Gå til innhold

Software RAID 0 Serial ATA

Anbefalte innlegg

Jeg har et aOpen AK79G Max hovedkort med 2 stk S-ATA porter. Utifra det jeg kan se så er det ikke innebygget RAID på det hovedkortet. Det jeg tenkte på var å kjøpe 2 stk Seagate 160 GB S-ATA disker og koble de i RAID 0 (320 GIGG) også partisjonere de så jeg f.eks får en partisjon på 30 GB (med windows og progs) og en partisjon på 290 GB til Filmer, spill og andre godsaker? =) Hvordan fungerer Software RAID? Hvordan blir det hvis jeg skal reinstallere Windows? Med S-ATA driver, RAID osv.? Mister jeg partisjonen og alt da?

Eller er det lurere å investere i en PCI - RAID-kontroller for Serial ATA?

Noen som har prøvd det jeg snakker om før?? Erfaringer?? osv...

På forhånd takk =)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

RAID0 er i utgangspunktet en dristig affære, og hvis man i tillegg ønsker å ordne dette i software så må man begynne å tenke seg om. Det skal fryktelig lite til for at slikt går til h*****.

Uansett så _tror_ jeg ikke det er mulig å installere OS-et på en disk som er satt i software-RAID fordi RAID-arrayet må opprettes etter at OS-et er installert.

Forøvrig så er det ofte slik at man i BIOS kan sette om S-ATA-kontrolleren skal fungere som RAID eller ikke.

Lenke til kommentar

kan kjøre software raid ja. men du mister alt om du formaterer, så er jo ikke noe å anbefale egentlig. hvis ikke hovedkortet støtter raid, kjøp heller en pci kontroller som støtter det, eller kjør dem som to uavhengige disker..

Magnus

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...