Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?

Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

• Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

• Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

• Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
12 minutes ago, knutinh said:

I Ronny Brede serien så var det ei som hevdet at vekta går opp i alle land og at man ikke kjenner eksempler på land som har greid å snu den trenden. Jeg går ut ifra at land med borgerkrig eller sultkatastrofer da er ekskludert. Det er oppsiktsvekkende.

https://www.healthline.com/health-news/obesity-rising-can-we-reverse-this-deadly-trend

-k

"This includes things like dedicated funding for obesity interventions, “sugar taxes” to encourage people to cut back on sugar-sweetened beverages, and education campaigns that help people make healthier choices."

Da kom jeg på dette med at slanke folk tjener mer penger. Dette er ofte portrettert som at man får mindre lønn fordi man er ovevektig, men er det alltid sånn?
Min egen erfaring er ofte at det går den andre veien. Altså ikke at man får mer lønn som tynn men at man har bedre jobb som tynn, og da gjerne fordi man er en slik personlighet som ikke sitter stille og ser på at livet passerer. Eksempelvis kan nevne de direktørene jeg har kjent. Alle bortsett fra en var aktive med sport og friluftsliv. Slikt gjør gjerne at man holder formen bedre. En annen kompis av meg var megler og pensjonerte seg som 40-åring da han hadde nok penger, i følge ham selv. Slank person som syklet til jobb og spiste riktig.

I mine erfaringer følger lønna mer ens driv i livet enn ens omkrets rundt livet. Derimot følger gjerne omkretsen som en motsatt proporsjonal av ens driv i livet.
Om jeg har rett i dette er det jo bare nok en ting som gjør en selv ansvarlig for ens situasjon så jeg regner med at det er en upopulær mening.

Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (14 minutter siden):

Da kom jeg på dette med at slanke folk tjener mer penger. Dette er ofte portrettert som at man får mindre lønn fordi man er ovevektig, men er det alltid sånn?
Min egen erfaring er ofte at det går den andre veien. Altså ikke at man får mer lønn som tynn men at man har bedre jobb som tynn, og da gjerne fordi man er en slik personlighet som ikke sitter stille og ser på at livet passerer. Eksempelvis kan nevne de direktørene jeg har kjent. Alle bortsett fra en var aktive med sport og friluftsliv. Slikt gjør gjerne at man holder formen bedre.

Det er nok mange faktorar som speler inn.
At aktive (og tynne) personar oftare får leiarstillingar kan være fordi dei har ei personlegheit som grip sjangsane etterkvart som dei kjem slik som du seier, men det kan også være regelrett diskriminering jamfør det som tidlegare har komt opp i tråden om at overvektige blir tillagt negative eigenskapar som latskap og dumskap. Sånn sett er det nok ikkje så ulikt fordelinga av mannlege og kvinnelege leiarar, det store fleirtalet av leiarar er menn. Ikkje nødvenigvis fordi menn er så mykje betre leiarar enn kvinner, men fordi menn både tek og får sjangsen til å ha slike stillingar oftare enn kvinner.

Når det gjeld generelt lønnsnivå så er det også fleire faktorar som speler inn. Heilt generelt så er det typisk at høgt utdanna har høgare lønn enn lavt utdanna, og dei med høg utdanning har oftare ein stillesittande kontorjobb der dei blir meir passive. Samtidig så veit vi også at høgt utdanna oftare har ein generell sunnare livsstil. Kva som er grunnen til dette er ikkje skikkelig klarlagt men det som særleg blir dratt fram er at høgt utdanna ofte er godt opplyste om kva som må til for å ha ein sunn livsstil, men kanskje viktigast er det nok at med høgare inntekt så står ein også friare til å leve sundt. Har du god råd har du både råd til å kjøpe betre råvarer og mindre prosessert mat, og du har råd til å være med på fleire spennande fritidsaktivitetar og blir dermed meir aktiv enn dei som må velge ein sport som ikkje krever dyrt utstyr eller medlemsskap.

• Liker 1
Lenke til kommentar
54 minutes ago, The Avatar said:

Det er nok mange faktorar som speler inn.
At aktive (og tynne) personar oftare får leiarstillingar kan være fordi dei har ei personlegheit som grip sjangsane etterkvart som dei kjem slik som du seier, men det kan også være regelrett diskriminering jamfør det som tidlegare har komt opp i tråden om at overvektige blir tillagt negative eigenskapar som latskap og dumskap. Sånn sett er det nok ikkje så ulikt fordelinga av mannlege og kvinnelege leiarar, det store fleirtalet av leiarar er menn. Ikkje nødvenigvis fordi menn er så mykje betre leiarar enn kvinner, men fordi menn både tek og får sjangsen til å ha slike stillingar oftare enn kvinner.

Når det gjeld generelt lønnsnivå så er det også fleire faktorar som speler inn. Heilt generelt så er det typisk at høgt utdanna har høgare lønn enn lavt utdanna, og dei med høg utdanning har oftare ein stillesittande kontorjobb der dei blir meir passive. Samtidig så veit vi også at høgt utdanna oftare har ein generell sunnare livsstil. Kva som er grunnen til dette er ikkje skikkelig klarlagt men det som særleg blir dratt fram er at høgt utdanna ofte er godt opplyste om kva som må til for å ha ein sunn livsstil, men kanskje viktigast er det nok at med høgare inntekt så står ein også friare til å leve sundt. Har du god råd har du både råd til å kjøpe betre råvarer og mindre prosessert mat, og du har råd til å være med på fleire spennande fritidsaktivitetar og blir dermed meir aktiv enn dei som må velge ein sport som ikkje krever dyrt utstyr eller medlemsskap.

Dette beskriver jo også problemene rundt overvektsdiskusjonen. Det er mange grunner, og vi har alle en eller flere av de i varierende grad. Sånn er det med lønn og sånn er det med vekt.

Jeg tror også at om mange hadde brukt litt mindre tid på å lete etter grunner utenfor seg selv så hadde de hatt mer tid og fokus til å gjøre noe med det de tingene de har en mulighet til å gjøre noe med. Vi har alle grunner for vår situasjon som vi ikke har kontroll på. Kunsten er å finne de vi har kontroll på å gjøre noe med de. Når noen bare peker på alt annet enn seg selv, da viser det ett av problemene som gjør at de er overvektige.

• Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 timer siden):

Sier du at alle skal ha alle 100 grunnene? Eller at sågar alle 100 grunnene er nødvendig for å bli overvektig? Man må gjøre noe med det man kan gjøre noe med. Ofte er det nok til å få et merkbart bedre liv selv om man ikke blir klassifisert som tynn etterpå. Hvis man for eksempel spiser dårlig mat og for mye av den burde man gjøre noe med det. Det betyr ikke at det er den eneste grunnen, men det er hvertfall noe man kan gjøre noe med. Akkurat som å ikke røyke ikke er en garanti mot kreft selv om det hjelper.

Absolutt ikke, man har rett til sin egen mening men ikke sine egne fakta. Så folk kan dermed neppe ha alle 100 grunnene. Spørsmålet mitt var koblet til ditt utsagn om latskap og selvkontroll. 

Som sagt, jeg er ikke i mål selv enda men jeg har gått jevnt og trutt ned 1-2 kg i uka i månedsvis nå. Det eneste jeg har gjort annerledes er å fylle på med de næringsstoffene jeg åpenbart har manglet som Krom, Magnesium, Selenium, Sink, osv. Etter at jeg gjorde det så gikk det litt tid og plutselig ble jeg mett av normal posjon mat og etter 6 uker så forsvant søtsuget også. 

