NoBo Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Anmos skrev (2 timer siden): Ok, men den virket som den dro motoren i gang ganske greit bare den siste biten med å fyre opp manglet. Går antageligvis ikke fort nok rundt og mangler da ‘det lille ekstra’ for å få startet motoren. KVTL skrev (2 timer siden): vanskligheter med å starte i oppoverbakke, Que? Lenke til kommentar
Anmos Skrevet 14. august 2020 Forfatter Del Skrevet 14. august 2020 12 hours ago, KVTL said: Hadde en Touran tidligere som hadde vanskligheter med å starte i oppoverbakke Hva har det å si om det var oppoverbakke eller nedoverbakke? Lenke til kommentar
Anmos Skrevet 15. august 2020 Forfatter Del Skrevet 15. august 2020 On 8/13/2020 at 8:53 PM, KVTL said: Hadde en Touran tidligere som hadde vanskligheter med å starte i oppoverbakke Hva har det å si om det var oppoverbakke eller nedoverbakke? Lenke til kommentar
Anmos Skrevet 15. august 2020 Forfatter Del Skrevet 15. august 2020 Nå har bilverkstedet byttet starteren uten å gi noe forskjell. Bilen starter ikke fortsatt. Lenke til kommentar
Anmos Skrevet 15. august 2020 Forfatter Del Skrevet 15. august 2020 Må legge til at verkstedet sier at det er dieselpumpe og dyser som må byttes pluss tømming og rensing av dieseltanken. Jeg er litt skeptisk til denne løsning siden den går fint under kjøring og hvis det er drivstofftilførsel problem så hadde motoren fusket eller kvelt /mistet kraft når man kjører. Ingen av dette skjer. En annen ting er at de prøvde med startgass sprøytet rett i luftfilterhuset og da burde den klart å starte motor hvis det var problem med dieselforsyning til motor. Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 (endret) Jeg regner med at verkstedet vet hva de gjør. Om du skal bytte dyser så vær oppmerksom på at priser på disse varierer sterkt med hvor du kjøper de (koster f.eks 2000 eks MVA per stk). Det er ganske vanlig at dieseldysene må byttes en gang mellom 100-250k kilometer. Med dieselpumpe regner jeg med du mener dieselpumpen som koster ca 1000 kr og ikke høytrykkpumpen. Kunne kanskje prøvd å bare bytte dieselpumpe siden det ikke er så dyrt, og er det eneste av de tingene verkstedet nevner jeg kan tenke meg gir startproblemer og ikke driftsproblemer. Endret 15. august 2020 av Svein M Lenke til kommentar
sveibuen Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Vett du hvilken høytrykkspumpe det er i bilen? Bosch CP4? ? ? Viss det er den, så har du havari til minimum 47000kr, mange havner opp mot 100 000kr :S Lenke til kommentar
Anmos Skrevet 15. august 2020 Forfatter Del Skrevet 15. august 2020 1 minute ago, sveibuen said: Vett du hvilken høytrykkspumpe det er i bilen? Bosch CP4? ? ? Viss det er den, så har du havari til minimum 47000kr, mange havner opp mot 100 000kr :S Kommer til å legge den som delebil uansett hvilken type pumpe det er. Gidder ikke bruke masse penger på den. Hilsen 1 Lenke til kommentar
Svein M Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Svein M skrev (19 minutter siden): Jeg regner med at verkstedet vet hva de gjør. Om du skal bytte dyser så vær oppmerksom på at priser på disse varierer sterkt med hvor du kjøper de (koster f.eks 2000 eks MVA per stk). Det er ganske vanlig at dieseldysene må byttes en gang mellom 100-250k kilometer. Med dieselpumpe regner jeg med du mener dieselpumpen som koster ca 1000 kr og ikke høytrykkpumpen. Kunne kanskje prøvd å bare bytte dieselpumpe siden det ikke er så dyrt, og er det eneste av de tingene verkstedet nevner jeg kan tenke meg gir startproblemer og ikke driftsproblemer. Endret det siste innlegget mitt. Lenke til kommentar
Mekker`n Skrevet 15. august 2020 Del Skrevet 15. august 2020 Anmos skrev (9 timer siden): Nå har bilverkstedet byttet starteren uten å gi noe forskjell. Bilen starter ikke fortsatt. Rart. I Toyota sin systemer ligger det hundrevis av rapporter på trege startere, og jeg har byttet et titalls av dem selv med stor suksess. Hvis den ikke fyrer på startgass vil jeg tro at stopp spjeldet står lukket. Dette spjeldet blir brukt til å manipulere undertrykk til EGR eller til å stoppe motor. Mulig dette har kokset igjen, som igjen pleier å komme av defekte dysepakninger. Man kan jo også lure på åssen startgass som blir brukt da jeg selv har stått å feilet med Biltema startgass som ikke vil anntenne. Jeg har også brukt mye tid på feilsøk hvor det viste seg at kunde hadde fylt bensin. Man står i bensinlukta hele dagen og tenker ikke over det. En annen luring som gir startvansker er falskluft hvor alt drivstoffet i filteret renner tilbake i tanken, ofte p.g.a en dieselvarmer, så man må fylle opp filteret ved hver start. Igjen så ville den fyra på startgass hvis dette var tilfellet. Jeg hadde nok rivd av EGR ventilen bare for å ta en titt nedi innsuget og spjeldhuset på denne bilen. Der bør det være rimelig kokset igjen siden den ikke fyrer på startgass. Prøv å legg opp ny jording, bare bruk en skrutrekker e.l fra minus til chassie og se om det hjelper. Prøv også å pump filteret hardt før start. Lenke til kommentar
Anmos Skrevet 15. august 2020 Forfatter Del Skrevet 15. august 2020 Hei og takker for svar, Jeg har også mistenkte egr ventil så jeg demonterte den og renset godt og monterte tilbake. Den var rimelig sotete. Lenke til kommentar
Anmos Skrevet 28. august 2020 Forfatter Del Skrevet 28. august 2020 (endret) Hei, for de som lurer på hva det ble til slutt så var det brudd i ledning til scv ventil som sitter på dieselpumpe. Toyota byttet den og den starter nå som ny. Kostet meg ca 5000 kroner. Merkelig at jeg fikk null feil når jeg koblet obd leser til bilen. Endret 28. august 2020 av Anmos Lenke til kommentar
mobile999 Skrevet 28. august 2020 Del Skrevet 28. august 2020 Anmos skrev (9 timer siden): Hei, for de som lurer på hva det ble til slutt så var det brudd i ledning til scv ventil som sitter på dieselpumpe. Toyota byttet den og den starter nå som ny. Kostet meg ca 5000 kroner. Merkelig at jeg fikk null feil når jeg koblet obd leser til bilen. Anmos skrev (8 timer siden): Ja heldigvis, men jeg synes det var svin dyrt å kreve 5000 kr for en liten kabel. Det høres ut som de har byttet ut en større del av ledningsnettet. En generisk feilkodeleser gir generelt kun feilkoder relatert til utslippssystemet. En spesifikk feilkodeleser for Toyota ville kanskje gitt relevant feilkode. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå