Gå til innhold

Nå skal Nydalen-tårnet realiseres: Skal klare seg uten kjøpt energi til kjøling og oppvarming [Ekstra]

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hvis jeg skulle designet en passiv kjøleribbe for å maksimere varmetapet så ville det minnet om dette tårnet. Høyt, smalt, mer enn ett tårn, mange utstikkere alle veier som kan avlevere varmen konvektivt og mange vinduer for å avlevere strålevarme.

Hvis jeg skulle designet en termos for å minimere varmetapet så ville jeg designet noe veldig ulikt. En liten tett kube eller kule uten utstikkere og med minst mulig glassflater.

Hvorfor har det seg sånn at arkitekter ofte tegner bygg med former som et fysisk motstridende mot de grønnvaske-visjonene de forsøker å selge inn, som så de tekniske konsulentene etter beste evne må forsøke å jobbe i mot med stadig dyrere og mer kompliserte tiltak?

Kan ikke bare byggherre bli informert om at her er det sterkt motstridende faglige interesser og så kan de prioritere hvorvidt de vil gå for det ene eller andre eller en franken-løsning.

Edit: Og hvor ble det av elegansen i symmetri? Hvorfor må det se ut som balkongene og vinduene er kastet villt på bygget?

Endret av Simen1
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...