NoXic^ Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Hei, topicen sier vel det meste!? To spørsmål: 1. Kan jeg styre en hvilken som helst 120x120mm vifte med min Rheobus? Jeg husker nemlig så vidt jeg leste her på forumet at den ikke takler 12v spenning eller noe sånt. Er dette riktig? 2. Hvilken 120x120mm vifte bør jeg da kjøpe? Og bare da de som eventuelt funker med min Rheobus. Jeg tror ikke jeg gidder å voltmodde eller hva du nå må gjøre for å få ned spenningen. (Rett meg hvis det heter noe annet) Godt nytt år forresten mvh Aleksander Lenke til kommentar
sedsberg Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 Størrelsen har ingenting å si. Du må se på effekten/strømbruken. Vifta må ikke trekke mer strøm enn Rheobus'en tåler. (Skal være opgitt på både vifte og bus'n).(Men 120mm-vifter trekker ofte mer strøm enn mindre vifter.) Lenke til kommentar
harald_ Skrevet 2. januar 2004 Del Skrevet 2. januar 2004 De fleste 120mm vifter trekker vel ikke mere en max 1-2w. Men delta 120mm trekker 20.8w elns. Max på sunbeam rheobus er 20W Lenke til kommentar
NoXic^ Skrevet 2. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 2. januar 2004 Er max på Rheobus 20W til sammen, eller max 20W per vifte ? Lenke til kommentar
NoXic^ Skrevet 3. januar 2004 Forfatter Del Skrevet 3. januar 2004 Ok, takker for alle svar Lenke til kommentar
e_rik Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Hehe denne burde du ikke prøve på noen reobus Lenke til kommentar
Tacritan Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Du kan IKKE styre en vifte med påmonterte LEDs med rheobus'en , iallefall ikke uten at det går utover LED'ene. Du kan selvfølgelig modifisere vifta slik at LED'ene får nok spenning hele tida uavhengig av innstillingen på rheobus'en, men dette er en ****** jobb. Ellers er det fritt fram med alle typer vifter på en rheobus så lenge de matcher spesifikasjonene (spenning, maks-effekt som nevnt tidligere osv osv). Lenke til kommentar
Thombr86 Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 jeg vet hvilken vifte som (i mine øyne) er best. Titan 32dB 120mm. eneste minuset er at det er en temperatur sensor på den, og i normalt bruk vil den bare så vidt sveive rundt, jeg kunne faktisk følge med viftebladene. men det er bare å klippe av den ytterste biten av temperatur "greia" og koble sammen ledningene. voila! knall 120mm vifte til 95 kr, som fungerer på alle rheobuser så vidt jeg vet, trekker bare 4,08W Lenke til kommentar
ballemann Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Du kan IKKE styre en vifte med påmonterte LEDs med rheobus'en , iallefall ikke uten at det går utover LED'ene. Du kan selvfølgelig modifisere vifta slik at LED'ene får nok spenning hele tida uavhengig av innstillingen på rheobus'en, men dette er en ****** jobb. Ellers er det fritt fram med alle typer vifter på en rheobus så lenge de matcher spesifikasjonene (spenning, maks-effekt som nevnt tidligere osv osv). jo det kan du, ta min enermax viftestyring og tsunami cpu vifte for et eksempel... Lenke til kommentar
sjefen_ Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Kan styre vifter med led uten problemer, eneste som skjer er at det lyser mindre. Funker å styre vifter med innebygd temperatursensor også. Men settter du den p 7 volt og det er kaldt så går den nok ikke rundt Lenke til kommentar
Zeph Skrevet 3. januar 2004 Del Skrevet 3. januar 2004 Går fint an å styre vifter med LEDs, de lyser riktignok litt mindre, men det skader vel ikkje. Diodene er sikkert lodda sammen med vifta og ledningene så du må sikkert fram med loddebolt og greier for å få fult lys, med andre ord, bortkasta tid Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå