NTB - digi Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 Forsvaret: 53 av 88 sikkerhetsbarrierer brutt da KNM Helge Ingstad havarerte Lenke til kommentar
Bengt Who Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 Jaja, de har jo allerede gitt skylda til tankbåtkapteinen som simulerte land med lysene. 7 Lenke til kommentar
EremittPåTur Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 «Internrapporten har imidlertid ikke konkludert med om hvorvidt fartøyet kunne vært berget dersom besetningen hadde handlet annerledes i denne fasen av havariet" ??? Havari og kollisjon var en ting, men at skipet sank er forsvarets landkrabber sin egen feil som ikke tok imot den hjelpen som ble tilbudt i en tidlig fase. Skipet kunne mest sannsynlig vert berget hadde ledelse på land handlet annerledes og sikringsarbeidet utført riktig fra dag en, men slike analyser vil de nok ikke ha noe av. Istedenfor fikk vi verdens beste radardekning under vann. Lenke til kommentar
frohmage Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 Bengt Who skrev (1 time siden): Jaja, de har jo allerede gitt skylda til tankbåtkapteinen som simulerte land med lysene. De kommer sikkert til å forsøke, men har de gjort det allerede altså? Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 Kanskje det mest avanserte skipet i norgeshistoria med de beste radarene osv osv osv og så klarer de å krasje med et tankskip. Vi kan nok være glade for at vi ikke er i krig for øyeblikket… 5 Lenke til kommentar
Frobe Skrevet 11. august 2020 Del Skrevet 11. august 2020 Flott at Forsvaret fikk sjansen til å avdekke så mange feil og svakheter, synd at det ble en dyr lærepenge. Kanskje man bør spandere kjøp av flere simulatorer slik at man kan feile hver dag uten risiko for liv og verdier? 1 Lenke til kommentar
353HCKVA Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) TU panel af såkaldte eksperter må lære af dette. Man skal ikke søke “hvem gjorde feil” her, man skal søke svaret i Sidney Dekker bog The field guide to understanding “Human Error” - som f.eks. udformning af multifunktions skærme på broen osv. - Lære af det, så det aldrig sker igen -> Som inspiration se den korte 30 min forklaring om “hvad ødelage Three Mile Island atomkraftværk” Endret 12. august 2020 av 353HCKVA 2 Lenke til kommentar
K Leonidas Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) Det var en slepebåt som senket Helge Ingstad. Fløt helt fint til til den ble most opp i fjæresteinene... Rettere sagt... Flere slepebåter... Videoen her viser litt av forløpet. Enda lenger tilbake i tid fløt skipet enda mer vannrett, før den ble skubbet opp mot land... https://www.youtube.com/watch?v=Ue1hJN3FADc Endret 12. august 2020 av RJJ 1 Lenke til kommentar
Ola Knudesen Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Man trenger ikke å ha en rådyr granskning for å slå fast at det kun var noen ufaglærte ungdommer på brua da Helge Ingstad gikk fløyten. Lenke til kommentar
uname -i Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Ser ut som målet med granskningen var å smøre ansvaret tynt utover alt og alle slik at skandalen ikke får konsekvenser for noen. 2 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Bengt Who skrev (På 11.8.2020 den 14.26): Jaja, de har jo allerede gitt skylda til tankbåtkapteinen som simulerte land med lysene. Hvor i rapporten leser du det? Lenke til kommentar
kremt Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 7 hours ago, uname -l said: Ser ut som målet med granskningen var å smøre ansvaret tynt utover alt og alle slik at skandalen ikke får konsekvenser for noen. Som i alle andre offentlige instanser altså.... 1 Lenke til kommentar
Proton1 Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Revnen i siden på HI ender like under vannlinjen. Da var det straffbart inkompetent å kjøre fregatten opp i fjæresteinene med skaden ned slik at den i løpet av noen døgn sank. Med trimming av ballast eller drivstoff burde det være mulig å få skaden over vann, eller ihvertfall redusere vannintrengning slik at den kunne komme seg trygt i havn. For en stor sjøfartsnasjon et dette en ufattelig flau katastrofe som aldri burde ha skjedd 2 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 uname -l skrev (7 timer siden): Ser ut som målet med granskningen var å smøre ansvaret tynt utover alt og alle slik at skandalen ikke får konsekvenser for noen. Det er nettopp det Havarikommisjonen har gjort. Og det sa jeg på forhånd at de kom til å gjøre. Ganske forutsigbart, egentlig, når man først har lest noen rapporter fra andre ulykker. Virker som Havarikommisjonen alltid beskytter aktørene i fremste rekke, piloter, maskinoperatører, sjåfører osv. Det skal liksom ikke finnes syndebukker. Bare bakenforliggende årsaker. Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Vaniman skrev (Akkurat nå): Det er nettopp det Havarikommisjonen har gjort. Jeg trodde denne tråden handlet om den forsvarsinterne undersøkelsesrapporten som TU-artikkelen omtaler..? 1 Lenke til kommentar
nebrewfoz Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 Vaniman skrev (3 minutter siden): Virker som Havarikommisjonen alltid beskytter aktørene i fremste rekke, piloter, maskinoperatører, sjåfører osv. Det skal liksom ikke finnes syndebukker. Bare bakenforliggende årsaker. Det viktigste for slike undersøkelseskommisjoner er å avklare hendelsesforløp slik at man lære noe av det og forhåpentligvis unngå tilsvarende ulykker i fremtiden. Hvis det er straff du er ute etter å ilegge, så ligger det til domstolene. 2 Lenke til kommentar
Vaniman Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 nebrewfoz skrev (12 minutter siden): Jeg trodde denne tråden handlet om den forsvarsinterne undersøkelsesrapporten som TU-artikkelen omtaler..? Det har du rett i. Mente ikke å avspore, men bare skrev det jeg tenkte på da jeg leste rapporten. Selvfølgelig har mange ulykker et komplekst hendelsesforløp, men jeg tror mange tenker om denne saken at noen har gjort grove feil, men det kommer ikke frem i rapportene. Lenke til kommentar
Kuhn Singhto Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 For 2-3 år siden crashet 2 destroyere i US marine, en ved kysten av Japan, (crash med container skip), flere dødsfall, sank ikke (det var på nippet) en i nærheten av Singapore, (crash med tanker)m ingen dødsfall så vidt jeg husker sank ikke interessant; mange likhetspunkter mellom HI og de to amerikanske marine fartøyene KNM har noe å slite med Lenke til kommentar
J-Å Skrevet 12. august 2020 Del Skrevet 12. august 2020 (endret) 13 hours ago, RJJ said: Det var en slepebåt som senket Helge Ingstad. Fløt helt fint til til den ble most opp i fjæresteinene... Og før det gikk de for egen maskin med 5 knop og styrte rett på land. Rapporten side 33 viser at kl. 4:02:30 gikk styrbord fremdriftsmotor med 48% pådrag og styrbord propell var i gang med 89% pitch og 123 rpm . De opprettholdt trolig med det en fart på 5 knop helt til de sto i fjæresteinene. De hadde ikke umiddelbart kontroll på pitch, men de hadde kontroll på rorene. Likevel ble de stort sett stående midtskips, da de ikke forsto at de hadde styring. Endret 12. august 2020 av J-Å Lenke til kommentar
RoyK Skrevet 13. august 2020 Del Skrevet 13. august 2020 jupp. synd de ikke hadde radar ombord i fregatten, da. Det kunne jo ha hjulpet litt 1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå