Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NAV avslo søknad om grunnstønad sats 1, har jeg mulighet til å klage

Gjest b9b4f...842

Anbefalte innlegg

Gjest b9b4f...842

Hei

Så jeg søkte grunnstønad pga praksisendring i 2019 angående hyperkinetiske forstyrrelser og grunnstønad. Siterer endringen i Rundskriv til ftrl kap 6: Grunnstønad og hjelpestønad under her. 

Sitat

Hyperkinetiske forstyrrelser
[Tilføyd 2/19]

Statens institutt for forbruksforskning (SIFO) har beregnet ekstrautgifter til klesslitasje for barn med ADHD. Med virkning fra 1. mars 2019 innvilges grunnstønad sats 1 til personer med hyperkinetiske forstyrrelser (ADHD, hyperaktivitet m.v.) til dekning av ekstrautgifter ved klesslitasje uten individuell prøving. Det stilles ikke krav til dokumentasjon av ekstrautgiftene.

Hyperkinetiske forstyrrelser er inndelt i følgende undergrupper:

F90.0 Forstyrrelser av aktivitet og oppmerksomhet

F90.1 Hyperkinetisk atferdsforstyrrelse

F90.8 Andre spesifiserte hyperkinetiske forstyrrelser

F90.9 Andre uspesifiserte hyperkinetiske forstyrrelser

Så jeg har F90.8, men jeg er ikke hyperaktiv. Dvs ADD ikke ADHD. NAV avslår min søknad fordi de mener rettigheten kun gjelder de med ADHD. Jeg kan ikke se i forskriften som jeg siterer over her at endringen forutsetter ADHD. ADHDNorge skriver at personer med de diagnosene over her får automatisk rett til grunnstønad sats 1. https://adhdnorge.no/voksen/hvilke-rettigheter-har-du-krav-pa/

Slik jeg leser forskriften er at grunnstønad innvilges til personer med hyperkinetiske forstyrrelser, hvor ADHD i parantes nevnes som ett eksempel, men ikke en forutsetning. ADD innebærer også hyperkinetiske forstyrrelser. Nettopp derfor kan det legges under F90.8 Andre spesifiserte hyperkinetiske forstyrrelser. Det at ADD ikke innebærer hyperaktivitet vil jo selvfølgelig ha innvirkning på spørsmålet om hvilken grad av klesslitasje man har. Men klesslitasjen innebærer ikke bare ødelegging av klær på grunn av overaktivitet. Som uansett nok ett større problem blant barn med ADHD en voksne. Mye av klesslitasjen er også på grunn av at man har lettere for å miste klesplagg enn de uten diagnosen. Dette er også høyst aktuelt for de med ADD. 

Men hvordan tolker dere dette? Setter forskriften ADHD som krav? 

Anonymous poster hash: b9b4f...842

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vilkåret for grunnstønad etter folketrygdloven § 6-3 er: 

"Grunnstønad ytes til et medlem som på grunn av varig sykdom, skade eller lyte, har nødvendige ekstrautgifter ... som følge av slitasje på klær og sengetøy."

Det er med andre ord et krav om at utgiftene skal medføre slitasje på klær eller sengetøy. Det at man glemmer klær er i og for seg ikke slitasje på klærne, for så vidt, men Trygderetten har senest i saken TRR-2010-143 erklært at det å miste og glemme tøy skal likestilles med slitasje. 

Konsekvensen av at man ikke har hyperaktivitet som en del av diagnosen er at man ikke slipper unna dokumentasjonsfritaket. Du må dokumentere ekstrautgiftene dine. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...