ymirr Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Hei! Ble fortalt av min mor som er regnskapsfører at man kan tjene penger på hobby innen en viss sum uten å måtte betale skatt. Jeg har en blogg hvor jeg legger ut tegninger hvor folk ber meg å tegne noe for dem for penger. Jeg har prissatt det med tanke på at dem fleste som følger bloggen ikke har den samme økonomien som folk i Norge. Gjennomsnitts "timelønn" blir gjerne 35kr. Det er ikke noe jeg ser for meg at jeg skal kunne livnære meg for frem i tid, det er noe jeg gjør for det hjelper på med noe ekstra her og der. Jeg fikk en fortjeneste i 2019 på ca 19000kr, og følte meg usikker på det min mor fortalte meg. Sidene hos skatteetaten hjalp meg ikke noe særlig på å bli klokere på når man skal betale skatt. Jeg snakket med 3 forskjellige personer hos skatteetaten som sa jeg måtte skatte for dette og levere en næringsoppgave for dem under "50k," noe jeg gjorde. Jeg gikk fra å få tilbakebetalt nesten 3k, til å måtte betale 4.5k. Som da er en økning på over 7k skatt. Når jeg tjener 35kr timen, blir 7k skatt for mye til at jeg ser for meg å fortsette. Min mor står fortsatt for det hun har sagt, og jeg lurer på hvordan dette fungerer. Er det mulig å gjøre en liten ekstra fortjeneste på hobby uten å måtte skatte stort av det? Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 (endret) ymirr skrev (1 time siden): Er det mulig å gjøre en liten ekstra fortjeneste på hobby uten å måtte skatte stort av det? Jeg forstår det slik at du ikke skal betale skatt før etter 55.000 kr, eller har jeg misforstått helt denne artikkelen fra skatteetaten? https://www.skatteetaten.no/person/skatt/skattekort/frikort/frikort-eller-skattekort/ Du skal isåfall ha frikort. Endret 15. august 2020 av Slettet-x7D6du0Hjb Lenke til kommentar
grovetussen Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Er dette i tillegg til en annen jobb? Lenke til kommentar
Sverre1969 Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Veileder: https://www.skatteetaten.no/bedrift-og-organisasjon/starte-og-drive/er-jeg-naringsdrivende/ Lenke til kommentar
ymirr Skrevet 15. august 2020 Forfatter Del Skrevet 15. august 2020 1 hour ago, grovetussen said: Er dette i tillegg til en annen jobb? Tillegg til Ufør Lenke til kommentar
Allostasis Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 On 8/15/2020 at 9:08 AM, ymirr said: Tillegg til Ufør Da må du skatte. Kan tjene inntil 4000kr på enkelt oppdrag uten å melde fra til skatteetaten så vidt jeg husker. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 (endret) https://www.altinn.no/starte-og-drive/starte/for-oppstart/arbeidstaker-eller-naringsdrivende2/ Vil tippe du faller under kategorien at det anses som hobbyvirksomhet. Det er ingen direkte monetære grenser, men går mer på skjønn. Det er klart at en noe med timelønn på 35 kr ikke kan anses som næring. Det kan dog være gunstig å ta en avsjekk med skatteetaten. Endret 16. august 2020 av NoTrace Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Vet ikke hvordan det er i kombinasjon til ufør, men må ha litt over 50k i inntekt på firmaet mitt (ENK) før jeg må skatte av det, har da også frikort på jobben min. Så kan hende det lønner seg for deg å opprette ENK, høres ut som det du driver med er egnet til å gå i overskudd over tid.. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. august 2020 Del Skrevet 16. august 2020 Frikort har man uansett om man er ENK eller privatperson. ENK og privatperson skattes likt. Lenke til kommentar
L/\R~ Skrevet 17. august 2020 Del Skrevet 17. august 2020 NoTrace skrev (10 timer siden): Frikort har man uansett om man er ENK eller privatperson. ENK og privatperson skattes likt. Det stemmer, begge er næringsinntekt. Motsa heller ikke det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå