Gå til innhold

Ingen elbil har lengre rekkevidde enn Lucid Air. Neste måned lanseres den


Anbefalte innlegg

Kahuna skrev (3 timer siden):

Om markedet er begrenset blir det nok på grunn av prisen, ikke rekkevidde og ladetid. 

Om vi leker litt med tall på denne bilen ender vi med noe sånt som et batteri på 120kWh. Du vil bruke 6-7 timer før du du har 100km igjen på batteriet om du holder norsk motorveishastighet. Da *trenger* du pause! 

Med 120kWh batteri burde det være oppnåelig å lade med 350kW(det gir lavere C-rate enn om du lader en Tesla Model 3 på 250kW). En TM3 vil kunne lade halvt batteri på 15 minutter, det burde denne bilen også kunne gjøre og da kan du altså kjøre 6-700km, ta 15 minutters pause og kjøre 400 nye km.. Det virker ikke særlig begrensende.

Prisen er ulempen med blant annet stor batteripakke. Som igjen krever lenger ladetid hvis den skal fullades. Lading med svært høy kapasitet er dyrt og kun mulig å gjøre til få bilen samtidig. Så det krever egentlig at få ha elbiler som skal lade på lengre turer for at det fungere godt.

Synes ikke det er et godt teknologisk fremskritt med dyre og tunge batterier som bruker lang tid på å lade. Beste utnyttelsen av batterier er mindre biler som har tilstrekkelig rekkevidde til mindre kjøring og som lades hjemme. Så sant batteriene kan utvikles helt miljøvennlig og som kan gjenvinnes enkelt.

Endret av gamlefar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

"Ingen elbil har lengre rekkevidde enn Lucid Air"

Jo Tesla Roadster har 1000km rekkevidde. Ingen av de er i nærheten av å kunne masseproduseres, og at Lucid Air kommer til å klare det er like urealistisk som Faraday Future og Byton klarer det.

Å designe en elbil er superenkelt. 90% av utfordringen ligger i å klare å masseprodusere den, til en normal pris.

Endret av John-B
  • Liker 1
Lenke til kommentar
John-B skrev (1 minutt siden):

"Ingen elbil har lengre rekkevidde enn Lucid Air"

Jo Tesla Roadster har 1000km rekkevidde. Ingen av de er i nærheten av å kunne masseproduseres, og Lucid Air kommer antagelig i likhet med alle andre som har prøvd før aldri å komme i masseproduksjon.

Å designe en elbil er "ingen problem", så det er ekstremt lite imponerende å se nye produsenter strø rundt seg med specs. Det vanskelige er å klare å masseprodusere den, til en normal pris.

Og den er heller ikke på markedet.... Hjelper ikke strø rundt seg med specs som du sier. 

Lenke til kommentar
2 minutes ago, gamlefar said:

Og den er heller ikke på markedet.... Hjelper ikke strø rundt seg med specs som du sier. 

Ja, det var det som var poenget mitt. Før en bil er gått i produksjon er specs helt uinteressante.

Endret av John-B
  • Liker 2
Lenke til kommentar
5 minutes ago, gamlefar said:

Prisen er ulempen med blant annet stor batteripakke. Som igjen krever lenger ladetid hvis den skal fullades.

Nei, det stemmer ikkje.  Ladetida er avhengig av ladeeffekt og verknadsgrada til bilen, ikkje batterikapasiteten.

 

Døme: Ladar bilen med 150 kW og brukar 150 Wh pr km får du 1000 km rekkjevidde pr time lading.  Har du køyrt 800 km og skal 500 km til, brukar du då 30 minutt til å lade opp, uavhengig av om batteriet er på 100 eller 200 kWh.  Med mindre batteri treng du fleire ladepauser på ein svært lang tur, men ikkje lengre ladetid.

 

Du får ein viss effekt av batteristorleiken, men den er motsett av det du trur.  Ei større batteri kan som regel ta høgare ladeeffekt enn eit lite batteri.  Dermed tek det i praksis kortare tid å lade x km på eit stort batteri enn på eit lite.

5 minutes ago, gamlefar said:

Lading med svært høy kapasitet er dyrt og kun mulig å gjøre til få bilen samtidig. Så det krever egentlig at få ha elbiler som skal lade på lengre turer for at det fungere godt.

Dette gjev ikkje meining.  Bilen kan etter det eg ser lade med opp til 150 kW.  Det er slett ikkje veldig dyrt.  Superladarane til Tesla tek vel 1,70 kroner/kWh eller deromkring.

5 minutes ago, gamlefar said:

Synes ikke det er et godt teknologisk fremskritt med dyre og tunge batterier som bruker lang tid på å lade. Beste utnyttelsen av batterier er mindre biler som har tilstrekkelig rekkevidde til mindre kjøring og som lades hjemme. Så sant batteriene kan utvikles helt miljøvennlig og som kan gjenvinnes enkelt.

Då kan du glede deg over at eg no har retta opp misforståinga di om batteristorleik og ladetid, og at batteria vert stadig lettare og billigare.  Dei kan òg resirkulerast når dei ikkje lenger kan brukast som batteri, som er lenge etter at dei er ferdige i bilen.

  • Liker 5
Lenke til kommentar

Hjelper ikke med høy ladeeffekt når prisen er skyhøy. Dessuten er det altfor dyrt å levere til flere biler samtidig. Som jeg sa tidligere: Det fungerer primært tilfredsstillende hvis få lader på stasjoner. 

Tesla tar selvsagt betalt for lading ved salg av biler. Model S og X er svært kostbare biler og attpå til med dårlig byggekvalitet og service. Her blir forhåpentligvis Lucia mye bedre.

Lenke til kommentar
Gavekort skrev (1 time siden):

Mer er alltid bedre, og jeg er enig i at selv 300 km er et kompromiss. Jeg mener også at et 100 kWh batteri et er kompromiss, ikke bare på lommeboka, men også på vekta og miljøavtrykket til bilen. Jeg føler ikke at man bør kjøpe den største bilen med det største batteriet bare fordi man kan. Det er amerikansk mentalitet. Det er mye bedre å investere i skikkelig hjemmelader og heller leie en bensinbil den ene gangen man absolutt ikke har tid til å hurtiglade i 30 minutter på langtur til Oslo.

Isolert sett burde man selvfølgelig spare både miljø og kroner og kjøpe et mindre batteri og heller kompensere med å  bruke lenger tid på planlegging av turen osv. Men nå har det seg også sånn at vi har over en milliard biler med forbrenningsmotor på denne planeten. De bruker enormt med olje, 1/3 av oljeproduksjonen går med til drivstoff for bil. Om vi skal bytte alle dem med elbiler må batteriprisen ned og produksjonen opp. Da vil man ved å kjøpe den store pakka bidra til høyere etterspørsel, som i sin tur gir større produksjon og lavere priser, så vi får bra elbiler i stadig billigere segmenter. 

Batteriprisen er per i dag fortsatt for høy for de bilene der de store volumene befinner seg. Selv om Tesla Model 3 nå kan sammenliknes prismessig med for eksempel Audi A4, BMW 3-serie og Mercedes C-class står det ikke like bra til når du kommer ytterligere ned i pris. For å ta et eksempel har Renault Zoe en startpris som ligger 50% høyere enn Renault Clio (alle biler uten avgifter og subsidier). 

Jeg er litt usikker på Lucid sin rolle her. Bortsett fra Tesla er de den av de 'nye' bilprodusentene jeg har størst forhåpninger til. Ideelt sett kunne man ønsket seg en litt billigere bil, samtidig er det viktig at de kommer i gang med produksjonen og demonstrer for kjøpere og investorer at de er i stand til å levere. Så får de heller komme med de rimeligere modellene siden.

Lenke til kommentar

"Kahuna"

Ja den ene gangen i året man kjører Oslo-Stavanger. Hver eneste dag resten av året drasser du rundt på et halvt tonn ekstra vekt. Å nesten kjøre Oslo-Stavanger flere ganger i uka er veldig amerikansk kjøremønster.

Edit, for de som ikke kan regne:
En Model S med 85 kWt batteri har 540 kg batteri og 426 km rekkevidde. Rekkevidde på 832 km vil bety 1050 kg batteri. 1050-500 er 550.

 
Endret av Lynxman
Lenke til kommentar
1 hour ago, Gavekort said:

Ikke per i dag.

Dei kan det i dag òg, det er berre for få oppbrukte batteri tilgjengeleg til at det er mogeleg å få god økonomi i det.  For det fyrste er veldig få elbilar gamle nok til at dei vert skrota, og av dei som vert skrota er batteriet som regel godt nok til at det får andre bruksområde.

Lenke til kommentar
Sturle S skrev (6 timer siden):

Det er du sjølv som feilinformerer med å bruke NEDC-tal for ein modell og WLTP-tal for ein annan.  Litt som at min er større enn din, om eg måler min i cm og du måler din i tommar.

 

Model S85 RWD hadde EPA rekkjevidde på 426 km, 85D (kom litt seinare) på 430 km.  LR+ med 100 kWh batteri har EPA-rekkjevidde på 647 km.  Kjelde: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications

Nå brukte jeg NEDC tall for alle. Ingen tesla S har 50% mere enn 530km. 

Når det gjelder EPA tall så er det et estimat bilfabrikantene kan påvirke. Syntes du ikke det er rart at WLTP tallene på model S long range og performance er 3% forskjell på mens EPA tallet er 13% ulikt.

selvfølgelig kan man søle vekk strøm på datamaskiner, setemasasje og ineffektiv oppvarming. Men når man kjører bilene i 100km PR time blir det drag motstanden som blir dominerende. Da følger samtlige fysikkens lover. Har ikke funnet unntak. Light year one er vel den eneste som er ekstremt effektiv. Har ikke sett tester som bekrefter dette.

Jeg følger med på teslabjørn. Hans tester er ganske bra. Han kan ikke kontrollere været eller trafikken men resultatene stemmer utrolig godt med fysikken. Dette kan lett sjekkes ved å sammenligne forbruk ved 90 og 120. Legger man inn front areal CW og rullemotstand får man en prosentvis økning. Måler han det samme er målingen noe Lunde rett. 

Som sagt med mindre man putter inn en uhyre lite effektiv el motor og ikke har utrolig store tap i ledningsnett er virkningsgrad noe Lunde lik for alle. Da er det frontareal CW og vekt som er variable.

Lenke til kommentar
Lynxman skrev (4 timer siden):

"Kahuna"

Ja den ene gangen i året man kjører Oslo-Stavanger. Hver eneste dag resten av året drasser du rundt på et halvt tonn ekstra vekt. Å nesten kjøre Oslo-Stavanger flere ganger i uka er veldig amerikansk kjøremønster.

Jeg vet ikke ennå hvor tungt batteriet på Lucid Air blir men jeg er rimelig sikker på om du fjerner et halvt tonn batteri fra den så ender du opp med dårligere rekkevidde enn en førstegenerasjons Leaf!

Legg for øvrig merke til min beskrivelse av de daglige fordelene med å ha stort batteri. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (4 timer siden):

Man sammenligner ikke Model 3 med BMW 3-serie, Audi A4 og Mercedes klasse C. Det er helt bom når man ser på bl.a. byggekvaliteten. 

 

Sammenlikningen er hentet fra Teslas bærekraftrapport fra 2019. De sammenliknet pris uten subsidier og rabatter i det amerikanske markeder.

Dine subjektive vurderinger om 'byggekvalitet' er ikke relevant.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Kahuna skrev (11 timer siden):

Sammenlikningen er hentet fra Teslas bærekraftrapport fra 2019. De sammenliknet pris uten subsidier og rabatter i det amerikanske markeder.

Dine subjektive vurderinger om 'byggekvalitet' er ikke relevant.

Har ingenting med subjektive tilbakemeldinger å gjøre. Det har å gjøre med uavhengige rapporter og tilbakemeldinger fra mekanikere som har jobbet med begge biler. Det er at faktum at Tesla bilene holder svært lav kvalitet på en rekke områder og at serviceapparatet har vært elendig. 

Lenke til kommentar
gamlefar skrev (30 minutter siden):

Har ingenting med subjektive tilbakemeldinger å gjøre. Det har å gjøre med uavhengige rapporter og tilbakemeldinger fra mekanikere som har jobbet med begge biler. Det er at faktum at Tesla bilene holder svært lav kvalitet på en rekke områder og at serviceapparatet har vært elendig. 

Det er fortsatt ikke relevant. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
gamlefar skrev (På 13.8.2020 den 9.45):

Helt sikkert en flott bil og vil ha et viss marked hvis den faktisk kommer. Allikevel er det vanskelig å komme vekk ifra ulempen med lang ladetid på lengre reiser. Markedet er derfor trolig begrenset.

Den har god rekkevidde, så det er mindre behov for å lade ofte. Det som vel begrenser denne blir prisen.

Endret av hekomo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...