Redaksjonen. Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Ingen elbil har lengre rekkevidde enn Lucid Air. Neste måned lanseres den Lenke til kommentar
bojangles Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Vel det er lett å slenge rundt seg med store tall. Vi får se hva testene viser. Det er vel heller ikke korrekt at bilen lanseres neste måned. Det er vel såvidt jeg har lest andre steder mer en avdukning, også lover de at bilen "snart skal i produksjon". De snakker om produksjonsstart og levering av biler til kunde sent neste år. Vi får se. Lucid har slitt økonomisk, håper det er løst og at de faktisk klarer å levere alt av specs. Flott om de kan levere, konkurranse er bra. Men helt ærlig venter jeg litt med å slippe begeistringen helt løs. Det kan ennå være en bra bit vei før bilen er klar for kundene. Om de lykkes. 2 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 0-100 på 2.5, check, men fullstendig unyttig tøv Toppfart >319km/t, check, men fullstendig ubrukelig. >800km rekkevidde, check, nice to have men 300+ er nok så den ekstra vekten har ingen nytte. Hengerfeste, ett must, not checked Tømt for unyttig gimmick, not checked, tvertimot fullt opp med pess fra A til Å. Muligens de rettogslett ikke mestrer å lage noe brukandes. 1 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) Om man sammenligner el biler så finner man at forbruk man måler stemmer godt når man beregner bilens slepemotstand basert på front areal, CW verdi og rullemotstand. Ingen skiller seg spesielt ut hverken ene eller andre veien. Noen litt større avvik får man på kalde dager da vinduene og karroseriets isolasjon spiller inn. Også hvor mye luft man skifter ut i kupeen. Det er derfor enkelt å lage en bil med lang rekkevidde. Den blir bare tung. Det som er vanskelig er å lage en el bil som folk flest vil ha og som man kan produsere til en pris som er gunstig for kunde og fabrikant. Er ikke overrasket over at det dukker opp bilfabrikanter som paddehatter Når utslipp blir tatt hånd om av store energi selskaper har man i praksis ingen teknologiske barrierer å bryte. Bare å lage et karroseri,putte inn så mange batterier man orker og prøve å selge. Det ser ikke ut til at batterier og lading er utfordring for noen. Alle får det til. Endret 12. august 2020 av Trestein 1 Lenke til kommentar
gamlefar Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Helt sikkert en flott bil og vil ha et viss marked hvis den faktisk kommer. Allikevel er det vanskelig å komme vekk ifra ulempen med lang ladetid på lengre reiser. Markedet er derfor trolig begrenset. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 gamlefar skrev (46 minutter siden): Helt sikkert en flott bil og vil ha et viss marked hvis den faktisk kommer. Allikevel er det vanskelig å komme vekk ifra ulempen med lang ladetid på lengre reiser. Markedet er derfor trolig begrenset. Om markedet er begrenset blir det nok på grunn av prisen, ikke rekkevidde og ladetid. Om vi leker litt med tall på denne bilen ender vi med noe sånt som et batteri på 120kWh. Du vil bruke 6-7 timer før du du har 100km igjen på batteriet om du holder norsk motorveishastighet. Da *trenger* du pause! Med 120kWh batteri burde det være oppnåelig å lade med 350kW(det gir lavere C-rate enn om du lader en Tesla Model 3 på 250kW). En TM3 vil kunne lade halvt batteri på 15 minutter, det burde denne bilen også kunne gjøre og da kan du altså kjøre 6-700km, ta 15 minutters pause og kjøre 400 nye km.. Det virker ikke særlig begrensende. 7 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 14 hours ago, Trestein said: Om man sammenligner el biler så finner man at forbruk man måler stemmer godt når man beregner bilens slepemotstand basert på front areal, CW verdi og rullemotstand. Ingen skiller seg spesielt ut hverken ene eller andre veien. Noen litt større avvik får man på kalde dager da vinduene og karroseriets isolasjon spiller inn. Også hvor mye luft man skifter ut i kupeen. Då bør du pusse brillene. Effektiviteten til drivlinja har mykje å seie. Rekkjevidda til ein ny Model S er meir enn 50% større enn for ein Model S 85 frå 2014, utan at forma har endra seg vesentleg eller batterikapasiteten har auka med meir enn knapt 20%. 3 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 2 hours ago, gamlefar said: Helt sikkert en flott bil og vil ha et viss marked hvis den faktisk kommer. Allikevel er det vanskelig å komme vekk ifra ulempen med lang ladetid på lengre reiser. Markedet er derfor trolig begrenset. Korleis får du til lang ladetid på lengre reiser med ein bil som går 800 km på ei lading? Har du utlagt tarm og innlagt kateter og kanyle med næring og kokain for å halde deg mett og vaken? 6 Lenke til kommentar
Trestein Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 (endret) Sturle S skrev (30 minutter siden): Då bør du pusse brillene. Effektiviteten til drivlinja har mykje å seie. Rekkjevidda til ein ny Model S er meir enn 50% større enn for ein Model S 85 frå 2014, utan at forma har endra seg vesentleg eller batterikapasiteten har auka med meir enn knapt 20%. En S 85 er oppgitt til 532km rekkevidde. 50% ekstra er 266km Etter din regning skal en model S gå 800km på et 100kwh batteri. Blir du aldri lei av å feilinformere? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S Endret 13. august 2020 av Trestein Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 7 minutes ago, Trestein said: En S 85 er oppgitt til 532km rekkevidde. 50% ekstra er 266km Etter din regning skal en model S gå 800km på et 100kwh batteri. Blir du aldri lei av å feilinformere? https://no.m.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S Det er du sjølv som feilinformerer med å bruke NEDC-tal for ein modell og WLTP-tal for ein annan. Litt som at min er større enn din, om eg måler min i cm og du måler din i tommar. Model S85 RWD hadde EPA rekkjevidde på 426 km, 85D (kom litt seinare) på 430 km. LR+ med 100 kWh batteri har EPA-rekkjevidde på 647 km. Kjelde: https://en.wikipedia.org/wiki/Tesla_Model_S#Specifications 4 2 Lenke til kommentar
Lynxman Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Må være for amerikanere. Mange av de kjører jo hinsides langt hver dag. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 (endret) Sturle S skrev (1 time siden): Korleis får du til lang ladetid på lengre reiser med ein bil som går 800 km på ei lading? Har du utlagt tarm og innlagt kateter og kanyle med næring og kokain for å halde deg mett og vaken? Hvis forholdet mellom oppgitt og reell rekkevidde på denne bilen er like dårlig som på Model S, så vil den klare litt over 3 timer på motorvei før den må lades. Lenge. Det er mulig noen trenger medisinsk assistanse og legemidler for å holde ut mer enn 3 timer i et komfortabelt sete, men har man alvorlige helseproblemer så bør man holde seg unna langkjøring med bil uansett. Av hensyn til seg selv og andre trafikanter. Endret 13. august 2020 av uname -l Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Lynxman skrev (28 minutter siden): Må være for amerikanere. Mange av de kjører jo hinsides langt hver dag. Det fine med 'unødvendig' lang rekkevidde er at det gir mer fleksibilitet. Om du kjører E18 Oslo-Stavanger vil du kanskje ta 2-3 pauser uansett. Med større batteri kan du legge en eller flere av pausene på steder uten ladefasiliteter. I stedet for å lade på Telemarksporten kan du kanskje svippe innom Porsgrunn og få kaffe og vestlandslefse hos en gammel tante du besøker for sjelden? 4 Lenke til kommentar
Sturle S Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 1 minute ago, uname -l said: Hvis forholdet mellom oppgitt og reell rekkevidde på denne bilen er like dårlig som på Model S, så vil den klare litt over 3 timer på motorvei før den må lades. Lenge. I testen til Motor i år klarde forresten Model S 645,3 km mot ei oppgjeven rekkjevidde på 610 km. Sluttpunktet låg høgare enn startpunktet. Ikkje veldig dårleg. Tvert imot utmerka alle Tesla-modellane seg med å levere bra, i fylgje artikkelen: https://motor.no/elbil-lading-naf/smadret-rekkevidde-loftene-i-ny-elbil-test/122731 Tre timar på vanleg norsk motorveg er ikkje noko problem med Model S. Vi køyrer mykje på Autobahn med vår Model S med under halvparten av rekkjevidda, og det kan godt gå tre timar til neste ladestopp med fullt batteri der òg. Ikkje må vi lade veldig lenge heller. Superladarane står tett. Det er alltid nokon med eit eller anna behov som melder seg ca fem minutt etter at vi har starta på neste etappe, so vi toppar heller opp litt oftare. Dersom det er mogeleg å køyre fort heile vegen (normalt er det stadige vegarbeid med kø og fartsgrense på 60-80 km/t, so det er ikkje lange etappane det er mogeleg å køyre fort), kan det gå ned mot to timar mellom kvart stopp, men det er heilt greitt. Sjåføren vert fortare sliten når det går fort, og det er som sagt alltid nokon som må eit eller anna. Denne bilen kan gå minst dobbelt so langt. Han kjem seg glatt frå Hirtshals til Hamburg utan å lade, sjølv om det ikkje er noko kø eller vegarbeid undervegs. (Svært usannsynleg.) Mange bensinbilar vil ha problem med å klare det på ein tank. For Oslo-Bodø, ein tur på nesten 16 timar, treng du til saman under ein halvtime lading undervegs på ein 150 kW ladar (reknar med han støttar minst det). Tek du mindre pauser enn det undervegs, vil eg påstå at du køyrer heilt uansvarleg. Kvifor trur du bilen må lade lenge, forresten? Har han ikkje støtte for hurtig- eller lynlading? 