Sturle S Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 16 hours ago, Trestein said: Nå brukte jeg NEDC tall for alle. Ingen tesla S har 50% mere enn 530km. Nei, det gjorde du ikkje. NEDC-rekkjevidde for ein ny Tesla Model S LR+ er 713 km. Kjelda er den same som før: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications Brukar du NEDC-tal er auken i rekkjevidde 67% frå ein Model S 85 frå 2014 til ein Model S med 100 kWh batteri i dag. Sovidt eg veit er det no berre Kina som brukar NEDC (eller noko liknande). Resten av verda har gått vidare. Ein ny Model S LR i Noreg har WLTP-rekkjevidde på 610 km. Det er berre i di absurde verd at det eksisterer bilar med høgare WLTP-rekkjevidde enn NEDC-rekkjevidde: https://www.tesla.com/no_no/models 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 2 hours ago, gamlefar said: Har ingenting med subjektive tilbakemeldinger å gjøre. Det har å gjøre med uavhengige rapporter og tilbakemeldinger fra mekanikere som har jobbet med begge biler. Det er at faktum at Tesla bilene holder svært lav kvalitet på en rekke områder og at serviceapparatet har vært elendig. Eit anna faktum er at Tesla har dei mest nøgde kundane av alle elbilmodellar, so vi kan berre konkludere med at dei andre er verre. 98% av eigarane av Model 3 er nøgde med bilen sin. Berre 2% er misfornøgde: https://www.tu.no/artikler/de-er-blant-verdens-mest-solgte-men-leaf-og-zoe-vekker-minst-begeistring-blant-norske-elbil-eiere/496407 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Sitter vel med aksjer de fleste som svarte. Ser vi på rapporter med feil, så kommer Tesla nemlig på bunn. Og de er i klagetoppen. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 3 minutes ago, gamlefar said: Sitter vel med aksjer de fleste som svarte. Ser vi på rapporter med feil, så kommer Tesla nemlig på bunn. Og de er i klagetoppen. Tesla var på klagetoppen i 2018, men har komme seg veldig mykje sidan då. I 2018 var det jo plent umogeleg å få ein service-time. No er det som regel ledig same veke, dei tek dropp-in og dei jobbar til klokka 22 om naudsynt. Feilraten har forbetra seg mykje òg. 2 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Tesla er på sisteplass i forhold kvalitet og service. Lucia har muligheten til å levere på et helt annet nivå. La oss håpe de gjør det. Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 1 minute ago, gamlefar said: Tesla er på sisteplass i forhold kvalitet og service. Lucia har muligheten til å levere på et helt annet nivå. La oss håpe de gjør det. Tesla har dei mest fornøgde kundane. Det er det som tel til slutt. Det er sjølvsagt alltid mogeleg å levere betre. Vi får sjå om Lucid klarer det. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Sturle S skrev (6 minutter siden): Tesla har dei mest fornøgde kundane. Det er det som tel til slutt. Det spørs hvilke undersøkelse man ser på. Den du tenker på tar kun utgangspunkt i biler som er 1-3 år gamle. I den under er ikke Teslan blant de 72 første. https://www.autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/95238/best-cars-to-own-driver-power-results Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 4 minutes ago, gamlefar said: Det spørs hvilke undersøkelse man ser på. Den du tenker på tar kun utgangspunkt i biler som er 1-3 år gamle. I den under er ikke Teslan blant de 72 første. https://www.autoexpress.co.uk/best-cars/driver-power/95238/best-cars-to-own-driver-power-results Tesla er ikkje undersøkt i det heile, sovidt eg kan sjå. Då er det ikkje mogeleg å vite kva plass han hadde hamna på. Tesla Model 3 får 5,0 av 5 i ein test i same blad: https://www.autoexpress.co.uk/tesla/model-3 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 (endret) 17 hours ago, Kahuna said: Jeg vet ikke ennå hvor tungt batteriet på Lucid Air blir men jeg er rimelig sikker på om du fjerner et halvt tonn batteri fra den så ender du opp med dårligere rekkevidde enn en førstegenerasjons Leaf! Legg for øvrig merke til min beskrivelse av de daglige fordelene med å ha stort batteri. Tull. Du kunne jo gjort matematikken og fått et overslag ganske lett. En Model S med 85 kWt batteri har 540 kg batteri og 426 km rekkevidde. Rekkevidde på 832 km vil bety 1050 kg batteri. 1050-500 er 550, så da ender du opp med Tesla Model S-rekkevidde ikke førstegenerasjons Leaf. Det var åpenbart. Endret 14. august 2020 av Lynxman Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Lynxman skrev (1 time siden): Tull. Du kunne jo gjort matematikken og fått et overslag ganske lett. En Model S med 85 kWt batteri har 540 kg batteri og 426 km rekkevidde. Rekkevidde på 832 km vil bety 1050 kg batteri. 1050-500 er 550, så da ender du opp med Tesla Model S-rekkevidde ikke førstegenerasjons Leaf. Det var åpenbart. Hvis det var så åpenbart, hvorfor valgte du et så gammelt batteri som 85kWh batteriet fra Model S? Er det fordi poenget ditt blir borte om du tar utgangspunkt i et litt mer moderne batteripakke? For å ikke nevne muligheten for at Lucid kanskje har klart å forbedre dette ytterligere? Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Vill ønsketenking vs faktiske tall fra virkeligheten. Hmm. Hvilket eksempel er trolig nærmest? Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Lynxman skrev (18 minutter siden): Vill ønsketenking vs faktiske tall fra virkeligheten. Hmm. Hvilket eksempel er trolig nærmest? Hvorfor valgte du et snart 10 år gammelt batteri som utgangspunkt når du skal estimere vekt på batteripakka i en bil som ikke er lansert ennå? 3 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Det har ikke skjedd så mye med batterivekten siden den gang. 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Vi trenger en batterirevolusjon. Dagens batterier er verken bra nok i energitetthet, for miljøet eller prismessig. Blir Toyota med faststoffbatterier de første mon tro. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 gamlefar skrev (35 minutter siden): Vi trenger en batterirevolusjon. Dagens batterier er verken bra nok i energitetthet, for miljøet eller prismessig. Blir Toyota med faststoffbatterier de første mon tro. Jeg er ikke enig. Vi kjørte nylig Model 3 SR+ på norgesferie, nesten 190 mil. Lengste hurtigladestopp var på snaue 15 minutter. Det er ganske innafor for vår del ihvertfall. 15 minutters stopp ga nok rekkevidde til snaue 3 timers landeveiskjøring. Ikke er bilen tung heller, den veier rett over 1600kg. Men lavere pris er selvsagt bra, selv om vi var fornøyde med å gi 425k inkl. vinterdekk. Med "gammel" dollarkurs hadde ikke prisen vært mye over 300k. 2 Lenke til kommentar
kremt Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Koster den ikke 470 nå? Lenke til kommentar
oophus Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Batteriene har gått fra 240Wh/kg for 10 år siden, til 270Wh/kg idag. 12,5% på 10 år. Lenke til kommentar
Jens Kr. Kirkebø Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 gamlefar skrev (På 13.8.2020 den 16.01): Hjelper ikke med høy ladeeffekt når prisen er skyhøy. Dessuten er det altfor dyrt å levere til flere biler samtidig. Som jeg sa tidligere: Det fungerer primært tilfredsstillende hvis få lader på stasjoner. Så dyrt er det da ikke. Sist jeg hurtigladet hos Fortum betalte jeg 4,28 pr. kWh. Vår Model 3 går sommerstid ca. 7,5km per kWh, så km-prisen blir 57 øre for den delen av turen vi kjører på hurtigladet strøm. Du skal slite med å få en hybrid, f.eks en Prius, til å gå like rimelig. Den bruker en halvliter per mil og bensinen ligger vel i snitt på ca. 13,- nå, da blir det 65 øre/km. Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Batteriutviklingen hopper gjerne i store trinn. Det er ikke en jevn utvikling. Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 14. august 2020 Del Skrevet 14. august 2020 Å stoppe 15 minutter hver 3 time på virkelig langturer er jo meget dårlig og helt ødeleggende for ferien og turen. Kunne ikke falt meg inn. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå