Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Er det noen her som sitter på vettige bekreftede opplysninger om dette. Har sett en halvseriøs artikkel på digi.no om det, men ingenting anna. Hva er vedtatt? Er det kun i EU, eller i hele europa? Hvilke straffer? Er det en reel risiko? Hva blir slått ned på, bare mp3er, eller filmer, serier osv?

Anyone?

Hold denne tråden ren for bullshitsvar og "ja, det sucks" og sånne ting. Har du ikke noe seriøst å skrive, ikke skriv noe som helst. Denne tråden skal kun inneholde ren, bekreftet info.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Regler og lover for dette er IKKE endret ved årsskiftet. Norge skal implementere et EU-direktiv om disse tingene (INFOSOC), men dette er foreløbig ikke gjort.

Så, som i fjord og alle år før der igjen:

Laste ned = lovlig

Laste opp/distribuere til folk du ikke kjenner = bot, pisk & fengsel.

Endret av dostojevski
Lenke til kommentar

Det SilverCRX sier er helt korrekt. Software (spill og programmer) er ikke lov å laste ned og bruke. Musikk og film derimot er lov å laste ned. Å dele er ikke lov uansett hva det gjelder.

Og for å svare på topicen: P2P er 110% lovlig.

Lenke til kommentar

Peer-to-peer er en teknologi, og jeg kan ikke forstå hvordan en teknologi kan være ulovlig.

Et brekkjern er en form for teknologi. Det er ikke ulovlig å bruke, kjøpe, selge eller eie et brekkjern, til tross for at det KAN brukes til å begå ulovlige handlinger. Hvis du bruker brekkjernet for å bryte deg inn i et hus, er det ulovlig, men det er ikke fordi det var brukt et brekkjern. Tar dere metaforen?

bfisk

Lenke til kommentar

P2P er perfekt for å dele dokumenter, bilder, musikk og programmer du selv har laget. Naturligvis er det lovlig. Akkurat som brekkjernet til hrichard er lovlig. Det trådstarter burde spørre om er om deling av opphavsrettsbeskyttet materiale er lovlig...

Pr i dag er det tvil om dette. Flere dommer jvf DVD-Jon og mange før ham antyder vel at det er lovlig å lage egne sikkerhetskopier av digitalt materiale...?

Spør dere også selv: Etterhvert som mer og mer vil ligge tilgjengelig digitalt av ting vi kjøper og selger, hvor lenge kan vi overleve med uklare lover? Naturligvis vil det bli stadig strengere straffer for å kopiere og videreformidle annen manns eiendom...

Lenke til kommentar
alle sei at å laste ned er ulovlig, men dersom eg kjøper eit spel eller eit program i butikken og vil ha kopi av det for å la søskena på <10 år bruke det, har eg vel lov til å laste det cdkopi der brennesperre er fjerna.

Strengt tatt, nei, så vidt jeg kan forstå, med mindre en slik tillatelse var med i avtalen da du kjøpte spillet.

Lenke til kommentar
alle sei at å laste ned er ulovlig, men dersom eg kjøper eit spel eller eit program i butikken og vil ha kopi av det for å la søskena på <10 år bruke det, har eg vel lov til å laste det cdkopi der brennesperre er fjerna.

Strengt tatt, nei, så vidt jeg kan forstå, med mindre en slik tillatelse var med i avtalen da du kjøpte spillet.

Slik jeg ser det betaler du for å få love å bruke åndsverket du har kjøpt fritt i privat øyemed, så lenge man ikke gjør profitt av det. Dette gjelder naturligvis ikke dersom det står skrevet annerledes i lisensavtalen, men inntil dette er gjort, vil jeg påstå at det er lov.

Plain sailing; så lenge du ikke har fått et konkret forbud mot det, kjør på.

bfisk

Lenke til kommentar

I teorien så kjøper du ikke programvaren. Du får bare en lisens som gir

deg lov til å benytte programvaren på din PC. Så lenge du bruker din lisens, og ikke cracker programvaren, er det i teorien lovlig.

P2P i seg selv er ikke ulovlig men det å bryte en lisens for å bruke programmet er ulovlig. :(

Lenke til kommentar
programvare har helt egne strenge lover for deling som er forskjellig fra musikk og video... men søstera di kan få en kopi av spillet ditt men ikke din 3-menning... din søster er i din innerste sirkel....

Både ja og nei, hvis en kamerat av deg spør om du kan brenne et program til han som du eier, så er dette ulovlig. Men hvis du derimot låner han CD-en med softwaren, og han brenner den selv er det lovlig. Det samme gjelder for musikk.

Hvis dere lurer på hvordan jeg vet det, så har min bror gitt meg en innføring i slikt.

Han jobber som juridisk rådgiver i det aktuelle temaet :)

Lenke til kommentar
SilverCRX: Slutt å komme med utsagn uten å "backe" de opp med fakta.

Nå er ikke jeg "SilverCRX", men det står i Åndsverksloven §12 (b):

http://www.lovdata.no/all/tl-19610512-002-004.html

SilverCRX har ikke feil, men det tvangsgreie refererer til forteller om noe annet. Det enne loven forklarer er at det ikke er lov å kopiere et kopirettighetsbeskyttet program ol. for å tjene penger på det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...