Gå til innhold

Hvilken lønn har jeg krav på?

Gjest 969db...21e

Anbefalte innlegg

Gjest 969db...21e

Hei. Skal gå et år på skole og fått tilbud om deltidsjobb på en Coop matbutikk. Har prøvd og sett litt på satser og tarifftabeller i forhold til lønn, men blir ikke helt klok

Skal som sagt jobbe deltid.

Jeg er 21 (fyller 22 i år), har fagbrev som elektriker fra før, har fullført VG1 og VG2 yrkesfaglig. Jobba deltid siden jeg var 15/16, og jobba fast de siste 4 årene.

Anonymous poster hash: 969db...21e

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest 969db...21e skrev (11 timer siden):

Hei. Skal gå et år på skole og fått tilbud om deltidsjobb på en Coop matbutikk. Har prøvd og sett litt på satser og tarifftabeller i forhold til lønn, men blir ikke helt klok

Skal som sagt jobbe deltid.

Jeg er 21 (fyller 22 i år), har fagbrev som elektriker fra før, har fullført VG1 og VG2 yrkesfaglig. Jobba deltid siden jeg var 15/16, og jobba fast de siste 4 årene.

Fagbrevet ditt er i utgangspunktet ikke relevant for jobben. Derav vil den trolig ikke telle noe. Du må nok trolig se litt på overenskomsten selv for vurdering. Men tror du kan forvente rundt 150-170kr timen+ tillegg.

http://tariffavtaler.nho.no/getfile-english.php?TA_Radnr=13945

§30REGULATIVENES LØNNSSATSER30.1

Garantilønnssatser gjelder fra 1. april

-Begynnerlønn voksne (18 år)kr 24.013,-

1 års ansiennitetkr 24.423, ca 150kr timen.

-2 års ansiennitetkr 24.729,

-3 års ansiennitetkr 25.617,

-4 års ansiennitetkr 25.922,

-5 års ansiennitetkr 26.561,

-6 års ansiennitetkr 30.595,-

Det gis ingen godskrivelse for grunnskole.

For videregående skole godskrives utdanning etter følgende regler:

-Ett skoleår gir 9 måneders ansiennitet

-For kortere eller avvikende utdannelsestid godskrives 75% av utdannelses-tiden.Ved godskrivelse for utdannelse kan det ikke kreves mer enn 2 års lønnsansiennitet."

"§10TILLEGG FOR UBEKVEM ARBEIDSTID OG BETALING FOR VIKARIAT10.1

Tillegg for ubekvem arbeidstid utbetales:

Mandag til fredag:Etter kl. 18.00 kr 21.-pr time

Etter kl. 21.00 kr 42.-pr time

LørdagEtter kl. 13.00 kr 42.-pr time

Etter kl. 16.00 kr 84.-pr time

Ordningen gjelder også deltidsansatte med en arbeidstid på mer enn 12 timer pr uke gjennomsnittsberegnet over en fireukers-periode. Ekstrahjelp med mer enn 12 timer den enkelte uke, omfattes også av ordningen. Ferievikarer omfattes ikke av ordningen.Det skal ikke betales ulempetillegg for timer det betales overtidsgodtgjørelse for.

Lenke til kommentar

Har du jobba fast som i fulltid dei siste 4 åra? Deltidsarbeid frå fylte 18 år gir halv ansiennitetopptening.

1 skuleår gir 9 månedars ansiennitet men det vil ikkje godsrkivast meir enn tilsaman 2 år for vidaregåande utdanning. Du får ikkje uttelling for vidaregåande skule i tillegg til arbeidserfaringa.

Basert på opplysningane som eg har så kjem eg til at du skal ha lønn for 2 års ansiennitet (24 729 kr i måneden).
Du har to år med VGS, tilsaman 1,5 års ansiennitet. Så har du minst 1 års arbeidserfaring i deltidsarbeid etter fylte 18 år som gjer at du rykker opp til 2 års anisennitet.
Du får ikkje lønnsansiennitet for det du jobba som mindreårig.

Husk også at lønnstabellen er garantilønn, for din del burde det være rom for å forhandle deg opp ei lønnsklasse basert på at du har snart 7 års samanhengande arbeidserfaring frå matbutikk. Ein butikk som følger tariffavtalen må betale minst det som tabellen seier, men butikksjefen har forhandlingsrom til å godskrive deg med større ansiennitet enn du i realiteten har.

Lenke til kommentar
Gjest 969db...21e

Hei. Det vil si jeg var lærling fra august 2016 til Februar 2019, (tok fagbrev Februar 2019), og jobba fast som elektriker etter det. Takk for gode svar begge to!

Lenke til kommentar
Gjest 7a1ca...14b

Butikksjefen kan nok også godkjenne fagbrevet ditt, selv om det er mye å håpe på. Om du blir værende der lenge og gjør en god jobb så kan det være noe å ta opp senere. 

Anonymous poster hash: 7a1ca...14b

Lenke til kommentar
Gjest 969db...21e
Gjest 7a1ca...14b skrev (Akkurat nå):

Butikksjefen kan nok også godkjenne fagbrevet ditt, selv om det er mye å håpe på. Om du blir værende der lenge og gjør en god jobb så kan det være noe å ta opp senere. 

Ja. Jeg skal høre med sjefen. Takk for svar ?

Lenke til kommentar
Gjest 7a1ca...14b
Gjest 969db...21e skrev (1 time siden):

Ja. Jeg skal høre med sjefen. Takk for svar ?

Jeg må igjen få understreket at han kan, men ikke må med mindre det foreligger en lokal avtale om det. Mange steder er veldig "nazi" på det.

Her jeg jobber har vi i mange år kjempet for at arbeidsgiver skal godkjenne fagbrev. De godkjente kun to selv om det finnes flere andre som man kan argumentere for at gir kompetanse vi bruker i arbeidet. Vi har endelig landet på en avtale om at folk med fagbrev kan søke om å få de godkjent og får det om de kan begrunne hvorfor det burde gjøre det. Nå er vi vel oppe i 5 forskjellige om jeg ikke husker feil (der et par er gamle svennebrev man ikke kan ta lengre, tror jeg) 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...