Gå til innhold

Ingen elbil har lengre rekkevidde enn Lucid Air. Neste måned lanseres den


Anbefalte innlegg

Trestein skrev (36 minutter siden):

Troe ikke det er porche entusiaster her.

Hva mener du en polestar skal bruke utifra fysiske regler?

Tja, en Model 3 bruker 122Wh/km i jevn 90km/t på flatmark sommerstid. Gitt at Polestar 2 er noe tyngre og har litt høyere luftmotstand (betyr ikke så veldig mye i 90km/t) burde den ikke bruke mer enn omkring 140Wh/km om drivverket var like effektivt. Bjørn sine foreløpige tester viste 176Wh/km.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
21 minutes ago, sverreb said:

Det er helt feil. AC-DC konvertering ligger normalt rundt 90%, kanskje oppimot 95% i optimale forhold, men oftest mindre, spesiellt med konsumentutstyr.

Som sikkert er noko av grunnen til at ladarane til Tesla er mykje meir avanserte enn vanleg konsumentutstyr.  WLTP måler forbruket frå stikkontakten, som gjev eit sterkt incitament til å optimalisere ladeprosessen.

21 minutes ago, sverreb said:

I tilegg er det tap i batteriet. Du må påtrykke en høyere spenning enn hva du får ut av batteriet igjen. Dette utgjør en effekt som går med på å varme opp batteriet (Som kjent blir elbilbatterier varmere ved lading, spesiellt hurtiglading, denne energien kommer ikke ut av intet) 

Det tapet er veldig lite med normallading, sidan ein då berre trykkjer på nokre få mV ekstra.  Ved hurtiglading er det større.

21 minutes ago, sverreb said:

Et estimat gjort av USAs DOE oppgir at 77-82% av energien tatt fra elnettet kommer til hjulene. 16% av tapene antas å være i lading. Dette er fakltisk noe av de mer optimistiske tallene jeg kan finne.

16% av 20% tap er berre 3,2%.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (16 minutter siden):

Tja, en Model 3 bruker 122Wh/km i jevn 90km/t på flatmark sommerstid. Gitt at Polestar 2 er noe tyngre og har litt høyere luftmotstand (betyr ikke så veldig mye i 90km/t) burde den ikke bruke mer enn omkring 140Wh/km om drivverket var like effektivt. Bjørn sine foreløpige tester viste 176Wh/km.

Med svære dekk. Nylige Porsche tester hos han viser jo greit godt hvor mye rullemotstand har å si. 

Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø skrev (6 timer siden):

Tja, en Model 3 bruker 122Wh/km i jevn 90km/t på flatmark sommerstid. Gitt at Polestar 2 er noe tyngre og har litt høyere luftmotstand (betyr ikke så veldig mye i 90km/t) burde den ikke bruke mer enn omkring 140Wh/km om drivverket var like effektivt. Bjørn sine foreløpige tester viste 176Wh/km.

Som mange andre er inne på er hjula av stor betydning. Polstar hadde 275dekk. Luft trykket har også stor betydning. Ser man på porsche målingene sank forbruk fra 170wh pr km til 150wh pr km bare pga dekkvalg. Det samme ser man på tester av modell S.

Mitt regneark regner ut slepemotstand. Jeg legger inn front areal cw og vekt. Har også en rute for internt forbruk. Dette blir da konstant ledd. Poenget er at når jeg legger inn tall stemmer de svært bra med tb målinger. Med samme rullemotstands koefesient på hjula og lite internt energiforbruk blir forbruk ved 90ca 150wh pr km og 200ved 120km pr time. Øker jeg rullemotstand. Blir tallene 170 og 220 akkurat som målingene på taycan med store hjul. Jeg kan også legge inn luft tetthet og kjøle varme behov. 

Nå har jeg ikke tall for front areal og cw på alle biler men det ser ut som om dem jeg har tall på stemmer godt. Problemet er også rullemotstand på ulike dekkmerker. 

