Gå til innhold

Denne finner du i cockpiten til en jumbojet


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Selv nye fly bruker gamle systemer: https://www.theverge.com/platform/amp/2020/4/9/21197162/boeing-737-max-software-hardware-computer-fcc-crash

Og mange banker bruker enda eldre systemer. Jeg tror ikke det er særlig vilje til å oppgradere systemer som virker og som ikke er absolutt nødvendig å oppgradere. Det er kanskje til og med noen som fortsatt bruker releer istedenfor datamaskiner der ute.

Endret av FrihetensRegn
Lenke til kommentar

Hvorfor skal man bytte ut noe som virker med noe nytt hvis det ikke gir ny funksjonalitet eller blir billigere? Fordelen med slike systemer som nevnes her er at de er svært stabile. De har sannsynligvis avtale med utstyrsleverandører om tilgang på utstyr i et visst antall år. Militært utstyr er svært ofte i en slik situasjon.

  • Liker 2
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
Sandormen skrev (13 minutter siden):

Om jeg husker riktig så var de gamle Kobben-ubåtene utstyrt med ting som brukte cobol for å fungere. ??

Kraftige IBM servere (de er MEGET kraftige) selger stadig som hakka møkk og brukes over hele verden,

bank - forsikring - offentlig administrasjon - moderat tallknusing,

disse går med OS360 eller VM fortsatt, operativsystem fra 1960 årene,

men funker gjør det jo

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sandormen skrev (19 minutter siden):

Om jeg husker riktig så var de gamle Kobben-ubåtene utstyrt med ting som brukte cobol for å fungere. ??

mye gammel teknologi i bruk,

software likt dette forumet f.eks. (tipper det er skript og ikke kode bak),

kom på 1980 tallet, like dårlig funksjonalitet som nå, den gang het det bulletin board

--------

snodig at verden synes å ha låst seg i møkk som denne softwaren,

allerede på 1970 tallet var det systemer (av type forum) i drift som var mange lysår foran i funksjonalitet,

synes å ha gått på skraphaugen

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kanskje digi skal grave lit i Amadeus CRS kan de see gammelt morro som også brukes daglig av millioner av mennesker. 

 

Når det kommer til denne saken diskett er enda god sikkerhet på, ikke minst siden flyet ikke er oppkoblet samt 747-400 kom ut i 1989 kostnader ved å bytte ut noe som fungere samt få det re godkjent er høye innen for fly bransjen. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
-Night- skrev (37 minutter siden):

Kanskje digi skal grave lit i Amadeus CRS kan de see gammelt morro som også brukes daglig av millioner av mennesker. 

 

Når det kommer til denne saken diskett er enda god sikkerhet på, ikke minst siden flyet ikke er oppkoblet samt 747-400 kom ut i 1989 kostnader ved å bytte ut noe som fungere samt få det re godkjent er høye innen for fly bransjen. 

Amadeus CRS? Er det den booking system gatewayen du mener?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Sandormen skrev (1 time siden):

Oii. Amadeus. Jadda.

Når SAS skal refundere biletter tar det ikke 14 dager på grunn av menneskelig treghet, neida. Amadeus-systemet behøver 3-4 dager på å registrere registreringen osv. Er ganske sikker på SAS kunne spare en formue i kaffe-utgifter. ??

3-4 dager er jo kjapt da

anekdote, er noen år siden dette, men allikevel;

hadde en dame i vennekretsen som jobbet på sosialkontoret i Drammen,

blant annet med "utlevering" av penger til folk som måtte ha mat til seg selv og barn

Min venn sa;

den klart største kundegruppen (for mathjelp) de hadde på sosialkontoret var yngre mennesker med lite oppsparte midler

og som byttet jobb, det tok votter og vinter før ny arbeidsgiver klarte å få dem inn i lønningssystemet slik at penger

rullet inn på kontoen, folk gikk tomme og måtte til sosialen for mathjelp

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...