Så jeg får spørre igjen, har jeg fått selvdisiplin og er ikke lenger lat fordi jeg blir mett av maten lenge før nå? Jeg går ned i vekt uten å prøve. Det er jo verdt å tenke på, at problemet kan være noe annet enn de typiske forestillinger mange dessverre har om overvektige.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (7 timer siden):

I Ronny Brede serien så var det ei som hevdet at vekta går opp i alle land og at man ikke kjenner eksempler på land som har greid å snu den trenden. Jeg går ut ifra at land med borgerkrig eller sultkatastrofer da er ekskludert. Det er oppsiktsvekkende.

Da må jeg nesten stille følgende spørsmål:

KAN det skyldes at mengden mineraler i maten vår også har gått ned de siste 50 åra? 

Lenke til kommentar
Budeia skrev (16 timer siden):

hva er poenget ditt med å stille slike spørsmål?

Jeg var her faktisk oppriktig interessert i definisjonen deres :) Er jeg ikke lenger lat nå fordi jeg blir mett av mye mindre enn det jeg ble før? For overvekt skyldes jo latskap, gjør det ikke?

• Liker 1
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (8 minutter siden):

KAN det skyldes at mengden mineraler i maten vår også har gått ned de siste 50 åra? 

Tilgangen til kaloririk mat, og kjøretøyer og annen maskinell hjelp har også økt. 

Ka9nen skrev (4 minutter siden):

For overvekt skyldes jo latskap, gjør det ikke?

Den totale forbrenningen avgjøres ikke kun av aktivitet, men også av inntak (som du kalte søtsug). Problemet med å forby kaloririke matvarer, er at det faktisk finnes en del som arbeider fysisk og trenger disse matvarene. Latskap er ikke alltid ønsket. Det kan være gode årsaker til at en er "lat". Men konsekvensen for forbrenningen er den samme. 

Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (13 minutter siden):

Jeg var her faktisk oppriktig interessert i definisjonen deres :) Er jeg ikke lenger lat nå fordi jeg blir mett av mye mindre enn det jeg ble før? For overvekt skyldes jo latskap, gjør det ikke?

Som legmann så tenker jeg at i den grad man kan si at overvekt «skyldes» noe så er det en kombinasjon av gener, tilgjengelighet på kaloritett mat, mulighet for å ha lav fysisk aktivitet og manglende interesse for å holde vekta nede. For noen kan spising være en trøst for det som er vanskelig i livet, for andre er det en besettelse og hobby som tar overhånd.

For et mindretall er det nok konkrete medisinske lidelser, medisiner eller skader som gjør at de legger på seg.

-k

Lenke til kommentar
knutinh skrev (11 minutter siden):

Som legmann så tenker jeg at i den grad man kan si at overvekt «skyldes» noe så er det en kombinasjon av gener, tilgjengelighet på kaloritett mat, mulighet for å ha lav fysisk aktivitet og manglende interesse for å holde vekta nede. For noen kan spising være en trøst for det som er vanskelig i livet, for andre er det en besettelse og hobby som tar overhånd.

For et mindretall er det nok konkrete medisinske lidelser, medisiner eller skader som gjør at de legger på seg.

Tilgjengeligheten min til kaloritett mat og den fysiske aktiviteten min er akkurat den samme nå som før. Jeg ville ha stilt spørsmålet: "hvorfor overspiser mange" til tross for at man har ett hormon som heter leptiner som skal sørge for energibalanse. Og: kan det være en god grunn til det? Noe man ikke har tenkt på før? Mangel på essensielle vitaminer, mineraler f.eks? Du vet, det meste har jo en god grunn. Dette er ting jeg har begynt å spørre meg etter hva som har skjedd med meg i 2021.

Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (3 timer siden):

Tilgjengeligheten min til kaloritett mat og den fysiske aktiviteten min er akkurat den samme nå som før. Jeg ville ha stilt spørsmålet: "hvorfor overspiser mange" til tross for at man har ett hormon som heter leptiner som skal sørge for energibalanse. Og: kan det være en god grunn til det? Noe man ikke har tenkt på før? Mangel på essensielle vitaminer, mineraler f.eks? Du vet, det meste har jo en god grunn. Dette er ting jeg har begynt å spørre meg etter hva som har skjedd med meg i 2021.

Tesen din synes å være at du har gått ned i vekt etter at du begynte å innta mer mineraler, og at dette potensielt kan indikere at andre også burde gjøre det samme.

To spørsmål melder seg: er dette noe som forskere og kostholdseksperter har tenkt og testet ut før? Kan det tenkes at med de spesifikke mineral (-tilskuddene?) du tar så går du ned i vekt, men får dårligere helse på sikt?

Jeg tenker litt på jernfosfatet som jeg forer brunsneglene mine med. Det er, slik jeg forstår det jern som de spiser som får dem til å føle metthet, gå i skjul og så sulte ihjel. Bra for kjøkkenhagen, dårlig for sneglen.

-k

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (3 timer siden):

Dette er ting jeg har begynt å spørre meg etter hva som har skjedd med meg i 2021.

Det kan være at energibalansen er tilpasset å hente vann i brønnen, sanke ved, røtter og bær, og arbeide på åkeren? I så måte er det overhodet ikke rart at vi er "bælfeite" i forhold til forfedrene som veide 48-68 kilo. 

Hvordan fant du ut at du manglet visse mineraler? Kjøpte du bare noe mineraltilskudd på en helsekostforretning og følte deg bedre, eller ble det analysert en blodprøve?

Lenke til kommentar
Budeia skrev (2 timer siden):

Hvordan fant du ut at du manglet visse mineraler? Kjøpte du bare noe mineraltilskudd på en helsekostforretning og følte deg bedre, eller ble det analysert en blodprøve?

Det ble temmelig åpenbart etter at jeg begynte å ta de ja. Kjøpte det ikke på helsekostforretning.

Jeg tok ikke en blodprøve nå, men jeg har tatt tidligere. Tilbakemeldingen jeg fikk den gang var at jeg hadde EKSTREMT lavt nivå med D-vitamin, ellers greit. Men jeg tror de opererer etter en annen standard. De opererer med at "jeg har nok til å ikke få farlige mangelsykdommer" standaren. Men ikke nødvendigvis nok til å ha optimal helse. 

Jeg vet ikke, bare min tanke om det. Kanskje de bare så etter vitaminer også.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
On 5/9/2021 at 6:48 PM, Budeia said:

Du ønsker at overvekt skal bli sett på som en uhelbredelig lidelse? De som har disse lidelsene oppmuntres også til et riktig kosthold. 

Nei på ingen måte, du trenger ikke legge ord i munnen på meg. Jeg er bare ikke der at jeg tror at fordeling av skyld vil løse noen ting mtp vektproblemer. Om noe så blir det å fordele skyld bare ennå et "verktøy" for å mobbe og krenke de som er overvektige. Og for å klargjøre, jeg ønsker ikke å ha en skyttergravskrig om dette. Jeg har svart utfyllende hva jeg jeg mener om dette "skyldspørsmålet", og nå har jeg også klargjort at jeg heller ikke ønsker av overvekt skal klassifiseres som uhelbredelig lidelse, med mindre vi kommer dit at det blir konsensus blant fagfolk. Jeg er mest opptatt av at alle vi som ikke vet hvor skoen trykker ikke skal herje med en gruppe mennesker. 

Igjen har du en enkel løsning på et komplisert problem. Oppmuntres til et riktig kosthold? Hva er et riktig kosthold? Riktig ifølge hvem? Er det ETT kosthold som passer for ALLE mennesker? 

Så heller enn å skrive side opp og ned i denne tråden om hvem som har skylden for overvekt ønsker jeg at det brukes mer tid på å diskutere hva man kan gjøre med problemet, hvem som bør og må involveres og hvor tidlig man skal ta tak i overvekten. Men aller viktigst tror jeg det er at vi gjør et felles røsk for kutte ut den kollektive mobbingen av folk som sliter med vektproblemer. Det bør bli ukult å kroppshame andre mennesker. Vår kollektive handlinger mot denne gruppen opptar meg langt mer enn fordeling av skyld. Mange overvektige sliter sikkert nok i livet sitt, om ikke resten av samfunnet stadig skal krenke dem, rakke ned på dem eller sette dem på plass. Vi sier ikke at folk er sinnsyke lengre, ei heller at noen er mongo, og vi er ikke like opptatt av hudfargen når vi skal beskrive andre mennesker som kanskje var tilfellet for noen tiår siden. La oss forsøke å finne en vei for å komme dit når det gjelder overvektige. Om vi oppfører oss som voksne folk, snakker og omgåes de med respekt og normal folkeskikk og høflighet så legger vi i det minste ikke stein til byrden. 

Det neste blir at det må sees på løsninger. Kanskje må noen fagfolk justere sin oppfatning? Kanskje bør noen fagfolk ta mer videreutdanning eller etterutdanning? Kunnskap er for mange felt både akkumulert og langtidsmarinert kunnskap over tid, men kunnskap er for mange fagfelt også en god dose ferskvare. Det betyr at helsepersonell som jobber med overvekt kanskje må oppdatere seg. Eller så bør de kanskje velge andre områder, for det virker å ha skjedd en endring kanskje spesielt de siste ti åra. 

Hvor tidlig kan man forebygge overvekt? Bør vi ta en runde med feks blodprøver, gentester osv for de som rykker opp i nye klasser for overvekt? Om man ser at noen overvektige statistisk og medisinsk vil bli veldig utsatt for å komme i kategorien for alvorlig overvekt, hvilke tiltak kan mobiliseres tidligere? Feks, jeg forstår på et vis at den gjengse anbefaling om kosthold er slik den er. Om brorparten av oss skulle fått i oss mer kjøtt, mer fett og avstå fra karbohydrater ville kjøttforbruket skutt til himmels. Men kanskje kan de som sliter med vekt få helsefaglige råd fra leger og ernæringsfysiologer om å spise mer fett, mer proteiner og mindre karbohydrater? Er det ikke nok forskning på om Keto virker? Ja da er det kanskje en naturlig plass å starte med å gjennomføre forskning på det? Siden keto kosthold sikkert koster litt mer så kunne kanskje deltakerne i slike studier fått dekt merkostnaden? Slike ting, det bør fagfolk diskutere, lekfolk må gjerne komme med forslag. Men først å fremst fagfolk må på banen og det må våges å tenke nytt, og ikke minst må det tenkes langsiktig. 

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

To spørsmål melder seg: er dette noe som forskere og kostholdseksperter har tenkt og testet ut før? Kan det tenkes at med de spesifikke mineral (-tilskuddene?) du tar så går du ned i vekt, men får dårligere helse på sikt?

Jeg tenker litt på jernfosfatet som jeg forer brunsneglene mine med. Det er, slik jeg forstår det jern som de spiser som får dem til å føle metthet, gå i skjul og så sulte ihjel. Bra for kjøkkenhagen, dårlig for sneglen.

Interessante spørsmål.

I og med at det er snakk om essensielle mineraler (kroppen trenger de, kan ikke lage de) så må man altså ta for mye for å få dårligere helse på sikt. Jeg tar det som er anbefalt av daglig inntak. 

Dersom noen av de ganske mange tingene som har gått rett vei skulle begynne å gå motsatt vei igjen, så vil jeg tro man må vurdere det ja.

Lenke til kommentar
knutinh skrev (2 timer siden):

To spørsmål melder seg: er dette noe som forskere og kostholdseksperter har tenkt og testet ut før?

Man har ihvertfall testet det ut på dyr. På 1950-tallet en gang så beviste man at man kan skru av og på diabetes 2 ved å ta vekk eller legge til Krom i kostholdet til mus.

Så sier man "det er forskjell på mus og mennesker" og lar det være med det. Det er selvsagt forskjell på mus og mennesker, men jeg tror det er mange likheter mellom dyra og menneskene også. Kanskje av og til flere enn det vi liker å tro.

Hadde jeg slitt med diabetes type 2 så ville jeg ihvertfall ha fått i meg Krom som en start. Og de 2 mineralene som kroppen bruker til nesten alt, Kalsium og Selenium.

Jeg mener det har vært en studie fra Harvard som fant "probably no link" til det du spør om.. 

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
Ka9nen skrev (11 minutter siden):

D-vitamin,

Symptomene på D-vitamin mangel skal være utmattethet, smerter i bein (skjelett?), føle svakhet eller smerter eller kramper i muskler, depresjon. Flere matvarer er tilsatt D-vitamin, tror det er melk og smør. I USA er melet tilsatt D-vitamin. Og vi kan få det fra sollys. Var du lite ute i sola og spiste aldri melkeprodukter eller fet fisk som makrell i tomat?

Lenke til kommentar
15 hours ago, Ka9nen said:

Absolutt ikke, man har rett til sin egen mening men ikke sine egne fakta. Så folk kan dermed neppe ha alle 100 grunnene. Spørsmålet mitt var koblet til ditt utsagn om latskap og selvkontroll. 

Som sagt, jeg er ikke i mål selv enda men jeg har gått jevnt og trutt ned 1-2 kg i uka i månedsvis nå. Det eneste jeg har gjort annerledes er å fylle på med de næringsstoffene jeg åpenbart har manglet som Krom, Magnesium, Selenium, Sink, osv. Etter at jeg gjorde det så gikk det litt tid og plutselig ble jeg mett av normal posjon mat og etter 6 uker så forsvant søtsuget også. 

Så jeg får spørre igjen, har jeg fått selvdisiplin og er ikke lenger lat fordi jeg blir mett av maten lenge før nå? Jeg går ned i vekt uten å prøve. Det er jo verdt å tenke på, at problemet kan være noe annet enn de typiske forestillinger mange dessverre har om overvektige.

Ingen har vel sagt at du er/var verken lat eller manglet selvdisiplin. Du sier jo selv at folk neppe kan ha alle grunnene så der er vi enige. Det eneste jeg påpeker er hvor det i artikkelen står dette:
"I dag mistenker forskere godt over 100 ulike årsaker til fedmeepidemien.
Ingen forskning vi har sett slår fast at fedme skyldes latskap eller manglende selvkontroll.
"

Det virker rart at man kan si det er så mange grunner samtidig som man sier at ingen av de grunnene er latsaksp eller manglende selvkontroll. Jeg tror definitivt at noen er overvektige av disse grunnene, og da ikke minst fordi jeg selv har vært overvektig nettopp av disse grunnene. Det er ikke vanskelig å se at det de sikter på er å si at "Det er mange grunner og man kan ikke kategorisk si at alle er overvektige på grunn av latskap og at de mangler selvdisiplin", men det er altså ikke det de sier - og jeg mistenker at grunnen er at dersom man skriver det rett ut slik jeg gjorde her så ser man hvor idiotisk påstanden er.
Selvfølgelig har ingen alle grunnene, så hvorfor du virker så oppsatt på at noen har kalt deg lat fatter jeg ikke. Hvis du ikke var lat eller manglet selvdisiplin er det åpenbart ikke en av grunnene som gjorde at du var overvektig.

Igjen, jeg bare påpeker at artikkelen kategorisk sier at overvektige ikke er late eller mangler selvdisiplin. Så da lurer jeg på om det ikke finnes overvektige som er nettopp overvektige fordi de er late eller mangler selvdisiplin. Altså at dette er én av de "godt over 100 grunnene".

Lenke til kommentar
15 hours ago, Ka9nen said:

Da må jeg nesten stille følgende spørsmål:

Dette er nok en av grunnene, som jeg langt på vei vil si er det samme som at folk spiser for mye prosessert mat. Et problem som er blitt så stort at det er vanskelig å ikke spise prosessert mat i dag.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...