SuperKrokodille Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Driver og går over dører og vinduer der jeg bor, blant annet med tanke på isolasjon. Ser blant annet at tetningslisten mellom dør og karm over balkongdøren ikke slutter tett, så det er noe jeg må utbedre. Men det jeg har lurt på er om det finnes noen effektiv teknikk for raskt og effektivt å undersøke om tetningslistene rundt om sitter / tetter som de skal. Et infrarødt kamera kanskje? Noen som har tips, råd eller erfaringer? Lenke til kommentar
Thunderhead Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Den enkleste og raskeste måten er å se over tetningslistene visuelt. Prøv deretter å dra litt i listene for å se om de er løse. Sommerstid er det ikke så stor temperaturforskjell ute og inne, så det kan være vanskelig å oppdage med måleinstrumenter en gang. Men du kan bruke en sterk lommelykt og få en assistent til å lyse med lommelykta helt inntil sprekken mellom vindu/dør og karm, mens du er på innsiden og ser etter lyslekkasjer via tetningen (fordel å gjøre dette når det er helt mørkt både ute og inne). Ellers kan du bruke en lighter e.l å føre rundt ved sprekken mellom vindu/dør og karm for å se om flammen blafrer, da må det selvsagt være litt vind ute for å fremprovosere eventuell trekk. Måleinstrumenter finnes selvsagt, men det spørs om det er verdt å bruke penger på disse, da innkjøp av slike potensielt ikke vil spares inn på redusert oppvarmingutgifter i overskuelig tid. Lenke til kommentar
SuperKrokodille Skrevet 22. august 2020 Forfatter Del Skrevet 22. august 2020 Takk for innspill. Visuell inspeksjon går rimelig greit, men er snakk om eldre lister her, og litt vanskelig å avgjøre hvor godt de tetter når vinduet er lukket. Så langt har jeg hatt best resultat med å tape opp en bit med ett lag av noe billig dopapir - blir vel samme prinsipp som å bruke lighter. Det er tidkrevende og langt fra idiotsikkert, men har fungert greit for å sjekke steder som har virket tvilsomme. Hvordan ville du ha brukt røyk, @Dubious? Lenke til kommentar
ilpostino Skrevet 22. august 2020 Del Skrevet 22. august 2020 Kan vel bruke flamme (stearinlys eller lignede) som du fører rundt karmen. Der det trekker vil flammen blaffre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå