[ReXoR] Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Hei. Vurderer å sette opp et trådløst nettverk mellom meg og kameraten min utpå nyåret. Avstanden er ca 2,5-3km i luftstrekk (og det er ingen geografiske hindringer (jeg bor i høyden og hadde jeg hatt bedre syn, kunne jeg se ned til huset hans). Så da lurte jeg på om det er noen som har satt opp noe av det samme, og evt. hvordan man går frem med tanke på materiell, antenner, forsterkere etc. Kommer jeg til å trenge et slags aksesspunkt/HUB? (Regnet med at begge kan bruke et PCI nettverkskort til rundt 500~750kr. Må vel være mulig å sette opp dette peer-to-peer?) Kommer det til å bli noen særlig forsinkelse? (ping på mer enn 100-200ms mellom oss?) Det var alt. Takker på forhånd for svar Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Med dlink utstyr trenger du ikke noe Aksesspunkt. (veit ikke hvordan det er med andre levrandører. ) Du kan få kortene til å snakke sammen direkte. Du må ha kraftige antenner da. Husk at kjøper du Dlink trådløst utstyr har det en rekevidde på omtrent 300m i fri luft. Det er med andre ord hvis begge maskinene står i et åpent rom eller ute. Jeg regner ikke med at dere sitter ute, så da må du enten ha antennene på utsiden av huset eller så må du regne med det tapet som blir når signalet går gjennom veggene deres. Jeg mener å huske at det tapet er ganske stort. Selv gjennom tre-vegger. Men det går an å lage egne antenner. Det er bare å finne fram kalkulatoren å regne i vei Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 Ja, har sett på sider der de lager antenner ut av Pringles-bokser. (f.eks www.norwaywireless.net e.l. - har ikke vært innom der på lenge) Vel, fra rommet mitt kan jeg se ned på huset hans, og på rommet hans kan han se opp til huset mitt, så montering på utsiden av huset er mulig, men fremdeles Får vel bare søke littegranne mer på Google Lenke til kommentar
Pollux Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Disse antennene har hvertfall en rekkevidde på noen kilometer... det skulle nok holde til ditt formål. De er også retningsbestemte. Lucent Orinoco Yagi Antenne Lenke til kommentar
[ReXoR] Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 (endret) Takker og Bukker (hvor mye koster'n?) :S Endret 2. januar 2004 av [ReXoR] Lenke til kommentar
Blacki Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Var det ikke en lignende post for en liten tid siden? en fyr som skulle ha nettverk på 5 km... Var mange bra svar og linker der mener jeg å huske.. Lenke til kommentar
Nettulf Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Var det ikke en lignende post for en liten tid siden? en fyr som skulle ha nettverk på 5 km... Var mange bra svar og linker der mener jeg å huske.. Det stemmer det, du finner vel de innleggene her: http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=185660&hl= Hilsen Nettulf Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå