Gå til innhold

Norske kommuner investerer i sykkelskap som kan åpnes med en app


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Håper dette blir et vanlig syn rundt i det ganske land. Sykkeltyverier er slitsomt for oss som er glade i sykling. Svære låser, må finne "fast grunn" å bolte seg fast i og er man uheldig så er selv den svære tunge og kostbare låsen kuttet av med vinkelsliper eller dirket opp. Kanskje ennå flere faktisk kommer til å bruke sykkel fremover om vi får plass slike skap overalt.

Her bør kommunene være progressive og se fremover. Og kanskje må skapene på plass først, før sykkelbruken øker kraftig. For folk er så drittlei av å finne selv svære bøylelåser som bare er skjært i filler av bærbare elektroverktøy.

Økt sykkelbruk vil ha mange fordeler. Både på folkehelsa, luftkvalitet, rushtrafikk og ikke minst kan de faktisk gjøre at utvidelser av vei-trasseer kan utsettes eller at vedlikeholdskostnadene på veistubbene minker. Lite slitasje fra sykkelhjul :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234

Regner med brukerne skal dekke kostnader ved investering og drift av disse? Eller skal bilistene betale for dette også?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bojangles skrev (16 minutter siden):

Håper dette blir et vanlig syn rundt i det ganske land. Sykkeltyverier er slitsomt for oss som er glade i sykling. Svære låser, må finne "fast grunn" å bolte seg fast i og er man uheldig så er selv den svære tunge og kostbare låsen kuttet av med vinkelsliper eller dirket opp. Kanskje ennå flere faktisk kommer til å bruke sykkel fremover om vi får plass slike skap overalt.

Her bør kommunene være progressive og se fremover. Og kanskje må skapene på plass først, før sykkelbruken øker kraftig. For folk er så drittlei av å finne selv svære bøylelåser som bare er skjært i filler av bærbare elektroverktøy.

Økt sykkelbruk vil ha mange fordeler. Både på folkehelsa, luftkvalitet, rushtrafikk og ikke minst kan de faktisk gjøre at utvidelser av vei-trasseer kan utsettes eller at vedlikeholdskostnadene på veistubbene minker. Lite slitasje fra sykkelhjul :)

En snakker om at det er så bra for folkehelsa men ingen vil snakke om antall syklister på akuttmottak. Hvem har de alvorligste skadene per kilometer, bilister eller syklister? Hva koster disse skadene samfunnet?

Lenke til kommentar

Ja det forekommer skader på sykkel. Men sykling er en enkel og rimelig transportform. Det bidrar positivt til bedre helse, bedre blodsirkulasjon, høyere oksygenopptak og forbedret kondisjon. Det motvirker muskelsvinn, har positiv effekt på balansen og både unge og gamle har mange fordeler av å sykle mer. Regnetstykket blir nok litt mer omfattende enn det du forsøker å sette opp, for det er flere faktorer du må ta med og blir ting raskt komplisert. 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234
bojangles skrev (1 time siden):

Ja det forekommer skader på sykkel. Men sykling er en enkel og rimelig transportform. Det bidrar positivt til bedre helse, bedre blodsirkulasjon, høyere oksygenopptak og forbedret kondisjon. Det motvirker muskelsvinn, har positiv effekt på balansen og både unge og gamle har mange fordeler av å sykle mer. Regnetstykket blir nok litt mer omfattende enn det du forsøker å sette opp, for det er flere faktorer du må ta med og blir ting raskt komplisert. 

Du har fått med deg at det er elsykkel Som dominerer? Hele påstanden om helsegevinst fortjener å ettergås nøye.

Lenke til kommentar
bojangles skrev (3 timer siden):

Håper dette blir et vanlig syn rundt i det ganske land.

Vel, nå er jo ikke metallcontainere på gatenivå noe vakkert skue eller særlig praktisk for andre enn de få syklistene som er først. Jeg har to andre ankepunkter også: Den utnytter ikke høyden særlig bra. Andre sykkellagringssystemer har to etasjer, som likevel ikke strekker seg høyere enn normal takhøyde. Det andre ankepunktet er at disse fungerer kun for de som bruker Google play eller Apple store. Har man ikke dette eller går tom for strøm eller glemmer/mister telefonen så er sykkelen stuck.

Lenke til kommentar
Simen1 skrev (20 timer siden):

Vel, nå er jo ikke metallcontainere på gatenivå noe vakkert skue eller særlig praktisk for andre enn de få syklistene som er først. Jeg har to andre ankepunkter også: Den utnytter ikke høyden særlig bra. Andre sykkellagringssystemer har to etasjer, som likevel ikke strekker seg høyere enn normal takhøyde. Det andre ankepunktet er at disse fungerer kun for de som bruker Google play eller Apple store. Har man ikke dette eller går tom for strøm eller glemmer/mister telefonen så er sykkelen stuck.

Hva med ventilasjon og innlagt varme, så sykelisten kan kvile seg litt til det blir betre vær.

 

Og det er jo ikke så lenge til man får autonome sevice-biler der kan ha forskjellige oppgaver. Sykkel levering, potte ombæring, kino/playstatinon med 4 pils og en pitza, automatisk guiding i alle biler osv osv.....

Innen 5 til 10 år kan det virkelig skje, Autonomi kommer og hjelpesystemer kan virkelig forandre saker og ting etter hvært som det utgjør en egen «safære» med eget enkelt/selvstendig prisbilde. Et slags transportens Mc Donnalds og konfeksjon levrandør.

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar

Jeg synes sikring av sykler tilnærmes på en utdatert og gammaldags måte.

Med IoT idag må det ærlig talt være mulig å gi hver elsykkel en unik ID, innebygge en enkel sperre i motor/batteri og med på kjøpet får man enkel kryptert trådløs nøkkel/dings. Som et eksempel altså. Altså gjøre et eller annet med at uvedkommende ikke skal kunne fysisk bruke sykkelen uten eierens samtykke. Eller følge logikken til el-scooter utleieselskapene og bruke GPS og app. Et eller annet sånt. For det er skammelig å kjøpe en elsykkel til minst 10 lapper og ikke få mulighet til noe annen sikring enn fysisk lås. Rart gründere kommer opp med sykkelbokser mens sykkelprodusentene ligger på latsiden.

Endret av dguzs
  • Liker 2
Lenke til kommentar
18 hours ago, Simen1 said:

Vel, nå er jo ikke metallcontainere på gatenivå noe vakkert skue eller særlig praktisk for andre enn de få syklistene som er først. Jeg har to andre ankepunkter også: Den utnytter ikke høyden særlig bra. Andre sykkellagringssystemer har to etasjer, som likevel ikke strekker seg høyere enn normal takhøyde. Det andre ankepunktet er at disse fungerer kun for de som bruker Google play eller Apple store. Har man ikke dette eller går tom for strøm eller glemmer/mister telefonen så er sykkelen stuck.

G pay el "I"store, ser ikke problemet. Folk flest er dekket. Dette er jo ikke en tjeneste så må rulles ut slik at den passer for 100% av landets befolkning. Gründerne vile nok løse det på et vis om trykket blir stort nok fra folk som føler seg støtt, utelatt eller forbigått. Men jeg tror kanskje ikke det skjer. Ja man kan gå tom for strøm, miste mobilen etc. Men hva om det var en nøkkel til døren, nøkler forsvinner også. Og koder glemmes. Også pukker du på utseendet? What? Hvor mye annet skrap ser man ikke i bybildet? Søppel-containere, og alt mulig annet rart. Noen sykkelskap på strategiske steder klarer vi nok å venne oss til ut å få tårer i øynene. Og det tror jeg helt sikkert gjelder deg også. Du lager problemer som ikke er problemer. Alternativt så hadde du låst sykkelen til en stolpe. En lommetjuv får med seg både lommebok, mobil og nøkler - selv om du har sikret sykkelen på tradisjonelt vis så blir du ikke å sykle hjem den dagen. 

Nei simen, denne gangen driver du med flisespikkeri, ulikt deg det, har du andel i konkurerende virksomhet eller? ?

