MrVilla Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Hei Vi kjøpte og overtok en bolig 01.03.2018. Dette var en bolig fra 1978. Selger tegnet eierskifteforsikring. Vi (kjøper) har ikke tegnet boligkjøperforsikring I forbindelse med at vi ønsker å sette inn nye vinduer i stua i 1 etg så fikk vi beskjed om at kvist som er oppført i 2002 over stua er satt opp feil. Dette har forårsaket skjevheter i gulv i 2 etasje samt i vegg i stue i 1 etg. Mangelfull forsterkning er årsaken. Det er firma som har satt opp kvist. Snekker som var på visning kunne vanskelig forstå at takstmann kunne unngå å se dette og anbefalte at vi i det minste klaget på dette. Dte står ingenting om dette i prospekt, eller tilstandsrapport. Tvert om så er det skrevet at huset er i god stand Når det gjelder skjevhet i gulv i andre etasje så merket vi dette selv, men antok at det var en relativ enkel sak å fikse når vi skulle bytte det senere. At dette var et resultat av en større skjevhet i bygget falt oss ikke inn. Så er spørsmålet. Hvordan går vi frem nå? Jeg tenker i første omgang å få en takstmann inn for å vurdere skadene. Deretter så vil jeg sende en skriftlig melding til selger og selgers forsikringsselskap (Protektor) om hva som er oppdaget. Skal jeg sende en melding til megler også? Når dem motstrider kravet så tenker jeg å sende dette inn til forsikringsselskapet for å be om støtte til rettshjelp (ihht avtalen så skal den dekke alt utenom 4000 i egenandel + 20% av omkostningene) Deretter så vil det bli å få en advokat til å vurdere om vi har en sak her eller ei. Noen tanker rundt dette? Har ikke vært i en slik situasjon før så jeg er litt på tynn is her. Noen anbefalinger, forslag til hva vi kan gjøre for å komme frem med kravet her? Har vi noen sak i det hele tatt ettersom det har gått så lang tid? Lenke til kommentar
sk0yern Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Du må selvsagt være forberedt på at protector avviser kravet. Du må dermed bruke endel tid og penger på å komme noe videre. Som du skriver er det første du må gjøre å kontakte en takstmann som får vurdert skadene. Dersom du velger å gå videre, husk å aldri la en takstmann fra motpart slippe til. https://oslo-advokatkontor.no/protector-nektes-befaring-av-lagmannsretten/ Lenke til kommentar
Psykake Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Håper dette går deres vei. Protector er Satans avkom. Lenke til kommentar
bruker-540634 Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Hvis det er så skjevt burde dere ikke ha oppdaget det på visning? Å får man i det hele tatt boliger fra 1970 tallet hvor alt er bygget etter boka, eller fantes det noen byggeforskrifter overhode når det ble bygget? Det er ihvertfall min mening, du har ikke kjøpt nytt hus og noen skjevheter må man kunne forvente. Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 14. august 2020 Forfatter Del Skrevet 14. august 2020 freddy85 skrev (1 minutt siden): Hvis det er så skjevt burde dere ikke ha oppdaget det på visning? Å får man i det hele tatt boliger fra 1970 tallet hvor alt er bygget etter boka, eller fantes det noen byggeforskrifter overhode når det ble bygget? Det er ihvertfall min mening, du har ikke kjøpt nytt hus og noen skjevheter må man kunne forvente. Jeg har kjøpt et eldre hus og er klar over at det er litt skavanker her og der. Imidlertid så er det forskjell på småting og når en snekker sier at kvisten er bygd feil og forårsaket skjevhet slik at veggen i stua synker! Aner ikke hvilke byggeforskrifter som fantes i 2002 når kvist ble bygget, men at det skal være ingen som helst forskrifter eller regler for at man skal støtte opp en kvist anser jeg som merkelig. Snekkeren som var her var imidlertid ikke i tvil om dette var satt opp feil. Å se dette for en som ikke er byggeteknisk er ikke lett og det er heller ingen som har vært her på besøk i løpet av 2 år som har påpekt dette. Når jeg nå er gjort oppmerksom på det så ser jeg det jo. For en takstmann så mente snekkeren at det burde vært opplagt. Jeg har ikke fnugg av peiling på hus. Jeg studerte tilstandsrapporten der det stor at det var gjort betydelige oppgraderinger av firma og at huset var i godt stand. Er sikkert tusen ting som jeg kunne gjort annerledes men det er for sent nå. Min post er å høre med forumet her om følgende: 1. Har jeg noen som helst sak her? 2. Kommer til å sende inn en klage på dette uansett, er fremgangsmåten jeg har beskrevet korrekt? Lenke til kommentar
MrVilla Skrevet 14. august 2020 Forfatter Del Skrevet 14. august 2020 sk0yern skrev (29 minutter siden): Du må selvsagt være forberedt på at protector avviser kravet. Du må dermed bruke endel tid og penger på å komme noe videre. Som du skriver er det første du må gjøre å kontakte en takstmann som får vurdert skadene. Dersom du velger å gå videre, husk å aldri la en takstmann fra motpart slippe til. https://oslo-advokatkontor.no/protector-nektes-befaring-av-lagmannsretten/ Tusen takk for tipset! Det kommer en takstmann her på mandag som skal se på det. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå