Gå til innhold

Skulle bygge penere motorveier: Sjåfør døde da deler av design-autovernet løsnet

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Forøvrig heter det "fra betongdekket", og ikke "fra et betongdekket" (ref. overskrift 2). Man kunne også sagt "fra et betongdekke". Artikkelen "et" kan kun stå foran substantiv i ubestemt form, mens "betongdekket" blir bestemt form med en gang man legger til en t til slutt. Denne formen for feil på bestemt/ubestemt form hadde jeg knapt sett for fem-ti år siden, men det har dukket opp mer og mer de siste årene. Det virker som at en del tror at når vi sier "et betongdekke", ligger det en stum t til slutt i ordet. (Denne gangen kan det være at journalisten kan dette, men ombestemte seg mellom bestemt og ubestemt form, og ikke "ryddet opp" etterpå.)

Grunnen til at jeg nevner dette, er at vi vet at folk lærer skriftspråket av å lese det. Det burde derfor være plikt til at alt som utgis i offentligheten går gjennom korrekturlesing.

Lenke til kommentar

Jeg er husker stabbesteinene langs veiene på vestlandet. De var pene å se på, og hindret nok utforkjøring, men lei å møte i fart. Her virker det som man har glemt historien bak oppfinnelsen av autovern, og gått tilbake til stabbesteiner. Dog i en moderne dødeligere utgave.

Lenke til kommentar

Rekkverk av typen "New Jersey" er mye brukt i Norge. Se fex http://www.ostbye.no/index.php?name=PRODUKTER%2FNew_Jersey_Vegrekkverk.html for bilder.

I tillegg til den originale versjonen fra New Jersey, finnes det mange varianter. Både som elementer og som plasstøpte.

På E18 mellom Sandvika og Oslo er det varianter av denne på hele strekningen.

Det spesielle med løsingen i Danmark er at de har to parallelle rader med jord mellom. Jeg tipper at de for å unngå å fjerne uønsket vegetasjon (bjørk, canadagullris, osv) i denne jorda, har de kommet på at man unngår vegetasjon med å legge et betonglokk over. I tillegg ser det jo "penere" ut.

De burde kanskje ha vurdert skadepotensialet ved at store kjøretøy treffer betongblokkene i høy hastighet. Det virker ganske opplagt at betonglokkene vil løsne, kanskje treffe en lyktestolpe og sprette ut på motgående side.

I dette tilfellet bør sikkerhet trumfe utseende. Hvis disse lokkene ikke fjernes eller gjøres om, vil det helt sikkert komme nye ulykker.

Å feste disse betonglokkene på en sikker måte er kanskje mulig, men jeg gjetter at strømledningene til lykestolpene ligger under dem, så man har et visst behov for å få tlgang til dem også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Oklo skrev (20 timer siden):

Forøvrig heter det "fra betongdekket", og ikke "fra et betongdekket" (ref. overskrift 2). Man kunne også sagt "fra et betongdekke". Artikkelen "et" kan kun stå foran substantiv i ubestemt form, mens "betongdekket" blir bestemt form med en gang man legger til en t til slutt. Denne formen for feil på bestemt/ubestemt form hadde jeg knapt sett for fem-ti år siden, men det har dukket opp mer og mer de siste årene. Det virker som at en del tror at når vi sier "et betongdekke", ligger det en stum t til slutt i ordet. (Denne gangen kan det være at journalisten kan dette, men ombestemte seg mellom bestemt og ubestemt form, og ikke "ryddet opp" etterpå.)

Grunnen til at jeg nevner dette, er at vi vet at folk lærer skriftspråket av å lese det. Det burde derfor være plikt til at alt som utgis i offentligheten går gjennom korrekturlesing.

En betongplate løsnet fra "et betongdekket midtautovern". Setningen er kanskje ikke fremfragende norsk, men rent grammatikalsk er den vel korrekt? "Betongdekket" er et adjektiv som beskriver en egenskap ved midtautovernet.

Men det er jo mulig at artikkelen er blitt endret siden du publiserte din kommentar.

• Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...