Regnearket fungerer på biler med vanlig motor også. Det kan sjekkes ved å legge inn data og se hvor slepe effekt er like stor som motor effekt. Ofte er dette svært nær bilens oppgitte toppfart. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (På 13.8.2020 den 9.45):

Helt sikkert en flott bil og vil ha et viss marked hvis den faktisk kommer. Allikevel er det vanskelig å komme vekk ifra ulempen med lang ladetid på lengre reiser. Markedet er derfor trolig begrenset.

Med større batteri så har du lengre rekkevidde i utgangspunktet, samt at man kan lade raskere hvis man først må lade.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
kremt skrev (51 minutter siden):

Skal ha, skal ha.... Foreløpig er både Air, Roadster og CT noen luftslott.

Jada, men jeg nevner disse på samme grunnlag som Lucid Air. Hvis man først skal snakke om rekkevidden på potensielle fremtidige biler så bør man ta med flere av disse og ikke bare late som Lucid Air er det eneste og så erklære den som vinneren.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (1 minutt siden):

Jada, men jeg nevner disse på samme grunnlag som Lucid Air. Hvis man først skal snakke om rekkevidden på potensielle fremtidige biler så bør man ta med flere av disse og ikke bare late som Lucid Air er det eneste og så erklære den som vinneren.

Hvis man isåfall skal erklære noen vinner, så kan man jo ta med denne da, som har 1,600 km rekkevidde. :)

Lenke til kommentar
oophus3do skrev (15 timer siden):

Tråden begynte å flyte ut i andre ting enn Lucid, siden noen måtte si at Tesla var bedre. 

Nja, jeg vil ikke akkurat si det, da tittelen er at "ingen elbil har lengre rekkevidde" og da er det jo relevant å påpeke at det ikke nødvendigvis stemmer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
hekomo skrev (17 minutter siden):

Nja, jeg vil ikke akkurat si det, da tittelen er at "ingen elbil har lengre rekkevidde" og da er det jo relevant å påpeke at det ikke nødvendigvis stemmer.

Det stemmer jo per dags dato? Rekkevidden til Lucid er allerede testet til å være lengre enn TMS. Rekkevidden til Roadster 2.0 er kun teoretisk, uten at det er bekreftet, uten at vi vet når den kommer. Lucid Air har ikke noen offesiell EPA rekkevidde, men man har på video at den fint klarer over 400 miles, og at FEV North America hadde målt den til 517 miles. 

Lenke til kommentar
kremt skrev (2 minutter siden):

1/4 mila?

Så bare en teaser på Twitter med hint om at både TMS og Porsche Taycan ble slått, uten å se hele klippet. Man så bare at den holdt følge i et par meter ut fra startskuddet. Så om det var kvart, halv eller hel mile aner jeg ikke. Men morsomt at det kommer opp konkurranse. :)

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Sturle S skrev (På 16.8.2020 den 23.50):

No er det berre du som har insistert på å bruke NEDC-tal som du har funne på sjølv.  Eg berre korrigerte dei for deg til offisielle tal.  Eg har ikkje brukt NEDC-tal i døma mine.

I fylgje din teori skulle min Tesla Model S85 frå 2014 klare 85% av rekkjevidda til ein nyare Model S.  I den siste testen til Motor oppnådde Model S 645,3 km.  Eg hadde ikkje hatt sjans til 85% av det – 548,5 km – i min S 85 frå 2014.  Heller ikkje då bilen var ny.  Det er til og med betre enn NEDC-rekkjevidda til bilen min.

Teslabjørn har faktisk testet en gammel p85. Med 21 tommers dekk klarer model S long range raven 566km mens en gammel p85 klarer 440km. Mulig eg husker feil men resultatet ble 26% lenger rekkevidde med 15% større batteri. Batteriet i p85 var 8 år gammelt. Med 19tommers hjul og 25 grader kom den nye noe lenger. 
 

https://drive.google.com/drive/mobile/folders/1HOwktdiZmm40atGPwymzrxErMi1ZrKPP

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
  • 7 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...