deleted Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) I år har jeg ikke inntekt som er skattepliktig men jeg har solgt en del aksjer og fond som vil utløse skatt. Vil jeg kunne få skattefradrag på dette hvis jeg setter inn på BSU i år? Og en liten sidenote: Hva er egentlig poenget med BSU når de færreste klarer å spare opp hele beløpet? I et optimalt scenario der man starter en 5-årig utdannelse rett etter VGS, vil man være ferdigutdannet og i jobb ved alder 23/24 år. Det tar 12 år å spare opp hele beløpet på 300k, men man har kun 10-11 år med skattbar inntekt der man kan dra nytte av skattefradraget. Burde man ikke få forlenget den øvre aldersgrensen tilsvarende antall år man har studert? Endret 12. august 2020 av deleted Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 On 8/12/2020 at 3:04 PM, deleted said: Burde man ikke få forlenget den øvre aldersgrensen tilsvarende antall år man har studert? Ikke nødvendigvis. Det heter boligsparing for Unge, så om folk over førti fortsatt er unge er vel å vanne ut begrepet. BSU er nok for å motivere unge med trang økonomi til å spare de få kronene de har til overs. Og mange velger ikke å ta en langdrøy master på 5 år etter VGS, men tar heller håndverksyrker. De er ferdig med lærlingperioden rundt 20. Når det gjelder skattespørsmålet ditt så får du 20% avskrivning på skatten, uavhengig om det er lønnsinntekt eller kapitalinntekt. Det finnes en ordning til som kan være interessant: https://www.dinepenger.no/penger/fond/lav-inntekt-gir-markus-19-skattefri-fondsgevinst/24742467 Lenke til kommentar
deleted Skrevet 18. august 2020 Forfatter Del Skrevet 18. august 2020 3 hours ago, newman221 said: Ikke nødvendigvis. Det heter boligsparing for Unge, så om folk over førti fortsatt er unge er vel å vanne ut begrepet. BSU er nok for å motivere unge med trang økonomi til å spare de få kronene de har til overs... Ja jeg ser poenget ditt, men hvis alder hadde vært et sterkt tema burde de jo også hevet årlig maksbeløp og evt. senket øvre aldersgrense? Eneste måten å få fult utbytte av BSU idag er jo å nettopp å spare til man er 34, men det er sikkert mange som kunne makset beløpet langt før den tid. Så bra, var litt usikker på om jeg burde tatt ut årets beløp igjen siden man kanskje ikke fikk avskrivning. Vet du også om man må skatte som normalt på aksjeutbytte til tross for at man ikke har skattbar inntekt? Antar det ikke kan gå på frikort e.l? Lenke til kommentar
newman221 Skrevet 18. august 2020 Del Skrevet 18. august 2020 Det er jeg ikke sikker på. Får håpe noen andre smarte skatterådgivere her på forumet har noen råd og tips Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå