Gå til innhold

Forsvaret: 53 av 88 sikkerhetsbarrierer brutt da KNM Helge Ingstad havarerte


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

«Internrapporten har imidlertid ikke konkludert med om hvorvidt fartøyet kunne vært berget dersom besetningen hadde handlet annerledes i denne fasen av havariet" ???

Havari og kollisjon var en ting, men at skipet sank er forsvarets landkrabber sin egen feil som ikke tok imot den hjelpen som ble tilbudt i en tidlig fase. Skipet kunne mest sannsynlig vert berget hadde ledelse på land handlet annerledes og sikringsarbeidet utført riktig fra dag en, men slike analyser vil de nok ikke ha noe av. Istedenfor fikk vi verdens beste radardekning under vann.

Lenke til kommentar

TU panel af såkaldte eksperter må lære af dette. Man skal ikke søke “hvem gjorde feil” her, man skal søke svaret i Sidney Dekker bog The field guide to understanding “Human Error” -

som f.eks. udformning af multifunktions skærme på broen osv. - Lære af det, så det aldrig sker igen -> Som inspiration se den korte 30 min forklaring om “hvad ødelage Three Mile Island atomkraftværk” 

 

Endret av 353HCKVA
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Revnen i siden på HI ender like under vannlinjen. Da var det straffbart inkompetent å kjøre fregatten opp i fjæresteinene med skaden ned slik at den i løpet av noen døgn sank. Med trimming av ballast eller drivstoff burde det være mulig å få skaden over vann, eller ihvertfall redusere vannintrengning slik at den kunne komme seg trygt i havn. For en stor sjøfartsnasjon et dette en ufattelig flau katastrofe som aldri burde ha skjedd

  • Liker 2
Lenke til kommentar
uname -l skrev (7 timer siden):

Ser ut som målet med granskningen var å smøre ansvaret tynt utover alt og alle slik at skandalen ikke får konsekvenser for noen.

Det er nettopp det Havarikommisjonen har gjort. Og det sa jeg på forhånd at de kom til å gjøre. Ganske forutsigbart, egentlig, når man først har lest noen rapporter fra andre ulykker. Virker som Havarikommisjonen alltid beskytter aktørene i fremste rekke, piloter, maskinoperatører, sjåfører osv. Det skal liksom ikke finnes syndebukker. Bare bakenforliggende årsaker. 

Lenke til kommentar
Vaniman skrev (3 minutter siden):

Virker som Havarikommisjonen alltid beskytter aktørene i fremste rekke, piloter, maskinoperatører, sjåfører osv. Det skal liksom ikke finnes syndebukker. Bare bakenforliggende årsaker. 

Det viktigste for slike undersøkelseskommisjoner er å avklare hendelsesforløp slik at man lære noe av det og forhåpentligvis unngå tilsvarende ulykker i fremtiden.

Hvis det er straff du er ute etter å ilegge, så ligger det til domstolene.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
nebrewfoz skrev (12 minutter siden):

Jeg trodde denne tråden handlet om den forsvarsinterne undersøkelsesrapporten som TU-artikkelen omtaler..?

Det har du rett i. Mente ikke å avspore, men bare skrev det jeg tenkte på da jeg leste rapporten. Selvfølgelig har mange ulykker et komplekst hendelsesforløp, men jeg tror mange tenker om denne saken at noen har gjort grove feil, men det kommer ikke frem i rapportene. 

Lenke til kommentar

 

For 2-3 år siden crashet 2 destroyere i US marine,

en ved kysten av Japan, (crash med container skip), flere dødsfall, sank ikke (det var på nippet)

en i nærheten av Singapore, (crash med tanker)m ingen dødsfall så vidt jeg husker sank ikke

 

interessant; mange likhetspunkter mellom HI og de to amerikanske marine fartøyene

 

KNM har noe å slite med

 

Lenke til kommentar
13 hours ago, RJJ said:

Det var en slepebåt som senket Helge Ingstad. Fløt helt fint til til den ble most opp i fjæresteinene...

Og før det gikk de for egen maskin med 5 knop og styrte rett på land. Rapporten side 33 viser at kl. 4:02:30 gikk styrbord fremdriftsmotor med 48% pådrag og styrbord propell var i gang med 89% pitch og 123 rpm . De opprettholdt trolig med det en fart på 5 knop helt til de sto i fjæresteinene. De hadde ikke umiddelbart kontroll på pitch, men de hadde kontroll på rorene. Likevel ble de stort sett stående midtskips, da de ikke forsto at de hadde styring. 

Endret av J-Å
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...