Gå til innhold

Intervju til en semiteknisk jobb, uten teknisk erfaring

Gjest 9971f...97c

Anbefalte innlegg

Gjest 9971f...97c

Jeg skal på intervju for drømmejobben, og er ganske nervøs for at manglende teknisk erfaring vil ødelegge for meg - igjen. Stillingen er innenfor e-helse, hvor man skal jobbe en del med veiledning og opplæring av brukere (helsepersonell). I tillegg skal man jobbe med konfigurasjon og vedlikehold av skyplattform, feilsøking og retting på klient og server, samt installasjon, konfigurasjon og feilsøk av programvare. Dette har jeg ingen erfaring med! De har jo kalt meg inn til intervju vel vitende om manglende erfaring, men jeg har ved flere anledninger vært på intervju men blitt forbigått av teknikere og er selvsagt engstelig for at det skal gjenta seg. Hvor vanskelig er det å lære seg disse tingene? Jeg vet at jeg lærer fort. Kan jeg finne e-læring på nett og sette meg noenlunde inn i ting før intervjuet? 

Det skal sies at jeg holder på med relevant videreutdanning, men har fortsatt noen år igjen. Til høsten skal jeg blant annet ha innføring i programmering, og har tidligere hatt innføring i databasefag. 

Min sterke side er definitivt veiledning, og evne til å sette meg inn i brukernes situasjon og (manglende) forståelse av programvare og bruk av denne. Jeg ser feilbruk på jobb hver eneste dag, hvor mye frustrasjon dette skaper, og har oppriktig lyst til å jobbe med å bedre dette. Skal jeg fokusere mye på det på intervjuet? 

Anonymous poster hash: 9971f...97c

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Når er intervjuet? Hvor lang tid har du?

Jeg ville vurdert å ringe dem (eller søke på enhver måte) og finne ut spesifikt hva de bruker av programmer eller teknologi der. Så kan du prøve å lære det mest grunnleggende så fort du kan, for å vise at du er ekstra motivert.

Ellers så er det ikke så mye annet å gjøre enn å si nettopp det du skriver der. Si at du lærer fort, at du jobber en plass nå hvor du ser feilene tydelig og vet hva som må til, men du mangler bare kunnskapen eller autoriteten. Å lære fort er en egenskap jeg tror mange ledere oversér. Dét er ikke bare en egenskap som er nyttig i starten, men hele tiden. Dét kan du også nevne.

Du kan bare være ærlig og håpe det beste. Og så klart, som nevnt, å vurdere å ringe eller sende e-post og spørre om spesifikt hvilke programmer de bruker så du kan begynne å lære deg det selv så fort som mulig, for å spare dem tid og penger på opplæring.-

Lenke til kommentar
Gjest 9971f...97c
Taurean skrev (4 timer siden):

Når er intervjuet? Hvor lang tid har du?

Jeg ville vurdert å ringe dem (eller søke på enhver måte) og finne ut spesifikt hva de bruker av programmer eller teknologi der. Så kan du prøve å lære det mest grunnleggende så fort du kan, for å vise at du er ekstra motivert.

Ellers så er det ikke så mye annet å gjøre enn å si nettopp det du skriver der. Si at du lærer fort, at du jobber en plass nå hvor du ser feilene tydelig og vet hva som må til, men du mangler bare kunnskapen eller autoriteten. Å lære fort er en egenskap jeg tror mange ledere oversér. Dét er ikke bare en egenskap som er nyttig i starten, men hele tiden. Dét kan du også nevne.

Du kan bare være ærlig og håpe det beste. Og så klart, som nevnt, å vurdere å ringe eller sende e-post og spørre om spesifikt hvilke programmer de bruker så du kan begynne å lære deg det selv så fort som mulig, for å spare dem tid og penger på opplæring.-

Takk for tips! Det er om noen dager, varer ca 45min.

De bruker Azure sin skyløsning, og et journalsystem jeg har brukererfaring med. Har sett litt YT klipp om Azure, men må kanskje grundigere til verks for å få noe utbytte. Journalsystemet finner jeg lite informasjon om på nettet, kun et par små tutorials for vanlig bruk, ingenting om feilsøking o.l. 

Lenke til kommentar
Gjest 9971f...97c skrev (2 timer siden):

Takk for tips! Det er om noen dager, varer ca 45min.

De bruker Azure sin skyløsning, og et journalsystem jeg har brukererfaring med. Har sett litt YT klipp om Azure, men må kanskje grundigere til verks for å få noe utbytte. Journalsystemet finner jeg lite informasjon om på nettet, kun et par små tutorials for vanlig bruk, ingenting om feilsøking o.l. 

Har ikke innsikt i programmering.. kanskje noen andre på forumet som har det ser dette og svarer, kan fortelle deg hvor du kan finne lærdommen.

Lenke til kommentar

Selv lærer jeg best gjennom å utføre ting selv, så her har du hands-on labs (altså praktiske oppgaver du kan sette opp selv i Azure osv.). Det er mulig å registrere en gratiskonto med 150 USD på for å lære.

Azure Fundamentals: https://github.com/MicrosoftLearning/AZ-900T0x-MicrosoftAzureFundamentals
Azure Administrator: https://github.com/MicrosoftLearning/AZ-104-MicrosoftAzureAdministrator 

Ellers har du også tilsvarende i kombinert tekst/hands-on på Microsoft learn som er litt mer forseggjort:
Azure Fundamentals: https://docs.microsoft.com/nb-no/learn/paths/azure-fundamentals/
Azure Administrator: https://docs.microsoft.com/en-us/learn/paths/az-104-administrator-prerequisites/

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...