3 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Kahuna skrev (19 minutter siden): Det fine med 'unødvendig' lang rekkevidde er at det gir mer fleksibilitet. Om du kjører E18 Oslo-Stavanger vil du kanskje ta 2-3 pauser uansett. Med større batteri kan du legge en eller flere av pausene på steder uten ladefasiliteter. I stedet for å lade på Telemarksporten kan du kanskje svippe innom Porsgrunn og få kaffe og vestlandslefse hos en gammel tante du besøker for sjelden? Men til hvilken pris? De aller færreste av oss kjører slike strekninger mer enn 1-2 ganger i året, så hverken jeg eller miljøet synes det er noen god deal med unødvendig store batterier. Jeg mener det bare er de som gateparkerer som kan forsvare biler med 300+ rekkevidde. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Gavekort skrev (Akkurat nå): Men til hvilken pris? De aller færreste av oss kjører slike strekninger mer enn 1-2 ganger i året, så hverken jeg eller miljøet synes det er noen god deal med unødvendig store batterier. Jeg mener det bare er de som gateparkerer som kan forsvare biler med 300+ rekkevidde. Batteriet i min Tesla Model 3 er på 75kWh(-ish). Å gå ned på batteristørrelse var aldri et alternativ, jeg hadde heller gått opp til 100 om det var mulig. Det er minst 2 år siden jeg så rykter om at Tesla hadde nådd $100/kWh, så da vil kanskje 25kWh ekstra batteri på TM3 kostet 25*$100*1,3*1,3*8,5= NOK36k ekstra på en bil til 540k(regner 30% ekstra på å integrere celler i batterier og samme i fortjeneste til Tesla). Jeg hadde slått til på det. Fleksibiliteten ved å ha 75 i stedet for 55kWh batteri merker jeg hele tiden, om ikke hver dag så hver uke. Det gjør at alle disse 'halv-lange' turene kan tas uten den minste planlegging, det gjør at jeg kan lade sjeldnere, den energien som er på batteriet en tilfeldig dag er høyere enn den vill vært med mindre batteri. Selv med 40% igjen på batteriet kan jeg kjøre 2-3 timer før jeg *må* lade. Det punktet jeg merker best er kanskje når jeg er borte fra hjemmet og det ikke er like enkelt å bare sette bilen til lading. Da er større batteri gull verdt. 300+ rekkevidde er for meg utilstrekkelig for det som skal være husholdningens nr1-bil. På lang sikt regner jeg med at de fleste leverandører vil tilby rekkevidde som Lucid tenker å gjøre her men det kan ta mange år før vi kommer dit. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Kahuna skrev (3 minutter siden): Høres ut som det problemet kunne vært løst med litt planlegging. Eiere av f.eks. e-Niro lider ingen nød. Lenke til kommentar
Kahuna Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Gavekort skrev (12 minutter siden): Høres ut som det problemet kunne vært løst med litt planlegging. Eiere av f.eks. e-Niro lider ingen nød. Alt kan løses med planlegging og tålmodighet. Det er vel snart 20 år siden en Tysker kjørte jorden rundt i en Buddy? Poenget er altså at en elbil skal kunne brukes som andre biler, folk flest er ikke overvettes interessert i å øke grading av planlegging for en så triviell syssel som bilkjøring. Hver økning i batteristørrelse og hver forbedring av ladenettverket gjør det *litt* enklere å bli elbilist. 2 Lenke til kommentar
Gavekort Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 Kahuna skrev (3 minutter siden): Mer er alltid bedre, og jeg er enig i at selv 300 km er et kompromiss. Jeg mener også at et 100 kWh batteri et er kompromiss, ikke bare på lommeboka, men også på vekta og miljøavtrykket til bilen. Jeg føler ikke at man bør kjøpe den største bilen med det største batteriet bare fordi man kan. Det er amerikansk mentalitet. Det er mye bedre å investere i skikkelig hjemmelader og heller leie en bensinbil den ene gangen man absolutt ikke har tid til å hurtiglade i 30 minutter på langtur til Oslo. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå