Gå til innhold

Ny elbilrekord i bilens hjemland i juli


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
14 hours ago, Trestein said:

Ser at det er mange som lurer på hvorfor tesla ikke er på topp her.

Bare av ren nysgjerrighet: Hvordan ser du det? Er spørsmålet stilt på et annet forum, eller postene slettet eller noe?

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Oklo skrev (34 minutter siden):

Bare av ren nysgjerrighet: Hvordan ser du det? Er spørsmålet stilt på et annet forum, eller postene slettet eller noe?

Finner nye videoer på youtube. Blant annet en som Sandy Munro? er med i. Han forklarer hvorfor amerikanske biler ikke selger godt i europa. 

Endret av Trestein
Lenke til kommentar
3 hours ago, Trestein said:

Finner nye videoer på youtube. Blant annet en som Sandy Munro? er med i. Han forklarer hvorfor amerikanske biler ikke selger godt i europa. 

YouTube ville eg ikkje brukt som sanningsvitne for noko som helst.

 

Tesla sel fleire ladbare bilar i året globalt enn dei tre største konkurrentane til saman.  Korleis dei fordeler seg over marknadane varierer.  Tesla leverer ca ingen bilar i Europa den fyrste månaden i kvart kvartal.  Eg har lagt merke til at enkelte er for stolte av si nærast totale kunnskapsløyse om bilar og bilmarknaden til å ta til seg slik kunnskap, og difor går i den same fella kvart einaste kvartal.

 

I mange land i Europa sel Tesla betre enn alle europeiske elbilar.  Tesla Model 3 vart den desidert mest selde bilen i Noreg i fjor.  I 1. halvår i Europa vart det levert 36505 Zoe og 33164 Model 3.  Tesla var hakk i hel, trass i at fabrikken til Tesla var stengd i 7 veker.  Legg til salet av Model S og Model x, so sel Tesla betre enn Renault i Europa.  (Renault har ingen andre elektriske personbilar på dei listene eg kan finne.)  Småbilar er populære i Europa, og mindre bilar som Zoe har difor ein fordel.  (Amerikanske bilar er som regel større, og er ein grunn til at amerikanske bilar generelt sel dårleg i Europa.)  Ser du på D-segmentet, som er det minste Tesla er representert med ein modell i, sel Tesla nesten ti gonger betre enn næraste konkurrent.  Jaguar selde 3776 i-Pace og Mercedes selde 2937 EQC.

 

Dermed ser det ut til at Tesla har klart å bryte gjennom i Europa, trass i at bilen er amerikansk.  Eit unnatak frå hovudregelen om at store amerikanske bilar er upopulære i Europa.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Trestein skrev (11 timer siden):

Finner nye videoer på youtube. Blant annet en som Sandy Munro? er med i. Han forklarer hvorfor amerikanske biler ikke selger godt i europa. 

Ok, youtube. Da må det bare være sant da,  ferdig snakka.

Endret av AJ830V5V
  • Liker 3
Lenke til kommentar
AJ830V5V skrev (1 minutt siden):

Ok, youtube. Da må det bare cære sant da,  ferdig snakka.

Ja det er nok bare tull. Tesla ligger nok på topp blant el biler i Tyskland. Forøvrig fant jeg tallene i et tullete magasin som heter auto motor und sport. Den tyske utgaven.  Denne bileksperten har jo jobbet med kvalitet hos Ford. Det må være som å si at du har vert etikkansvarlig hos vw.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (5 minutter siden):

Ja det er nok bare tull. Tesla ligger nok på topp blant el biler i Tyskland. Forøvrig fant jeg tallene i et tullete magasin som heter auto motor und sport. Den tyske utgaven.  Denne bileksperten har jo jobbet med kvalitet hos Ford. Det må være som å si at du har vert etikkansvarlig hos vw.

Påpeker bare at youtube egner seg best som underholdning, ikke bevis, for eller mot noesomhelst.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Trestein skrev (3 timer siden):

Ja det er nok bare tull. Tesla ligger nok på topp blant el biler i Tyskland. Forøvrig fant jeg tallene i et tullete magasin som heter auto motor und sport. Den tyske utgaven.  Denne bileksperten har jo jobbet med kvalitet hos Ford. Det må være som å si at du har vert etikkansvarlig hos vw.

Så absolutt.

Dette kan ikke vere kommon sens på noen so helst måte, her på TU....

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
Halvor Sølvberg- the MOV skrev (11 timer siden):

Dette kan ikke vere kommon sens på noen so helst måte, her på TU....

Du er nødt til å se ironien i denne setningen, vel? Du anklager altså andre (her på TU) for å ha mangel på common sense, mens setningen din på totalt 14 ord, inneholder så mange som fire stavefeil på to forskjellige språk. Du har selvtillit, det skal ingen ta fra deg.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
bshagen skrev (På 13.8.2020 den 13.02):

Du er nødt til å se ironien i denne setningen, vel? Du anklager altså andre (her på TU) for å ha mangel på common sense, mens setningen din på totalt 14 ord, inneholder så mange som fire stavefeil på to forskjellige språk. Du har selvtillit, det skal ingen ta fra deg.

Joda, men det er å håpe at eg har mer skrivefeil en tallfeil. Og ikke tuller meg helt bort i EU - mix, påstår batteribil er 0 - utslipp, og at vegslitasje under 5 tonn (fra en 5-6 tonn starter fundament slitasje, eksponentielt (progresivt)) akseltrykk ikke er linær med vekt, antall kilometer og tildels antall biler.

 

Se her, for en slagside og spekulering, og ikke bare her i TU. Hva pokker kan tallmatrialet være når vi veit China har 500 000 batteribusser og diverse annet småplukk. Et stempel fra Riks Revisjonens forvaltningsrevisjon saknes.

https://kommunikasjon.ntb.no/pressemelding/norsk-elbil-politikk-gir-store-klimagevinster-ogsa-utenfor-landets-grenser?publisherId=17824355&releaseId=17883738

 

Men største biten i økonomien gir vel dei den gode beng med fett på i...... Når det er sagt, bil har jo et mykje lavere CO2 avtrykk pr person kilometer enn sykkel, likeledes mindre ulykker. Og mindre svingninger i bruk ved is, slaps og sur motvind når bilen faktisk må overta og ha kapasitet. Dobbeltarbeid.

 

Utrullinga av autonome kjøretøy er vel i praksis startet. Et segment med betydlige investeringer alle reie, og et løft som vil få lanseringen av T - Ford og Citroën DS til å bleikne også inntektsmessig. Om 5 år har vi nok fått gode nok svar på kva det er/blir, og hvem som greide det «best».

Og dette er pr defenisjon «High-Tek» siden det tar mer enn 20 år før det tjenes penger. Hvor er vi; på + 20 år. Hvordan skalerer det, og hva vil det medføre av nye (generelle) bilkonstruksjoner.

 

Resten som skjer i bilværden er jo bare kosmetisk, som merkekleder og hull i buksene.

 

 

For å ta noe enklere, hvordan skal en basis verktøy-kuffert være, og kan prisen være + 5 000,- (10 000,- i norge inkl MVA) for husholdningsutgaven (Bil mm).

Eg har ikke funnet en ennu der man ikke både bør legge til og trekke fra. Noen er artige nok som utgangspunkt men alt for billige (for lav kvalitet, gjør mer skade enn nytte).

Mitt favorittmerke fra år 1977 (dette er ikke reklame, Hazet, Polar og andre finnes):

https://kataloge.stahlwille.de/katen20/#page_56  

 

Tenk å kunne få arbeidet med å sette i hop det ultimate settet......., huuhhh. Men hva er et slikt sett i det virklige liv, 20% oppgave og 80% opplevelse. Og ikke mer en 30 kg.

 

Huuh, for tungt i utgangspunktet (ca 28kg, 3 liter stål + plast (ca 1/5 bilchassi)), men rett veg (og modellen er forholdsvis ny, bare noe over 30 år gammel):

ref: https://www.hazet.de/en/products/general-workshop-equipment/tool-trolley/2057/tool-trolley-i-166-c

A33FF0B2-2C09-473A-A533-004F37618950.thumb.jpeg.3ed35d8841ba949b572b84764f2b0e4b.jpeg

 

Noe å putte oppi (påstand 5,1 kg):

ref: https://www.industrinett.no/wsp/tess/frontend.cgi?template=node&nodeid=10316

2200A30E-F2F2-41CC-AAD0-B65C995341BF.jpeg.b94d36e8b9c29373634641852ea9acde.jpeg

 

Og hva så, litt elektroverktøy trengst også (drill, muttertrekker og multimaskin), likeledes noe smørre-midler og festemidler (må kunne utvides litt).

30 kg må holdes......! Vanskelig men ikke umulig, å gjere alle til lags.

Kansje IKEA leverer først ? Dei håndterer jo dette med modulbygg og stordriftsfordeler (storkjøp), og kan treffe rett pris.

ref: https://www.youtube.com/watch?v=Hb-JdreyXgU

 

Noe for TU å teste ut, «the basikk».

Her svært mykje for pengene fra BILTEMA, 11 000,- utruleg pris....! Og joda, hull-vegg må kjøpes i tillegg, men det kan jo poppes over alt.

391D7677-17EA-4A7C-964B-9560CE67566A.thumb.jpeg.19a698e7a83efe1a76ca034f7167b062.jpeg

Endret av Halvor Sølvberg- the MOV
Lenke til kommentar
On 8/12/2020 at 10:45 AM, Trestein said:

Finner nye videoer på youtube. Blant annet en som Sandy Munro? er med i. Han forklarer hvorfor amerikanske biler ikke selger godt i europa. 

Sorry, det er jeg ikke spesielt interessert i. -Men i denne diskusjonen skrev du "Ser at det er mange som lurer på hvorfor tesla ikke er på topp her." Jeg har ikke sett noen som lurer på det, og spurte bare hvor du ser at det er folk som lurer på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 11.8.2020 den 19.33):

Ser at det er mange som lurer på hvorfor tesla ikke er på topp her.

Ser hvor da? Du er den første som skriver... Forøvrig ligger jo tesla på 3 plass i year to date. Det er jo ikke så galt tenker jeg. Foran både audi og bmw. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Trestein skrev (På 12.8.2020 den 22.11):

Ja det er nok bare tull. Tesla ligger nok på topp blant el biler i Tyskland. Forøvrig fant jeg tallene i et tullete magasin som heter auto motor und sport. Den tyske utgaven.  Denne bileksperten har jo jobbet med kvalitet hos Ford. Det må være som å si at du har vert etikkansvarlig hos vw.

Ja de gjør jo det, topp 3 som sagt. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...