Gå til innhold

Hvordan sette fast banner på sier?

Anbefalte innlegg

Viss bildet er større enn div'en må du nok resize det i paint eller PS. Tror ikke det går at det forminsker seg når du setter det som background.....

Husker ikke hvordan jeg sentrerer hele siden. Har slitt med dette selv.

DanielP

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

w3p, hvis banner er større enn 300x70px, så må du nok endre width og height i CSS'en så den matcher størrelsen til bildet. Hvis banneret må være i den størrelsen 300x70, så må du resize bilde i photoshop eller hva du bruker.

Stylesheet/CSS er bare et script som forteller hvordan siden skal se ut, design/layout. Html'en må du nok desverre måtte endre på hver side, vel å merke hvis du ikke bruker PHP eller annen form for server side script. Da kunne du laget f.eks banner / meny i egen htmlfil og brukt include("banner.html"); på alle sidene.

Lenke til kommentar

Ok... Pr. i dag har jeg holdt meg til html ettersom jeg ikke er særlig god, og fordi jeg bruker notisblokk som redigeringsprogram.

Men det er vel mulig å bruke litt php fordet?? sånn at jeg feks. setter det "include" scriptet øverst på alle sider for banneren??

Kan noen si meg hva den fullstendige koden for det include scriptet er?

På forhånd takk...

Lenke til kommentar

PHP (og andre server-side script) trenger en server som støtter teknologien. Ingen gratis-servere gjør det per i dag, så med mindre du har egen server, eller betaler en sum i måneden må du nok klare deg med html...

Hvis du bruker et program (som dreamweaver) isteden for notisblokk, kan du lage en mal som endrer alle sidene ved endring i malen. Desverre er dreamweaver ganske dyrt, men jeg tror det er å få i en trial-versjon... Anbefales på det sterkeste... Fint med farge-koder til HTML kodene og sånn :)

Lenke til kommentar
Ok... Pr. i dag har jeg holdt meg til html ettersom jeg ikke er særlig god, og fordi jeg bruker notisblokk som redigeringsprogram.

Men det er vel mulig å bruke litt php fordet?? sånn at jeg feks. setter det "include" scriptet øverst på alle sider for banneren??

Kan noen si meg hva den fullstendige koden for det include scriptet er?

På forhånd takk...

www.raweb.net

Lenke til kommentar

for å forklare alt helt fra bunn, så må du ha en side som inneholder bare menyen dein. Denne sia lagrer du med navnet meny.htm f.eks. Så lager du alle sidenen dine, og øverst på hver side skriver du: <?php include 'meny.htm';?>. alle disse sidenen må du kalle et eller annet.php. For at dette skal fungere må du kjøre sia på en server som støtter php, det vil derfor ikke fungere om du tester det ut på datamaskinen din.(med mindre du har en php-server selv da :) ).

Du kan lese mye mer om alt dette på:

http://www.w3schools.com/php/default.asp

Lenke til kommentar

Hvorfor bare ikke lage EN mal. Altså en side med meny og alle DIVene OSV. Og setter inn include scriptet på hoveddelen. og lager undersider til hoveddelen.

Her har du scriptet Håper noen andre kan forklare litt bedre da jeg er på vei til jobb. Viss ikke forklarer jeg når jeg kommer hjem.

<?php
if(IsSet($_GET['section']) && file_exists($_GET['section']."_include.php"))
{
include($_GET['section']."_include.php");
} else {
include("Hovedsiden_include.php");
}
?>

Alle undersidene kaller du for dittnavn_include-php

Linken vil da være:

<a href="index.php?section=dinside">Linken</a>

Håper noen andre kan forklare litt nærmere.

DanielP

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...