Harald Brombach (digi.no) Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Denne finner du i cockpiten til en jumbojet Lenke til kommentar
NULL Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 I hodet til leserne som holder på med retrocomputing: "Er det ikke bare å installere en Gotek som erstatning for diskettstasjonen?" ;-) 2 1 Lenke til kommentar
EysteinHS Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Heller disketter enn online oppdatering 2 Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Er ikke mange av CPUene som styrer mye av elektronikken i 747-400 også svært gamle Intel prosessorer? Lenke til kommentar
Bjarne Nilsson Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Vanskelig å s,på den tiden kjøtre windows nt på en masse ISAer Lenke til kommentar
FrihetensRegn Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 (endret) Selv nye fly bruker gamle systemer: https://www.theverge.com/platform/amp/2020/4/9/21197162/boeing-737-max-software-hardware-computer-fcc-crash Og mange banker bruker enda eldre systemer. Jeg tror ikke det er særlig vilje til å oppgradere systemer som virker og som ikke er absolutt nødvendig å oppgradere. Det er kanskje til og med noen som fortsatt bruker releer istedenfor datamaskiner der ute. Endret 13. august 2020 av FrihetensRegn Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 ISS droppa vel Windows i 2013 eller der omkring og gikk over til Debian. Littegranne mer kontroll over ting og tang på den måten, kanskje… 1 Lenke til kommentar
OPV Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Hvorfor skal man bytte ut noe som virker med noe nytt hvis det ikke gir ny funksjonalitet eller blir billigere? Fordelen med slike systemer som nevnes her er at de er svært stabile. De har sannsynligvis avtale med utstyrsleverandører om tilgang på utstyr i et visst antall år. Militært utstyr er svært ofte i en slik situasjon. 2 1 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Om jeg husker riktig så var de gamle Kobben-ubåtene utstyrt med ting som brukte cobol for å fungere. ?? Lenke til kommentar
Kuhn Singhto Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Sandormen skrev (13 minutter siden): Om jeg husker riktig så var de gamle Kobben-ubåtene utstyrt med ting som brukte cobol for å fungere. ?? Kraftige IBM servere (de er MEGET kraftige) selger stadig som hakka møkk og brukes over hele verden, bank - forsikring - offentlig administrasjon - moderat tallknusing, disse går med OS360 eller VM fortsatt, operativsystem fra 1960 årene, men funker gjør det jo 1 Lenke til kommentar
Kuhn Singhto Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Sandormen skrev (19 minutter siden): Om jeg husker riktig så var de gamle Kobben-ubåtene utstyrt med ting som brukte cobol for å fungere. ?? mye gammel teknologi i bruk, software likt dette forumet f.eks. (tipper det er skript og ikke kode bak), kom på 1980 tallet, like dårlig funksjonalitet som nå, den gang het det bulletin board -------- snodig at verden synes å ha låst seg i møkk som denne softwaren, allerede på 1970 tallet var det systemer (av type forum) i drift som var mange lysår foran i funksjonalitet, synes å ha gått på skraphaugen 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Kanskje digi skal grave lit i Amadeus CRS kan de see gammelt morro som også brukes daglig av millioner av mennesker. Når det kommer til denne saken diskett er enda god sikkerhet på, ikke minst siden flyet ikke er oppkoblet samt 747-400 kom ut i 1989 kostnader ved å bytte ut noe som fungere samt få det re godkjent er høye innen for fly bransjen. 1 Lenke til kommentar
Kuhn Singhto Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 -Night- skrev (37 minutter siden): Kanskje digi skal grave lit i Amadeus CRS kan de see gammelt morro som også brukes daglig av millioner av mennesker. Når det kommer til denne saken diskett er enda god sikkerhet på, ikke minst siden flyet ikke er oppkoblet samt 747-400 kom ut i 1989 kostnader ved å bytte ut noe som fungere samt få det re godkjent er høye innen for fly bransjen. Amadeus CRS? Er det den booking system gatewayen du mener? 1 Lenke til kommentar
Sandormen Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Oii. Amadeus. Jadda. Når SAS skal refundere biletter tar det ikke 14 dager på grunn av menneskelig treghet, neida. Amadeus-systemet behøver 3-4 dager på å registrere registreringen osv. Er ganske sikker på SAS kunne spare en formue i kaffe-utgifter. ?? 1 Lenke til kommentar
Kuhn Singhto Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Sandormen skrev (1 time siden): Oii. Amadeus. Jadda. Når SAS skal refundere biletter tar det ikke 14 dager på grunn av menneskelig treghet, neida. Amadeus-systemet behøver 3-4 dager på å registrere registreringen osv. Er ganske sikker på SAS kunne spare en formue i kaffe-utgifter. ?? 3-4 dager er jo kjapt da anekdote, er noen år siden dette, men allikevel; hadde en dame i vennekretsen som jobbet på sosialkontoret i Drammen, blant annet med "utlevering" av penger til folk som måtte ha mat til seg selv og barn Min venn sa; den klart største kundegruppen (for mathjelp) de hadde på sosialkontoret var yngre mennesker med lite oppsparte midler og som byttet jobb, det tok votter og vinter før ny arbeidsgiver klarte å få dem inn i lønningssystemet slik at penger rullet inn på kontoen, folk gikk tomme og måtte til sosialen for mathjelp 1 Lenke til kommentar
-Night- Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 5 hours ago, Kuhn Singhto said: Amadeus CRS? Er det den booking system gatewayen du mener? Korrekt søppel bygd på cobalt, gemstone og smalltalk. 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå