Gå til innhold

Kina har lenge vært det største markedet for ladbare biler. Men nå kommer Europa for fullt


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234

Det viktigste er at det kommer skikkelige biler fra produsenter som kan dette med å lage bil. De aller aller fleste har jo ventet på god nok kvalitet fra produsenter som en kan stole på.

Lenke til kommentar
JØI skrev (50 minutter siden):

Det viktigste er at det kommer skikkelige biler fra produsenter som kan dette med å lage bil. De aller aller fleste har jo ventet på god nok kvalitet fra produsenter som en kan stole på.

Javel, har de det?

Så du har pratet med de fleste? Hvilken produsent er det de "fleste" venter på da? 

  • Liker 5
Lenke til kommentar
5 hours ago, JØI said:

Det viktigste er at det kommer skikkelige biler fra produsenter som kan dette med å lage bil. De aller aller fleste har jo ventet på god nok kvalitet fra produsenter som en kan stole på.

Ja, Tesla har slite ein del med at fabrikken var coronastengd i 7 veker.  98% av kjøparane av Model 3 er nøgde med bilen.  Det er betre score enn nokon annan elbil.  Alle elbilane på marknaden er eigentleg gode nok, men spesielt dei tyske får dårlegare score.  Berre 89% av Mercedes-Benz B250e-eigarane nøgde med bilen.  Renault Zoe ligg òg i nedre del av skalaen med 92%.  Kjelde: https://www.tu.no/artikler/de-er-blant-verdens-mest-solgte-men-leaf-og-zoe-vekker-minst-begeistring-blant-norske-elbil-eiere/496407

 

Tesla har òg dei klårt mest lojale kundane.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (7 timer siden):

Ja, Tesla har slite ein del med at fabrikken var coronastengd i 7 veker.  98% av kjøparane av Model 3 er nøgde med bilen.  Det er betre score enn nokon annan elbil.  Alle elbilane på marknaden er eigentleg gode nok, men spesielt dei tyske får dårlegare score.  Berre 89% av Mercedes-Benz B250e-eigarane nøgde med bilen.  Renault Zoe ligg òg i nedre del av skalaen med 92%.  Kjelde: https://www.tu.no/artikler/de-er-blant-verdens-mest-solgte-men-leaf-og-zoe-vekker-minst-begeistring-blant-norske-elbil-eiere/496407

 

Tesla har òg dei klårt mest lojale kundane.

At folk er lojale eller fornøyd, har absolutt ingen ting med hvor god kvalitet en bil har. Folk som kjøper biler fra produsentene som er nederst på kvalitetsundersøkelsene er også fornøyd. Selv om bilene objektivt sett er noe dritt. 

 

Alt handler om forventninger og de erfaringene man har fra tidligere biler og bilprodusenter.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Tesla kjøpere av ser ut til å være fornøyd når appene fungerer på skjermen og bilen akselererer godt. Mens lakkfeil, gliper, oppsamling av sand, støtfangere som faller av med mye regn, billige plastikk deler, redusert rekkevidde med ny software osv. er helt ok. Spesiell kjøpegruppe kan man vel si!

  • Liker 3
Lenke til kommentar
1 hour ago, Dr. Bombay said:

At folk er lojale eller fornøyd, har absolutt ingen ting med hvor god kvalitet en bil har. Folk som kjøper biler fra produsentene som er nederst på kvalitetsundersøkelsene er også fornøyd. Selv om bilene objektivt sett er noe dritt. 

 

Alt handler om forventninger og de erfaringene man har fra tidligere biler og bilprodusenter.

Den siste setninga der meir eller mindre opphevar heile fyrste avsnitt.  Vi kan vel rekne med at kundane har komme frå mange ulike bilmerke og modellar.  Rettnok er det nok ein stor del som kjem frå eksosbil, som kan forklare kvifor over 90% er nøgde med elbilen av nesten alle merke.  Sjølv kom eg frå ein VW juksediesel kjøpt ny.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
27 minutes ago, gamlefar said:

Tesla kjøpere av ser ut til å være fornøyd når appene fungerer på skjermen og bilen akselererer godt. Mens lakkfeil, gliper, oppsamling av sand, støtfangere som faller av med mye regn, billige plastikk deler, redusert rekkevidde med ny software osv. er helt ok. Spesiell kjøpegruppe kan man vel si!

Det verkar som om du trur på alt du les av Tesla-hat, og trur at enkeltståande anektdotar gjeld alle.  (Og støtfangarar er det vel ingen moderne bilar som har.)   I dei tilfella ei programvareoppdatering endrar rekkjevidda, får du som reglel auka rekkjevidde, ikkje redusert.  Sjå til dømes:

https://www.teslarati.com/tesla-model-s-model-x-range-boost-ota/

https://electrek.co/2019/10/24/tesla-increase-vehicle-power-range-software-update/

 

I den same undersøkinga eg viste til er 2% av Tesla-kjøparane misfornøgde. 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (52 minutter siden):

Tesla kjøpere av ser ut til å være fornøyd når appene fungerer på skjermen og bilen akselererer godt. Mens lakkfeil, gliper, oppsamling av sand, støtfangere som faller av med mye regn, billige plastikk deler, redusert rekkevidde med ny software osv. er helt ok. Spesiell kjøpegruppe kan man vel si!

Har du noen eksempler på at bakfangeren har falt av på norske biler? Jeg har ikke registrert noen. 

 

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (2 minutter siden):

Har du noen eksempler på at bakfangeren har falt av på norske biler? Jeg har ikke registrert noen. 

 

Denne ble delt i en annen tråd:
https://www.tv2.no/broom/11560041/

Ellers så florerer det med banale feil på Tesla modeller. Spiller ingen rolle hvor i verden det skjer. Poenget er at det skjer og at serviceapparatet i tillegg har vært svært dårlig med lang ventid.

Merket gir svært liten tillit og bruker åpenbart også markedet som prøvekaniner hvor de første får langt større feil enn de som kjøpere senere. Det hjelper selvsagt norske kunder, men er uansett en useriøs fremgangsmåte. Er nok mange som venter på elbiler fra mer seriøse aktører. Riktig nok kan alle få feil og problemer, men det vi har sett med Tesla er unikt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (29 minutter siden):

Denne ble delt i en annen tråd:
https://www.tv2.no/broom/11560041/

Ellers så florerer det med banale feil på Tesla modeller. Spiller ingen rolle hvor i verden det skjer. Poenget er at det skjer og at serviceapparatet i tillegg har vært svært dårlig med lang ventid.

Ja, den linken så jeg. Ikke en eneste norsk bil der heller. Kan hende konstruksjonen på europeiske biler er annerledes? Merkelig om det utelukkende skjer på US-modeller. Hengerfeste er også ganske forskjellig, så det er ikke rart om det evt. er en del forskjeller mellom US- og EU-modell mhp. bakfanger og innfesting.  

Serviceapparatet VAR dårlig ja, dette er fikset for lengst. Nå får man kjapt time, og de fikser det de skal fikse (for meg ihvertfall ;)).

Endret av Jens Kr. Kirkebø
  • Liker 5
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (3 minutter siden):

Kan hende konstruksjonen på europeiske biler er annerledes?

Har nok mest med når bilene produseres. Norske biler har jo ofte blitt produsert rett etter kvartalspress, og skippes hit mens presset øker og øker på fabrikken. QC og QA får rom nok til å fungere i større grad når man ikke har Musk stående over skuldra og mase. 

Jens Kr. Kirkebø skrev (4 minutter siden):

Serviceapparatet VAR dårlig ja, dette er fikset for lengst. Nå får man kjapt time, og de fikser det de skal fikse (for meg ihvertfall

Mulig det er fikset lokalt, men det er ikke fikset globalt. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sturle S skrev (1 time siden):

Den siste setninga der meir eller mindre opphevar heile fyrste avsnitt.  Vi kan vel rekne med at kundane har komme frå mange ulike bilmerke og modellar.  Rettnok er det nok ein stor del som kjem frå eksosbil, som kan forklare kvifor over 90% er nøgde med elbilen av nesten alle merke.  Sjølv kom eg frå ein VW juksediesel kjøpt ny.

Nei, det gjør det ikke. Du bare har lyst til å kverulere for kveruleringens skyld.

 

Alle bilkjøpere kjøper bilen basert på forventninger og eventuelle tidligere erfaringer. Du kjøper ikke en bil (eller noe som helst annet) og har null forventninger til den. Kjøper du en kartong lettmelk i butikken, så forventer du at innholdet holder en ukes tid og har samme smak som tidligere melk du har drukket. Samtidig har du ikke samme forventning til alt i samme produktkategori. Du har ikke samme forventninger til Fiat og Ferrari. Ei heller har du samme forventning til vanlig lettmelk og langtidsholdbar h-melk. 

 

Du kan ha forventninger basert på manglende erfaringer. For eksempel er en Nissan-fører trolig kjempefornøyd med kvaliteten på Nissanen sin. Samtidig er en som kjører Mercedes S-klasse til daglig ikke så veldig imponert over hardplasten og de få teknologiske nyvinningene i Datsunen. Nissanen er helt lik for begge, men forventningene og erfaringene gjør bare en av dem strålende fornøyd. 

 

Du kan ha forventninger basert på imaget til merkevaren. For å sammenligne Tesla med et annet produkt som har lojale eiere: de som kjøper Apple sine telefoner er tradisjonelt sett _svært_ merkelojale. De er nesten som et trossamfunn å regne, hvor alt negativt blir slått hardt ned på i kommentarfeltene. Telefonene er bra de, men objektivt sett er de langt ifra best på alle punkter. Da Apple kom med mobiltelefoner var de til og med dårlige, da de manglet elementær teknologi vi hadde vært vant til i en evighet. Men imaget du fikk ved å eie en, mer enn veiet opp for ulempene. Du får også både billigere og bedre telefoner i butikken. Allikevel sverger ofte Apple-brukerne til Apple sine produkter. Altså behøver ikke et produkt være utrolig bra, for at folk skal være fornøyde og lojale.