Tja kanskje kunne høyden vært utnyttet bedre, studerte ikke bildene særlig nøye. Det kommer sikkert andre modeller også etterhvert om det er ønsker for det, tror du ikke det? Kanskje kan de lage en stack som kan stables eller en automatisert utgave som selv plasserer sykkelen der det er ledig plass innenfor tilgjengelig høyde, bredde og dybde?

Endret av bojangles
Lenke til kommentar
20 hours ago, JØI said:

Du har fått med deg at det er elsykkel Som dominerer? Hele påstanden om helsegevinst fortjener å ettergås nøye.

Det er nok ikke el-sykkel som dominerer. De har nok solgt godt en stund nå, men det er ikke alle som bytter sykkel hvert år. Så om du har noen undersøkelser som viser at over halvparten av syklistene i norges land nå har el-sykkel så blir jeg mildt sagt stum og forundret. For det har jeg virkelig ingen tro på. 

Det er forresten ikke forbud mot å tråkke selv - ikke engang om du har el-sykkel med motor i navet eller kranken. Mange el-syklister får god mosjon til tross for at de bruker el-sykler, noen trenger kanskje bare litt hjelp i de bratteste motbakker. Og enhver som heller lar bilen stå og velger sykkel, med eller uten motor bidrar jo til renere luft i byen og mindre kø, og mindre stress. Hva er du så sur for egentlig? Ta deg en sykkeltur så skal du se humøret stiger. ;) 

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
JØI skrev (23 timer siden):

Du har fått med deg at det er elsykkel Som dominerer? Hele påstanden om helsegevinst fortjener å ettergås nøye.

Her prater du om ting du overhodet ikke har peiling på. Du får prøve selv, mulig du har svært godt av det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Dubious skrev (1 time siden):

???

Folk flest betaler skatt og mva - disse er ikke øremerket hverken skolebøker, rullatorer, feltjakker, busstopp eller noe annet. De er heller ikke øremerket til stedet de kom fra, kjønnet til den som betalte eller noe sånt. Helt generelt, skatt øremerkes ikke. Så ja, man betaler skatt på lønn og mva på kjøp av sykkel, samtidig som skatt og mva kan gå til motorveier i andre enden av landet, men det er meningsløst å koble disse sammen siden de ikke har noen øremerking / kobling.

Det er slik landet fungerer. Skatter går til ørten formål, deriblant bygging av motorveier. Våre demokratisk valgte politikere råder over fordelingsnøkkelen, som ofte avviker fra øremerke-tankegangen. Det er det ørten gode grunner for. At noen tror øremerking er et smart tillegg til skatt er et sykdomstegn i dagens samfunn. Det er et tankesett i Maggie Tatcher og Trump-stil. "There is no such thing as society - there are only individuals"

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Simen1 skrev (6 minutter siden):

Folk flest betaler skatt og mva - disse er ikke øremerket hverken skolebøker, rullatorer, feltjakker, busstopp eller noe annet. De er heller ikke øremerket til stedet de kom fra, kjønnet til den som betalte eller noe sånt. Helt generelt, skatt øremerkes ikke. Så ja, man betaler skatt på lønn og mva på kjøp av sykkel, samtidig som skatt og mva kan gå til motorveier i andre enden av landet, men det er meningsløst å koble disse sammen siden de ikke har noen øremerking / kobling.

Det er slik landet fungerer. Skatter går til ørten formål, deriblant bygging av motorveier. Våre demokratisk valgte politikere råder over fordelingsnøkkelen, som ofte avviker fra øremerke-tankegangen. Det er det ørten gode grunner for. At noen tror øremerking er et smart tillegg til skatt er et sykdomstegn i dagens samfunn. Det er et tankesett i Maggie Tatcher og Trump-stil. "There is no such thing as society - there are only individuals"

Bompengene som billistene betaler, går til sykkelveier 

Veiavgift og drivstoffavgift går til mye rart, fordi som sagt, de er desverre ikke øremerket til vei eller miljøtiltak

Lenke til kommentar

Ikke si dessverre, for direkte øremerking ville gitt veldig uheldig pengefordeling. Bare for å ta noen kjappe eksempler:

- De som trenger helsetjenestene våre mest ville fått lite helsehjelp fordi de ikke samtidig er i høyt betalte jobber

- Barn ville ikke fått skoletilbud siden de ikke tjener nok penger

- Pensjonister ville ikke fått pensjon siden de ikke tjener nok penger

- Sunne folk i full jobb ville derimot fått både massevis av helsetilbud, skolebøker og pensjon

- Veiprosjekter som binder landet sammen mellom byene ville ikke fått penger, det ville vært kjerreveier

- Sentrum av byer ville fått milliarder på milliarder av kroner til veibygging fordi mange bruker det godt etablerte veinettet der, uten at det nødvendigvis trengs noen oppgraderinger. Men noe må man vel bruke øremerkede midler på, så hvorfor ikke utstyre veien med gull, kunstverk eller bare bygge en unødvendig tunell bare fordi man har penger på den øremerkede kontoen? Altså i stedet for å binde landet sammen der det bor og ferdes færre mennesker.

Hele grunnen til at menneskeheten ikke fortsatt er i steinalderen er at vi samarbeider som et samfunn, ikke driver rundt som ensomme ulver hver for oss og kun skal forsørge oss selv og ingen andre. Et samfunn har ekstremt store synergieffekter av at noen kan og gjør 1 ting, mens andre kan og gjør en annen. Altså ulike profesjoner som samarbeider, i stedet for at hver av oss skal bygge hver vår hytte og dyrke vår egen mat.

Kjøp, salg og transort mellom ulike markeder, kunnskap og ulike ressurs-tilganger er det som har ført oss UT av steinalderen. Trump-isk oog Maggie Tatchersk individualisme fører oss INN i steinalderen igjen.

Du må skjønne at vi fungerer som et samfunn med ekstreme synergieffekter, fordi vi samarbeider og krever inn ikke-øremerkede penger som deles ut etter en helt annen fordelingsnøkkel i andre enden fordi beskatning og behov sjeldent går hånd i hånd.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
22 minutes ago, Simen1 said:

Ikke si dessverre, for direkte øremerking ville gitt veldig uheldig pengefordeling. Bare for å ta noen kjappe eksempler:

- De som trenger helsetjenestene våre mest ville fått lite helsehjelp fordi de ikke samtidig er i høyt betalte jobber

- Barn ville ikke fått skoletilbud siden de ikke tjener nok penger

- Pensjonister ville ikke fått pensjon siden de ikke tjener nok penger

- Sunne folk i full jobb ville derimot fått både massevis av helsetilbud, skolebøker og pensjon

- Veiprosjekter som binder landet sammen mellom byene ville ikke fått penger, det ville vært kjerreveier

- Sentrum av byer ville fått milliarder på milliarder av kroner til veibygging fordi mange bruker det godt etablerte veinettet der, uten at det nødvendigvis trengs noen oppgraderinger. Men noe må man vel bruke øremerkede midler på, så hvorfor ikke utstyre veien med gull, kunstverk eller bare bygge en unødvendig tunell bare fordi man har penger på den øremerkede kontoen? Altså i stedet for å binde landet sammen der det bor og ferdes færre mennesker.

Hele grunnen til at menneskeheten ikke fortsatt er i steinalderen er at vi samarbeider som et samfunn, ikke driver rundt som ensomme ulver hver for oss og kun skal forsørge oss selv og ingen andre. Et samfunn har ekstremt store synergieffekter av at noen kan og gjør 1 ting, mens andre kan og gjør en annen. Altså ulike profesjoner som samarbeider, i stedet for at hver av oss skal bygge hver vår hytte og dyrke vår egen mat.

Kjøp, salg og transort mellom ulike markeder, kunnskap og ulike ressurs-tilganger er det som har ført oss UT av steinalderen. Trump-isk oog Maggie Tatchersk individualisme fører oss INN i steinalderen igjen.

Du må skjønne at vi fungerer som et samfunn med ekstreme synergieffekter, fordi vi samarbeider og krever inn ikke-øremerkede penger som deles ut etter en helt annen fordelingsnøkkel i andre enden fordi beskatning og behov sjeldent går hånd i hånd.

Vel talt!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...