegg. Som jeg har sagt før, så kan jeg fint kjøpe Tesla, men da med en annen CEO. Jeg trur de ansatte har gode verdier og liker tanken på elektrisering, og at de generelt er flinke folk. Jeg bare liker ikke Elon Musk og måten han styrer skipet på, sammen med lovnader som direkte går ut over kvalitet og sikkerhet. Mulig noe av det er linket til kulturen i USA, og hvor enkelt det er å presse et 2 skifts-uke til en 3 skifts-uke uten å øke mannskapet og faktiske skift. Men det å hvert kvartal presse ansatte til å jobbe 13 timers-arbeidsdager går ikke i lengden. Det er ikke rart at firmaet har en høy rate av folk som går igjen, samt at kvaliteten på bilene går betydelig ned i de periodene. 

Elon Musk var kanskje nødvendig i 2013. Men idag har han gjort sin greie. La han hoppe videre til et annet prosjekt. VTOL's f.eks gjennom et nytt firma. Så kan en kompetent CEO ta over hos Tesla og fikse ukulturen som er innad i firmaet nå. 

Elon's personlighet kan passe godt for oppstart av bedrifter, men jeg syns det er tydelig at han ikke gjør de beste valgene når man må skalere opp. For hans del, så hadde jeg hoppet av skipet og startet opp noe nytt før han får hele kloden mot seg og havner i fengsel. 

Endret av oophus3do
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Karitmatisk og kontroversiell. Jeg tror også det er på tide med enny klut på toppen, men har ikke så høye forhåpninger om at det blir mye bedre av den grunn. Amerikansk lederkultur er jo ikke noe å rope hurra for uansett. For alt jeg vet finner de en som er ennå værre i form av lederkultur, arbeidspress etc. Jeg tviler på at styret vil hyre inn en CEO med typisk europeiske lederegenskaper.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (30 minutter siden):

For alt jeg vet finner de en som er ennå værre i form av lederkultur, arbeidspress etc. Jeg tviler på at styret vil hyre inn en CEO med typisk europeiske lederegenskaper.

Elon ville vise noe, det har han fått vist. La han heller gå til et annet nyskapende firma og "vise noe igjen" der. Han passer mye bedre til å skape blest og styre et lite mannskap. Når ting må skaleres opp, så virker det som om ting over over stokk og stein og han skal ha en mening om alt. Når sjefene i firmaet går rundt og er redde for han, så er det et dårlig tegn. De beskytter hverandre, og lar det gå ut over de på gulvet. Det er de på gulvet som vil gjøre dette firmaet suksessfult nå som formålet etterhvert må skiftes fra vekst til å ikke få høy churn i selskapet. 

Som Munro selv sier, så hadde han gitt sjefene sparken først og fremst. Det er sjefene som skal ha ansvaret for at QA og QC blir overholdt. Men det er umulig å få til om de ikke klarer å snakke tilbake mot Elon's "tall" og mål uten å få sparken, der de bare retter problemet tilbake til de ansatte som produserer. Uten god QA og QC så vil ikke Tesla overleve som et firma, da man over tid starter å bli vandt med teknologien. Til slutt så legger man mer merke til ting man ikke liker som knirking og byggekvalitet når teknoloigen er noe man er vandt med. Denne teknologien vil uansett ikke være særlig nyskapende idag slik den var i 2013. OTA har Tesla sørget for at blir en standard, og alt slikt vil bli normalt. 

Man kan ikke håpe at OEM's aldri vil løse OTA o.l. for all evig tid. De tyske merkene har jo i bakgrunnen lekt med HERE teknologien, og hvis man leser om den, så ser man litt fremtiden. Dette er et firma som har laget standarder 53 land har signert at de skal bruke angående fremgangsmåten å implementere autonomi på. Selv USA annonserte nå et pilotprosjekt for det samme, da de ikke ønsker å bruke standarden Asia+EU har laget, da verdikjeden i "big-data" har for store muligheter. 

Husk at 70% av alle biler som har level 2 assists, kjører rundt med HERE + Mobileye teknologien. Det inkluderer BEV's, PHEV's og ICE. 

 

Endret av oophus3do
  • Liker 1
Lenke til kommentar
12 hours ago, Jens Kr. Kirkebø said:

Ja, den linken så jeg. Ikke en eneste norsk bil der heller. Kan hende konstruksjonen på europeiske biler er annerledes? Merkelig om det utelukkende skjer på US-modeller. Hengerfeste er også ganske forskjellig, så det er ikke rart om det evt. er en del forskjeller mellom US- og EU-modell mhp. bakfanger og innfesting.  

Serviceapparatet VAR dårlig ja, dette er fikset for lengst. Nå får man kjapt time, og de fikser det de skal fikse (for meg ihvertfall ;)).

Alvorlig talt. Mener du at Tesla leverer egne støtfangere på bilene som skal til Norge?

Lenke til kommentar
9 hours ago, Ing. Bjotveit said:

Elbilutleigaren nextmove i Tyskland valgte å kansellere bestillinga av 100 TM3 sidan det var for mange og for store kvalitetsfeil. Ein av dei grovaste var vel at det mangla eit sete i ein av bilane. Serviceapparatet til Tesla klarte heller ikkje då å rydde opp i alle feila.

Men Nextmove har vore såpass pragmatiske at dei no vurderer Model Y.

Sjølv avventer eg Berlinfabrikken og satsar på at litt tysk ingeniørkompetanse har sett sitt preg på produksjonskvaliteten når det vert aktuelt å byte bil om nokre år. (Sidan eg ikkje har dagleg behov for bil vert denne sjølvsagt utleigd på nabobil.no).

Setet manglet vel ikke men det var ødelagt og måtte skiftes ut. Frekkheten og de åpenbare løgnene fra Tesla gjør det bare helt komisk. Helt uvirkelig dårlig kundebehandling, men etter å ha sett Rich Rebuilds forsøk på å kjøpe en brukt Tesla som de brukte flere måneder på å levere er det egentlig ingenting som overrasker meg.

Vi får håpe Pastor Musk tar med seg the Musketeers på en annen "mission" så ingeniørene osv. hos Tesla får vise hva de virkelig kan uten å bli detaljstyrt...

https://uk.motor1.com/news/365705/nextmove-cancel-5-million-tesla-model-3-order/

https://insideevs.com/news/366374/nextmove-tesla-order-cancellation-documents/

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 minutes ago, Complexity said:

Er en annen krok på biler i andre land, så ikke utenkelig at det er festet litt anneledes baki der.

Selv om jeg tror det er ganske likt.

Så om tilhengerkulen er 50mm eller 2" så er de festet på forskjellige steder til det strukturelle i bilen? Og det i sin tur endrer hvordan støtfangeren/støtfangerdekselet er festet? Man skal lese mye rart i disse "tesla trådene" gitt......

Lenke til kommentar
9 hours ago, 6RCURCGB said:

Så om tilhengerkulen er 50mm eller 2" så er de festet på forskjellige steder til det strukturelle i bilen? Og det i sin tur endrer hvordan støtfangeren/støtfangerdekselet er festet? Man skal lese mye rart i disse "tesla trådene" gitt......

Som jeg sa så er det usannsynlig, men det viser jo at bilene er litt forsjellige iallefall.

Vet ikke om de bilene dette har skjedd med har krok heller? og de tidlige bilene levert før Model 3 fikk krok har ikke hull i fangeren. Dette hullet hjelper nok på dreneringen om man skulle prestere å fylle fangeren med vann.

Fangeren på bildet i denne artikkelen mangler hullet iallefall: https://www.google.com/amp/s/insideevs.com/news/434581/model-3-rear-bumper-issue-affected-customers/amp/

Er ett lite deksel over hullet når det ikke er i bruk men det har jeg plukket av med en finger så det gir seg nok lenge før en fanger i en slik situasjon.

 

Screenshot_20200818-074852.jpg

Hvordan Tesla har handtert dette er en litt annen sak. Burde vært fikset uten spørsmål.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
20 hours ago, Simen1 said:

Karitmatisk og kontroversiell.

Han er òg ein lynande intelligent og svært kunnskapsrik ingeniør.  Han kan både bilane og rakettane ut og inn.  Eg trur det er ein viktig grunn til at både Tesla og Space X har lukkast so bra.  Toppsjefen både forstår det tekniske og har null respekt for hierarki og "tenesteveg".  Medan andre bilprodusentar har fem leiarnivå frå ingeniørane som jobbar med utvikling og produksjon av bilane og opp, og kommunikasjon på tvers av avdelingar må gå fyrst opp og so ned, ventar Tesla at alle samarbeider på tvers og tek direkte kontakt med den eller dei som kan løyse problemet i staden for å kaste vekk tid på "tenesteveg".  Det skal gå fort og effektivt.  Tesla har ein problemløysingskultur der andre har ein SEP¹-kultur og leitar etter syndebukkar.  Sjå til dømes: https://mondaynote.com/how-the-tesla-way-keeps-it-ahead-of-the-pack-358db5d52add

¹ Somebody Elses Problem

 

Arbeidstempoet seiast å vere enormt i Tesla, men det treng ikkje vere negativt.  Eg har jobba 100-timarsveker sjølv i lange periodar, når eg har hatt sjansen til å jobbe med noko eg har tru på.  Tesla har eit globalt prosjekt, og det er å elektrifisere vegtransporten og snu verda frå å gå på fossil til fornybar energi.  For mange – spesielt dei som søkjer jobb i Tesla – er det verd ein ekstrainnsats.  Eg trur ikkje nokon andre bilprodusentar har sjans til å skaffe like dedikerte tilsette.  Du finn kanskje enkelte som vil dedikere livet sitt til vidareutvikling av dieselmotoren, men neppe med like stor glød og entusiasme.

Endret av Sturle S
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 2
Lenke til kommentar
33 minutes ago, Sturle S said:

Han er òg ein lynande intelligent og svært kunnskapsrik ingeniør.  Han kan både bilane og rakettane ut og inn.  Eg trur det er ein viktig grunn til at både Tesla og Space X har lukkast so bra.  Toppsjefen både forstår det tekniske og har null respekt for hierarki og "tenesteveg".  Medan andre bilprodusentar har fem leiarnivå frå ingeniørane som jobbar med utvikling og produksjon av bilane og opp, og kommunikasjon på tvers av avdelingar må gå fyrst opp og so ned, ventar Tesla at alle samarbeider på tvers og tek direkte kontakt med den eller dei som kan løyse problemet i staden for å kaste vekk tid på "tenesteveg".  Det skal gå fort og effektivt.  Tesla har ein problemløysingskultur der andre har ein SEP¹-kultur og leitar etter syndebukkar.  Sjå til dømes: https://mondaynote.com/how-the-tesla-way-keeps-it-ahead-of-the-pack-358db5d52add

¹ Somebody Elses Problem

 

Arbeidstempoet seiast å vere enormt i Tesla, men det treng ikkje vere negativt.  Eg har jobba 100-timarsveker sjølv i lange periodar, når eg har hatt sjansen til å jobbe med noko eg har tru på.  Tesla har eit globalt prosjekt, og det er å elektrifisere vegtransporten og snu verda frå å gå på fossil til fornybar energi.  For mange – spesielt dei som søkjer jobb i Tesla – er det verd ein ekstrainnsats.  Eg trur ikkje nokon andre bilprodusentar har sjans til å skaffe like dedikerte tilsette.  Du finn kanskje enkelte som vil dedikere livet sitt til vidareutvikling av dieselmotoren, men neppe med like stor glød og entusiasme.

Og dere dementerer fremdeles at det finnes en Tesla kult?

https://electrek.co/2020/05/12/tesla-super-fandom-becomes-toxic-negative-electric-revolution-op-ed/

  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
6RCURCGB skrev (25 minutter siden):

Og dere dementerer fremdeles at det finnes en Tesla kult?

Akkurat som det finnes en Volvo-kult, Audi-kult, Mercedes-kult, Leica-kult, Apple-kult, WoW-kult, Liverpool-kult, Justin Bieber-kult osv? Litt tynnt å generalisere ut i fra. Teslabrukere flest er nok bare som andre bilbrukere flest, ganske likegyldig til kult-gjengene / hooligansen.

uname -l skrev (22 minutter siden):

Du har tydeligvis ennå ikke hørt han snakke.

Påsto Sturle S at han var en lynende god taler? - nei

Betyr ståtrende taler og rare uttalelser at han umulig kan være en lynende intelligent og kunnskapsrik ingeniør? - nei

Endret av Simen1
  • Liker 6
Lenke til kommentar
22 minutes ago, uname -l said:
1 hour ago, Sturle S said:

Han er òg ein lynande intelligent og svært kunnskapsrik ingeniør. 

Du har tydeligvis ennå ikke hørt han snakke.

Eg har aldri møtt han, men eg har definitivt høyrt han snakke.  Han har revolusjonert to kunnskapsbaserte milliardindustriar.  Sjefen for VW trur at Tesla kjem til å vere verdas mest verdifulle selskap om nokre år.  Du kjem ikkje so langt utan å vite kva du driv med.  Kva har du sjølv oppnådd dei siste ti åra?

 

Eller vi kan ta det frå nokon andre som har lang erfaring i å møte ingeniørar – Teknisk Ukeblad:

 

Ingeniør

Elon Musk er ingeniør på sin hals.

Når noen spør ham om mulige modifikasjoner på Modellene S og X, så kunne vi fra første rad se at han svarte ut fra dyp kjennskap til teknikken. Det var ikke hva en i markedsavdelingen hadde formulert som gjaldt. Det var dyp kjennskap til bilenes konstruksjon og hva som var mulig å få til.

https://www.tu.no/artikler/tesla-innforer-sanntids-trafikkinformasjon-og-gratis-musikk-i-bilene/228537

Endret av Sturle S
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (18 minutter siden):

Påsto Sturle S at han var en lynende god taler? - nei

Vanligvis vil jeg si at den manglende evnen til å formulere en koherent setning er et godt bilde på hva som ellers foregår oppi toppen. Men problemet er først og fremst innholdet i det han sier. Mulig han imponerer noksagter, men hver gang han beveger seg inn på et fagområde så er det himling med øya fra folk som har faktisk og og formell kompetanse. 

For dumme folk så vil en helt vanlig person og Einstein være like geniale.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
47 minutes ago, uname -l said:

Vanligvis vil jeg si at den manglende evnen til å formulere en koherent setning er et godt bilde på hva som ellers foregår oppi toppen. Men problemet er først og fremst innholdet i det han sier. Mulig han imponerer noksagter, men hver gang han beveger seg inn på et fagområde så er det himling med øya fra folk som har faktisk og og formell kompetanse. 

Har du døme på det?  På toppen av artikkelen eg lenka til er det ein kort video der han m.a. kjem inn på ladeproblema Tesla hadde i Noreg i starten.  Han forklarer veldig godt kva problemet var og korleis dei løyste det.  Ein vanleg toppsjef sit neppe med fyrstehandskunnskap om slikt.

47 minutes ago, uname -l said:

For dumme folk så vil en helt vanlig person og Einstein være like geniale.

Du kan få sagt det..

  • Liker 4
Lenke til kommentar
2 minutes ago, uname -l said:

image.png.7873f59e04bacadc931ebeebc829026a.png

Eg noterer meg at du måtte inn på eit fagområde som har null og niks med bilar eller rakettar å gjere for å finne noko som minnaar om eit døme.

 

Merk deg og at smittekurva gjekk strakt nedover og at R var langt under 1 då han skreiv dette.  Strengt tatt hadde han heilt rett, basert på trenden då.  Dessverre opna alt for mange opp alt for fort utan adekvate smitteverntiltak.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (8 minutter siden):

Eg noterer meg at du måtte inn på eit fagområde som har null og niks med bilar eller rakettar å gjere for å finne noko som minnaar om eit døme.

Ja, det er bare nok et eksempel på at han bastant uttaler seg innen fagområder han har null peiling på. Han får sin kunnskap fra ting han har "hørt" eksperter snakker om, ting han har lest på wikipedia og det han synes høres veldig smart ut etter å ha røyket en joint.

Han er mentalt lat og høres ut som en dum person hver gang han åpner kjeften. Det er helt komplett uforståelig hvordan du og andre kan ha så høye tanker om han. Absurd.

Sitat

Merk deg og at smittekurva gjekk strakt nedover og at R var langt under 1 då han skreiv dette.  Strengt tatt hadde han heilt rett, basert på trenden då.

Han hadde rett basert på sin egen kunnskapsløse tolkning av dataene. Ingen respekterte epidemiloger sa noe sånt. Du vet, folk med faktisk kompetanse på området. I motsetning til Musk som ikke evner å ta en skikkelig utdannelse en gang.

Endret av uname -l
  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, uname -l said:

Ja, det er bare nok et eksempel på at han bastant uttaler seg innen fagområder han har null peiling på.

Han hadde jo heilt rett.  Det var sannsynleg.  At politikarane skulle snu trenden kan du ikkje halde han ansvarleg for, og han skreiv ingenting om kva som ville skje dersom trenden snudde.  Det er ein no-brainer.

Endret av Sturle S
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...