Gå til innhold

Hadde Norge brydd seg like mye om det hadde vært samfunnets 'utskudd' og 'tapere' på Utøya istedet?

Anbefalte innlegg

Ser da at det er begrenset aktivitet på underkategorien 'Terrorangrepet på Utøya' , poster derfor her. Forstår om mod flytter tråden. Beklager isåfall.

Da jeg selv hadde startet noen mindre gode tråder i forkant av 22.7, fikk jeg dårlig samvittighet tilbake da. Og det var ikke pga. noen 'frykt for konsekvenser'. Det føltes feil rett og slett.

Tilbake til spørsmålet. Jeg mener svaret er nei. Sorry for å måtte si det, men det er nok sant. Man sier at i utgangspunktet er alle like mye verdt, i praksis er det ikke sånn. ABB ville jo fått den samme straffen, etc. men ville han blitt uglesett i like stor grad? Hadde rettergangen blitt den samme, hadde man spandert ombygging av rettssal og dulling med fyren, statuere et eksempel osv.

Hadde det vært samfunnets 'utskudd', 'tapere' og marginaliserte på Utøya - utenom tungt kriminelle (mordere, voldtektsforbrtere, svindlere, etc.)... Om AUF-ungdommene hadde vært hjemme... Hadde Norge brydd seg like mye? Hadde du?

Denne tråden er ikke ment på troll eller å rippe opp i noe ondt. Det her er noe jeg har lurt på i årevis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så poenget med tråden ikke blir misforstått :

Nei, det hadde ikke vært OK å 'byttet om' ofrene. Nei, jeg forsvarer ikke ABB. Nå hadde vel heller ikke ABB hatt noen skrupler med å skutt ned de ovennevnte tilfellene jeg siktet til.

At spørsmålet er relevant og at svaret i praksis blir nei, viser dobbeltmoralen vi har her i Norge.

Forøvrig har jeg heller aldri, eller kommer noen gang til å stemme på Ap.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...