 

Og dette med forventninger basert på image og merkevare er det Tesla lever godt på. For til tross for at Tesla har lojale kunder, så kan man på ingen måte si at veien dit har vært smertefri. Det har til og med vært frarådet å kjøpe bilene bl.a. fordi byggekvaliteten har vært "som en asiatisk bil fra 90-tallet". Nå vet jeg ikke hvor kjent du er med nyere bilhistorie, men det er kanskje det styggeste du kan si om en bil uten å måtte vaske munnen. Så det er helt klart at Tesla lever på noe annet enn objektiv kvalitet.

 

Min egen subjektive mening er at hvis jeg skal kjøpe Tesla selv, så forventer jeg mye ny teknologi, men samtidig en bil med en del skavanker. Møter bilen de forventningene (ny teknologi og f.eks. litt store mellomrom mellom panelene og variabel lakkvalitet), så er jeg jo fornøyd med bilen. Selv om bilen kanskje ser ut som den ble satt sammen av en full apekatt.

  • Liker 7
Lenke til kommentar

Elbilutleigaren nextmove i Tyskland valgte å kansellere bestillinga av 100 TM3 sidan det var for mange og for store kvalitetsfeil. Ein av dei grovaste var vel at det mangla eit sete i ein av bilane. Serviceapparatet til Tesla klarte heller ikkje då å rydde opp i alle feila.

Men Nextmove har vore såpass pragmatiske at dei no vurderer Model Y.

Sjølv avventer eg Berlinfabrikken og satsar på at litt tysk ingeniørkompetanse har sett sitt preg på produksjonskvaliteten når det vert aktuelt å byte bil om nokre år. (Sidan eg ikkje har dagleg behov for bil vert denne sjølvsagt utleigd på nabobil.no).

  • Liker 2
Lenke til kommentar
3 hours ago, Dr. Bombay said:

Nei, det gjør det ikke. Du bare har lyst til å kverulere for kveruleringens skyld.

 

Alle bilkjøpere kjøper bilen basert på forventninger og eventuelle tidligere erfaringer.

Sidan Tesla sel dyre bilar, og kjøparane i fylgje statistikken har høg gjennomsnittsinntekt, er det naturleg at dei kjem frå andre dyre merke.  Sidan dyre merke, spesielt tyske og britiske, som regel har fleire kvalitetsproblem enn andre og er generelt dyre å reparere, er det naturlegvis ei positiv oppleving å komme til Tesla.  Det kan òg forklare kvifor kundane som har skifta får ein sterk lojalitet til Tesla.  Dei opplever at bilane held høgare kvalitet og at service-apparatet fungerer betre og er billigare enn bilmerka dei kom frå, og ynskjer ikkje å gå attende.  Serviceapparatet til Tesla har òg svært mykje betre kompetanse på elektriske bilar enn nokon andre.

 

Tesla får nok òg kundar som kjem frå mindre eksklusive merke, men det gjeld nok i større grad kjøparar av VW, Nissan og andre med mindre tilfredse kundar.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Det er den elektriske drivlinjen som begeistrer folk. Ekstrem akselerasjon og ingen motordur gjør fossilbilene gammeldagse. Oppdateringer av funksjoner har kanskje også en viss innvirkning.

Når konkurransen hardner til på elektriske biler, så vil Tesla miste markedsandeler. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (16 minutter siden):

Når konkurransen hardner til på elektriske biler, så vil Tesla miste markedsandeler. 

Ja, det gjør de nok, målt i prosent. Men i antall er jeg ikke så sikker på at de mister noe.

Angående merke-loyalitet, så har jeg i alle år ment det er synonymt med naivitet. Som kunder har vi alt å vinne på at det er sunn konkurranse i markedet og da burde merkenavn bety null og niks. Så "loyalitet" til et merke, på grunn av merket og ikke andre ting, mener jeg er direkte kontraproduktivt. Bilmerkeloyalitet er sammenlignbart med å ha et "forhold" til banken fra man tjente sin første tier-seddel til man går av med pensjon.

Må forresten nevne at jeg bare har eid 4 biler hittil, men aldri av samme merke. Ser absolutt null poeng i å være "merkeloyal" neste gang heller. Jeg er heller ikke teknologi-loyal ettersom jeg har vært kollektivbruker i årevis av gangen i andre livsfaser, gående i årevis, syklist i årevis og nå bilbruker i årevis.

Endret av Simen1
  • Liker 5
Lenke til kommentar

Helt enig. Konkurranse er veldig bra og Tesla gjorde noe nytt og til dels banebrytende. Synd at de derimot har snublet på så mange områder.

I dag med både rene elbiler og hydrogenbiler så er det mange nye selskaper. Noen vil klare det og andre ikke. Etablerte merker som ikke klarer å legge om, kan også gå dukken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...