Gå til innhold

Nussir-gruva landet historisk milliardkontrakt – naturvernere raser mot Hammerfest kommune

Anbefalte innlegg

Samene har gjennom Finnmarkseiendommen temmelig sterkt vern av sine interesser, noen hevder det er direkte diskriminerende ovenfor ikke-samer og det har vært en stor debatt om forskjellsbehandlingen av folk. Også er det jo ikke sånn at alle samer står samlet mot Nussir. Jeg har inntrykk av at det er omtrent 50/50. Det er betydelig splid i det samiske miljøet også, da gruva kan føre til betydelig styrking av arbeidslivet i en samisk kommune. Men folk har jo gjerne en tendens til å generalisere og tro at alle samer jobber med reindrift og dermed per definisjon må være mot gruva. Flere miljøorganisasjoner har i hvert fall forsøkt å fremme sine interesser ved å hevde at de stiller opp for samene. Som om de var noen reddende helter. Så lett er det er det altså ikke. Gruva kan skape mange nye arbeidsplasser, der mange samer vil finne seg jobb og "dryppe" penger på det omkringliggende samiske samfunnet.

Andre samer igjen tar det som et angrep på både sjøsamer og rendriftsamer og forsøker å generalisere de også og hevder de taler miljøets sak. Nussir har gjort store tiltak for å komme disse i møte. Blant annet ved å droppe lagring på land som vil gå ut over beiteområder. Det er selvsagt mer gruvefaglige årsaker til den beslutningen også. Nussir har også lovet å stenge ned all aktivitet pga støy/rystelser i kalvingsperioden for å unngå å forstyrre drektige rein og kalver. Om jeg ikke husker feil var det ca 2 måneder nedstengning på vårparten. Videre er det også gjort beregninger av strømningsforholdene i fjorden og preventive tiltak for å begrense spredning av leirevann fra knusingen. Nussir har også arrangert flere folkemøter og dialogmøter for å komme flere av kritikere i møte. Men noen blir visst aldri fornøyde av prinsipp.

Endret av Simen1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

bojangles:

Urbefolkning har faktisk rettigheter og det er internasjonale konvensjoner som skal bidra til å beskytte marginaliserte grupper urfolk.

Proton svar:

Om du med urbefolkning mener at samene bebodde landet vårt før vi "søringer" bosatte oss her, og at de derfor har spesielle rettigheter til land og ressurser, så er det feil. Da isen sakte trakk seg tilbake for 8-10,000 år siden, ble sydlige del av Norge befolket av oss "søringer" lenge før samene og deres reinsdyr innvandret fra øst. Så urfolket i Norge er ikke samer, det er "søringer".

• Liker 1
Lenke til kommentar

" Urbefolkning har faktisk rettigheter "

Til bjoangles:

For naturen er reindrift slik den blir praktisert i dag ikke noe særlig miljøvennlig.

Eksempel; med firehjulinger blir naturen forvandlet til det ugjenkjennelige, ja slik er det bare, dra til Finnmark og se.

Så reineiere skal ha "Licence to kill"

Ellers er det slik at kun ca. 3000 driver med tamrein, totalt er den samiske befolkning på ca. 17000.

Lenke til kommentar

hoj: "Ellers er det slik at kun ca. 3000 driver med tamrein, totalt er den samiske befolkning på ca. 17000."

Det er et godt poeng. Prateklassen påstår samene er i mot gruvedriften, men nevner ikke at lokalbefolkningen i Kvalsund som i stor grad er samer er for. De er bare ikke riktig type samer – de edle ville. Det samme ser vi i Austertana i forbindelse med ønsket om utvidelse av kvartsbruddet og mudring av sikrere innseiling. Det ringer ikke en gang en bjelle når mange av de ansatte i kvartsbruddet har tradisjonelle samiske navn.

Det grenser til det ironiske når venstresiden i Oslo har stilt seg bak en liten sosial elite i det samiske samfunnet når de har ønsket å privatisere allmenningen til en altoverveiende samisk befolkning på Seiland og i Nesseby.

Jeg kan bare anmode om de som ynder å påstå at samene er i mot gruvedriften korrigerer det til at at reindriften er mot, og slutter å skyve hele den samiske befolkningen foran seg.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Proton1 skrev (På 13.8.2020 den 13.29):

L/-R~

Det er vel kulturell verdi/tradisjonell drift og ikke inntekt mot gruvedrift det er snakk om, etter det jeg har forstått.

Proton svar:

Vi kan ikke leve av drømmerier og kulturelle verdier i fremtiden. Det kan vi bare av reell verdiskaping som utvinning av mineraler og foredling av disse. Siden alt skal elektrifiseres, trenger vi mer kopper, og siden vår villfarne statsminister ønsker befolkningsvekst, trenger vi mer av alt. Som et klokt individ har uttalt: Alt henger sammen med alt.

Dels enig, men det er nå i alle fall grunnen og svaret på spørsmålet ditt. 
PS! Bruk gjerne sitatfunksjonen, så får jeg det med meg litt raskere, eventuelt tag meg. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...