Gå til innhold

Skal vi bare akseptere at folk er tjukke?

Meningsmåling om overvekt  

174 stemmer

1. 1. Er overvekt et problem i samfunnet

• Ja.
      156
    • Nei.
      16
  2. 2. Burde vi begrense overvekt i samfunnet?

• Ja.
      146
    • Nei.
      29
  3. 3. Burde slankeoperasjon være en del av behandlingen av overvekt?

• Ja, i alvorlige tilfeller.
      121
    • Ja, uansett.
      3
    • Nei, aldri.
      36

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Snabel@ said:

Jeg er 130kg på sokkelesten, har hatt norges rekorden i benkpress

Men det er verdt å merke seg at idrettsutøvere er så langt fra vanlige folk som det er fysisk mulig å komme - da typisk både i mentalitet og evne. Man kan rett og slett ikke se på en idrettsutøver for å sette normen for alle andre.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Snabel@ skrev (8 timer siden):

håper jeg møter dere idioter engang, så ser vi hvem som står etter dette møtet....jeg garanterer at det det blir meg og ikke dere. forbanna sjøl diggere... wank off much ?

OK!

Så du er altså en voldelig person som løser konflikter med nevene når du går tom for fornuftige argumenter? Utrolig hvor primitiv det går an å bli.  Er du en tyrann som ønsker å innføre et destruktivt skrekkregime på dette forumet der du truer andre til å ha samme oppfatning som deg selv? Dersom du ikke tåler motsigelser, så bør du for all del slutte å diskutere med andre mennesker, for hvis du har et slikt reaksjonsmønster, så vil du ganske raskt havne bak lås og slå.

--------------------------

Ps.   Man måler høyden til folk på sokkelesten, og ikke vekten som du skriver i et senere innlegg.

Endret av Lyncs
Lenke til kommentar
On 3/24/2021 at 8:39 PM, Snabel@ said:

håper jeg møter dere idioter engang, så ser vi hvem som står etter dette møtet....jeg garanterer at det det blir meg og ikke dere. forbanna sjøl diggere... wank off much ?

Jeg tror kanskje ikke dere er grunnleggende uenige, men dette med overvekt er et vanskelig tema. Og mange er også direkte berørt eller indirekte via overvektig partner eller nær familie. Og for folk som har kjent på overvekt direkte eller indirekte så kan det kanskje virke som om mye i tråden er kritikk men jeg tror kanskje mer at det er skrevet som et ønske om å hjelpe. Vold er aldri en god løsning. Ei heller trusler eller direkte usakligheter. 

Folk som er overvektige har eller vil få problemer grunnet vekten. Jo større BMI eller fettprosent om man foretrekker den målingen siden muskler har større tetthet enn fett, jo større og flere helseproblemer vil den overvektige oppleve. Dette er naturligvis ikke fasit for absolutt alle individer. Det finnes også godt trente overvektige, og det finnes overvektige som må ha jerngener for de kan leve et helt liv uten synlige plager. Men jeg tror folk snakker om overvekt generelt, og ikke minst basert på statistikk. Statistisk vil fedme gi redusert livskvalitet. Fedme øker sjansene for å dårlig psykisk helse, hjerte og kar, kreft, muskel og skjelettplager, slitasjeskader, rygg og nakkeproblemer, osv. Dette er rene fakta en ikke kan diskutere seg vekk fra. 

Mange overvektige sliter også på mange fronter. Overvektige mobbes. Og ja, også voksne overvektige blir utsatt for hets. Det er veldig forståelig at sånt sliter. Overvektige med små barn orker kanskje ikke like mye som de ville gjort om de var normalvektige. Kanskje vil også barna få med seg dårlige matvaner og spisemønstre og selv slite med overvekt senere i livet. Statistisk korrekt. Men det gjelder naturligvis ikke alle likevel. 

Jeg tror vi må kunne være enige om at disse fakta er statistisk korrekt, og da tilsier det vel at fedme både er et personlig anliggende men kanskje også noe storsamfunnet må bli en del av? Altså hvordan kan vi løse dette? Hvordan kan vi bidra til at de overvektige får et bedre liv? 

Lenke til kommentar

Jeg kjenner til at styrke-løftere med stor bmi har hatt utfordringer med forsikring og slikt.

Men hvor sunt er det egentlig å drasse rundt på en veldig stor muskel-masse? Jeg antar at de spesielle problemene med innvollsfett, insulinresistens og sånt blir mye bedre. Men det er fremdeles mye vev som hjerte og lunger må jobbe for. Mye masse som ledd må bære?

-k

Endret av knutinh
  • Liker 1
Lenke til kommentar

BMI er egentlig en helt ubrukelig måte å måle helsestatus på ift vekt/høyde.

Leste et sted at til og med fyren som fant opp BMI, mener det ikke fungerer. Kan dog ikke finne info som bekrefter det noe sted.

Endret av Ratleto
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
Ratleto skrev (På 26.3.2021 den 13.22):

BMI er egentlig en helt ubrukelig måte å måle helsestatus på ift vekt/høyde.

Leste et sted at til og med fyren som fant opp BMI, mener det ikke fungerer. Kan dog ikke finne info som bekrefter det noe sted.

Ja, det er ubrukelig til å måle helsestatus, en godt trent sunn kropp kan godt ha en litt høy BMI. Det kan dog brukes for statistiske formål, der en økning eller nedgang i BMI blant befolkningen kan være tegn på at folk blir sunnere eller usunnere. Når Norges befolkning nå består av 70%overvektige mennesker, så tror jeg dette bunner i at BMI har økt kraftig blant befolkningen. Det kan jo selvsagt bety at mange er blitt sterkere, men ser man seg rundt så virker det ikke akkurat slik. 

Det har vel også vært snakk om å øke terskelen for hva som er overvekt mtp BMI tallet, fordi "korrekt" BMI ikke lenger er relevant for snittet i befolkningen, en stor del ligger høyere enn det og klassifiseres som overvektige. 

Lenke til kommentar

BMI er jo bare et forsøk på å illustrere ens vekt uten høydefaktoren. Man kan jo ikke si at en som veier 100kg er overvektig noe mer enn man kan si en som veier 70kg er overvektig uten som et minimum å vite personens høyde.
Derimot kan man si med betraktelig større sikkerhet at en med BMI på 35 er overvektig mens en med BMI på 23 ikke er det.

Det er en misforståelse av BMI om man sier at to mennesker med BMI 30 er like overvektige. Det betyr ikke at BMI er ubrukelig. Bare at det brukes til noe det ikke kan brukes til.

• Liker 2
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (8 minutter siden):

BMI er jo bare et forsøk på å illustrere ens vekt uten høydefaktoren. Man kan jo ikke si at en som veier 100kg er overvektig noe mer enn man kan si en som veier 70kg er overvektig uten som et minimum å vite personens høyde.
Derimot kan man si med betraktelig større sikkerhet at en med BMI på 35 er overvektig mens en med BMI på 23 ikke er det.

Det er en misforståelse av BMI om man sier at to mennesker med BMI 30 er like overvektige. Det betyr ikke at BMI er ubrukelig. Bare at det brukes til noe det ikke kan brukes til.

Bmi beregnes jo utifra vekt og høyde?

Lenke til kommentar

Det er tydeligvis noe som falt ut av fokkeslasken si fyrste linje. Resten av innlegget gir gir meining.

Til statistikkbruk så er eit fast forhold mellom høgde og vekt enklare å føre fornuftig statistikk over enn ein statistikk som berre viser vekt. Det sagt så er det ein stor ulempe med BMI at den ikkje skiller på årsaken til at ein person er tung, det er forskjell på om det er musklar eller fett (sjølv om også høg muskelvekt kan gi litt av samme hjerte og karsjukdomar fordi det er ei belastning for hjertet å pumpe rundt så store mengder blod).

BMI kan være eit godt måltal for å bedømme folkehelsa generelt sett i eit land eller aldersgruppe. Men det blir feil å bruke BMI som eit mål på personleg helse, særleg i forsikringssamanheng kan ein bli urettferdig hardt straffa for høg BMI utan at det betyr at ein har større risiko for helseplagar.

I andre samanhenger gir det likevel meir meining som til dømes som helsekrav til sjøfolk. Når funksjonskravet er at mannskapet på eit skip må være i stand til å klatre gjennom mannluker for å utføre arbeidet og i enkelte tilfeller ha ein rømmingsveg så speler det liten rolle om personen er for brei over skuldrane eller over magen, ein kjem seg uansett ikkje gjennom luka.

Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (5 timer siden):

'Det er jo helt umulig å gå ned i vekt'', faen at det går an å være så dum.

Det er opplagt _mulig_ å gå ned i vekt. Lås mennesker inne i et bur og gi de bare vann så blir de lettere og lettere inntil de sulter ihjel.

Det et dog et søkt eksempel og ikke veldig relevant for utfordringene og mulighetene overvektige har.

Noen kan bruke narkotika i helgene og leve tilsynelatende fint med det. Andre ender opp på gata uten tenner. Noen greier å jobbe seg ut fra gata og tilbake til å ha kontroll på livet sitt. Viljestyrke er helt klart en faktor men det er lite matnyttig å kalle dem dumme eller veike. Kroppen og sinnet fungerer sammen på finurlige måter, og vi er antagelig forskjellig disponert for avhengighet og langsiktig vs kortsiktig glede-søken.

-k

Lenke til kommentar

Eit litt anna problem er også at drastiske livsstilsendringar ikkje nødvendigvis er så lett å kombinere med andre forpliktingar. 
Typisk kjem dette spørsmålet opp i samband med fasting. Det å faste i ei kortare periode vil ikkje alltid la seg kombinere med arbeidsgivars forventningar til arbeidsinnsats og konsentrasjon, og det er heller ikkje heilt innafor å bruke eigenmelding eller sjukemedling ettersom det er snakk om sjølvforsynt "sjukdom" på lik linje med å være fyllesjuk på måndagsmorgonen.
Mange som startar på slankekur går rett på ein slik fastediett der dei plutseleg et mykje mindre, så går dei seg på ein smell og går tilbake til normalen overbevist om at slanking ikkje fungerer.

Ein kjem sjølvsagt ikkje unna at viljestyrke er eit viktig punkt uansett, men eg kan godt forstå at det er ekstra tungt å gjere slike livsstilsendringar når ein også må ivareta behov og forventningar frå samfunnet rundt og at ein ikkje berre kan fokusere på seg sjølv og eiga helse.

• Liker 1
Lenke til kommentar
fokkeslasken skrev (7 minutter siden):

Ja, og man deler på høyden (opphøyd i andre), altså får man en vektverdi uavhengig av høyde når den sammenlignes med andre personer. En vektratio, om du vil.

Forøvrig:

https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC2912631/

"An analysis based on data gathered in the United States suggested an exponent of 2.6 would yield the best fit for children aged two to 19 years."

Endret av knutinh
Lenke til kommentar
Alexander4840 skrev (14 timer siden):

''Det er jo helt umulig å gå ned i vekt'', faen at det går an å være så dum.

Det er på en måte sant dersom kroppen ikke har nok av mineraler. Spesielt Magnesium, Krom, Selenium, Sink, Kalsium osv. 

Kroppen er ikke dum, den craver mer kalorier av en grunn. Men DNA'et vårt har ikke tilpasset seg en verden der maten ikke nødvendigvis inneholder mineraler på samme måte som for bare 50 år siden. Ikke bare craver man mer, men kroppens metabolisme kan også svekkes dersom man ikke har nok av byggestenene i orden.

Moderne jordbruk må ta sin del av skylden.

Endret av Ka9nen
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått sett hele serien om han P3 Ronny på NRK, eit feit liv. 

Der var det endel overraskelser kan man si. Spesielt med tanke på hvordan overvektige mennesker stadig blir utsatt for shaming pga kroppen sin. Også det at folks oppfattelse av tjukkaser som feite pga manglende selvkontroll, dumhet, latskap og generell fråtsing overrasket. Ikke det at jeg ikke har hørt og sett slik blir sagt til tjukkaser tidligere, men at det var så utbredt var nedslående. Det blir jo mobbing av en gruppe mennesker. Overvektige vurderes på annet grunnlag enn normalvektige, de må prestere mer men blir likevel vurdert i et negativt lys pga kroppen sin. 

Folks nedlatende holdning til tjukke mennesker synes jeg kom veldig godt til uttrykk via de segmentene der komiker Harald Eia var med. For en nedlatende fat shaming fyr han Eia. Er det mulig å vise så lite toleranse? Vi så i serien at folk flest ikke ønsket tjukke venner, og slik var det fra folk var små. For egen del må jeg si at listen min toppes av besserwissere, nedlatende smålige mennesker som Harald Eia. Måten han krenket og forsøkte "veilede"  Ronny på viste vel egentlig mest hvor råttent menneske Eia er? Eia ville ikke blitt en av mine venner om det viste hans sanne ansikt. Det som gjør mobbingen ekstra trist er at ifølge forskerne så blir de fleste overvektige møtt på akkurat den måten, hele tiden. Hva gjør slikt med livskvaliteten, selvbildet, selvtilliten og troen på et verdig liv? 

Kanskje er det ikke overvekten isolert sett som gjør at overvektige statistisk forsvinner raskere ut av arbeidslivet enn normalvektige. Kanskje er det ikke overvekten alene som gjør at de overvektige blir overrepresentert blant uføre, lavtlønnede osv. Men det er kanskje et resultat av å leve i en hverdag med kollektiv mobbing, shaming og krenking fra morgen til kveld?

Hva gjør en slik uendelig mobbing med folk psykiske helse over tid? Mobbing fra morgen til kveld. Vi vet fra forskning at mobbing uansett årsak kan gi alvorlige diagnoser som alvorlige depresjoner, og også kompleks PTSD. Kanskje er det den kollektive og konstante mobbingen og shamingen som gjør overvektige som tapere i arbeidslivet? Kanskje mobbingen er den største årsaken til at tjukkaser ender opp som uføre? 

Den serien hans Ronny ga rom for refleksjoner for mange av oss. Både i måten vi møter overvektige på, og også om hvordan vi tillater oss å snakke til dem, og snakke om dem. 

Og for folk som er overvektige så blir det neppe lettere å få gjort noe med vektproblemet når alle til enhver tid skal si noe om vekten deres, hvordan de spiser, hvor mye de spiser, hvor late de er eller på andre måter kritisere overvektige og opptrå krenkende straks mulighetene gir seg. 

Mens jeg skriver dukker fragmenter av en barnesang opp i hjernen; men inni er vi like. Gjelder vist ikke for tjukkaser, de trenger tydeligvis en konstant påminning om at de hele tiden tar feil valg og vil bli en belastning for samfunnet. Også klager normalvektige på kostnadene de overvektige påfører samfunnet, når det i realiteten kanskje er vår felles mobbefront som er den største bidragsyter til at det blir slik? Kanskje er det faktisk de normalvektiges konstante nedrige og krenkende handlinger mot overvektige som er den virkelige årsaken til at overvektige statistisk sett forlater arbeidslivet for tidlig? Vi ødelegger kanskje den psykiske helsen hos overvektige, med mobbing og shaming? 

Vi burde skamme oss noen og enhver av oss, både over måten vi har oppført oss i denne tråden. Men ennå viktigere hvordan vi har møtt overvektige og gjort oss til helserådgivere helt uten at de overvektige har bedt om råd, eller gitt uttrykk for at de ønsker å snakke om mat, porsjoner, mosjon, eller vekt. 

Endret av bojangles
  • Liker 3
  • Hjerte 4
Lenke til kommentar

Det som alltid mangler i slike debatter er at det finnes flere sykdommer som påvirker helse, energi og forbrenning i stor grad. Noen individer er uheldig og har fått flere av disse -før- de begynte å legge på seg som en direkte følge av sykdommene.  Noen av disse har opplevd å bli latterligjort i helsevesenet i over 10 år fremfor å få hjelp med sykdommene som skaper situasjonen.

De eneste "dumme" er de som tror det alltid bare handler om kalorier ut og inn. Dette er det tragikomiske med situasjonen.

• Liker 5
Lenke til kommentar
bojangles skrev (4 timer siden):

Men ennå viktigere hvordan vi har møtt overvektige og gjort oss til helserådgivere helt uten at de overvektige har bedt om råd, eller gitt uttrykk for at de ønsker å snakke om mat, porsjoner, mosjon, eller vekt. 

Når de som utvikler fedme får beskjed av fastlegen om at de har 10 år igjen å leve, eller de er lei av å ligge i senga hele dagen, trygler de om å få slankeoperasjon. Det finnes også muligheter for å repetere slankeoperasjon, eller fjerne enda større deler av magesekk eller tarm. Kaller du dette å ikke be om hjelp?

Lenke til kommentar
Budeia skrev (28 minutter siden):

Når de som utvikler fedme får beskjed av fastlegen om at de har 10 år igjen å leve, eller de er lei av å ligge i senga hele dagen, trygler de om å få slankeoperasjon.

Hvor har du det fra at de ligger i senga hele dagen? "My 300lb life"? Det gjorde jeg ikke selv da jeg var på mitt aller største, jeg møtte opp på jobb hver dag og utførte den minst like godt som de slanke. Tryglingen om slankeoperasjon vitner dessverre om en desperasjon, ikke umoral. De føler at de har prøvd alt. De har ikke tatt tak i årsaken til overspising og sub-optimal metabolisme. Og sannsynligvis og tragisk nok så vet de sannsynligvis heller ikke hva som er årsaken. Jeg vet ikke hva som er årsaken i hvert enkelt tilfelle, men jeg vet hva som fiksa det for i mitt tilfelle og da er det jo ganske sannsynlig at det gjelder for andre også: metabolismen min tok seg opp og overspisingen fant ikke lenger sted etter at jeg fylte på med de mineraler kroppen min manglet. Da gikk jeg automatisk ned 1-2 kg i uken uten å telle kalorier og uten å jogge en eneste meter etter det.

I omtrent alt annet med medisin og forskning så spør man "what caused it in the first place?" For mange kalorier, ja vel, men da blir jo neste spørsmål: HVORFOR spiser folk for mange kalorier? Hvorfor gjør ikke leptinene jobben sin? Hvorfor er metabolismen ikke fullt operativ? Med overvekt så spør man ikke de riktige spørsmålene.

Endret av Ka9nen
  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...